אדיפוס המלך / סופוקלס: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 50: שורה 50:
ו. אפילוג- סיום
ו. אפילוג- סיום


יסודות הטרגדיה- פירוט בדפים
 
'''יסודות הטרגדיה'''
 
א. המעשה המביש
א. המעשה המביש
ב. הסבל
ב. הסבל
שורה 56: שורה 58:
ד. האישור מחדש
ד. האישור מחדש


תכונות הגיבור הטראגי
 
'''תכונות הגיבור הטראגי'''
 
1. מהירות, זריזות
1. מהירות, זריזות
2. טוהר ושלמות
2. טוהר ושלמות
שורה 67: שורה 71:
9. תפיסת עולם רציונאלית
9. תפיסת עולם רציונאלית


מוטיבים במחזה
 
'''מוטיבים במחזה'''
 
א. עיוורון מול ראייה
א. עיוורון מול ראייה
ב. רגל
ב. רגל
שורה 75: שורה 81:
ו. אומללות
ו. אומללות


תפקידי המקהלה במחזה
 
'''תפקידי המקהלה במחזה'''
 
א. פירוש דברי השחקנים לצופים
א. פירוש דברי השחקנים לצופים
ב. תיאור הרקע והנעשה על הבמה
ב. תיאור הרקע והנעשה על הבמה
שורה 82: שורה 90:
ה. הבעת דעתו של המחזאי על הדמויות
ה. הבעת דעתו של המחזאי על הדמויות


פירושי מילים
 
'''פירושי מילים'''
 
1. קדמוס: מייסדה של העיר תבי (מקום התרחשות העלילה)
1. קדמוס: מייסדה של העיר תבי (מקום התרחשות העלילה)
2. בלולים: מעורבים
2. בלולים: מעורבים
שורה 122: שורה 132:




מהלך העלילה
'''מהלך העלילה'''
פרולוג + אפיזדיון ראשון
 
 
'''פרולוג + אפיזדיון ראשון'''
 
- המחזה איננו ריאליסטי, הוא אינו מתאר את המציאות כפי שהיא, אלא כפי שראוי לה להיות.
- המחזה איננו ריאליסטי, הוא אינו מתאר את המציאות כפי שהיא, אלא כפי שראוי לה להיות.
הוא מראה את האדם המושלם, האב- טיפוס של הבריאה, הנעלה והמוצלח ביותר.
הוא מראה את האדם המושלם, האב- טיפוס של הבריאה, הנעלה והמוצלח ביותר.
שורה 150: שורה 163:
הנביא (למרות היותו עיוור) רואה את האמת ופוחד להגיד אותה לאדיפוס בדבר הזהות האמיתית שלו כבנם של ליוס ויוקסטה.
הנביא (למרות היותו עיוור) רואה את האמת ופוחד להגיד אותה לאדיפוס בדבר הזהות האמיתית שלו כבנם של ליוס ויוקסטה.


סטסימון ראשון
 
'''סטסימון ראשון'''
 
- המקהלה מגלה ספקות וחוסר אונים, היא אינה יודעת במי לתמוך- באדיפוס המלך או בטרסיאס,
- המקהלה מגלה ספקות וחוסר אונים, היא אינה יודעת במי לתמוך- באדיפוס המלך או בטרסיאס,
הנביא העיוור. מצד אחד, היא מעריכה את כוח נבואתו של טרסיאס ומצד שני, היא אינה יכולה
הנביא העיוור. מצד אחד, היא מעריכה את כוח נבואתו של טרסיאס ומצד שני, היא אינה יכולה
שורה 158: שורה 173:
הזהות האמיתית שלו.
הזהות האמיתית שלו.


אפיזדיון שני
 
'''אפיזדיון שני'''
 
- במרכזו עומד העימות בין אדיפוס המלך לקראון (גיסו) על דבר התנהגותו של טרסיאס, ועל דבר
- במרכזו עומד העימות בין אדיפוס המלך לקראון (גיסו) על דבר התנהגותו של טרסיאס, ועל דבר
חשדותיו של אדיפוס על כך ששניהם רוצים לגזול ממנו את כתר המלכות. לעומת זאת, קראון מדבר
חשדותיו של אדיפוס על כך ששניהם רוצים לגזול ממנו את כתר המלכות. לעומת זאת, קראון מדבר
שורה 175: שורה 192:
- בתחילת המחזה ישנה התמקדות בידיעה ו בחקירה (חיפוש אחר רוצחו של ליוס) ואילו לקראת סוף המחזה, כאשר בטחונו האישי של אדיפוס המלך מתערער, הוא רואה את עצמו כנתון בידי הגורל ו המקריות (חיפוש אחר הזהות העצמית).
- בתחילת המחזה ישנה התמקדות בידיעה ו בחקירה (חיפוש אחר רוצחו של ליוס) ואילו לקראת סוף המחזה, כאשר בטחונו האישי של אדיפוס המלך מתערער, הוא רואה את עצמו כנתון בידי הגורל ו המקריות (חיפוש אחר הזהות העצמית).


סטסימון שני
'''סטסימון שני'''
חלק ראשון
 
 
'''חלק ראשון'''
 
המקהלה מצהירה על עצמה שהיא רואה את ההתנהגות האנושית על פי החוקים- חוקי טבע ומוסר,
המקהלה מצהירה על עצמה שהיא רואה את ההתנהגות האנושית על פי החוקים- חוקי טבע ומוסר,
היא שואפת להתנהגות על פי חוקי האלוהים משום שחוקים אלו הם נצחיים.
היא שואפת להתנהגות על פי חוקי האלוהים משום שחוקים אלו הם נצחיים.


חלק שני
 
'''חלק שני'''
 
ישנו עיסוק בחטא ההיבריס= גאווה ובהתנהגותו של הטיראן.
ישנו עיסוק בחטא ההיבריס= גאווה ובהתנהגותו של הטיראן.
ישנו תיאור של נפילתו של הגיבור הטראגי-
ישנו תיאור של נפילתו של הגיבור הטראגי-
שורה 188: שורה 210:
ד. סיום טראגי (בדרך כלל מוות)
ד. סיום טראגי (בדרך כלל מוות)


חלק שלישי
 
'''חלק שלישי'''
 
עוסק בכך שלחברה שיש בה אלימות וזדון, אין שום תקווה או עתיד. ישנו ניסיון לחפש אחר הדרך המוסרית, הצודקת והנכונה- דרכם של האלים. המקהלה מביעה ביקורת על דבריה של יוקסטה,
עוסק בכך שלחברה שיש בה אלימות וזדון, אין שום תקווה או עתיד. ישנו ניסיון לחפש אחר הדרך המוסרית, הצודקת והנכונה- דרכם של האלים. המקהלה מביעה ביקורת על דבריה של יוקסטה,
על כך שהיא אינה מאמינה בנבואות ובאלים. המקהלה חוששת לעתיד גורלה של המלכה.
על כך שהיא אינה מאמינה בנבואות ובאלים. המקהלה חוששת לעתיד גורלה של המלכה.


חלק רביעי
 
'''חלק רביעי'''
 
המקהלה טוענת שאין טעם בפולחן, אם אין אמונה שלמה ומלאה באלים. היא מתפללת לאל זאוס
המקהלה טוענת שאין טעם בפולחן, אם אין אמונה שלמה ומלאה באלים. היא מתפללת לאל זאוס
בתקווה שהוא ידגים את יכולתו כאל וישיב את האמונה ללבם של האנשים.
בתקווה שהוא ידגים את יכולתו כאל וישיב את האמונה ללבם של האנשים.


אפיזדיון שלישי
 
'''אפיזדיון שלישי'''
 
בחלק זה חלה נקודת המפנה הגורלית בחייו של אדיפוס המלך. הוא מגלה את הזהות האמיתית שלו
בחלק זה חלה נקודת המפנה הגורלית בחייו של אדיפוס המלך. הוא מגלה את הזהות האמיתית שלו
בעזרת השליח (דמות של זר) שמספר לו מי הם הוריו האמיתיים, דבר הגורם לו לתחושת בלבול
בעזרת השליח (דמות של זר) שמספר לו מי הם הוריו האמיתיים, דבר הגורם לו לתחושת בלבול
ומעצים את חטא ההיבריס שלו. הוא אינו מוכן לקבל את האמת וממשיך לדבוק במחשבה הרציונאלית וההגיונית. לעומת זאת, יוקסטה מנסה למנוע את המשך החקירה של אדיפוס כי היא מודעת לאמת הנוראית.
ומעצים את חטא ההיבריס שלו. הוא אינו מוכן לקבל את האמת וממשיך לדבוק במחשבה הרציונאלית וההגיונית. לעומת זאת, יוקסטה מנסה למנוע את המשך החקירה של אדיפוס כי היא מודעת לאמת הנוראית.


סטסימון שלישי
 
'''סטסימון שלישי'''
 
המקהלה נגררת אחר חטא ההיבריס של אדיפוס המלך- היא מהללת ומשבחת אותו למרות הכול.
המקהלה נגררת אחר חטא ההיבריס של אדיפוס המלך- היא מהללת ומשבחת אותו למרות הכול.
אדיפוס רואה את עצמו כיליד אחת הנימפות או אחד אלי- הטבע, הוא אינו מייחס חשיבות
אדיפוס רואה את עצמו כיליד אחת הנימפות או אחד אלי- הטבע, הוא אינו מייחס חשיבות
שורה 208: שורה 238:




אפיזדיון רביעי
'''אפיזדיון רביעי'''
 
- ליוס ויוקסטה קיבלו נבואה מדלפוי שהבן שייוולד להם יהרוג את ליוס ויתחתן עם יוקסטה.
- ליוס ויוקסטה קיבלו נבואה מדלפוי שהבן שייוולד להם יהרוג את ליוס ויתחתן עם יוקסטה.
ליוס מיהר לקרוא לרועה שיקשור את בנו התינוק ויוביל אותו למות באחד ההרים באזור.
ליוס מיהר לקרוא לרועה שיקשור את בנו התינוק ויוביל אותו למות באחד ההרים באזור.
שורה 215: שורה 246:
- בחלק זה, אדיפוס המלך נפגש עם הרועה שהוביל אותו אל ההר בעוד רגליו קשורות, על פי מצוות ליוס- אביו. הרועה מסרב להגיד לאדיפוס את האמת אודות הגורל האמיתי שלו.
- בחלק זה, אדיפוס המלך נפגש עם הרועה שהוביל אותו אל ההר בעוד רגליו קשורות, על פי מצוות ליוס- אביו. הרועה מסרב להגיד לאדיפוס את האמת אודות הגורל האמיתי שלו.


סטסימון רביעי
 
'''סטסימון רביעי'''
 
חלק זה עוסק בניגוד בין הסברה של אדיפוס לבין אמת. האושר שאדיפוס חיפש אותו הוא סברה,
חלק זה עוסק בניגוד בין הסברה של אדיפוס לבין אמת. האושר שאדיפוס חיפש אותו הוא סברה,
מראית עין בלבד, שברירי וזמני. המקהלה רואה בגורלו של אדיפוס המלך, גורל של אדם שנידון
מראית עין בלבד, שברירי וזמני. המקהלה רואה בגורלו של אדיפוס המלך, גורל של אדם שנידון
שורה 222: שורה 255:
על כך שהיא פגשה אותו בכלל.
על כך שהיא פגשה אותו בכלל.


אפיזדיון חמישי
 
'''אפיזדיון חמישי'''
 
- דמויות השליח והרועה הן דמויות של אנשים זרים מבחוץ שגורמות למהפך בעלילה.
- דמויות השליח והרועה הן דמויות של אנשים זרים מבחוץ שגורמות למהפך בעלילה.
בחלק זה, יוקסטה מתאבדת בתלייה ואדיפוס המלך מנקר את עיניו עם סיכות בגדיה של יוקסטה.
בחלק זה, יוקסטה מתאבדת בתלייה ואדיפוס המלך מנקר את עיניו עם סיכות בגדיה של יוקסטה.
שורה 235: שורה 270:
ושל יוקסטה.
ושל יוקסטה.


אפילוג
 
'''אפילוג'''
 
- אדיפוס מטיל את האשמה על כל מה שארע לו על האל אפולו ועל אופיו.
- אדיפוס מטיל את האשמה על כל מה שארע לו על האל אפולו ועל אופיו.
הוא מבין את דבריו של טרסיאס שנאמרו לו בעת המאבק ביניהם- "מה הטעם יש בעיניים,
הוא מבין את דבריו של טרסיאס שנאמרו לו בעת המאבק ביניהם- "מה הטעם יש בעיניים,
שורה 245: שורה 282:


- אדיפוס מחבק את בנותיו ומבקש מקראון שישמור עליהן בכדי שלא יהיו קבצניות, הוא בוחר להסתלק מן העיר ולעמוד באצילות נפש עם קבלת הגורל האכזר שלו. אדיפוס מוותר על חטא ההיבריס ועל האגוצנטריות שאפיינו אותו בכדי לזכות בהארה פנימית ובכוחה של הנבואה לראות לעומק את נפשו של האדם.
- אדיפוס מחבק את בנותיו ומבקש מקראון שישמור עליהן בכדי שלא יהיו קבצניות, הוא בוחר להסתלק מן העיר ולעמוד באצילות נפש עם קבלת הגורל האכזר שלו. אדיפוס מוותר על חטא ההיבריס ועל האגוצנטריות שאפיינו אותו בכדי לזכות בהארה פנימית ובכוחה של הנבואה לראות לעומק את נפשו של האדם.
[[קטגוריה:ספרות]]
[[קטגוריה:ספרות]]