על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
מלכים א' פרק ג': הבדלים בין גרסאות בדף
(התגלות ה' לשלמה בחלום, ומשפט שלמה.) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
== | == התגלות ה' לשלמה בחלום ומשפט שלמה == | ||
גרסה מ־01:13, 27 בפברואר 2008
התגלות ה' לשלמה בחלום ומשפט שלמה
פס' 1-3:
שלמה מתחתן עם בת פרעה נשואים פוליטיים, אשר מבטיחים שלום עם מצרים. העם מזבח בבמות, מפני שעוד אין בית מקדש, והסופר המקראי מותח ביקורת על כך, ומציג חשיבה דויטרונומיסטית. (דויטרונומיזם- אמונה באל אחד ובמקום מרוכז; מקדש.)
פס' 4-15: חלום שלמה
שלמה מעלה 1000 עולות בבמת המזבח הגדולה בגבעון, ובלילה ההוא התגלה אליו ה' בחלום, והעניק לו משאלה. "מה אתן לך?" שלמה תחילה מודה לו בשם אביו על שהיה איתו וזכר שדוד המלך מילא את מצוותיו כל חייו. לאחר מכן מספר לו שלמה שהוא עוד צעיר, ואינו יודע איך לנהל את הממלכה שלו, ולכן מבקש בתור משאלה "לב לשפוט את עמך להבין בין טוב לרע." ה' מחבב את דרך חשיבתו של שלמה, ומחזק אותו על כך שלא ביקש עושר, שיבה טובה, שלום עם אויביו וכו', ומבטיח להגשים את משאלתו בתנאי שילך בדרך אביו, דוד המלך, ולא יסטה מאמונתו. שלמה זוכר את החלום כשהוא קם, זובח לה', ועורך חגיגה.
פס' 16-23: משפט שלמה. חלק א'- שתי האמהות
"זונות" מדגיש את מעמדן הנחות. שתי הנשים מציגות את דבריהן, כאשר הראשונה מאריכה בדברים כטקטיקה לשכנע כי היא דוברת אמת, והשנייה מקצרת, כטקטיקה שונה.
פס' 24-27: חלק ב'- סיפור החרב
שלמה קובע לגזור את הילד לשניים, חצי לאמא אחת וחצי לאמא השנייה, כתרגיל פסיכולוגי. האם האמיתית מוותרת על התינוק, מפני שחשוב לה שיישאר בריא ושלם, וכך מזהה אותה שלמה, והיא מקבלת את הילד.
פס' 28:
כל העם שומע אודות המשפט, ולשלמה המלך יוצא שם של שופט חכם ועושה צדק. העם כולו מעריך ומכבד אותו.