4
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
== '''נושא 1: חירות ושוויון בתקופת המהפכה הצרפתית''' == | |||
'''נושא 1: חירות ושוויון בתקופת המהפכה הצרפתית''' | |||
שורה 20: | שורה 19: | ||
קיץ 1788. המלך מסכים לכנס את נציגי שלושת המעמדות וקובע את התאריך מאי 1789. מתנהלים וויכוחים לקראת הבחירות אבל עדיין אין ערעור על מעמד הכנסייה, ורובם תומכים במלוכה. התביעות הן: | קיץ 1788. המלך מסכים לכנס את נציגי שלושת המעמדות וקובע את התאריך מאי 1789. מתנהלים וויכוחים לקראת הבחירות אבל עדיין אין ערעור על מעמד הכנסייה, ורובם תומכים במלוכה. התביעות הן: | ||
1)לחוקק חוקה כתובה לצרפת. | 1)לחוקק חוקה כתובה לצרפת. | ||
2)לצמצם את שלטונו של המלך. | 2)לצמצם את שלטונו של המלך. | ||
3)לבחור נציגות קבועה של העם שתהיה מוסמכת להטיל מיסים בדרך צודקת יותר. | 3)לבחור נציגות קבועה של העם שתהיה מוסמכת להטיל מיסים בדרך צודקת יותר. | ||
4)להבטיח את זכויות הפרט ולקדש את זכות הקניין. | 4)להבטיח את זכויות הפרט ולקדש את זכות הקניין. | ||
הוויכוח הגדול היה על מספר הנציגים. המעמד השלישי דרש מספר נציגים שווה לשני המעמדות האחרות. המלך נתפס כבורר והוא מחליט להגדיל את מס' הנציגים של המעמד השלישי. עם זאת, התברר, שהייצוג הכפול לא שינה כלל את מאזן הכוחות, שכן ההצבעה נעשתה לפי מעמדות. דבר לא השתנה. | הוויכוח הגדול היה על מספר הנציגים. המעמד השלישי דרש מספר נציגים שווה לשני המעמדות האחרות. המלך נתפס כבורר והוא מחליט להגדיל את מס' הנציגים של המעמד השלישי. עם זאת, התברר, שהייצוג הכפול לא שינה כלל את מאזן הכוחות, שכן ההצבעה נעשתה לפי מעמדות. דבר לא השתנה. | ||
במהלך האספה הצביעו נציגי המעמד השלישי לבדם על קבלת החלטה שלפיה השררה נמצאת בידי רוב האזרחים. בנוסף החליטו אנשי המעמד השלישי כאשר שינו את שם האספה ל"אסיפה הלאומית". הם אמנם הזמינו את האצולה להצטרף אליה, אך הבהירו, שאם האריסטוקרטים לא יצטרפו, הם לא יהססו לנהל את עניני המדינה בלעדיהם. המלך ניסה להתנגד להחלטות אלו, אך ללא הצלחה. ב-23 ביוני נאות המלך להסכים לשינויים מסוימים בחוק וויתר על חלק מסמכויותיו. האריסטוקרטים שעדיין לא הצטרפו לאספה הלאומית, עשו כן בעקבות בקשתו של המלך. אספת המעמדות סיימה את חייה ולא התכנסה עוד, וסמכויותיה עברו לאספה הלאומית. | במהלך האספה הצביעו נציגי המעמד השלישי לבדם על קבלת החלטה שלפיה השררה נמצאת בידי רוב האזרחים. בנוסף החליטו אנשי המעמד השלישי כאשר שינו את שם האספה ל"אסיפה הלאומית". הם אמנם הזמינו את האצולה להצטרף אליה, אך הבהירו, שאם האריסטוקרטים לא יצטרפו, הם לא יהססו לנהל את עניני המדינה בלעדיהם. המלך ניסה להתנגד להחלטות אלו, אך ללא הצלחה. ב-23 ביוני נאות המלך להסכים לשינויים מסוימים בחוק וויתר על חלק מסמכויותיו. האריסטוקרטים שעדיין לא הצטרפו לאספה הלאומית, עשו כן בעקבות בקשתו של המלך. אספת המעמדות סיימה את חייה ולא התכנסה עוד, וסמכויותיה עברו לאספה הלאומית. | ||
הצו לביטול הפיאודליזם | תפיסת "החירות, השוויון והאחווה" ב"צו לביטול הפיאודליזם" וב"הכרזת זכויות האדם והאזרח", בעת המהפכה הצרפתית. | ||
'''הצו לביטול הפיאודליזם''' | |||
•הצו מבטל את השיטה הפיאודלית – את הצמיתות ללא מתן פיצויים, ולכן כל מה שנגזר מהשיטה הזו מבוטל, במיוחד שעבוד הגוף והרכוש של האיכרים. | •הצו מבטל את השיטה הפיאודלית – את הצמיתות ללא מתן פיצויים, ולכן כל מה שנגזר מהשיטה הזו מבוטל, במיוחד שעבוד הגוף והרכוש של האיכרים. | ||
•כל בתי הדין שבאחוזות מבוטלים, אך השופטים ימשיכו לתפקד עד שתהיה שיטה משפטית אחרת שתקבע ע"י האסיפה הלאומית. | •כל בתי הדין שבאחוזות מבוטלים, אך השופטים ימשיכו לתפקד עד שתהיה שיטה משפטית אחרת שתקבע ע"י האסיפה הלאומית. | ||
•שיטת המיסים והמעשרות מכל הסוגים לכהונה מתבטלת בתנאי שתהיה שיטה אחרת לכיסוי ההוצאות של עבודה הבורא. | •שיטת המיסים והמעשרות מכל הסוגים לכהונה מתבטלת בתנאי שתהיה שיטה אחרת לכיסוי ההוצאות של עבודה הבורא. | ||
•האזרחים יכולים להיבחר לכל משרה בכנסייה, באזרחות ובצבא – שוויון זכויות והזדמנויות. | •האזרחים יכולים להיבחר לכל משרה בכנסייה, באזרחות ובצבא – שוויון זכויות והזדמנויות. | ||
•מיסוי יהיה פרופורציונאלי לגודל הרכוש (מס פרוגרסיבי). | •מיסוי יהיה פרופורציונאלי לגודל הרכוש (מס פרוגרסיבי). | ||
המשמעות של עקרון החירות והשוויון על פי הצו לביטול הפיאודליזם: | המשמעות של עקרון החירות והשוויון על פי הצו לביטול הפיאודליזם: | ||
הצו ביטל את השיטה הפיאודלית, ביטל את השעבוד בגוף ובנפש, האיכר הפך להיות חופשי בגופו אך עדיין לא קיבל אדמה לרשותו. בוטלו המיסים לכנסייה ואין זכויות יתר לקבוצה או אדם פרטי. המיסים נגבו מהאזרחים בהתאם לגודל הרכוש והתבטל המבנה החברתי שהיה בצרפת עד ערב המהפכה. | הצו ביטל את השיטה הפיאודלית, ביטל את השעבוד בגוף ובנפש, האיכר הפך להיות חופשי בגופו אך עדיין לא קיבל אדמה לרשותו. בוטלו המיסים לכנסייה ואין זכויות יתר לקבוצה או אדם פרטי. המיסים נגבו מהאזרחים בהתאם לגודל הרכוש והתבטל המבנה החברתי שהיה בצרפת עד ערב המהפכה. | ||
הצהרת זכויות האדם והאזרח | |||
'''הצהרת זכויות האדם והאזרח''' | |||
ביסודה של ההצהרה הונחה ההשקפה כי בני האדם נולדו חופשיים ושווים בזכויותיהם. ייעודה של החברה הוא לשמור על קיום זכויותיו והטבעיות של האדם שאינן ניתנות לביטול והן: חירות, קניין, בטחון והזכות להתנגד לדיכוי. | ביסודה של ההצהרה הונחה ההשקפה כי בני האדם נולדו חופשיים ושווים בזכויותיהם. ייעודה של החברה הוא לשמור על קיום זכויותיו והטבעיות של האדם שאינן ניתנות לביטול והן: חירות, קניין, בטחון והזכות להתנגד לדיכוי. | ||
החירות הוגדרה כרשותו של האדם לפעול על פי הבנתו, כל עוד אין הוא מקפח את זכויותיו המוצדקות של הזולת. | החירות הוגדרה כרשותו של האדם לפעול על פי הבנתו, כל עוד אין הוא מקפח את זכויותיו המוצדקות של הזולת. | ||
שורה 47: | שורה 58: | ||
שני מסמכים אלה היוו הישג של המעמד הנמוך ששאף להגדיל את רכושו ותמך בהסרת כל המגבלות השלטוניות והמעמדיות על שאיפתו ומאמציו לצבור רכוש. | שני מסמכים אלה היוו הישג של המעמד הנמוך ששאף להגדיל את רכושו ותמך בהסרת כל המגבלות השלטוניות והמעמדיות על שאיפתו ומאמציו לצבור רכוש. | ||
המוסדות והמנגנונים האמורים להבטיח את קיום החופש והשוויון בהכרזה (שאלה 3) | |||
'''המוסדות והמנגנונים האמורים להבטיח את קיום החופש והשוויון בהכרזה (שאלה 3)''' | |||
1.החוקה, שלטון החוק. | 1.החוקה, שלטון החוק. | ||
2.הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, הפרדת רשויות והדמוקרטיה הייצוגית – נמצא בהקדמה להכרזה. | 2.הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, הפרדת רשויות והדמוקרטיה הייצוגית – נמצא בהקדמה להכרזה. | ||
שורה 56: | שורה 68: | ||
במה שונה תפיסת החירות של רובספייר מתפיסת החירות הבאה לידי ביטוי בהכרזת הזכויות האדם והאזרח (שאלה 4) | '''במה שונה תפיסת החירות של רובספייר מתפיסת החירות הבאה לידי ביטוי בהכרזת הזכויות האדם והאזרח (שאלה 4)''' | ||
תפיסת החירות של רובספייר היא פירוש שונה למושג חירות.לדעתו, חירות פירושה שחרור מהשלטון הישן – המלוכה ובעלי האדמות – גם אם יש צורך להשתמש בכוח. הוא היה חלק מתנועת היעקובינים שסברו כי על המדינה מוטלת החובה להשליט בכוח שוויון חברתי וכלכלי, אפילו על ידי פגיעה בחירות האישית. הם גם סברו כי יש להשליט את עקרונות המהפכה בכל מחיר. | תפיסת החירות של רובספייר היא פירוש שונה למושג חירות.לדעתו, חירות פירושה שחרור מהשלטון הישן – המלוכה ובעלי האדמות – גם אם יש צורך להשתמש בכוח. הוא היה חלק מתנועת היעקובינים שסברו כי על המדינה מוטלת החובה להשליט בכוח שוויון חברתי וכלכלי, אפילו על ידי פגיעה בחירות האישית. הם גם סברו כי יש להשליט את עקרונות המהפכה בכל מחיר. | ||
המטרה של המהפכה היא שלטונו של הצדק הנצחי המבוסס על עקרונות החופש והשוויון. | המטרה של המהפכה היא שלטונו של הצדק הנצחי המבוסס על עקרונות החופש והשוויון. | ||
שורה 65: | שורה 78: | ||
השוויון הוא לא שוויון זכויות/הזדמנויות אלא שוויון חברתי. החירות היא לא חופש מכפייה משום שהאדם בן החורין משועבד ליצרים שפלים ואנוכיים, ולא נשמע לאמת אחת - למערכת ערכים אובייקטיבית שקובעים אותה המנהיגים היודעים מהו הרצון הכללי. | השוויון הוא לא שוויון זכויות/הזדמנויות אלא שוויון חברתי. החירות היא לא חופש מכפייה משום שהאדם בן החורין משועבד ליצרים שפלים ואנוכיים, ולא נשמע לאמת אחת - למערכת ערכים אובייקטיבית שקובעים אותה המנהיגים היודעים מהו הרצון הכללי. | ||
ארבעת הדרכים השונות להגשמת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 5) | '''ארבעת הדרכים השונות להגשמת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 5)''' | ||
1)יש להקים ממשלה מהפכנית שתעסוק בייסוד הרפובליקה, כמו שמשטר חוקתי עוסק בשמירה על הרפובליקה. | 1)יש להקים ממשלה מהפכנית שתעסוק בייסוד הרפובליקה, כמו שמשטר חוקתי עוסק בשמירה על הרפובליקה. | ||
2)הממשלה הזו צריכה להלחם על החירות כנגד אויביה. היא צריכה להציל את חירות הכלל מפני התקפות מצידם של המפלגות השונות. | 2)הממשלה הזו צריכה להלחם על החירות כנגד אויביה. היא צריכה להציל את חירות הכלל מפני התקפות מצידם של המפלגות השונות. | ||
שורה 74: | שורה 88: | ||
7)לפי רעיונותיו, הטרור הוא הצדק היוצא מעקרון "verto" – שלטון המידות הטובות, וזאת כדי להכניע את האויבים מבפנים. | 7)לפי רעיונותיו, הטרור הוא הצדק היוצא מעקרון "verto" – שלטון המידות הטובות, וזאת כדי להכניע את האויבים מבפנים. | ||
מאפיינים שונים להבטחת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 6) | '''מאפיינים שונים להבטחת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 6)''' | ||
1.לדבריו, למרות שהדמוקרטיה היא שלטון העם, ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא קיים מצב שבו שהעם מתכנס ומקבל החלטות בנושאים שעל סדר היום. לטענתו, העמים ששרדו הם רק אלו ששלט בהם כוח ה – "verto". משמע: האזרח מבטל את רצונו הפרטי ומתעלם מטובתו האישית/האנוכית וזאת בפני "הרצון הכללי" של הציבור כולו. הרצון הכללי הוא שלטון המידות הטובות. | 1.לדבריו, למרות שהדמוקרטיה היא שלטון העם, ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא קיים מצב שבו שהעם מתכנס ומקבל החלטות בנושאים שעל סדר היום. לטענתו, העמים ששרדו הם רק אלו ששלט בהם כוח ה – "verto". משמע: האזרח מבטל את רצונו הפרטי ומתעלם מטובתו האישית/האנוכית וזאת בפני "הרצון הכללי" של הציבור כולו. הרצון הכללי הוא שלטון המידות הטובות. | ||
2.משטר זה צריך לבטל את כל המפלגות, משום שמפלגה היא פשע המחליש את הרצון הכללי, מחליש את החירות ואת מוסר הציבור – הרצון הכללי פירושו אחדות. | 2.משטר זה צריך לבטל את כל המפלגות, משום שמפלגה היא פשע המחליש את הרצון הכללי, מחליש את החירות ואת מוסר הציבור – הרצון הכללי פירושו אחדות. | ||
שורה 80: | שורה 95: | ||
4.קידוש כל האמצעים על מנת להבטיח את שלטון החירות. אחדות המולדת היא צו עליון. | 4.קידוש כל האמצעים על מנת להבטיח את שלטון החירות. אחדות המולדת היא צו עליון. | ||
"אגודת השווים של באבף" (שאלה 7) | '''"אגודת השווים של באבף" (שאלה 7)''' | ||
היעקובינים רואים בדאגה ובזעם את הפער בין העשירים לעניים וחלק מהם מתארגן באגודה שקוראת לעצמה "אגודת השווים". בראשם עומד אדם בשם פראנסואה באבף, בן איכרים, דמוקרט קיצוני ונלהב, שניהל מאבק באמצעות עיתון שנקרא "טריבון העם" נגד העשירים. | היעקובינים רואים בדאגה ובזעם את הפער בין העשירים לעניים וחלק מהם מתארגן באגודה שקוראת לעצמה "אגודת השווים". בראשם עומד אדם בשם פראנסואה באבף, בן איכרים, דמוקרט קיצוני ונלהב, שניהל מאבק באמצעות עיתון שנקרא "טריבון העם" נגד העשירים. | ||
באבף קרא לחזור לחוקה של 1793, שהייתה סוציאליסטית וחתרה לביטול הקניין הפרטי (במיוחד בקרקע), ולפתח אמצעי ייצור משותפים ומתוכננים.כמו כן, הוא הטיף להנהגת משטר שלא יהיה בו רק שוויון מדיני, אלא גם שוויון כלכלי חברתי. | באבף קרא לחזור לחוקה של 1793, שהייתה סוציאליסטית וחתרה לביטול הקניין הפרטי (במיוחד בקרקע), ולפתח אמצעי ייצור משותפים ומתוכננים.כמו כן, הוא הטיף להנהגת משטר שלא יהיה בו רק שוויון מדיני, אלא גם שוויון כלכלי חברתי. |
עריכות