admin, בירוקרטים, מפעילי מערכת, widgeteditor
2,792
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
מ (שוחזר לעריכה אחרונה שבוצעה על ידי Kiril) |
|||
(9 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
=="כותנות פסים"- | =="כותנות פסים"- משה אבן עזרא== | ||
<h1> | |||
כתנות פסים לבש הגן/ וכסות רקמה מדי דשאו,<BR> | כתנות פסים לבש הגן/ וכסות רקמה מדי דשאו,<BR> | ||
ומעיל תשבץ עטה כל עץ/ ולכל עין הראה פלאו.<BR> < | <br>ומעיל תשבץ עטה כל עץ/ ולכל עין הראה פלאו.<BR> <br> | ||
כל ציץ חדש לזמן חודש/ יצא שוחק לקראת בואו | כל ציץ חדש לזמן חודש/ יצא שוחק לקראת בואו- <BR><br> | ||
אך לפניהם שושן עבר,/ מלך, כי על הורם כיסאו | אך לפניהם שושן עבר,/ מלך, כי על הורם כיסאו. <BR><br> | ||
יצא מבין משמר עליו/ וישנה את בגדי כלאו. <BR> | יצא מבין משמר עליו/ וישנה את בגדי כלאו. <BR> | ||
מי לא ישתה יינו עליו/ האיש ההוא ישא חטאו! <BR> | <br>מי לא ישתה יינו עליו/ האיש ההוא ישא חטאו! <BR><br> | ||
</h1> | |||
*בשיר זה אין תפארת פתיחה משום שאין חריזה ואין חריגה מנושא השיר.<BR> | *בשיר זה אין תפארת פתיחה משום שאין חריזה ואין חריגה מנושא השיר.<BR> | ||
===נושא השיר:=== | ===נושא השיר:=== | ||
שורה 35: | שורה 35: | ||
ה. בסיום השיר מתוארת מצווה גדולה לחגוג בשתיית יין את יציאת הגן מעבדות לשמחת הפריחה והחרות. ניסוח בית 6 מזכיר את קרבן הפסח: "האיש ההוא ישא חטאו" (במדבר ט, 13) ומעלה מחשבה כי המשורר מוצא כאן מכנה משותף בין שחרור הגן לשחרור היהודים ממצרים.<BR> | ה. בסיום השיר מתוארת מצווה גדולה לחגוג בשתיית יין את יציאת הגן מעבדות לשמחת הפריחה והחרות. ניסוח בית 6 מזכיר את קרבן הפסח: "האיש ההוא ישא חטאו" (במדבר ט, 13) ומעלה מחשבה כי המשורר מוצא כאן מכנה משותף בין שחרור הגן לשחרור היהודים ממצרים.<BR> | ||
הגן התעורר לאביב- הוא עובר תהליך התחדשות לקראת האביב עם סופו של | הגן התעורר לאביב- הוא עובר תהליך התחדשות לקראת האביב עם סופו של החורף- הגן היה בעל צבע אחד בעונת החורף (צבע כהה)ועם בוא האביב הוא הופך לעשיר ומגוון בצבעים כמו כותנת פסים ובגד רקמה (בגלל הפריחה).<BR> | ||
===האנשה:=== | ===האנשה:=== | ||
שורה 54: | שורה 54: | ||
"יצא מבין משמר עליו וישנה את בגדי כלאו"- השושן היה ניצן ירוק ועכשיו הוא נפתח- השושן יוצא מן הכלא ומחליף את בגדי האסירים לבגדי מלכות (משנה את צבעו).<BR> | "יצא מבין משמר עליו וישנה את בגדי כלאו"- השושן היה ניצן ירוק ועכשיו הוא נפתח- השושן יוצא מן הכלא ומחליף את בגדי האסירים לבגדי מלכות (משנה את צבעו).<BR> | ||
"משמר עליו"= המשמר שהושם עליו, או האנשת עלי הגביע המגינים על הפרח ודימויים למשמר כבוד או לכלא.<BR> משמר בשיר הוא כנראה בית הסוהר, כמו בסיפור יוסף.<BR> | "משמר עליו"= המשמר שהושם עליו, או האנשת עלי הגביע המגינים על הפרח ודימויים למשמר כבוד או לכלא.<BR> משמר בשיר הוא כנראה בית הסוהר, כמו בסיפור יוסף.<BR> | ||
"וישנה את בגדי כלאו"- קונוטציה | "וישנה את בגדי כלאו"- קונוטציה מקראית.<BR> | ||
והאמת: הביטוי הוא מתוך סיפור שחרורו של המלך יהויכין מכלאו בבבל.<BR> | והאמת: הביטוי הוא מתוך סיפור שחרורו של המלך יהויכין מכלאו בבבל.<BR> | ||
שורה 78: | שורה 78: | ||
צימוד- עליו בשורה 4 ועליו בשורה 5. | צימוד- עליו בשורה 4 ועליו בשורה 5. | ||
חרוז מבריח-דשאו-פלאו-בואו.<BR> | חרוז מבריח-דשאו-פלאו-בואו.<BR> | ||
[[category:ספרות]] |