2,362
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) (←ק) |
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) |
||
(4 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==מושגים תנ"כיים== | ===מושגים תנ"כיים=== | ||
*מסודרים לפי האותיות האלף-בית. | *<אדום>מסודרים לפי האותיות האלף-בית</אדום>. | ||
==א== | ==א== | ||
'''אירוניה:''' לעג ולגלוג במובן הפשוט. אירוניה נוצרת כשהקורא יודע משהו שהדמויות בעלילה לא יודעות. | '''אירוניה:''' לעג ולגלוג במובן הפשוט. אירוניה נוצרת כשהקורא יודע משהו שהדמויות בעלילה לא יודעות.<br><br> | ||
'''אקספוזיציה:''' פתיחה, הצגת הדמויות הפועלות, המקום, הזמן ונושא העלילה. | '''אקספוזיציה:''' פתיחה, הצגת הדמויות הפועלות, המקום, הזמן ונושא העלילה. | ||
שורה 20: | שורה 20: | ||
==ה== | ==ה== | ||
'''הגישה המסורתית:''' הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י יהוה למשה בהר סיני. התורה היא ספר קדוש. יהוה הכתיב אותה למשה. נביאים כתובים – מאמינה שמדובר על ספרי קודש אבל בני אדם כתבו אותם ולא יהוה. | '''הגישה המסורתית:''' הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י יהוה למשה בהר סיני. התורה היא ספר קדוש. יהוה הכתיב אותה למשה. נביאים כתובים – מאמינה שמדובר על ספרי קודש אבל בני אדם כתבו אותם ולא יהוה.<br><br> | ||
'''הגישה הביקורתית:''' בני האדם כתבו את התנ"ך. בני אדם שונים, תקופות שונות, יכולים להיות ניגודים וסתירות. | '''הגישה הביקורתית:''' בני האדם כתבו את התנ"ך. בני אדם שונים, תקופות שונות, יכולים להיות ניגודים וסתירות.<br><br> | ||
'''היסטוריה:''' עובדות, ממצאים, הערכות, פירושים. | '''היסטוריה:''' עובדות, ממצאים, הערכות, פירושים.<br><br> | ||
'''היסטוריוגרפיה:''' כתיבה היסטורית, מתן העובדות ההיסטוריות ללא פרשנות דתית. | '''היסטוריוגרפיה:''' כתיבה היסטורית, מתן העובדות ההיסטוריות ללא פרשנות דתית.<br><br> | ||
'''היסטוריוסופיה:''' הסבר המאורעות ההיסטוריים ע"פ השקפתו האמונית-דתית של הסופר המקראי, לדוג': במלכים ב' י"א קובע הסופר המקראי ששקיעת מלכות שלמה היא תוצאה ישירה של חטאיו ושל חטאי נשותיו, אך מבחינה היסטורית אובייקטיבית יש להדגיש דווקא את האופוזיציה שקמה לו מבפנים ומבחוץ. | '''היסטוריוסופיה:''' הסבר המאורעות ההיסטוריים ע"פ השקפתו האמונית-דתית של הסופר המקראי, לדוג': במלכים ב' י"א קובע הסופר המקראי ששקיעת מלכות שלמה היא תוצאה ישירה של חטאיו ושל חטאי נשותיו, אך מבחינה היסטורית אובייקטיבית יש להדגיש דווקא את האופוזיציה שקמה לו מבפנים ומבחוץ. <br><br> | ||
'''הסבר אטיולוגי:''' הסבר מאוחר לתופעה שקיימת או לתופעה בימיו של המחבר. | '''הסבר אטיולוגי:''' הסבר מאוחר לתופעה שקיימת או לתופעה בימיו של המחבר. | ||
שורה 64: | שורה 64: | ||
==מ== | ==מ== | ||
'''מדרש שם:''' נתינת שם לאדם על סמך מאורע הקשור בו.<br> | '''מדרש שם:''' נתינת שם לאדם על סמך מאורע הקשור בו.<br><br> | ||
'''מידה כנגד מידה:''' <br> | '''מידה כנגד מידה:''' <br> | ||
1. בתחום שבו נעשה החטא, שם יינתן העונש.<br> | 1. בתחום שבו נעשה החטא, שם יינתן העונש.<br> | ||
2. מה שרצה החוטא להשיג- יקבל בדיוק את ההפך.<br><br> | 2. מה שרצה החוטא להשיג- יקבל בדיוק את ההפך.<br><br> | ||
'''מילה מנחה:''' מילה שחוזרת והופכת למילת מפתח.<br> | '''מילה מנחה:''' מילה שחוזרת והופכת למילת מפתח. <br><br> | ||
'''מעשה אבות סימן לבנים:''' פעולותיהם של אברהם, יצחק ויעקב, האבות הרוחניים- יש בהם רמז למה שיקרה לבני ישראל.<br><br> | '''מעשה אבות סימן לבנים:''' פעולותיהם של אברהם, יצחק ויעקב, האבות הרוחניים- יש בהם רמז למה שיקרה לבני ישראל.<br><br> | ||
'''מנסרת המכון המזרחי בשיקאגו:''' | '''מנסרת המכון המזרחי בשיקאגו:''' | ||
שורה 100: | שורה 100: | ||
==ת== | ==ת== | ||
'''תפיסת גמול אישי:''' כאשר ה' מעניש או נותן שכר אך ורק עפ"י מעשיו של האדם עצמו ורק לו בלבד. | '''תפיסת גמול אישי:''' כאשר ה' מעניש או נותן שכר אך ורק עפ"י מעשיו של האדם עצמו ורק לו בלבד.<br><br> | ||
'''תפיסת גמול קיבוצי:''' כאשר ה' מעניש קבוצה שלמה על חטא שנעשה, גמול קולקטיבי. | '''תפיסת גמול קיבוצי:''' כאשר ה' מעניש קבוצה שלמה על חטא שנעשה, גמול קולקטיבי.<br><br> | ||
'''תפיסת גמול דורות:''' כאשר ה' מעניש את הבנים על חטא שעשה אביו. | '''תפיסת גמול דורות:''' כאשר ה' מעניש את הבנים על חטא שעשה אביו.<br><br> | ||
[[קטגוריה:תנ"ך]] | [[קטגוריה:תנ"ך]] |