https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%94,_%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%A7%D7%A0%D7%98%D7%98%D7%94_%D7%91%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&feed=atom&action=history האופרה, האורוטוריה והקנטטה בבארוק - היסטוריית גרסאות 2024-03-29T10:56:05Z היסטוריית הגרסאות של הדף הזה בוויקי MediaWiki 1.39.6 https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%94,_%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%A7%D7%A0%D7%98%D7%98%D7%94_%D7%91%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&diff=25178&oldid=prev Revolution 9: דף חדש: =האופרה= בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומ... 2011-04-05T21:39:35Z <p>דף חדש: =האופרה= בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומ...</p> <p><b>דף חדש</b></p><div>=האופרה=<br /> <br /> בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומנות ותרבות. קבוצה זו נקראה ה&quot;קמרטה&quot;<br /> בהתאם לנהוג בתקופת הרנסאנס הם התעניינו מאוד בכל מה שהיה קשור ליוון העתיקה, ובין השאר רצו לחדש את ה&quot;דרמה היוונית&quot;.<br /> <br /> בעזרת מחקר שעשו הם גילו שהדרמה היוונית שילבה בתוכה מוסיקה.<br /> הם גילו שגם היוונים הבינו את הכח הריגשי של מוסיקה שמשולבת עם טקסט, והתסמכו על מספר ציטוטים מאותה תקופה כדוגמת:<br /> <br /> אריסטו – דרמה = מילים &quot;מומתקות&quot; ע&quot;י מוסיקה.<br /> <br /> אפלטון – בדרמה השיר מקבל עדיפות על פני הדיבור.<br /> <br /> הם לקחו את מבנה השיר אותו הכירו וחיפשו דרך לקשר בין מספר שירים וכך ליצור רצף עלילתי. לשם כך הם המציאו את הרצ&#039;יטטיב.<br /> <br /> ==חלקי האופרה העיקריים==<br /> ===אוברטורה===<br /> יצירה כלית פותחת. עד לסוף התקופה הקלאסית אין קשר בין המוסיקה באוברטורה למוסיקה באופרה עצמה.<br /> <br /> ===אריה===<br /> שיר באופרה לזמר\ת סולן בליווי של תזמורת.<br /> האריה תכתב עם חריזה, ותהיה בנויה במבנה עם חזרות (בית פזמון וכו)ממטרת האריה היא להציג לאפיין דמות מתוך האופרה או להראות לנו את <br /> הרגש אותו חשה הדמות.<br /> <br /> בתקופת הבארוק האריה הפכה להיות מליסמתית ביותר ונכתבה במקרים רבים רק על מנת להראות את יכולתיו הקוליות של הזמר.<br /> בהתאם לכך לקראת סוף האריה נהוג היה לאפשר לנגן לאלתר קטע סולני (א-קאפלה) ואילתור זה נקרא קדנצה.<br /> <br /> האריה תיפתח בדרך כלל בריטורנלו (פזמון כלי חוזר) אשר ישמש על מנת לתחום את חלקי האריה, ולרוב גם ינוגן בסופה.<br /> <br /> ===רצ&#039;יטטיב===<br /> דיקלום מוסיקלי. קטע למס&#039; דמויות שמושר בסגנון דיבורי.<br /> הקצב יהיה חופשי ומהיר יחסית (כמו דיבור) המנגינה תהיה מונוטונית, והיחס לטקסט סילבי.<br /> <br /> מטרת הרצ&#039;יטטיב היא לקדם את העלילה.<br /> <br /> <br /> <br /> בנוסף יכולים להיות באופרה קטעי מקהלה, וקטעים מוסיקלים מקשרים המשמשים להחלפת התפאורה, ולקטעי בלט.<br /> <br /> =האורוטוריה= <br /> <br /> האורוטוריה היא הגירסה הדתית של האופרה. בהתאם לכך הנושאים באורוטוריה יהיו נושאים הלקוחים מהתנך ומהברית החדשה.<br /> <br /> פירוש המילה הוא נתינת דרשה או הרצאה.<br /> * בשונה מהאופרה באורוטוריה אין משחק ותלבושות<br /> * לרוב באורוטוריה הדמויות יספרו על העלילה, כדמות חיצונית, יודעת כל.<br /> <br /> =הקנטטה=<br /> <br /> הקנטטה גם היא גירסה דתית של האופרה. ההבדל המשמעותי מהאורוטוריה הוא שהיא קצרה יותר ומהווה חלק מטכס התפילה בכנסייה הפרוטסטנטית (מקבילה למיסה הקתולית).<br /> <br /> המילה קנטטה באה מהמילה קנטרה – לשיר. זאת אומרת יצירה מושרת.<br /> <br /> באך כתב קנטטה חדשה לכל יום ראשון וחג בכנסייה (למעלה מ50 קנטטות בשנה) כיום נותרו והשתמרו רק כ200 קנטטות מתוך אוסף יצירות אדיר זה.<br /> <br /> כל קנטטה הסתיימה בכורל פשוט (מורכב הרמונית) כאשר באך היה בוחר את מנגינת הכורל (המנגינה הייתה מקושרת לטקסט קבוע) ע&quot;פ המסר אותו רצה הכומר להעביר באותו השבוע.</div> Revolution 9