https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%94,_%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%A7%D7%A0%D7%98%D7%98%D7%94_%D7%91%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&feed=atom&action=historyהאופרה, האורוטוריה והקנטטה בבארוק - היסטוריית גרסאות2024-03-29T10:56:05Zהיסטוריית הגרסאות של הדף הזה בוויקיMediaWiki 1.39.6https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%94,_%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%A7%D7%A0%D7%98%D7%98%D7%94_%D7%91%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&diff=25178&oldid=prevRevolution 9: דף חדש: =האופרה= בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומ...2011-04-05T21:39:35Z<p>דף חדש: =האופרה= בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומ...</p>
<p><b>דף חדש</b></p><div>=האופרה=<br />
<br />
בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומנות ותרבות. קבוצה זו נקראה ה"קמרטה"<br />
בהתאם לנהוג בתקופת הרנסאנס הם התעניינו מאוד בכל מה שהיה קשור ליוון העתיקה, ובין השאר רצו לחדש את ה"דרמה היוונית".<br />
<br />
בעזרת מחקר שעשו הם גילו שהדרמה היוונית שילבה בתוכה מוסיקה.<br />
הם גילו שגם היוונים הבינו את הכח הריגשי של מוסיקה שמשולבת עם טקסט, והתסמכו על מספר ציטוטים מאותה תקופה כדוגמת:<br />
<br />
אריסטו – דרמה = מילים "מומתקות" ע"י מוסיקה.<br />
<br />
אפלטון – בדרמה השיר מקבל עדיפות על פני הדיבור.<br />
<br />
הם לקחו את מבנה השיר אותו הכירו וחיפשו דרך לקשר בין מספר שירים וכך ליצור רצף עלילתי. לשם כך הם המציאו את הרצ'יטטיב.<br />
<br />
==חלקי האופרה העיקריים==<br />
===אוברטורה===<br />
יצירה כלית פותחת. עד לסוף התקופה הקלאסית אין קשר בין המוסיקה באוברטורה למוסיקה באופרה עצמה.<br />
<br />
===אריה===<br />
שיר באופרה לזמר\ת סולן בליווי של תזמורת.<br />
האריה תכתב עם חריזה, ותהיה בנויה במבנה עם חזרות (בית פזמון וכו)ממטרת האריה היא להציג לאפיין דמות מתוך האופרה או להראות לנו את <br />
הרגש אותו חשה הדמות.<br />
<br />
בתקופת הבארוק האריה הפכה להיות מליסמתית ביותר ונכתבה במקרים רבים רק על מנת להראות את יכולתיו הקוליות של הזמר.<br />
בהתאם לכך לקראת סוף האריה נהוג היה לאפשר לנגן לאלתר קטע סולני (א-קאפלה) ואילתור זה נקרא קדנצה.<br />
<br />
האריה תיפתח בדרך כלל בריטורנלו (פזמון כלי חוזר) אשר ישמש על מנת לתחום את חלקי האריה, ולרוב גם ינוגן בסופה.<br />
<br />
===רצ'יטטיב===<br />
דיקלום מוסיקלי. קטע למס' דמויות שמושר בסגנון דיבורי.<br />
הקצב יהיה חופשי ומהיר יחסית (כמו דיבור) המנגינה תהיה מונוטונית, והיחס לטקסט סילבי.<br />
<br />
מטרת הרצ'יטטיב היא לקדם את העלילה.<br />
<br />
<br />
<br />
בנוסף יכולים להיות באופרה קטעי מקהלה, וקטעים מוסיקלים מקשרים המשמשים להחלפת התפאורה, ולקטעי בלט.<br />
<br />
=האורוטוריה= <br />
<br />
האורוטוריה היא הגירסה הדתית של האופרה. בהתאם לכך הנושאים באורוטוריה יהיו נושאים הלקוחים מהתנך ומהברית החדשה.<br />
<br />
פירוש המילה הוא נתינת דרשה או הרצאה.<br />
* בשונה מהאופרה באורוטוריה אין משחק ותלבושות<br />
* לרוב באורוטוריה הדמויות יספרו על העלילה, כדמות חיצונית, יודעת כל.<br />
<br />
=הקנטטה=<br />
<br />
הקנטטה גם היא גירסה דתית של האופרה. ההבדל המשמעותי מהאורוטוריה הוא שהיא קצרה יותר ומהווה חלק מטכס התפילה בכנסייה הפרוטסטנטית (מקבילה למיסה הקתולית).<br />
<br />
המילה קנטטה באה מהמילה קנטרה – לשיר. זאת אומרת יצירה מושרת.<br />
<br />
באך כתב קנטטה חדשה לכל יום ראשון וחג בכנסייה (למעלה מ50 קנטטות בשנה) כיום נותרו והשתמרו רק כ200 קנטטות מתוך אוסף יצירות אדיר זה.<br />
<br />
כל קנטטה הסתיימה בכורל פשוט (מורכב הרמונית) כאשר באך היה בוחר את מנגינת הכורל (המנגינה הייתה מקושרת לטקסט קבוע) ע"פ המסר אותו רצה הכומר להעביר באותו השבוע.</div>Revolution 9