על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

אישיים ואירגונים המסיעים לבניין הבית הלאומי (רוטשליד, המשרד הארץ ישראלי): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
== הברון רוטשילד ==
== הברון רוטשילד ==
   
   
הברון אדמינד רוטשילד אשר התפרסם בכינויו "הנדיב הידוע" היה יהודי שנולד בצרפת ב-1845. הוא ייחודי , דתי מסורתי , גאה במסורתו היהודית וקיבל החלטה לסייע למושבות ולקחת אותם תחת חסותו מן הסיבות הבאות :  
הברון בנימין אדמונד דה-רוטשילד אשר התפרסם בכינויו "הנדיב הידוע" היה יהודי שנולד בצרפת ב-1845.יהודי דתי-מסורתי, גאה במסורתו היהודית וקיבל החלטה לסייע למושבות ולקחת אותם תחת חסותו מן:  
 
1. הברון רוטשילד רכש מכספו 200,000 דונם קרקע בכל רחבי א"י ועליהן נוסדו מושבות כמו: מטולה , מחניים , באר טוביה ועוד.  
1. הברון רוטשילד רכש מכספו 200,000 דונם קרקע בכל רחבי א"י ועליהן נוסדו מושבות כמו: מטולה , מחניים , באר טוביה ועוד.  


שורה 8: שורה 9:
3.הוא הביא על חשבונו מצרפת מדריכים חקלאיים (אגרונומים) אשר לימדו את האיכרים את עבודת הגפן במטרה להפיק יין.
3.הוא הביא על חשבונו מצרפת מדריכים חקלאיים (אגרונומים) אשר לימדו את האיכרים את עבודת הגפן במטרה להפיק יין.


4.הוא בנה שני יקבים (אחד ראשון לציון והשני בזיכרון ליעקב) ורכש מכספו את בציר הענבים במחירי הפסד על מנת לספק לאיכרים תעסוקה.
4.הוא בנה שני יקבים (האחד בראשון-לציון והשני בזיכרון-יעקב) ורכש מכספו את בציר הענבים במחירי הפסד על מנת לספק לאיכרים תעסוקה.


5.הוא בנה מבנים ציבוריים , כמו למשל : בתי כנסת , בתי ספר וכדומה. כמו כן הוא סלל כבישים.
5.הוא בנה מבנים ציבוריים , כמו למשל : בתי כנסת , בתי ספר וכדומה. כמו כן הוא סלל כבישים.


6.הוא ניהל את המושבות באמצעות צוות של פקידים שהגיעו מצרפת והיו חניכי כי"ח , ולכן נוצר מתח בינם לבין האיכרים היות והם באו מתרבות צרפתית ואילו האיכרים השתדלו לטפח את התרבות העברית. בנוסף , האיכרים טענו כי הפקידים מתנשאים ומיחסים בחוסר רגישות וניכור כלפי האיכרים על בסיס של סמפתה (רגישות) ואנטיפטיה (חוסר רגשות).
6.הוא ניהל את המושבות באמצעות צוות של פקידים שהגיעו מצרפת והיו חניכי כי"ח(=כל ישראל חברים) ולכן נוצר מתח בינם לבין האיכרים היות והם באו מתרבות צרפתית ואילו האיכרים השתדלו לטפח את התרבות העברית. בנוסף , האיכרים טענו כי הפקידים מתנשאים ומיחסים בחוסר רגישות וניכור כלפי האיכרים ואף נוהגים בהם איפה ואיפה (הפקידים נתנו פריוילגיות (=הטבות) לאיכרים שהתידדו עימם-הקלות במסים וכו')


'''לסיכום'''
'''לסיכום:'''


למרות טענות האיכרים , יש להדגיש כי בלעדי תמורת הברון לא היה ניתן לבסס את המושבות של האיכרים בתק' העלייה ה-1.  
למרות טענות האיכרים , יש להדגיש כי בלעדי תמורת הברון לא היה ניתן לבסס את המושבות של האיכרים בתק' העלייה ה-1.  
שורה 22: שורה 23:
1.המושבות הגיעו לביסוס כלכלי.
1.המושבות הגיעו לביסוס כלכלי.


2.רוטשילד התעייף מהביקורות שהוטחו לפניו מפי האיכרים.
2.רוטשילד התעייף מהביקורות שהוטחו בו מפי האיכרים.


3.הפסד הכספים היו כבדים ולכן החליט להסיר את ידו מניהול המושבות.
3.ההפסדים הכספיים היו כבדים ולכן החליט להסיר את ידו מניהול המושבות.


== ב. המשרד הארץ ישראלי ==
== ב. המשרד הארץ ישראלי ==


מוסד אשר היה סניף של ההסתדרות הציונית העולמית שמיקומה היה באירופה ולכן היה צורך להקים משרד בא"י שנקרא המשרד הארץ ישראלי. מקום מושבו היה בעיר יפו ובראשו עמד ארתור רופין. אנשי העלייה ה-1 וה-2 שקיבלו את השם הישוב החדש ראו במשרד הארץ ישראלי כתובת לכל בעיה , וגורם שייצג אותם בפני השלטון. למשרד הארץ ישראלי היו מספר הישגים :
הגוף שייצג של ההסתדרות הציונית (שהיתה באירופה) בא"י.  
מקום מושבו היה בעיר יפו ובראשו עמד ארתור רופין. אנשי העלייה ה-1 וה-2 שקיבלו את השם הישוב החדש ראו במשרד הארץ ישראלי כתובת לכל בעיה , וגורם שייצג אותם בפני השלטון. למשרד הארץ ישראלי היו מספר הישגים :


1.רכישת קרקעות בא"י -  קרקעות שבחוף ים כנרת (שם נוסדה הקבוצה דגניה) , קרקעות בהר הכרמל (חיפה) , בהר הצופים וחלק מקרקעות עמק יזרעאל.
:'''1.רכישת קרקעות בא"י -''' קרקעות שבחוף ים כנרת (שם נוסדה הקבוצה דגניה) , קרקעות בהר הכרמל (חיפה) , בהר הצופים וחלק מקרקעות עמק יזרעאל.
 
2.מלחמת השפות - המשרד הארץ הישראלי היה מעורב ב"מלחמת השפות" (ריב הלשונות) בישוב החדש לבין ארגון עזרה אשר הקים שני מוסדות חינוך בעיר חיפה. המאבק היה על : באיזה שפות ילמדו?. המשרד תמך בשפה העברית. מאבק זה נתן חיזוק לשפה העברית.


:'''2.מלחמת השפות -''' המשרד הארץ הישראלי היה מעורב ב"מלחמת השפות" (ריב הלשונות) בישוב החדש לבין ארגון "עזרה " אשר הקים שני מוסדות חינוך בעיר חיפה (ביניהם הטכניון). אנשי "עזרה" רצו ששפת הלימוד תהיה גרמנית ואילו הסטודנטים רצו ללמוד בעברית.
<br>
במלה"ע ה-1 (1914-1918) נקלע המשרד הארץ הישראלי למצוקה. השלטון התורכי התייחס אליו בחשדנות וכגורם בלתי נאמן אשר שואף להקים בבוא הזמן מדינה יהודית עצמאית בא"י ועל כן ראשי המשרד נרדפו ובסוף המלחמה אפילו מכלאו.
במלה"ע ה-1 (1914-1918) נקלע המשרד הארץ הישראלי למצוקה. השלטון התורכי התייחס אליו בחשדנות וכגורם בלתי נאמן אשר שואף להקים בבוא הזמן מדינה יהודית עצמאית בא"י ועל כן ראשי המשרד נרדפו ובסוף המלחמה אפילו מכלאו.
----
----
*סיכום זה נלקח בחלקו מתוך וויקיספר-העברי בכתובת [http://he.wikibooks.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%9C%D7%91%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F_%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%99_%28%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%93%2C_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A8%D7%93_%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99%29]
*סיכום זה נלקח בחלקו מתוך וויקיספר-העברי בכתובת [http://he.wikibooks.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%9C%D7%91%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F_%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%99_%28%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%93%2C_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A8%D7%93_%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99%29]
[[קטגוריה:היסטוריה א']]

גרסה אחרונה מ־07:10, 3 בנובמבר 2007

הברון רוטשילד

הברון בנימין אדמונד דה-רוטשילד אשר התפרסם בכינויו "הנדיב הידוע" היה יהודי שנולד בצרפת ב-1845.יהודי דתי-מסורתי, גאה במסורתו היהודית וקיבל החלטה לסייע למושבות ולקחת אותם תחת חסותו מן:

1. הברון רוטשילד רכש מכספו 200,000 דונם קרקע בכל רחבי א"י ועליהן נוסדו מושבות כמו: מטולה , מחניים , באר טוביה ועוד.

2. השקעותיו הכספיות היו גדולות פי 40 מסך כל ההשקעות של תנועת חיבת ציון. כך למשל : תנועת חיבת ציון הצליחה לבנות מושב אחד בלבד (גדרה).

3.הוא הביא על חשבונו מצרפת מדריכים חקלאיים (אגרונומים) אשר לימדו את האיכרים את עבודת הגפן במטרה להפיק יין.

4.הוא בנה שני יקבים (האחד בראשון-לציון והשני בזיכרון-יעקב) ורכש מכספו את בציר הענבים במחירי הפסד על מנת לספק לאיכרים תעסוקה.

5.הוא בנה מבנים ציבוריים , כמו למשל : בתי כנסת , בתי ספר וכדומה. כמו כן הוא סלל כבישים.

6.הוא ניהל את המושבות באמצעות צוות של פקידים שהגיעו מצרפת והיו חניכי כי"ח(=כל ישראל חברים) ולכן נוצר מתח בינם לבין האיכרים היות והם באו מתרבות צרפתית ואילו האיכרים השתדלו לטפח את התרבות העברית. בנוסף , האיכרים טענו כי הפקידים מתנשאים ומיחסים בחוסר רגישות וניכור כלפי האיכרים ואף נוהגים בהם איפה ואיפה (הפקידים נתנו פריוילגיות (=הטבות) לאיכרים שהתידדו עימם-הקלות במסים וכו')

לסיכום:

למרות טענות האיכרים , יש להדגיש כי בלעדי תמורת הברון לא היה ניתן לבסס את המושבות של האיכרים בתק' העלייה ה-1. ב-1900 הברון רוטשילד העביר את ניהול המושבות ליק"א (חברה להתיישבות יהודית J.C.T) , חברה שהוקמה בזכותו של הברון הירש. הגורמים הבאים הניעו את רוטשילד להעביר את המושבות לידי יק"א :

1.המושבות הגיעו לביסוס כלכלי.

2.רוטשילד התעייף מהביקורות שהוטחו בו מפי האיכרים.

3.ההפסדים הכספיים היו כבדים ולכן החליט להסיר את ידו מניהול המושבות.

ב. המשרד הארץ ישראלי

הגוף שייצג של ההסתדרות הציונית (שהיתה באירופה) בא"י. מקום מושבו היה בעיר יפו ובראשו עמד ארתור רופין. אנשי העלייה ה-1 וה-2 שקיבלו את השם הישוב החדש ראו במשרד הארץ ישראלי כתובת לכל בעיה , וגורם שייצג אותם בפני השלטון. למשרד הארץ ישראלי היו מספר הישגים :

1.רכישת קרקעות בא"י - קרקעות שבחוף ים כנרת (שם נוסדה הקבוצה דגניה) , קרקעות בהר הכרמל (חיפה) , בהר הצופים וחלק מקרקעות עמק יזרעאל.
2.מלחמת השפות - המשרד הארץ הישראלי היה מעורב ב"מלחמת השפות" (ריב הלשונות) בישוב החדש לבין ארגון "עזרה " אשר הקים שני מוסדות חינוך בעיר חיפה (ביניהם הטכניון). אנשי "עזרה" רצו ששפת הלימוד תהיה גרמנית ואילו הסטודנטים רצו ללמוד בעברית.


במלה"ע ה-1 (1914-1918) נקלע המשרד הארץ הישראלי למצוקה. השלטון התורכי התייחס אליו בחשדנות וכגורם בלתי נאמן אשר שואף להקים בבוא הזמן מדינה יהודית עצמאית בא"י ועל כן ראשי המשרד נרדפו ובסוף המלחמה אפילו מכלאו.


  • סיכום זה נלקח בחלקו מתוך וויקיספר-העברי בכתובת [1]