על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
דברים פרק ו'
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
- החומר מדניאל פ' מקרית גת.
הפסוקים:
כ וָאומַר, אֲלֵכֶם: בָּאתֶם עַד-הַר הָאֱמורִי, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נותֵן לָנוּ. כא רְאֵה נָתַן יְהוָה אֱלוהֶיךָ, לְפָנֶיךָ-
-אֶת-הָאָרֶץ: עֲלֵה רֵשׁ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֱלוהֵי אֲבותֶיךָ לָךְ--אַל-תִּירָא, וְאַל-תֵּחָת. כב וַתִּקְרְבוּן אֵלַי, כֻּלְּכֶם,
וַתֹּאמְרוּ נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים לְפָנֵינוּ, וְיַחְפְּרוּ-לָנוּ אֶת-הָאָרֶץ; וְיָשִׁבוּ אותָנוּ, דָּבָר--אֶת-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר נַעֲלֶה-בָּהּ, וְאֵת הֶעָרִים
אֲשֶׁר נָבוא אֲלֵיהֶן. כג וַיִּיטַב בְּעֵינַי, הַדָּבָר; וָאֶקַּח מִכֶּם שְׁנֵים עָשָׂר אֲנָשִׁים, אִישׁ אֶחָד לַשָּׁבֶט. כד וַיִּפְנוּ וַיַּעֲלוּ
הָהָרָה, וַיָּבואוּ עַד-נַחַל אֶשְׁכּול; וַיְרַגְּלוּ, אותָהּ. כה וַיִּקְחוּ בְיָדָם מִפְּרִי הָאָרֶץ, וַיּוֹרִדוּ אֵלֵינוּ; וַיָּשִׁבוּ אותָנוּ
דָבָר, וַיּואמְרוּ, טוֹבָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלוהֵינוּ נותֵן לָנוּ.
(מתוך האתר Mechon-Mamre)
דברים ו' 20-25
>מהי מטרת החוק?
- >מטרת החוק הוא קיום החוק.
>איך זה בנוי?
- >הבן שואל והאב עונה.
קטע זה מצטרף לשמות כ', דברים ה', וויקרא י"ט. ומדגיש בעיקר את המטרה ופחות את המקור והיקף.
הקטע בנוי משאלת הבן ותשובת האב לעתיד שנשאר "כי ישאלך בינך מחר...".
והתשובה "ואמרת לבינך עבדים היינו".
במובן זה יש 2 תשובות לשאלה הכללית בכל דור, והן:
- א. ה' הוציאנו ממצרים.
- ב. ה' נתן לנו את הארץ כנען(פס" כ"ד) מציג לנו את התנאי לקבלת הטוב והוא קיום החוקים.
זה יוביל כם לתכלית טובה לנו, לארץ, ולעולם כולו, שכן מקור החוק הוא ה' ולא מלך ארצי כמו חמורבי וחקיו או שליט אחר, מאומות העולם או משלנו.
שאלות ותשובות
שאלות
- כיצד בנוי הקטע ולמה?
- קיראו פס" 21 עד 25 והציגו 3 סיבות ותוצאה מתוך דברים?
- מדוע בשאלת הבן מפרטים "מה העדות החוקים והמשפטים.."?
תשובות
- הקטע בנוי משאלת הבן ותשובת האב, משום שהבן שואל את אביו והוא עונה לו.
- שתי הסיבות לכך הן:
- הראשונה: משום שה' הוציא אותנו ממצרים מעבדות לחירות והוכיח לנו את כוחו.
- השנייה: משום שה' הבטיח ונתן לנו את ארץ כנען(דברי משה לפני כניסתו לארץ)
- הראשונה: משום שה' הוציא אותנו ממצרים מעבדות לחירות והוכיח לנו את כוחו.
- בשאלת הבן מפרטים לפי פסוק 20 "מה העדות, החוקים והמשפטים" שבכך שהעדות זה זיכרון האב שנזכר בסוכות, יציאת מצרים ובמצות. וחוקים שדברים מחייבים גם דלי שכל.
לדוגמא: פרה אדומה שזורקת את העפר הופכת להיות תמה וזה שפוגע הופך לתהור.
ומשפטים שהם נושאים מובנים בשכל.