שימו לב לסגול הרועד / נתן זך
שיר הגות משמעות לדברים שוליים שובנים לנו מאליו, שאנחנו לא שמים לב אליהם. השיר\המחבר מבקש מאיתנו לעשות דברים שאנו לא עושים בדר"כ, להסתכל על החיים בדרך אחרת.
סיום השיר החלק השני של השיר פותח בחזרה על שלושת ההוראות, הפעם בשורה אחת לצורך הדגשה (שימו לב, מששו, געו היטב). השורה מסתכמת במילה "כפליים", המסכמת את הדרישה למגע אינטנסיבי בטבע לצורך למידה ו\או לדרך חיים. הדובר מוסיף עוד הוראה והיא "לשאוף את האור" כאילו היה אויר לנשימה, כל עוד יש אור מסביבך תסתכל, תתבונן ועשה זאת כאילו חייך תלויים בכך. ב"הלאיר כל ענן" יש רמיזה לכך שיש להסתכל על החיים בצורה חיוביתץ השיר מסתיים במאין אזהרה לא להתמהמה, לנצל את האור כי "הלילה לא יאחר"- הזמן מוגבל, החושך תכף ירד. במישור הראשוני לפנינו שיר טבע המדבר אל הקהל העירוני שמרוחק מהטבע ומבקש לשים לב לא להיות אדישים ולהנות מיופיה של הבריאה בכל יום ויום. במישור הסמלי הטבע הוא רק מטאפורה וזהו שיר הגות שאומר שהאדם לא חי לנצח, הלילה המטאפורי שלו (מותו) יגיע, מה שחשוב הוא איך יחייה את חייו עד שיבוא המוות: האם ישים לב לסגול הרועד? האם יבחין בפרטים? האם יאחז בחיים ויהנה מהפרטים הקטנים שלא תמיד שמים לב אליהם או לא מייחסים להם מספיק חשיבות? המסר הוא: לא לתת לחיים לחלוף על ידך.
דרכי עיצוב -מישור סמלי, מטאפורות (הסגול הרועד, האור, הלילה). -לשון פניה ישירה (שימו לב, געו היטב). חזרה על הציווים. -פסיחות: השורה נקטעת למרות הקשר התחבירי לשורה הבאה (היטב, כפליים, שאיננה) נותנת דו משמעות (צלוי אם מחברים את האחרונה לשורה שלפניה או לשורה הבאה). -עירוב חושים (סינסתזיה)- "מששו את הרוח", "לשאוף באור", "לגעת כדי לראות".