כינורו של רוטשילד / צ'כוב: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
כינורו של רוטשילד / צ'כוב
== האקספוזיציה ==
♦ הדמות הראשית: יעקב "ברונזה"-כינוי, מתכת זולה.


האקספוזיציה
♦ הדמות הראשית: יעקב "ברונזה"-כינוי, מתכת זולה.
♦ דמות משנית: מארפה, אישתו.
♦ דמות משנית: מארפה, אישתו.
♦ דמות נוספת: רוטשילד "יהודון"
♦ דמות נוספת: רוטשילד "יהודון"
♦ המקום: עיירה קטנה.
♦ המקום: עיירה קטנה.
החדר בו גרים מארפה ויעקב- חדר קטן, שיש בו חפצים: תנור, מיטה זוגית, מארפה, ארונות קבורה וכלי בית.
החדר בו גרים מארפה ויעקב- חדר קטן, שיש בו חפצים: תנור, מיטה זוגית, מארפה, ארונות קבורה וכלי בית.
♦ זמן: אין הגדרה של זמן. לשון הסיפור נמסרת בעבר.
♦ זמן: אין הגדרה של זמן. לשון הסיפור נמסרת בעבר.
♦ סיום האקספוזיציה: "בשישה בחודש מאי..."
♦ סיום האקספוזיציה: "בשישה בחודש מאי..."


שורה 13: שורה 16:
יעקב הוא אדם שכל חייו מחושבים לפי רווח והפסד, הוא אדם קמצן שהמקצוע שלו הפך אותו לאדם קשה, בלתי נסבל, עד כדי מצב שגם אשתו שמחה למות כדי להיפרד ממנו לעולמי עולמים.
יעקב הוא אדם שכל חייו מחושבים לפי רווח והפסד, הוא אדם קמצן שהמקצוע שלו הפך אותו לאדם קשה, בלתי נסבל, עד כדי מצב שגם אשתו שמחה למות כדי להיפרד ממנו לעולמי עולמים.


הדמויות ביצירה
 
== הדמויות ביצירה ==
♦ יעקב "ברונזה"-הדמות המרכזית.
♦ יעקב "ברונזה"-הדמות המרכזית.
♦ מארפה-אשתו של יעקב.
♦ מארפה-אשתו של יעקב.
♦ רוטשילד- היהודון שיעקב שונא, נגן בכלי זמר.
♦ רוטשילד- היהודון שיעקב שונא, נגן בכלי זמר.
♦ הרופא שאמור לטפל במארפה.
♦ הרופא שאמור לטפל במארפה.


שורה 24: שורה 31:
הדמויות די משקפות את האווירה בעיירה, אווירה מתה, של מוות. למרות שיש באותה עיירה תזמורת שמנגנת בחתונות, נושא החתונות כמעט ולא מוזכר ואין עליו שום התערבות משום שהיצירה דנה באנשים חיים-מתים ולא בשמחות האמיתיות של החיים.
הדמויות די משקפות את האווירה בעיירה, אווירה מתה, של מוות. למרות שיש באותה עיירה תזמורת שמנגנת בחתונות, נושא החתונות כמעט ולא מוזכר ואין עליו שום התערבות משום שהיצירה דנה באנשים חיים-מתים ולא בשמחות האמיתיות של החיים.


הצד הפילוסופי של היצירה
 
== הצד הפילוסופי של היצירה ==
 
יעקב לאחר מותה של מאפרה פותח במונולוג, ושואל את עצמו שאלות פילוסופיות שהן שאלות רטוריות:
יעקב לאחר מותה של מאפרה פותח במונולוג, ושואל את עצמו שאלות פילוסופיות שהן שאלות רטוריות:
♦ "למה לא יוכל אדם לחיות בלי כל האבדות וההפסדים הללו?"
♦ "למה לא יוכל אדם לחיות בלי כל האבדות וההפסדים הללו?"
♦ "למה לעולם אין הבריות עושים את הדבר הנכון?"
♦ "למה לעולם אין הבריות עושים את הדבר הנכון?"
♦ "מדוע אין בני אדם נותנים זה לזה לחיות בשלום?"
♦ "מדוע אין בני אדם נותנים זה לזה לחיות בשלום?"
♦ "מה תכליתו של סדר עולם משונה זה שהחיים הניתנים לאדם רק פעם אחת, עוברים ללא תועלת?"
♦ "מה תכליתו של סדר עולם משונה זה שהחיים הניתנים לאדם רק פעם אחת, עוברים ללא תועלת?"


התפכחות
 
== התפכחות ==
 
♦ אדם שמבין את המציאות שבה הוא חי
♦ אדם שמבין את המציאות שבה הוא חי
♦ אותו אדם רואה את חייו באור אחר
♦ אותו אדם רואה את חייו באור אחר
♦ אדם פיכח
♦ אדם פיכח




התפכחות וההקשר של יעקב
 
 
== התפכחות וההקשר של יעקב ==
 
יעקב מגיע לשלב של התפכחות בצורה הדרגתית, הוא עובר תהליך שמוביל אותו להתפכחות הסופית.
יעקב מגיע לשלב של התפכחות בצורה הדרגתית, הוא עובר תהליך שמוביל אותו להתפכחות הסופית.
התהליך מתחיל לאחר מותה של מארפה, יעקב חש ברע ומגיע לנהר שם ישב עם אשתו ובתו לפני 30 שנה, הישיבה מול הנהר מזכירה ליעקב שאכן הייתה לו בת, אבל היא מעוררת מחשבות חדשות. יעקב שואל את עצמו שאלות פילוסופיות וזוהו שלב נוסף בתהליך ההתפכחות.
התהליך מתחיל לאחר מותה של מארפה, יעקב חש ברע ומגיע לנהר שם ישב עם אשתו ובתו לפני 30 שנה, הישיבה מול הנהר מזכירה ליעקב שאכן הייתה לו בת, אבל היא מעוררת מחשבות חדשות. יעקב שואל את עצמו שאלות פילוסופיות וזוהו שלב נוסף בתהליך ההתפכחות.
שורה 45: שורה 65:
הנתינה היא הפואנטה בסיפור, היא נקודת המפנה. יעקב מאדם קמצן וחסר רגשות הפך לאדם נדיב.
הנתינה היא הפואנטה בסיפור, היא נקודת המפנה. יעקב מאדם קמצן וחסר רגשות הפך לאדם נדיב.


דמות עגולה
 
== דמות עגולה ==
 
דמות עגולה היא דמות שנבדקת בסוף העלילה, משום שרק בסוף העלילה ניתן להבחין בשינויים שחלו בה.
דמות עגולה היא דמות שנבדקת בסוף העלילה, משום שרק בסוף העלילה ניתן להבחין בשינויים שחלו בה.
השינויים שחלים בדמות עגולה, באים לידי ביטוי באופן התנהגותה של הדמות, ובמחשבותיה, הדמות נחשבת לעגולה משום שהיא דמות מתפכחת, כלומר הדמות רואה את המציאות שבה היא חיה, באור אחר. בד"כ הדמות תשנה את התנהגותה ותתנהג באופן שבו הסביבה תופתע.
השינויים שחלים בדמות עגולה, באים לידי ביטוי באופן התנהגותה של הדמות, ובמחשבותיה, הדמות נחשבת לעגולה משום שהיא דמות מתפכחת, כלומר הדמות רואה את המציאות שבה היא חיה, באור אחר. בד"כ הדמות תשנה את התנהגותה ותתנהג באופן שבו הסביבה תופתע.


דמות שטוחה ≠ שטחית
 
== דמות שטוחה ≠ שטחית ==
 
דמות שטוחה היא דמות שמתחילת העלילה ועד סופה היא נשארת נאמנה לחשיבה שלה, לעקרונות שלה, לאופן התנהגותה. הדמות השטוחה לא משנה את אופייה, גם אם במהלך העלילה מתרחשים אירועים משמעותיים, היא נשארת אותה דמות.
דמות שטוחה היא דמות שמתחילת העלילה ועד סופה היא נשארת נאמנה לחשיבה שלה, לעקרונות שלה, לאופן התנהגותה. הדמות השטוחה לא משנה את אופייה, גם אם במהלך העלילה מתרחשים אירועים משמעותיים, היא נשארת אותה דמות.


כדי לבדוק אם דמות היא שטוחה או עגולה, יש לבדוק את אותה דמות אך ורק בסוף העלילה.
כדי לבדוק אם דמות היא שטוחה או עגולה, יש לבדוק את אותה דמות אך ורק בסוף העלילה.


♦ בכינורו של רוטשילד יעקב נחשב לדמות עגולה-מותה של מארפה גורם לו להתפכחות ולנתינת הכינור לרוטשילד אשר מפתיעה את הסביבה.
♦ בכינורו של רוטשילד יעקב נחשב לדמות עגולה-מותה של מארפה גורם לו להתפכחות ולנתינת הכינור לרוטשילד אשר מפתיעה את הסביבה.
5

עריכות