|
|
שורה 57: |
שורה 57: |
|
| |
|
|
| |
|
| ==משלימי הפועל== | | ==משלימי פועל== |
| ===<U>מוּשא</U>===
| |
| השלמה שהפועל צריך אחריו על מנת שיהיה מובן ושלם מבחינת משמעותו. | | השלמה שהפועל צריך אחריו על מנת שיהיה מובן ושלם מבחינת משמעותו. |
|
| |
|
שורה 69: |
שורה 68: |
| :-'''לחבר שלי''' יש רישיון נהיגה. | | :-'''לחבר שלי''' יש רישיון נהיגה. |
|
| |
|
| ===<U>תיאוּר</U>===
| | או השלמת רשוּת המוסיפה מידע למשפט כוּלו לגבי זמן הפעוּלה, מקום התרחשוּתה, אופן ביצועה, הסיבה לקיומה וכן הלאה. |
| השלמת רשוּת המוסיפה מידע למשפט כוּלו לגבי זמן הפעוּלה, מקום התרחשוּתה, אופן ביצועה, הסיבה לקיומה וכן הלאה. | |
|
| |
|
| השלמה זו אינה חיוּנית להבנת משמעוּתו של הפועל במשפט. | | השלמה זו אינה חיוּנית להבנת משמעוּתו של הפועל במשפט. |
שורה 81: |
שורה 79: |
| :- '''בחדר זה''' אין מזגן. | | :- '''בחדר זה''' אין מזגן. |
|
| |
|
| ===אבחנה בין מוּשא לתיאוּר===
| |
| אם הפועל הנתוּן במשפט מצריך אחריו השלמה כלשהי, לפנינוּ מוּשא, ואם הפועל הנתוּן במשפט אינו מצריך אחריו השלמה, לפנינוּ תאור
| |
|
| |
| '''דוגמאות:'''
| |
| :- התייעצתי '''עם חברתי'''. -> מושא
| |
| :- צפיתי בסרט ''עם חברתי''. -> תיאור
| |
|
| |
| :- התינוק הביט '''במיטתו'''. -> מושא
| |
| :- התינוק בכה ''במיטתו''. -> תיאור
| |
|
| |
| :- שרתי ''על הבמה''. -> תיאור
| |
| :- הכנתי '''על הבמה'''. -> מושא
| |
| * '''עצה''' - אם מתלבטים לגבי השאלה האם ההשלמה היא מושא או תיאור רצוי לבדוק אם היא עונה על אחד התיאורים ורק אם לא - לבדוק אם היא מוצרכת (מושא) או אינה מוצרכת (תיאור).
| |
|
| |
| ===<U>סוגי התיאורים</U>===
| |
| :"זאת מסוממת" - '''ז'''מן '''א'''ופן '''ת'''כלית '''מ'''קום '''ס'''יבה '''ו'''יתור '''מ'''צב '''מ'''ידה '''ת'''נאי.
| |
|
| |
| לחלק מן התיאורים יש '''מיליות מאפיינות''':
| |
| :-'''תיאור סיבה''' - בגלל, בשל, עקב, מפאת, מחמת, בגין, בזכות הודות לְ(למשמעות חיובית),<BIG> בְּעֶטְיוֹ שֶל </BIG> (למשמשעות שלילית).
| |
| :-'''תיאור תכלית''' - כדי, לשם, בשביל, על מנת, עבור, למען, לכבוד, לקראת, לצורך.
| |
| :-'''תיאור ויתור''' - למרות, חרף, על-אף.
| |
| :-'''תיאור תנאי'''- במקרה של... בלי X, ללא X.
| |
|
| |
| '''הערות''':
| |
| :1. '''תיאור מקום'''
| |
|
| |
| ::ישנם פעלים הנקראים פעלים לוקאטיביים, כלומר פעלים הקשורים בהימצאות במקום מסויים או בתנועה ממקום/למקום. ההשלמה אחרי פעלים אלה היא אמנם השלמה מוצרכת, ולמרות זאת היא תנותח כתיאור מקום.
| |
| ::דודי גר '''בתל אביב'''. חבריי נסעו '''לאילת'''. אני חוזר '''הביתה'''.
| |
| ::-לעיתים יצויין תיאור המקום מקום מופשט, ולא מוחשי.
| |
| :: כולם הגיעו '''למסיבה'''. הילדים שבו '''מן הטיול לגליל'''. הגעתי '''לפגישה''' באיחור.
| |
|
| |
| :2. '''תיאור אופן'''
| |
| ::לרוב מאופיין בסיומת Xוּת: התלמיד פניה אלי ''באדיבות''. הנהג נסע ''במהירות''.
| |
| ::'''תת-קבוצות של תיאור אופן:'''
| |
| :::'''תיאור מידה''' - מוצרי היסוד התייקרו '''בעשרות אחוזים'''.
| |
| :::'''תיאור מכשיר''' - התורנית מחקה את הלוח '''במטלית'''.
| |
| :::'''תיאור השוואה''' - נהניתי מהטיול בחו"ל '''יותר מחברי'''.
| |
| :::'''תיאור היחיד/המלווה''' - אחי נסע למזרח הרקו '''עם חברו'''.
| |
| :::'''תיאור תדירות''' - '''לעיתים רחוקות''' מוזמים הורי למסיבה.
| |
| :*ניתן לנתח את כל תת-הקבוצות הנ"ל '''כתיאור אופן'''.
| |
|
| |
| :3. '''תיאור מצב''' - תיאור מצב הינו התיאור היחיד שמתייחס לאחד מן השמות במשפט (בדר"כ לנושא או למושא) ומתאר את מצבו בעת ביצוע הפעולה.
| |
| ::'''מאפייני תיאור המצב:'''
| |
| :::א. מתאים לשם העצם במין ובמספר ולעולם איננו מיודע.
| |
| :::ב. מופיע בדר"כ בצורת בינוני או שם - תואר, וניתן להטייה.
| |
| :::ג. ניתן להוסיף לפניו 'כשהוא', 'כשהיא', 'כשהם', 'כשהן'.
| |
| ::'''דוגמאות:'''
| |
| :::- הצופים יצאו מהמופע '''מאוכזבים'''.
| |
| :::- הילד חזר מן הטיול '''שמח'''.
| |
| :::- ראיתי את אימי '''בוכה'''.
| |
|
| |
| ====<U>אבחנה בין תיאור מצב לתיאור אופן</U>====
| |
| {| border="1" cellpadding="10" align="center"
| |
| | '''תיאור מצב''' || '''תיאור אופן'''
| |
| |-
| |
| | - המורה נכנסה לכיתה ''זועמת''.<BR>- התלמידות יושבות בכיתה ''שקטות''.<BR>- הבטתי בו ''נדהמת''.|| - המורה נכנסה לכיתה '''בזעם'''. <BR> - התלמידות יושבות בגיתה '''בשקט'''.<BR>- הבטתי בו '''בתדהמה'''.
| |
| |}
| |
|
| |
| ====<U>דוגמאות לכל התיאורים</U>====
| |
| 1. הילדים שיחקו '''בחצר'''. -> תיאור מקום
| |
|
| |
| 2. הספרייה תהיה סגורה '''מחר'''. -> תיאור זמן
| |
|
| |
| 3. '''עקב הפקקים בכבישים''' אחרתי לביה"ס. -> תיאור סיבה
| |
|
| |
| 4. ערכתי מסיבה '''לכבוד אחי'''. -> תיאור תכלית
| |
|
| |
| 5. ביצענו את המשימה '''כהלכה'''. -> תיאור אופן
| |
|
| |
| 6. הנער חזר לביתו '''עָיֵף'''. -> תיאור מצב
| |
|
| |
| 7. '''חרף השביתה''' התקיימו הלימודים כסדרם. -> תיאור וויתור.
| |
|
| |
| 8. '''בלי מים''' לא תוכל החקאות בארצנו להתפתח. -> תיאור תנאי
| |
|
| |
|
|
| |
|
| [[Category:לשון והבעה עברית]] | | [[Category:לשון והבעה עברית]] |