עריכה אחת
מ
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה |
מאין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
=== | ===דמות המספר=== | ||
נונו, גיבור הרומן, מספר את הרומן בגוף ראשון. נונו המספר הוא בן 40, הוא מספר את סיפור ילדותו מנקודת מבט של מבוגר, 27 שנים לאחר התרחשותו. 33- "כשהסיפור הזה התרחש, לפני 27 שנים בדיוק, היתי בן 13 פחות כמה ימים". מכאן שנונו לא ממש מחוץ להתרחשות, ולא ממש בתוכה: הוא משקיף על ילדותו בפלאש-בק, ומספר את קורותיו. גרוסמן יצר סוג מיוחד ומורכב של מספר. בו זמנית, מעורבבים ומשולבים בסיפור מספר ילד- שהוא גיבור הסיפור, ומספר בוגר, שמתאר בעיני מבוגר מה קרה בהיותו ילד. כלומר, לעיתים יש מבע משולב של מספר ילד ומספר בוגר. דוגמאה: לאחר משחק השוטר והאסיר ברכבת, אומר נונו 22: "האסיר הביט בי...כמבקש ממני לשמור בסוד את מה שראיתי כאן. וזהו. זה היה רגע קשה. גם כעת, ממרחק של שלושים שנה כמעט, כשאני נזכר בו, לא קל לי, ואני מרגיש צורך לפרק את המועקה שלי ולומר שהחל מהפרק הבא אני מתכוון להכניס חידוש קטן בסיפור: לתת לכל פרק שם קטן. שם שיהיה בו רמז לדברים שיסופרו". החלק הראשון של המשפט- נאמר ע"י נונו הנער בן ה-13, שלא ידע מה צפוי לו. החלק השני- (שכתוב באלכסון) נאמר ע"י נונו הבוגר, בן ה-40, שבניגוד לנונו הילד, תפקד כמספר כל יודע. | |||
דוגמה למספר כל יודע, בפרספקטיבת זמן- 110 "בתקופה ההיא הייתי עדין בחבורה קטנה של ילדים...אולי אני צריך להדגיש שבימים הקדומים ההם היו הילדים משחקים זה עם זה ממש, לא רק דרך מודם". ודוגמה נוספת- 273 "אני כותב כעת משהו שאינני בטוח בו לגמרי. אני יכול רק לנחש, על פי מה שסיפרה לי לולה..." | |||
המספר הוא מספר גיבור- משום שהוא מדווח בלשון "אני" (גוף ראשון), הוא סוביקטיבי, ומעורב רגשית. כילד שהוא גיבור הסיפור, הוא אינו מודע לעצמו, ואינו יודע את כל הפרטים. ולכן מבחינה זו הוא אינו מספר כל יודע. אך כמספר בפרספקטיבה (מרחק זמן) של 27 שנים, ניתן להגדירו כמספר כל יודע. משום שמנקודת תצפיתו כבוגר, הוא כבר הבין יותר את המניעים של כל דמות, את מחשבות הדמויות, והיתה לו מודעות לעצמו ולמה שנעשה- בדיעבד. | |||
מה תורם סוג מספר כזה לסיפור?- מצד אחד אותנטיות- כי הגיבור עצמו מספר מזווית עיניו, בסובייקטיביות, ללא גורם מקשר. השפה הילדית משווה לסיפור תמימות, ואמינות. זה מביא להזדהות עם הילד הזה שמהיותו ילד, מספר אמת צרופה ותמימה. כמו כן, הקורא יודע רק מה שנונו ראה ושמע, והוא נאלץ לבלוש יחד איתו. זה יוצר הזדהות עם נונו, עניין ומתח. מצד שני- העובדה שמספר זאת מבוגר כבן 40, תורמת להבנה של המסר, המניעים, של הסיפור. מסירת הדברים כבר מעובדת. המספר עבר תהליך של עיבוד הדברים, הוא ניתח את הנתונים, והגיע לתובנה מסויימת אותה הוא מעוניין למסור לקוראיו. בדרך עקיפה, הקורא מבין גם הוא את המניעים של הדמויות ומגיע לתובנה שאליה מכוון אותו המספר הבוגר. | |||
====דמויות המשנה==== | ====דמויות המשנה==== | ||
שורה 35: | שורה 33: | ||
ניתן לראות בגבי דמות "מנצחת" ברומן. היא היחידה שהשיגה את מטרתה: סללה לעצמה את הדרך לחיות עם משפחה בריאה ואוהבת. זוהרה הפסידה: יופייה ויחודה לא עזרו לה. הרומן עסק בהתגבשות אישיותו של נונו. הוא נפתח בחוויה קצרה אך חזקה, בזעזוע שהתבטא במסע. מסע זה טלטל את דמות הילד , והוליך אותו לעבר בחירה של זהות מועדפת שאיתה יחיה, וזהות עצמית ברורה ומגובשת יותר לעצמו. | ניתן לראות בגבי דמות "מנצחת" ברומן. היא היחידה שהשיגה את מטרתה: סללה לעצמה את הדרך לחיות עם משפחה בריאה ואוהבת. זוהרה הפסידה: יופייה ויחודה לא עזרו לה. הרומן עסק בהתגבשות אישיותו של נונו. הוא נפתח בחוויה קצרה אך חזקה, בזעזוע שהתבטא במסע. מסע זה טלטל את דמות הילד , והוליך אותו לעבר בחירה של זהות מועדפת שאיתה יחיה, וזהות עצמית ברורה ומגובשת יותר לעצמו. | ||
===אנלוגיות ברומן (הקבלות)=== | ===אנלוגיות ברומן (הקבלות)=== |