2,362
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
נור בן שלום (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
(Oboe), כלי נשיפה מעץ, בעל לשונית כפולה (Double reed) המורכבת משתי | (Oboe), כלי נשיפה מעץ, בעל לשונית כפולה (Double reed) המורכבת משתי | ||
פיסות קנה. חלקו העליון של האבוב מעט צר, וכלפי מטה הוא מתרחב ומסתיים | פיסות קנה. חלקו העליון של האבוב מעט צר, וכלפי מטה הוא מתרחב ומסתיים | ||
במעין אפרכסת גדולה. | במעין אפרכסת גדולה.<br> | ||
את האבוב מכינים בדרך כלל מעץ הסיסם השחור או הבאנה האפריקני. קנה האבוב | את האבוב מכינים בדרך כלל מעץ הסיסם השחור או הבאנה האפריקני. קנה האבוב | ||
בנוי בצורת חרוט ומורכב משלוש יחידות והאפרכסת שלו דמויית פעמון. אבובנים | בנוי בצורת חרוט ומורכב משלוש יחידות והאפרכסת שלו דמויית פעמון. אבובנים | ||
נוהגים לשייף ולהכין את הפיה (לשונית) של האבוב בעצמם; לכל לשונית איכות | נוהגים לשייף ולהכין את הפיה (לשונית) של האבוב בעצמם; לכל לשונית איכות | ||
צליל משלה ודרגת קושי משלה ולכן כל אבובן משייף לעצמו את הלשונית לפי | צליל משלה ודרגת קושי משלה ולכן כל אבובן משייף לעצמו את הלשונית לפי | ||
הנוחות שלו. | הנוחות שלו.<br> | ||
מקורו של האבוב הוא בחליל הרועים העתיק. האבוב הופיע לראשונה בסוף המאה | מקורו של האבוב הוא בחליל הרועים העתיק. האבוב הופיע לראשונה בסוף המאה | ||
ה-17 בצרפת ושוכלל במאה ה-18. אבוב הבארוק שונה מאוד מהאבוב המודרני של | ה-17 בצרפת ושוכלל במאה ה-18. אבוב הבארוק שונה מאוד מהאבוב המודרני של | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
יחסית לקרוביו ממשפחת כלי הנשיפה מעץ (הקלרנית והחליל, למשל), נחשב האבוב | יחסית לקרוביו ממשפחת כלי הנשיפה מעץ (הקלרנית והחליל, למשל), נחשב האבוב | ||
לקשה מאוד לנגינה; הוא דורש תקופה ארוכה יחסית של לימוד ותרגול בכדי להפיק | לקשה מאוד לנגינה; הוא דורש תקופה ארוכה יחסית של לימוד ותרגול בכדי להפיק | ||
צלילים הרמוניים. | צלילים הרמוניים.<br> | ||
היות וצלילו של האבוב רם משל כלים רבים אחרים בתזמורת, ומכיוון שלאחר | היות וצלילו של האבוב רם משל כלים רבים אחרים בתזמורת, ומכיוון שלאחר | ||
שהטון הבסיסי של האבוב כוון לא ניתן לשנותו מבלי להוציא את הלשונית, נהוג | שהטון הבסיסי של האבוב כוון לא ניתן לשנותו מבלי להוציא את הלשונית, נהוג | ||
לכוון את הטון של כל התזמורת לפי האבוב. כמו כן, לאבוב תפקיד חשוב בתזמורת | לכוון את הטון של כל התזמורת לפי האבוב. כמו כן, לאבוב תפקיד חשוב בתזמורת | ||
הסימפונית. | הסימפונית.<br> | ||
בתקופת הבארוק נכלל האבוב בהרכבים כמו סונטה לאבוב וקונטינואו (למשל מאת | בתקופת הבארוק נכלל האבוב בהרכבים כמו סונטה לאבוב וקונטינואו (למשל מאת | ||
וויליאם באבל, פרנצ'סקו ג'מיניאני, הנדל ואחרים), טריו סונטות ובהן תפקיד | וויליאם באבל, פרנצ'סקו ג'מיניאני, הנדל ואחרים), טריו סונטות ובהן תפקיד | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
את הקונצ'רטו בדו מז'ור לאבוב מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט, קונצ'רטו לאבוב | את הקונצ'רטו בדו מז'ור לאבוב מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט, קונצ'רטו לאבוב | ||
מאת ריכארד שטראוס, קונצ'רטו לאבוב מאת יוזף היידן וכן 3 רומנסות לאבוב | מאת ריכארד שטראוס, קונצ'רטו לאבוב מאת יוזף היידן וכן 3 רומנסות לאבוב | ||
ולפסנתר מאת רוברט שומן. | ולפסנתר מאת רוברט שומן.<br> | ||
ישנם מספר כלים אחרים במשפחת האבוב. הנפוצים ביותר הם הקרן האנגלית (cor | ישנם מספר כלים אחרים במשפחת האבוב. הנפוצים ביותר הם הקרן האנגלית (cor | ||
anglais), כלי בעל צליל רך ומאנפף יותר משל האבוב בשל האפרכסת דמויית | anglais), כלי בעל צליל רך ומאנפף יותר משל האבוב בשל האפרכסת דמויית | ||
שורה 39: | שורה 39: | ||
הבארוק בתחילת המאה ה-18 בגרסה עם חורים ומאוחר יותר בסוף המאה ה-19 ככלי | הבארוק בתחילת המאה ה-18 בגרסה עם חורים ומאוחר יותר בסוף המאה ה-19 ככלי | ||
מפותח יותר עם קלאפות. | מפותח יותר עם קלאפות. | ||
[[קטגוריה:מוזיקה]] |