זריתי לרוח אנחתי / חיים נחמן ביאליק: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (עיצוב)
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{דרוש תיקון עריכה}}
{{דרוש תיקון עריכה}}
== השיר: ==


זָרִיתִי לָרוּחַ אַנְחָתִי<BR>
זָרִיתִי לָרוּחַ אַנְחָתִי<BR>
שורה 28: שורה 32:




'''בית ראשון:'''
 
== בית ראשון: ==
 
הדובר בשיר נמצא במצב של התפוררות הדרגתית, של החלשות:
הדובר בשיר נמצא במצב של התפוררות הדרגתית, של החלשות:
"זריתי לרוח אנחתי": אנחותיו של הדובר התפזרו לכל עבר, אל הרוח.
"זריתי לרוח אנחתי": אנחותיו של הדובר התפזרו לכל עבר, אל הרוח.
שורה 40: שורה 46:
* ניתן להבחין כי כאבו וייאושו של המחבר אותנטיים, לפי משפטי הקישור שבין הבית הראשון לשני - "אמור לו:...". ביטוי זה מופיע גם בשורה האחרונה בבית הראשון, וגם בשורה הראשונה בבית השני. המחבר נואש לעזרה, מתחנן אליה.
* ניתן להבחין כי כאבו וייאושו של המחבר אותנטיים, לפי משפטי הקישור שבין הבית הראשון לשני - "אמור לו:...". ביטוי זה מופיע גם בשורה האחרונה בבית הראשון, וגם בשורה הראשונה בבית השני. המחבר נואש לעזרה, מתחנן אליה.


'''בית שני:'''
 
== בית שני: ==
 
הדובר מספר על הרגשתו בעבר לעומת תחושותיו כיום. בעבר נבע בו מקור של אור, וכיום אותו מקור מתייבש אט אט. בעבר שלהבת יקדה בליבו, וכיום היא דועכת רשפים רשפים (רשף - (ז') ברק, נצנוץ, ניצוץ, גחלת, שביב-אש, חזיז, גץ, הבהוב, הבלחה; להבה, להבות-אש).
הדובר מספר על הרגשתו בעבר לעומת תחושותיו כיום. בעבר נבע בו מקור של אור, וכיום אותו מקור מתייבש אט אט. בעבר שלהבת יקדה בליבו, וכיום היא דועכת רשפים רשפים (רשף - (ז') ברק, נצנוץ, ניצוץ, גחלת, שביב-אש, חזיז, גץ, הבהוב, הבלחה; להבה, להבות-אש).


'''בית שלישי:'''
 
== בית שלישי: ==
 
בבית זה, הדובר מתאר "פצע" שבגופו, והוא שותת דם ופוגע בו. ליבו של הדובר מתבוסס באפר ובדם. בבית השני מתואר היה מצבו של הדובר בעבר כמצב של נביעת מעיין של אור, וכיום נובע בו מעיין של דם.
בבית זה, הדובר מתאר "פצע" שבגופו, והוא שותת דם ופוגע בו. ליבו של הדובר מתבוסס באפר ובדם. בבית השני מתואר היה מצבו של הדובר בעבר כמצב של נביעת מעיין של אור, וכיום נובע בו מעיין של דם.
----


<כחול>ניתוח אלטרנטיבי</כחול>
<כחול>ניתוח אלטרנטיבי</כחול>


בית א
 
== בית א: ==
זריתי לרוח אנחתי – המחבר מתאר מצב של מועקה, יגון, עצב – אך אין מי שישמע, דבר שמודגש ע"י השימוש בזרית האנחה אל הרוח, הרוח אינה שומעת, הוא בוכה אל תוך החול, בשני המקרים הוא מביע את יגונו, אבל הוא מביע אותו למקום בו הוא אובד, אין מי שיעזור לו. השיר מבטא משבר ביצירה של ביאליק, וכאן הוא אומר שאין לו איך להעביר הלאה את הרגשות שלו, אין לו בפני מי להתלונן כיוון שאיש אינו יכול לעזור לו, לכן הוא פונה באופן מיואש לרוח שתמצא מי שיעזור לו. ביאליק מביע את יגונו בכך שהוא מתאר את עצמו כ"אוד עשן", כלומר, איפה שפעם הייתה שלהבת היצירה שלו, כיום הוא רק סוף הבערה, רק זכר.
זריתי לרוח אנחתי – המחבר מתאר מצב של מועקה, יגון, עצב – אך אין מי שישמע, דבר שמודגש ע"י השימוש בזרית האנחה אל הרוח, הרוח אינה שומעת, הוא בוכה אל תוך החול, בשני המקרים הוא מביע את יגונו, אבל הוא מביע אותו למקום בו הוא אובד, אין מי שיעזור לו. השיר מבטא משבר ביצירה של ביאליק, וכאן הוא אומר שאין לו איך להעביר הלאה את הרגשות שלו, אין לו בפני מי להתלונן כיוון שאיש אינו יכול לעזור לו, לכן הוא פונה באופן מיואש לרוח שתמצא מי שיעזור לו. ביאליק מביע את יגונו בכך שהוא מתאר את עצמו כ"אוד עשן", כלומר, איפה שפעם הייתה שלהבת היצירה שלו, כיום הוא רק סוף הבערה, רק זכר.


בית ב -
 
== בית ב: ==
 
הוא מתרפק על העבר, "בי נבע מקור אורה" פעם יכולתי ליצור ולהביא אור, אבל כיום כמו אוד עשן אני אינני יוצר כלום. הוא מתאר כיצד לאט נגמרה השראתו "וייבש נטפים נטפים" מקור ההשראה התייבש. הוא משווה את עצמו גם לאש, אשר דעכה לאט.
הוא מתרפק על העבר, "בי נבע מקור אורה" פעם יכולתי ליצור ולהביא אור, אבל כיום כמו אוד עשן אני אינני יוצר כלום. הוא מתאר כיצד לאט נגמרה השראתו "וייבש נטפים נטפים" מקור ההשראה התייבש. הוא משווה את עצמו גם לאש, אשר דעכה לאט.


בית ג-
 
== בית ג: ==
 
"מעיני כמו פצע" כלומר, אני ממשיך ליצור אבל היצירה רק מטפטפת ולא כמו פעם. מעין כמו פצע זה מעין תפיסה אירונית, כי יש רצון שהיצירה תטפטף, אבל הבעת צורת הטפטוף כפצע מתארת את הבעייתיות, הוא אינו מסוגל לשאוב מבאר היצירה שלו, אלא רק לדמם את זה החוצה , בעוד שליבו עדיין מדמם בשאריות השריפה, כלומר  עדיין יש בו רגשות שהוא רוצה להביע, אך הוא אינו מצליח. דימוי הפצע מראה שהיצירה יוצאת בקושי ובאופן מקוטע, בניגוד לשפע שבמעין ובבערה.
"מעיני כמו פצע" כלומר, אני ממשיך ליצור אבל היצירה רק מטפטפת ולא כמו פעם. מעין כמו פצע זה מעין תפיסה אירונית, כי יש רצון שהיצירה תטפטף, אבל הבעת צורת הטפטוף כפצע מתארת את הבעייתיות, הוא אינו מסוגל לשאוב מבאר היצירה שלו, אלא רק לדמם את זה החוצה , בעוד שליבו עדיין מדמם בשאריות השריפה, כלומר  עדיין יש בו רגשות שהוא רוצה להביע, אך הוא אינו מצליח. דימוי הפצע מראה שהיצירה יוצאת בקושי ובאופן מקוטע, בניגוד לשפע שבמעין ובבערה.