admin, בירוקרטים, מפעילי מערכת, widgeteditor
2,792
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
מ (שוחזר לעריכה אחרונה שבוצעה על ידי Shlomiio) |
||
(7 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 3: | שורה 3: | ||
התנועה הלאומית זכתה להתקדמות ולהתחזקות עם הופעתו של בנימין זאב הרצל (ב.ז.הרצל) אשר יזם את קונגרס בזל בשוויצריה (בשנת 1897). ומאז ההיסטוריונים מדברים על התנועה הלאומית היהודית – התנועה הציונית. | התנועה הלאומית זכתה להתקדמות ולהתחזקות עם הופעתו של בנימין זאב הרצל (ב.ז.הרצל) אשר יזם את קונגרס בזל בשוויצריה (בשנת 1897). ומאז ההיסטוריונים מדברים על התנועה הלאומית היהודית – התנועה הציונית. | ||
א.ערכי המהפכה הצרפתית | == הגורמים שהביאו לצמיחת התנועה הציונית : == | ||
=== א.ערכי המהפכה הצרפתית === | |||
המהפכה הצרפתית הביאה ערכים מהפכנים כמו : שיווין זכויות , ריבונות , חירות , חופש וכדומה. וכן צמחו באירופה תנועות לאומיות אשר שאפו להשתחרר משלטון זר ולבנות לעצמן חיים של חירות , חופש ועצמאות מדינית. כך צמחו תנועות לאומיות בגרמניה , באיטליה , בסרביה ועוד. | המהפכה הצרפתית הביאה ערכים מהפכנים כמו : שיווין זכויות , ריבונות , חירות , חופש וכדומה. וכן צמחו באירופה תנועות לאומיות אשר שאפו להשתחרר משלטון זר ולבנות לעצמן חיים של חירות , חופש ועצמאות מדינית. כך צמחו תנועות לאומיות בגרמניה , באיטליה , בסרביה ועוד. | ||
המשכילים היהודים אימצו את המודל הלאומי האירופאי והקימו את התנועה הלאומית היהודית. | המשכילים היהודים אימצו את המודל הלאומי האירופאי והקימו את התנועה הלאומית היהודית. | ||
ב.אנטישמיות | |||
=== ב.אנטישמיות === | |||
התנועה הלאומית היהודית צמחה לנוכח השנאה והיחס האנטישמי של החברה הנוצרית הסובבת את היהודים. והכן בתקופת הקמת קראו גלויים אנטישמים כגון : | התנועה הלאומית היהודית צמחה לנוכח השנאה והיחס האנטישמי של החברה הנוצרית הסובבת את היהודים. והכן בתקופת הקמת קראו גלויים אנטישמים כגון : | ||
1."סופות בנגב" ( | 1."סופות בנגב" (1881) | ||
2.פרעות קישנב והומיל ברוסיה (1903) | 2.פרעות קישנב והומיל ברוסיה (1903) | ||
שורה 27: | שורה 33: | ||
ומאז הוא הגיע למסקנה שישנו פיתרון אחד לבעיית היהודית והוא הקמת מדינה יהודית עצמאית ובהתאם לכך הוא כתב מאמר בשם מדינת היהודים (1896). | ומאז הוא הגיע למסקנה שישנו פיתרון אחד לבעיית היהודית והוא הקמת מדינה יהודית עצמאית ובהתאם לכך הוא כתב מאמר בשם מדינת היהודים (1896). | ||
ד. משבר זהות | === ג.אכזבה מתהליך האמנסיפציה (שיוויון זכויות) === | ||
<br>המשכילים היהודים האמינו שתהליך שוויון הזכויות יביא לצמיחתה של חברה אוניברסאלית אשר תתבסס על ערכים של תבונה ותקווה | |||
לעתיד מפואר בתחום החברתי והמדיני.ציפיות אלה התנפצו. המשכילים היהודים נוכחו לדעת שאמנם החברה החדשה לא נחלקת עוד לבני | |||
דתות שונות , אלא לבני לאומים שונים , לגרמנים , איטלקים , צרפתית וכדומה. הלאומים התייחסו אלה היהודים כאל גורם זר ובלתי | |||
נאמן שלא קשור אליהם מבחינה לאומית ותרבותית. בנסיבות אלה החליטו היהודים להגשים את מטרותיהם במסגרת יהודית עצמאית , | |||
במדינה יהודית ריבונית (שולטת) שרוב אוכלוסייתה היא יהודית. | |||
=== ד. משבר זהות === | |||
התנועה הציונית צמחה על רקע משבר זהות שאליו נקלעו היהודים. העולם התבסס על ערכים לאומים וליברליים , ועל כן הציונות צמחה במטרה לשחרר ולהעניק חופש לעם ישראל. | התנועה הציונית צמחה על רקע משבר זהות שאליו נקלעו היהודים. העולם התבסס על ערכים לאומים וליברליים , ועל כן הציונות צמחה במטרה לשחרר ולהעניק חופש לעם ישראל. | ||
הציונית הגיעה למסקנה בעקבות העובדה שהיהודים שמרו על זיקה וקשר עם ארץ ישראל , כי רק שם יוכל העם להשתחרר. ומכאן ארץ ישראל הפכה להיות מרכזית לתנועה הציונית ולא תיתכן הגדרה עצמית יהודית שאין ארץ ישראל במרכזה. | הציונית הגיעה למסקנה בעקבות העובדה שהיהודים שמרו על זיקה וקשר עם ארץ ישראל , כי רק שם יוכל העם להשתחרר. ומכאן ארץ ישראל הפכה להיות מרכזית לתנועה הציונית ולא תיתכן הגדרה עצמית יהודית שאין ארץ ישראל במרכזה. |