7
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(11 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 4: | שורה 4: | ||
====השיר:==== | ====השיר:==== | ||
<h1> | <h1> | ||
הֲיָם | הֲיָם בֵינִי וּבֵינֶךָ / וְלא אֶטֶה לְחַלוֹתְךָ<br><br> | ||
וְלא אָרוּץ בְלֵב חָרֵד / וְאֵשֵב עַל קְבוּרָתְךָ? <br><br> | |||
אֱמֶת, אִם | אֱמֶת, אִם אֶעֱשֶה כָזאת / אֱהִי בוֹגֵד בְאַחְוָתְךָ!<br><br> | ||
אֲהָה, אָחִי, אֲנִי יוֹשֵב / עֲלֵי קִבְרָךְ | אֲהָה, אָחִי, אֲנִי יוֹשֵב / עֲלֵי קִבְרָךְ לְעֻמָתְךָ<br><br> | ||
לְךָ מַכְאוֹב | לְךָ מַכְאוֹב בְתוֹך לִבִי / כְמַכְאוֹבִי בְמִיתָתְךָ.<br><br> | ||
וְאִם | וְאִם אֶתֵן לְךָ שָלוֹם – / וְלא אֶשְמַע תְשׁוּבָתְךָ,<br><br> | ||
וְלא תֵצֵא לְפָגְשֵנִי / בְיוֹם בּוֹאִי לְאַדְמָתְךָ,<br><br> | |||
וְלא תִשְחַק בְקִרְבָתִי / וְלא אֶשְחַק בְקִרְבָתְךָ,<br><br> | |||
וְלא תִרְאֶה תְמוּנָתִי / וְלא אֶרְאֶה תְמוּנָתְךָ,<br><br> | |||
לְמַעַן | לְמַעַן כִי שְאוֹל בֵיתְךָ / וּבַקֶבֶר מְעוֹנָתְךָ –<br><br> | ||
בְכוֹר אָבִי וּבֶן אִמִי, / שְלוֹמִים לָךְ בְאַחְרִיתְךָ,<br><br> | |||
וְרוּחַ אֵל | וְרוּחַ אֵל תְהִי נָחָה / עֲלֵי רוּחָךְ וְנִשְמָתְךָ!<br><br> | ||
אֲנִי הוֹלֵךְ לְאַרְצִי, | אֲנִי הוֹלֵךְ לְאַרְצִי, כִי / בְאֶרֶץ סָגְרוּ אוֹתְךָ.<br><br> | ||
וְאָנוּם עֵת וְאִיקַץ עֵת - / וְאַתְּ לָעַד | וְאָנוּם עֵת וְאִיקַץ עֵת - / וְאַתְּ לָעַד בְנוּמָתְךָ,<br><br> | ||
וְעַד בּוֹא יוֹם חֲלִיפָתִי / | וְעַד בּוֹא יוֹם חֲלִיפָתִי / בְלִבִי אֵשׁ פְרִידָתְךָ!<br><br> | ||
</h1> | </h1> | ||
שורה 26: | שורה 26: | ||
אמצעים אמנותיים בשיר והקשר שלהם ליצירת המשמעות: | אמצעים אמנותיים בשיר והקשר שלהם ליצירת המשמעות: | ||
===מבנה השיר:=== | ===מבנה השיר:=== | ||
חלק ראשון (בתים 3-1): בו הדובר מצהיר ששום דבר לא ימנע ממנו לבקר את קבר אחיו.<BR> | חלק ראשון (בתים 3-1): בו הדובר מצהיר ששום דבר לא ימנע ממנו לבקר את קבר אחיו.<BR> | ||
שורה 31: | שורה 32: | ||
חלק שלישי (בתים 15-11): סיום השיר, בו המשורר נפרד מאחיו.<BR> | חלק שלישי (בתים 15-11): סיום השיר, בו המשורר נפרד מאחיו.<BR> | ||
הֲיָם בֵּינִי וּבֵינֶךָ / וְלֹא אֶטֶּה לְחַלוֹתְךָ | 1. הֲיָם בֵּינִי וּבֵינֶךָ / וְלֹא אֶטֶּה לְחַלוֹתְךָ | ||
וְלֹא אָרוּץ בְּלֵב חָרֵד / וְאֵשֵׁב עַל קְבוּרָתְךָ? | 2. וְלֹא אָרוּץ בְּלֵב חָרֵד / וְאֵשֵׁב עַל קְבוּרָתְךָ? | ||
אֱמֶת, אִם אֶעֱשֶׂה כָזֹאת / אֱהִי בוֹגֵד בְּאַחְוָתְךָ! | 3. אֱמֶת, אִם אֶעֱשֶׂה כָזֹאת / אֱהִי בוֹגֵד בְּאַחְוָתְךָ! | ||
אֲהָה, אָחִי, אֲנִי יוֹשֵב / עֲלֵי קִבְרָךְ לְעֻמָּתְךָ | 4. אֲהָה, אָחִי, אֲנִי יוֹשֵב / עֲלֵי קִבְרָךְ לְעֻמָּתְךָ | ||
לְךָ מַכְאוֹב בְּתוֹך לִבִּי / כְּמַכְאוֹבִי בְמִיתָתְךָ. | 5. לְךָ מַכְאוֹב בְּתוֹך לִבִּי / כְּמַכְאוֹבִי בְמִיתָתְךָ. | ||
וְאִם אֶתֵּן לְךָ שָׁלוֹם – / וְלֹא אֶשְׁמַע תְשׁוּבָתְךָ, | 6. וְאִם אֶתֵּן לְךָ שָׁלוֹם – / וְלֹא אֶשְׁמַע תְשׁוּבָתְךָ, | ||
וְלֹא תֵצֵא לְפָגְשֵׁנִי / בְּיוֹם בּוֹאִי לְאַדְמָתְךָ, | 7. וְלֹא תֵצֵא לְפָגְשֵׁנִי / בְּיוֹם בּוֹאִי לְאַדְמָתְךָ, | ||
וְלֹא תִשְׂחַק בְּקִרְבָתִי / וְלֹא אֶשְׂחַק בְּקִרְבָתְךָ, | 8. וְלֹא תִשְׂחַק בְּקִרְבָתִי / וְלֹא אֶשְׂחַק בְּקִרְבָתְךָ, | ||
וְלֹא תִרְאֶה תְמוּנָתִי / וְלֹא אֶרְאֶה תְמוּנָתְךָ, | 9. וְלֹא תִרְאֶה תְמוּנָתִי / וְלֹא אֶרְאֶה תְמוּנָתְךָ, | ||
לְמַעַן כִּי שְׁאוֹל בֵּיתְךָ / וּבַקֶּבֶר מְעוֹנָתְךָ – | 10. לְמַעַן כִּי שְׁאוֹל בֵּיתְךָ / וּבַקֶּבֶר מְעוֹנָתְךָ – | ||
בְּכוֹר אָבִי וּבֶן אִמִּי, / שְׁלוֹמִים לָךְ בְּאַחְרִיתְךָ, | 11. בְּכוֹר אָבִי וּבֶן אִמִּי, / שְׁלוֹמִים לָךְ בְּאַחְרִיתְךָ, | ||
וְרוּחַ אֵל תְּהִי נָחָה / עֲלֵי רוּחָךְ וְנִשְמָתְךָ! | 12. וְרוּחַ אֵל תְּהִי נָחָה / עֲלֵי רוּחָךְ וְנִשְמָתְךָ! | ||
אֲנִי הוֹלֵךְ לְאַרְצִי, כִּי / בְּאֶרֶץ סָגְרוּ אוֹתְךָ. | 13. אֲנִי הוֹלֵךְ לְאַרְצִי, כִּי / בְּאֶרֶץ סָגְרוּ אוֹתְךָ. | ||
וְאָנוּם עֵת וְאִיקַץ עֵת - / וְאַתְּ לָעַד בְּנוּמָתְךָ, | 14. וְאָנוּם עֵת וְאִיקַץ עֵת - / וְאַתְּ לָעַד בְּנוּמָתְךָ, | ||
וְעַד בּוֹא יוֹם חֲלִיפָתִי / בְּלִבִּי אֵשׁ פְּרִידָתְךָ! | 15. וְעַד בּוֹא יוֹם חֲלִיפָתִי / בְּלִבִּי אֵשׁ פְּרִידָתְךָ! | ||
===רקע:=== | |||
השיר הים ביני ובינך שייך בסוגו הספרותי לשיר הכינה ומכאן שהוא שיר חול.<br> | |||
שירי כינה הם שירים המביעים כאב . על אדם קרוב שמת ,אלו הם שירים של הספד , אֶבֶל<br> | |||
השיר בנוי מ15 בתים כחטיבה אחת . (15 שורות רצופות) אך ניתן לזהות בו 3 חלקים רעיוניים . <br> | |||
===תפארת הפתיחה: בית ראשון=== | ===תפארת הפתיחה: בית ראשון=== | ||
שורה 90: | שורה 97: | ||
===מטאפורה: === | ===מטאפורה: === | ||
בשורה האחרונה בשיר : "בלבי אש פרידתך" ("הפרידה ממך תבער כמו אש בלבי")- האש שתבער בלב הדובר היא מטפורה שבאה להגיד- הכאב והגעגועים יישארו בלב לנצח.<BR> | |||
===שימוש בסימני קריאה (בשורות 3. 12. 15): === | ===שימוש בסימני קריאה (בשורות 3. 12. 15): === | ||
סימן קריאה בסוף משפטים אלה איננו מקרי: בשורה 3 הדובר מצהיר שהיה חושב את עצמו לבוגד, לו היה שוכח את קבר אחיו. בשורה 12 הוא מברך אותו במותו ("הלוואי שתזכה לשלום במותך!"). | סימן קריאה בסוף משפטים אלה איננו מקרי:<BR> | ||
בשורה 3 הדובר מצהיר שהיה חושב את עצמו לבוגד , לו היה שוכח את קבר אחיו ("אם אעשה זאת אהיה בוגד בְּאַחְוָתְךָ!").<BR> | |||
בשורה 12 הוא מברך אותו במותו ("הלוואי שתזכה לשלום במותך!").<BR> | |||
בשורה 15 הוא מצהיר שלעולם לא יפסיק להתגעגע ולכאוב על מות האח ("עד יום מותי תבער בלבי פרידתך כאש!").<BR> | |||
===שאלה רטורית בבית 2: === | ===שאלה רטורית בבית 2: === | ||
שורה 102: | שורה 112: | ||
===תפארת החתימה: === | ===תפארת החתימה: === | ||
המשפט האחרון כמו מסכם את כל השיר והוא מסתיים בצורה מיוחדת- בסימן | המשפט האחרון כמו מסכם את כל השיר והוא מסתיים בצורה מיוחדת- בסימן קריאה: הדובר מצהיר ונשבע שלעולם לא ישכח את אחיו ולא יפסיק לכואב את מותו ולהתגעגע אליו.<BR> | ||
===איך מצטיירת דמות הדובר בשיר זה?: === | ===איך מצטיירת דמות הדובר בשיר זה?: === |
עריכות