עריכה אחת
←הרעיונות העיקריים
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 34: | שורה 34: | ||
:* תפיסה אירונית - תהלה נענשת על חטא אותו לא חטאה (אלא אביה), והיא נידונה לוותר על היקר לה מכל - על לא עוול בכפה. זוהי תפיסה אנטי-דתית מיסודה! | :* תפיסה אירונית - תהלה נענשת על חטא אותו לא חטאה (אלא אביה), והיא נידונה לוותר על היקר לה מכל - על לא עוול בכפה. זוהי תפיסה אנטי-דתית מיסודה! | ||
· רעיון מרכזי נוסף - חשיבותה של ירושלים, יופייה של היהדות ושיקוף כל אלה בדמותה של תהלה. | · רעיון מרכזי נוסף - חשיבותה של ירושלים, יופייה של היהדות | ||
ושיקוף כל אלה בדמותה של תהלה. | |||
שורה 41: | שורה 42: | ||
· "תהלה הוא סיפור הקצר. | · "תהלה הוא סיפור הקצר. | ||
· מבנה של פגישות, מלאות רמזים, היוצרות מתח - המתפרק בשתי הפגישות האחרונות. | · מבנה של פגישות, מלאות רמזים, היוצרות מתח - המתפרק בשתי | ||
הפגישות האחרונות. | |||
· הקבלה למבנה של טרגדיה: חטא קדמון שקרה לפני עליית המסך Ü הצגה אקספוזיציונית Ü הסתבכות כתוצאה מן החטא Ü נקודת שיא Ü ירידה המסתיימת במוות. | · הקבלה למבנה של טרגדיה: חטא קדמון שקרה לפני עליית המסך Ü | ||
הצגה אקספוזיציונית Ü הסתבכות כתוצאה מן החטא Ü נקודת שיא Ü | |||
ירידה המסתיימת במוות. | |||
· אי-התאמות למבנה הטרגדיה: | · אי-התאמות למבנה הטרגדיה: | ||
שורה 49: | שורה 53: | ||
1. תהלה מודעת לחטא. | 1. תהלה מודעת לחטא. | ||
2. "הכל צפוי", אך הרשות, במקרה שלנו, אינה נתונה (למרות דבריה של תהלה). | 2. "הכל צפוי", אך הרשות, במקרה שלנו, אינה נתונה (למרות דבריה של | ||
תהלה). | |||
3. לא הגיבור חטא, במקרה שלנו, אלא אביה של תהלה. | 3. לא הגיבור חטא, במקרה שלנו, אלא אביה של תהלה. | ||
שורה 55: | שורה 60: | ||
4. החטא אינו נמחל - תהלה מאבדת את משפחתה. | 4. החטא אינו נמחל - תהלה מאבדת את משפחתה. | ||
· החוקיות בסיפור היא של "מידה כנגד מידה": בני-אדם נענשים על חטא אותו חטאו בעצמם. האם תהלה חטאה (מורות נכריות לבתה)? לא ברור. | · החוקיות בסיפור היא של "מידה כנגד מידה": בני-אדם נענשים על | ||
חטא אותו חטאו בעצמם. האם תהלה חטאה (מורות נכריות לבתה)? לא | |||
ברור. | |||
· יסודות לגנדריים (לגנדה = אגדה עממית) הנוצרים ע"י שילוב חומרים ריאליסטיים ובלתי-ריאליסטיים (1. מדידת משך החיים על-פי כמות המילים; 2. כוח עיניה של תהלה; 3. בקשת מחילה לאחר המוות). | · יסודות לגנדריים (לגנדה = אגדה עממית) הנוצרים ע"י שילוב | ||
חומרים ריאליסטיים ובלתי-ריאליסטיים (1. מדידת משך החיים על- | |||
פי כמות המילים; 2. כוח עיניה של תהלה; 3. בקשת מחילה לאחר | |||
המוות). | |||
· משמעויות סמליות סביב דמותה של תהלה (ביטוי לירושלים; ביטוי ליהדות בעבר ובהווה). | · משמעויות סמליות סביב דמותה של תהלה (ביטוי לירושלים; ביטוי | ||
ליהדות בעבר ובהווה). | |||
4. מבנה היצירה | 4. מבנה היצירה | ||
שורה 70: | שורה 81: | ||
2. לפני הפגישה אצל הרבנית. | 2. לפני הפגישה אצל הרבנית. | ||
3. בכותל המערבי (סיפור השרפרף); סמטאות ירושלים בדרך לרבנית; אצל הרבנית. | 3. בכותל המערבי (סיפור השרפרף); סמטאות ירושלים בדרך לרבנית; אצל | ||
הרבנית. | |||
שורה 78: | שורה 90: | ||
4. מפנה - בחדרה של תהלה (תחילת כתיבתו של המכתב). | 4. מפנה - בחדרה של תהלה (תחילת כתיבתו של המכתב). | ||
5. נקודת שיא - בחדרה של תהלה (הסיפור המלא...); בבית גחש"א (=גמילות חסד של אמת). | 5. נקודת שיא - בחדרה של תהלה (הסיפור המלא...); בבית גחש"א | ||
(=גמילות חסד של אמת). | |||
· פסקת סיום: נעילת הסיפור. | · פסקת סיום: נעילת הסיפור. | ||
5. הדמויות | 5. הדמויות | ||
1. צדקת; 2. חכמה; 3. ענוותנות (צניעות); 4. ברכה; 5. שלום; 6. זריזות. | תהלה | ||
· הדמות המרכזית מאופיינת ע"י המספר כבר בפסקת הפתיחה. לפי | |||
המספר, תכונותיה הן: | |||
1. צדקת; 2. חכמה; 3. ענוותנות (צניעות); 4. ברכה; 5. שלום; 6. | |||
זריזות. | |||
כל התכונות הללו באות לידי ביטוי בהמשך הסיפור. | כל התכונות הללו באות לידי ביטוי בהמשך הסיפור. | ||
פעולות: | |||
פעולות: | |||
· פעולותיה של תהלה נגזרות מתכונותיה, כפי שצוינו לעיל: | · פעולותיה של תהלה נגזרות מתכונותיה, כפי שצוינו לעיל: | ||
1. צדקת: תהלה רואה במעשה מצוות את עיקר תכלית קיומה. | 1. צדקת: תהלה רואה במעשה מצוות את עיקר תכלית קיומה. | ||
2. חכמה: דברי חכמה יוצאים מפיה. גם בביקורתה על ירושלים יש מן החכמה. | 2. חכמה: דברי חכמה יוצאים מפיה. גם בביקורתה על ירושלים יש מן | ||
החכמה. | |||
3. ענווה: אי הסכמתה לקבל דברי שבח. | 3. ענווה: אי הסכמתה לקבל דברי שבח. | ||
שורה 108: | שורה 126: | ||
עבר | עבר | ||
· שני חטאים מתבצעים בעבר הסיפורי: 1. קריעת התנאים ע"י אביה של תהלה; 2. לקיחת מורות נכריות לבתה. כל חייה הם ניסיון לכפר על חטאים אלו. | · שני חטאים מתבצעים בעבר הסיפורי: 1. קריעת התנאים ע"י אביה של | ||
תהלה; 2. לקיחת מורות נכריות לבתה. כל חייה הם ניסיון לכפר על | |||
חטאים אלו. | |||
· לתפיסה הדטרמיניסטית את העבר נוסף גם נופך אירוני: שרגא, שהיה חסיד - הפך למתנגד. בעלה, שהיה מתנגד - הפך חסיד. ולמרות הכל - כל חייה מכוונים למטרת כפרה ותיקון. | · לתפיסה הדטרמיניסטית את העבר נוסף גם נופך אירוני: שרגא, שהיה | ||
חסיד - הפך למתנגד. בעלה, שהיה מתנגד - הפך חסיד. ולמרות הכל - | |||
כל חייה מכוונים למטרת כפרה ותיקון. | |||
שורה 118: | שורה 140: | ||
הווה | הווה | ||
· הקדשת כל חייה לכפרה ותיקון על החטא. אפילו מותה נועד לכפר על החטא (לקיחת הכד אל הקבר). | · הקדשת כל חייה לכפרה ותיקון על החטא. אפילו מותה נועד לכפר על | ||
החטא (לקיחת הכד אל הקבר). | |||
עתיד | עתיד | ||
שורה 193: | שורה 216: | ||
השם תהלה: | השם תהלה: | ||
· "תהלה"=תהלל יה; ההודיה היא קבלת הדין, האור המנחה את חייה של תהלה. למרות גורלה היא זוכה בתהילת עולם בטרם מותה. | · "תהלה"=תהלל יה; ההודיה היא קבלת הדין, האור המנחה את חייה של | ||
תהלה. למרות גורלה היא זוכה בתהילת עולם בטרם מותה. | |||
· השם "תהלה" קרוב ל"תהילים" אותם היא קוראת באדיקות. | · השם "תהלה" קרוב ל"תהילים" אותם היא קוראת באדיקות. | ||
6. נושאים ומוטיבים מרכזיים | 6. נושאים ומוטיבים מרכזיים | ||
ירושלים של מעלה וירושלים של מטה | |||
· ירושלים של מעלה-ירושלים השמימית והקדושה – מתוארת באמצעות פסוקים מכתבי הקודש. | ירושלים של מעלה וירושלים של מטה | ||
· ירושלים של מעלה-ירושלים השמימית והקדושה – מתוארת באמצעות | |||
פסוקים מכתבי הקודש. | |||
· ירושלים של מטה-ירושלים הארצית – תיאור של בתים ומגוון דמויות. | · ירושלים של מטה-ירושלים הארצית – תיאור של בתים ומגוון דמויות. | ||
· העיקרון הרב-גוני קיים גם כאן: שילוב השלם עם הפגום. נופיה של ירושלים מושלמים ביופיים, אולם בתיה וחצרותיה מוזנחים. מצבה של ירושלים פגום מבחינה פיזית (הבתים), סוציאלית (העוני), מוסרית (היחס לעניים) ולאומית (תחת שלטון זר). ירושלים היא מרכז העולם ומרכז האדם והיא מבטאת את האירועים הפנימיים והחיצוניים בחייה של תהלה: ביופיה, בקדושתה ובחורבנה היא מסמלת את חייה של תהלה תחת העונש הנורא. הצורך בתיקון ושיקום ירושלים מסמל את ניסיונותיה של תהלה לבקש מחילה ולכפר על חטא אביה. | · העיקרון הרב-גוני קיים גם כאן: שילוב השלם עם הפגום. נופיה של | ||
ירושלים מושלמים ביופיים, אולם בתיה וחצרותיה מוזנחים. מצבה | |||
של ירושלים פגום מבחינה פיזית (הבתים), סוציאלית (העוני), | |||
מוסרית (היחס לעניים) ולאומית (תחת שלטון זר). ירושלים היא | |||
מרכז העולם ומרכז האדם והיא מבטאת את האירועים הפנימיים | |||
והחיצוניים בחייה של תהלה: ביופיה, בקדושתה ובחורבנה היא | |||
מסמלת את חייה של תהלה תחת העונש הנורא. הצורך בתיקון ושיקום | |||
ירושלים מסמל את ניסיונותיה של תהלה לבקש מחילה ולכפר על חטא | |||
אביה. | |||
המוטיבים המרכזיים | המוטיבים המרכזיים | ||
· חטא וכפרה: משתלבים במוטיב המוות. | · חטא וכפרה: משתלבים במוטיב המוות. | ||
· מוטיב האור: מערכת מוטיבים המאירה את תהלה ואת תולדותיה (הנר הדועך המלווה את סוף חיי בנה של תהלה). | · מוטיב האור: מערכת מוטיבים המאירה את תהלה ואת תולדותיה (הנר | ||
הדועך המלווה את סוף חיי בנה של תהלה). | |||
· מוטיב ההכרה: להכרה יש משמעות חיובית. יכולתו של אדם "להכיר" | |||
מעידה על תפיסה נכונה וחיובית של המציאות. | |||
· מוטיב | · מוטיב החידוש: חידושים נקשרים למשמעויות שליליות. הרבנית | ||
מתעבת חידושים, תהלה אינה ששה לקראתן, והמספר מגחך | |||
על "חידושיו" של החכם, המצמצמים את הקשר שלו לעולם. | |||
7. הסגנון | |||
אוצר המילים ועיצוב הפסקה | |||
אוצר המילים ועיצוב הפסקה | · מילים רבות שאולות מאורח החיים היהודי: נטלא (כלי לנטילת | ||
· מילים רבות שאולות מאורח החיים היהודי: נטלא (כלי לנטילת ידים), תפילת נעילה, הלכות תפילין, שולחן ערוך, טלית ותפילין ועוד. | ידים), תפילת נעילה, הלכות תפילין, שולחן ערוך, טלית ותפילין | ||
ועוד. | |||
שורה 228: | שורה 269: | ||
2. יוצרת רצון להכיר את תולדות חייה של תהלה. | 2. יוצרת רצון להכיר את תולדות חייה של תהלה. | ||
3. ירושלים והיהדות כמיוצגות על-ידי תהלה (תיאורה של תהלה נלקח ברובו מתפילת שמונה-עשרה). | 3. ירושלים והיהדות כמיוצגות על-ידי תהלה (תיאורה של תהלה נלקח | ||
ברובו מתפילת שמונה-עשרה). | |||
פסקת הסיום | פסקת הסיום | ||
· אווירת טוהרה וקדושה אופפים את החדר - כסיום ונעילה לחייה של תהלה. | · אווירת טוהרה וקדושה אופפים את החדר - כסיום ונעילה לחייה של | ||
תהלה. | |||
· סיפור המסגרת מתרחש, כביכול, בין ראש השנה (פסקת פתיחה) ויום כיפור (פסקת הסיום) - ימים של כפרת עוונות ומחילה על חטאים. חטאה של תהלה, יש לזכור, לא נמחל... | · סיפור המסגרת מתרחש, כביכול, בין ראש השנה (פסקת פתיחה) ויום | ||
כיפור (פסקת הסיום) - ימים של כפרת עוונות ומחילה על חטאים. | |||
חטאה של תהלה, יש לזכור, לא נמחל... | |||
המקורות ותפקידם בעיצוב המשמעות | המקורות ותפקידם בעיצוב המשמעות | ||
· הסיפור מלא ביטויי קדושה ורמיזות מן המסורת. אך אלו משולבים, ברובם, באירוניה: "אשרי תבחר ותקרב ישכן חצריך, ואיזו הן חצרותיו של הקב"ה, חצרות אלקינו בתוככי ירושלים - במקורות: הקרבה בין הקב"ה ובית-המקדש; בסיפור: הכוונה לחצרות העלובות של ירושלים בהווה... | · הסיפור מלא ביטויי קדושה ורמיזות מן המסורת. אך אלו משולבים, | ||
ברובם, באירוניה: "אשרי תבחר ותקרב ישכן חצריך, ואיזו הן | |||
חצרותיו של הקב"ה, חצרות אלקינו בתוככי ירושלים - במקורות: | |||
הקרבה בין הקב"ה ובית-המקדש; בסיפור: הכוונה לחצרות העלובות | |||
של ירושלים בהווה... | |||
· הפער בין המציאות לבין אווירת הקדושה האופפת את הסיפור מצביע על-כך שתפיסת המציאות כ"טובה" ו"טובה יותר" קיימת רק במקורות, ובעולמה של תהלה... | · הפער בין המציאות לבין אווירת הקדושה האופפת את הסיפור מצביע | ||
על-כך שתפיסת המציאות כ"טובה" ו"טובה יותר" קיימת רק במקורות, | |||
ובעולמה של תהלה... | |||
הנימה הסגנונית | הנימה הסגנונית | ||
שורה 245: | שורה 296: | ||
· אווירת הסיפור היא שקטה ואידילית כלפי חוץ, אך מלאת סימני שאלה ופקפוק מבפנים. הפקפוק כלפי סדר העולם והנהגתו באים לידי ביטוי באמצעות אירוניה: | · אווירת הסיפור היא שקטה ואידילית כלפי חוץ, אך מלאת סימני | ||
שאלה ופקפוק מבפנים. הפקפוק כלפי סדר העולם והנהגתו באים לידי | |||
ביטוי באמצעות אירוניה: | |||
1. פער בין הסגנון המקראי והעליבות של ירושלים. | 1. פער בין הסגנון המקראי והעליבות של ירושלים. | ||
שורה 256: | שורה 309: | ||
· מספר עד, מתערב ומהימן: | · מספר עד, מתערב ומהימן: | ||
1. עד: הסיפור נכתב בגוף ראשון, מזווית ראיה מצומצמת ("גלגל עינו של אדם מצומצם"). | 1. עד: הסיפור נכתב בגוף ראשון, מזווית ראיה מצומצמת ("גלגל עינו | ||
של אדם מצומצם"). | |||
2. מתערב: המספר מביע את עמדתו, בעיקר באמצעות אירוניה כלפי הדת (כלפי חידושיו של החכם, לדוגמא); יחד עם זאת, השקפת עולמו דטרמיניסטית מעיקרה ("אפשר שאילו דחיתי את הדבר אפשר שהיתה מאריכה ימים"). | 2. מתערב: המספר מביע את עמדתו, בעיקר באמצעות אירוניה כלפי הדת | ||
(כלפי חידושיו של החכם, לדוגמא); יחד עם זאת, השקפת עולמו | |||
דטרמיניסטית מעיקרה ("אפשר שאילו דחיתי את הדבר אפשר שהיתה | |||
מאריכה ימים"). | |||
3. מהימן: פניות ישירות לקורא ("היאך אתם לא הכרתם אותה עכשיו?"). | 3. מהימן: פניות ישירות לקורא ("היאך אתם לא הכרתם אותה עכשיו?"). | ||
[[קטגוריה:ספרות]] | [[קטגוריה:ספרות]] |