78
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
נור בן שלום (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
נור בן שלום (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''סוויטה''' | |||
*הסוויטה הבארוקית המוקדמת: | *הסוויטה הבארוקית המוקדמת: | ||
הסוויטה כיצירה בעלת מספר פרקים, לרוב חמישה, בעלי אופי וקצב שונים, היא | |||
הסוויטה כיצירה בעלת מספר פרקים, לרוב חמישה, בעלי אופי וקצב שונים, היא תופעה גרמנית בתחילת הבארוק. הטכניקה של וואריאציה על נושא הריקוד, כפי שהופיעה במאה ה - 16 בצמד הריקודיים - פאבאן | תופעה גרמנית בתחילת הבארוק. הטכניקה של וואריאציה על נושא הריקוד, כפי | ||
הקשר המוסיקלי אורגני בין פרקי הריקודים התקיימה ביצירתו של יוהאן הרמן שיין Schein - | שהופיעה במאה ה - 16 בצמד הריקודיים - פאבאן וגאליארד, התפתחה עתה לסדרת | ||
הפרקים של הסוויטה. | |||
הקשר המוסיקלי אורגני בין פרקי הריקודים התקיימה ביצירתו של יוהאן הרמן | |||
שיין Schein - - 'בנקט מוסיקלי' משנת 1617. | |||
*בבארוק המאוחר: | *בבארוק המאוחר: | ||
שני סוגים עיקריים, בעיקר למקלדת: הסוג הצרפתי שהוא אוסף כללי של ריקודים למקלדת של מלחיני/נגני מקלדת צרפתיים חשובים – לולי קופרן ועוד, שנקרא | שני סוגים עיקריים, בעיקר למקלדת: הסוג הצרפתי שהוא אוסף כללי של ריקודים | ||
והסוג הגרמני (שקרוי לעיתים גם פרטיטה), מתחיל להיות מאורגן מאמצע המאה ה - 18 באשכול של 4 ריקודים קבועים - | למקלדת של מלחיני/נגני מקלדת צרפתיים חשובים – לולי קופרן ועוד, שנקרא - | ||
המלחין שאירגן את הסוויטה בסדר זה הוא פרוברגר – Johann Jakob Froberger | Order, והסוג הגרמני (שקרוי לעיתים גם פרטיטה), מתחיל להיות מאורגן מאמצע | ||
לאשכול ריקודים זה יכול להתווסף מבוא כלשהו (פרליוד או סינפוניה), וכן נוספו גם ריקודי בחירה שמוקמו לפני או אחרי הסרבנד או אחרי הג'יג. | המאה ה - 18 באשכול של 4 ריקודים קבועים - אלמנד, קורנט, סרבנד וג'יג. | ||
המלחין שאירגן את הסוויטה בסדר זה הוא פרוברגר – Johann Jakob Froberger | |||
אופיה הבינלאומי של הסוויטה בולט לעין: כל ריקוד בה ממוצא לאומי אחר: האלמנד - גרמני, הקורנט צרפתי, הסרבנד ספרדי (ממוצא מכסיקני) והג'יג אנגלו- אירי. ריקודי הבחירה גם הם ממוצא צרפתי – מינואט, בורה פספייה או גאבוט, אייר אנגלי ופולונז פולני. | (1616 – 1667). | ||
לאשכול ריקודים זה יכול להתווסף מבוא כלשהו (פרליוד או סינפוניה), וכן | |||
נוספו גם ריקודי בחירה שמוקמו לפני או אחרי הסרבנד או אחרי הג'יג. כל | |||
הריקודים בסוויטה הם באותו סולם. | |||
אופיה הבינלאומי של הסוויטה בולט לעין: כל ריקוד בה ממוצא לאומי אחר: | |||
האלמנד - גרמני, הקורנט צרפתי, הסרבנד ספרדי (ממוצא מכסיקני) והג'יג | |||
*אלמנד | אנגלו- אירי. ריקודי הבחירה גם הם ממוצא צרפתי – מינואט, בורה פספייה או | ||
גאבוט, אייר אנגלי ופולונז פולני. *אלמנד Allemande | |||
פרוש השם: | פרוש השם: גרמני (בצרפתית). | ||
ריקוד פופולרי ממוצא גרמני, אשר מופיע לראשונה בתחילת המאה ה – 16. | ריקוד פופולרי ממוצא גרמני, אשר מופיע לראשונה בתחילת המאה ה – 16. | ||
צעדי הריקוד פשוטים למדי, ואפשר למצוא אותו כריקוד ממש גם במאות ה – 17 וה – 18 בכוריאוגרפיות לבלט ובנשפי חצר. | צעדי הריקוד פשוטים למדי, ואפשר למצוא אותו כריקוד ממש גם במאות ה – 17 וה | ||
במאה ה – 17 האלמנד הופך מסוגנן מאד, ונכלל ביצירות מוסיקליות רבות עד לזמנו של מוצרט. הוא נחשב לאחד מן הפופולאריים בריקודים האינסטרומנטאליים. | – 18 בכוריאוגרפיות לבלט ובנשפי חצר. | ||
מהווה אחד מארבעת הריקודים הקבועים בסוויטה הבארוקית. בדרך כלל הריקוד הראשון בסוויטה. | במאה ה – 17 האלמנד הופך מסוגנן מאד, ונכלל ביצירות מוסיקליות רבות עד | ||
לזמנו של מוצרט. הוא נחשב לאחד מן הפופולאריים בריקודים האינסטרומנטאליים. | |||
מאפיינים: | מהווה אחד מארבעת הריקודים הקבועים בסוויטה הבארוקית. בדרך כלל הריקוד | ||
• טמפו בינוני | הראשון בסוויטה. | ||
• משקל זוגי, בדרך כלל 4/4, לרוב עם קדמה של שמינית. | מאפיינים: • טמפו בינוני | ||
• האלמנד המוקדם במירקם הומופוני. המאוחר במירקם קונטרפונקטי יותר. | • משקל זוגי, בדרך כלל 4/4, לרוב עם קדמה של שמינית. | ||
*קורנט | • האלמנד המוקדם במירקם הומופוני. המאוחר במירקם קונטרפונקטי יותר. | ||
*קורנט Courante | |||
פירוש השם: | פירוש השם: בריצה, בזרימה (בצרפתית) | ||
ריקוד וצורה אינסטרומנטלית שפרח באירופה בוואריאנטים שונים מסוף המאה ה – | |||
ריקוד וצורה אינסטרומנטלית שפרח באירופה בוואריאנטים שונים מסוף המאה ה – 16 ועד אמצע המאה ה – 18. (בגרסה הצרפתית נחשב לריקוד האהוב ביותר על לואי ה – 14 שנהג לרקוד אותו לבדו). | 16 ועד אמצע המאה ה – 18. (בגרסה הצרפתית נחשב לריקוד האהוב ביותר על לואי | ||
ה – 14 שנהג לרקוד אותו לבדו). | |||
מבחינים בין : | מבחינים בין : קורנטהCorente (ממוצא איטלקי) : צעדי ריקוד בריצה זיגזגית | ||
מצד לצד. לבין קורנט Courante (ממוצא צרפתי) : צעדי רקוד אציליים הכוללים | |||
קידות. | |||
מהווה אחד מהריקודים הקבועים בסוויטה הבארוקית (השני). | מהווה אחד מהריקודים הקבועים בסוויטה הבארוקית (השני). | ||
מאפיינים: קורנטה : - מפעם מהיר | |||
- זרימת שמיניות או שש-עשריות | |||
- מרקם הומופוני לרוה קורנט : - מפעם בינוני | |||
- משקל מתחלף בין 6/4 ל – 3/2 | |||
- מרקם רב-קולי. *סרבנד Sarabande | |||
מקורו של הסרבנד במכסיקו וספרד במאה ה-16 כריקוד מהיר וארוטי, המלווה | |||
בגיטרה וקסטנייטות. שמו – Zarabauda. בספרד ואיטליה הוא שורד עד סוף | |||
הבארוק באופיו זה. בצרפת הוא הופך לריקוד איטי, אקספרסיבי ומלכותי, והיה | |||
פופולרי במוסיקה לתיאטרון. באופיו זה, מופיע גם ביצירות גרמניות. מהווה | |||
אחד מהריקודים הקבועים בסוויטה הבארוקית (השלישי). | |||
מאפיינים: • טמפו איטי. | |||
• משקל משולש ללא קדמה, הטעמה על הפעמה השניה וסיום על הפעמה השלישית. | |||
• צורה בינארית, פראזות סדירות של 4 או 8 תיבות. | |||
• מלודיות פשוטות שמעוטרות בעיטורים רבים. | |||
*ג'יג Gigue | |||
פירוש השם: ריקוד (אנגלית) | |||
ריקוד כפרי ממוצא אנגלי או אירי, מן המאה ה – 16, הגיע לצרפת בסביבות | |||
1650. הושפע באירופה ממאפיינים איטלקיים וצרפתיים והפך חלק חשוב ברפרטואר | |||
ללאוטה ולצ'מבלו, וכן בצורות התיאטרליות של לולי. | |||
הג'יג משמש כאחד מארבעת הריקודים הקבועים בסוויטה הבארוקית, בדרך כלל חותם | |||
את הסוויטה. | |||
מאפיינים: | מאפיינים: | ||
• צורה בינארית (דו-חלקית). | |||
• טמפו מהיר. | |||
• משקל זוגי עם פעמה טרנארית (משולשת) משקל 6/8 או 12/8 . | |||
• מקצבים מוטוריים בצד מקצבים מנוקדים והמיולות. | |||
• מרקם פוליפוני עם אלמנטים של חיקוי (ךעיתים חיקוי בהיפוך ראי). | |||
• פראזות לא שוות. *מנואט Minuet | |||
פירוש השם: צעדים קטנים (צרפתית) | |||
• צורה בינארית | |||
• טמפו מהיר. | |||
• משקל זוגי עם פעמה טרנארית | |||
• מקצבים מוטוריים בצד מקצבים מנוקדים והמיולות. | |||
• מרקם פוליפוני עם אלמנטים של חיקוי (ךעיתים חיקוי בהיפוך ראי). | |||
• פראזות לא שוות. | |||
*מנואט | |||
פירוש השם: | |||
ריקוד אלגנטי, פופולארי בין השנים 1650 – 1800. | ריקוד אלגנטי, פופולארי בין השנים 1650 – 1800. | ||
צעדיו קטנים ומהירים ואינם תואמים את המשקל המוסיקלי. | צעדיו קטנים ומהירים ואינם תואמים את המשקל המוסיקלי. | ||
הפך ללהיט בחצרו של לואי ה – 14. | הפך ללהיט בחצרו של לואי ה – 14. | ||
כיצירה אינסטרומנטלית, הופיע לעתים קרובות כזוגות מנואטים, במבנה של: | כיצירה אינסטרומנטלית, הופיע לעתים קרובות כזוגות מנואטים, במבנה של: | ||
מנואטI – מנואט II (טריו) – מנואט I. | |||
מהווה את אחד מריקודי הבחירה בסוויטה הבארוקית. היחידי שעבר אל הסימפוניה, ואף שובץ באוברטורות ובסצנות סיום אופראיות. | מהווה את אחד מריקודי הבחירה בסוויטה הבארוקית. היחידי שעבר אל הסימפוניה, | ||
ואף שובץ באוברטורות ובסצנות סיום אופראיות. | |||
מאפיינים: | מאפיינים: | ||
- מבנה בינארי | - מבנה בינארי (דו-חלקי) | ||
- פראזות סדירות באורך 4 תיבות כל אחת. | - פראזות סדירות באורך 4 תיבות כל אחת. | ||
- משקל משולש (בד"כ ¾) ללא קדמה. | - משקל משולש (בד"כ ¾) ללא קדמה. | ||
- קדנצות על פעמה חזקה | - קדנצות על פעמה חזקה | ||
- מרקם הומופוני. | - מרקם הומופוני. | ||
*גאבוט Gavtte | |||
ריקוד ממוצא צרפתי ממחוז הררי דרומי. פריחתו מסוף המאה ה – 16 עד סוף המאה | |||
ה – 18. במאה ה – 17 היה פופולארי בחצרו של לואי ה – 14 ונכלל לעתים | |||
קרובות באופרות ובלטים של לולי וראמו (צרפת). מוצאים גם גאבוטים מושרים. | |||
*גאבוט | |||
ריקוד ממוצא צרפתי ממחוז הררי דרומי. פריחתו מסוף המאה ה – 16 עד סוף המאה ה – 18. במאה ה – 17 היה פופולארי בחצרו של לואי ה – 14 ונכלל לעתים קרובות באופרות ובלטים של לולי וראמו (צרפת). מוצאים גם גאבוטים מושרים. | |||
הריקוד מבוסס על תנועה הצידה (דילוגים וצעדים)בשורה או מעגל. | הריקוד מבוסס על תנועה הצידה (דילוגים וצעדים)בשורה או מעגל. | ||
החל במאה ה – 18 מופיע כפרק ריקוד ביצירות אינסטרומנטליות עצמאיות, אך שומר על קשר אסוציאטיבי עם מקורו העממי. | החל במאה ה – 18 מופיע כפרק ריקוד ביצירות אינסטרומנטליות עצמאיות, אך | ||
שומר על קשר אסוציאטיבי עם מקורו העממי. | |||
מאפיינים: | מאפיינים: | ||
• טמפו בינוני, אופי חינני. | • טמפו בינוני, אופי חינני. | ||
• משקל בד"כ 4/4 עם קדמה של שני רבעים. | • משקל בד"כ 4/4 עם קדמה של שני רבעים. | ||
• פרזות סימטריות של 4 תיבות. | • פרזות סימטריות של 4 תיבות. | ||
• מוטיבים ריתמיים פשוטים. | • מוטיבים ריתמיים פשוטים. | ||
• מרקם הומופוני. | • מרקם הומופוני. *בורה Bourree | ||
פירוש השם: משק כנפיים (Bourir) בצרפתית | |||
ריקוד עממי, ריקוד חצר ויצירה אינסטרומנטלית ממוצא צרפתי. מאופיין בריקוד | |||
של שני אגפים המתקרבים זה לזה. פריחתו בין אמצע המאה ה – 17 לאמצע המאה ה | |||
– 18. הופיע הרבה בבלטים של לולי במאה ה – 17 ונכלל בסוויטות | |||
*בורה | האינסטרומנטליות של המאה. | ||
מהווה אחד מריקודי הבחירה בסוויטה הבארוקית, ומופיע בדרך כלל אחרי הסרבנד. | |||
פירוש השם: | לעתים מופיעים שני ריקודי בורה בזה אחר זה במבנה: בורה I – בורה II – בורה | ||
I. | |||
ריקוד עממי, ריקוד חצר ויצירה אינסטרומנטלית ממוצא צרפתי. מאופיין בריקוד של שני אגפים המתקרבים זה לזה. | |||
פריחתו בין אמצע המאה ה – 17 לאמצע המאה ה – 18. הופיע הרבה בבלטים של לולי במאה ה – 17 ונכלל בסוויטות האינסטרומנטליות של המאה. | |||
מהווה אחד מריקודי הבחירה בסוויטה הבארוקית, ומופיע בדרך כלל אחרי הסרבנד. לעתים מופיעים שני ריקודי בורה בזה אחר זה במבנה: בורה I – בורה II – בורה I. | |||
מאפיינים: | מאפיינים: | ||
• טמפו מהיר, אופי עליז. | • טמפו מהיר, אופי עליז. | ||
• משקל זוגי, בדרך כלל עם קדמה של רבע או שתי שמיניות. | • משקל זוגי, בדרך כלל עם קדמה של רבע או שתי שמיניות. | ||
• מכיל מקצבים סינקופיים. | • מכיל מקצבים סינקופיים. | ||
• מבנה הפראזות שפוט וסימטרי. | • מבנה הפראזות שפוט וסימטרי. | ||
• מירקם הומופוני. | • מירקם הומופוני. *שאקון ופסקליה | ||
שתי צורות בארוקיות דומות, אשר במקור היו ריקודים, בהן הנושא החוזר מופיע | |||
בבס או בקולות אחרים. ישנו הבדל דק ביניהם: בשאקון – הנושא יכול להופיע | |||
בכל הקולות. | |||
*שאקון ופסקליה | |||
שתי צורות בארוקיות דומות, אשר במקור היו ריקודים, בהן הנושא החוזר מופיע בבס או בקולות אחרים. ישנו הבדל דק ביניהם: בשאקון – הנושא יכול להופיע בכל הקולות. | |||
בפסקליה – הנושא יופיע רק בבס, ובשאר הקולות מופיעות וואריאציות שונות. | בפסקליה – הנושא יופיע רק בבס, ובשאר הקולות מופיעות וואריאציות שונות. | ||
במקור היו השאקון והפסקליה ריקודים עתיקים במשקל ¾, בעלי קצב הרמוני איטי – ההרמוניה מתחלפת בכל תיבה. בנושא היו 8 – 12 צלילים. בכל פעם שהנושא חוזר, מופיע בשאר הקולות מירקם חופשי, אם קונטרפונקטי ואם הרמוני. | במקור היו השאקון והפסקליה ריקודים עתיקים במשקל ¾, בעלי קצב הרמוני איטי | ||
המעניין הוא שבכל פעם שהנושא חוזר ישנה אפשרות לשינויים הרמוניים על אותו נושא: אם בבס או בקולות האחרים. | – ההרמוניה מתחלפת בכל תיבה. בנושא היו 8 – 12 צלילים. בכל פעם שהנושא | ||
פולונז | חוזר, מופיע בשאר הקולות מירקם חופשי, אם קונטרפונקטי ואם הרמוני. | ||
המעניין הוא שבכל פעם שהנושא חוזר ישנה אפשרות לשינויים הרמוניים על אותו | |||
נושא: אם בבס או בקולות האחרים. פולונז Polonaise | |||
פרוש השם: פולני (בצרפתית). | פרוש השם: פולני (בצרפתית). | ||
במקור – ריקוד עממי פולני חגיגי תהלוכתי. בצורתו העממית – ריקוד זוגות | |||
במקור – ריקוד עממי פולני חגיגי תהלוכתי. בצורתו העממית – ריקוד זוגות במלווה בשירה. במאה ה – 17 אומץ ע"י החצר הפולנית והליווי הופך אינסטרומנטלי. בשלב זה החלה התפשטותו על פני היבשת האירופית. במאה ה – 18 הופך לריקוד אינסטרומנטלי מסוגנן, ונכלל בין ריקודי הסוויטה הברוקית כריקוד בחירה. | במלווה בשירה. במאה ה – 17 אומץ ע"י החצר הפולנית והליווי הופך | ||
אינסטרומנטלי. בשלב זה החלה התפשטותו על פני היבשת האירופית. במאה ה – 18 | |||
הופך לריקוד אינסטרומנטלי מסוגנן, ונכלל בין ריקודי הסוויטה הברוקית | |||
כריקוד בחירה. | |||
מאפיינים: | מאפיינים: | ||
• מפעם בינוני. | • מפעם בינוני. | ||
• משקל משולש ללא קדמה | • משקל משולש ללא קדמה | ||
• תבניות ריתמיות חוזרות | • תבניות ריתמיות חוזרות | ||
• סיום המשפטים על פעמה קלה. | • סיום המשפטים על פעמה קלה. | ||
*פספייה Passepied | |||
פירוש השם: החלפת רגל (בצרפתית) | |||
ריקוד פשוט וערני ממוצא צרפתי. פופולרי במוסיקה הצרפתית לבמה, וביצירות | |||
לצ'מבלו בסוף המאה ה – 17 ותחילת המאה ה – 18. מריקודי חצר המלוכה הצרפתית | |||
במאה ה – 17. | |||
*פספייה | |||
פירוש השם: החלפת רגל | |||
ריקוד פשוט וערני ממוצא צרפתי. פופולרי במוסיקה הצרפתית לבמה, וביצירות לצ'מבלו בסוף המאה ה – 17 ותחילת המאה ה – 18. מריקודי חצר המלוכה הצרפתית במאה ה – 17. | |||
נכלל כריקוד בחירה בסוויטה הבארוקית. | נכלל כריקוד בחירה בסוויטה הבארוקית. | ||
מאפיינים: | מאפיינים: | ||
• מפעם מהיר. | • מפעם מהיר. | ||
• אופי עליז. | • אופי עליז. | ||
• משקל משולש | • משקל משולש (על פי רב 3/8) עם קדמה. | ||
• המיולות. | • המיולות. | ||
• פרזות סדירות של 2 או 4 תיבות. | • פרזות סדירות של 2 או 4 תיבות. | ||
• מרקם הומופוני. | • מרקם הומופוני. |
עריכות