מלכים א' - פרק י"ב: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 45: שורה 45:


שמות ל"ב 3- 8. אהרון הקים עגל זהב שסימל את ה'. פסוקים אלו מראים שעגלים בתור סמל לה' הם דבר עתיק שאהרון החל. דבריו של ירובעם כאשר הציב את העגלים בבית-אל ובדן זהים לדברי אהרון. כלומר העגל הוא כלי פולחן לגיטימי. על פי התפיסה הצפונית שבטי ישראל השתחררו מעבדות שלמה לחירות. לפני שהלווים הוכזו כמשרתי האל הכהנים היו מכל השבטים. ראה במדבר פרקים ג' וח'. לפי ויקרא כ"ג מועד חג סוכות נקבע לפי מועד הקציר. לכן הזזת מועד החג היא לגיטימית כי הקציר מאוחר יותר. ירובעם אינו רפורמיסט כי הוא לא משנה שום דבר . הוא רסטורטור, הוא מחזיר מינהגים יששנים. ירובעם הוא מדינאי חכם ולכן כל מעשיו הם לגיטימים.
שמות ל"ב 3- 8. אהרון הקים עגל זהב שסימל את ה'. פסוקים אלו מראים שעגלים בתור סמל לה' הם דבר עתיק שאהרון החל. דבריו של ירובעם כאשר הציב את העגלים בבית-אל ובדן זהים לדברי אהרון. כלומר העגל הוא כלי פולחן לגיטימי. על פי התפיסה הצפונית שבטי ישראל השתחררו מעבדות שלמה לחירות. לפני שהלווים הוכזו כמשרתי האל הכהנים היו מכל השבטים. ראה במדבר פרקים ג' וח'. לפי ויקרא כ"ג מועד חג סוכות נקבע לפי מועד הקציר. לכן הזזת מועד החג היא לגיטימית כי הקציר מאוחר יותר. ירובעם אינו רפורמיסט כי הוא לא משנה שום דבר . הוא רסטורטור, הוא מחזיר מינהגים יששנים. ירובעם הוא מדינאי חכם ולכן כל מעשיו הם לגיטימים.
לעומת זו המחבר היהודאי לא רואה בדברים אלו לגימטימים. הוא מחדיר זאת כבר בדבריו של אחיה לירובעם (פרק H"א 32). אחיה מבהיר לירובעם שרק עיר אחת היא המרכז הדתי והיא עיר הירה הלייטימית. עי זו היא ירושלים ול לו להקים מרכזים אחרים. הסתייגות המבחר לכל פעולותיו של ירובעם:
# הקמת המרכזים הדתיים בדן ובבית-אל והצבת העגלים . המבחר מסתיייגמפעולה זו בפסוק 30 לפי המחבר זוהי עבודה זרה.
# מינוי הכהנים לא מבבט לוי. מסוגייג, המבחר מדגיש שהכנהים הם לא משבט לוי והם מקצות העם, אנשים חלשיט, חפחות טוכים.
# הזזת מועד החג הוא לפי המחבר בדיות מליבו של ירובעם. החמבר טוען שירועם בדה מליבו את המועד החג החדש.
במבר טוען שמעשיו של ירובעם הם התרה כנג האל.
המילה המנהח היא עש"ה.
2,792

עריכות