בראשית פרקים א-ד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 157: שורה 157:
   הבא כסיכום חגיגי על כל הבריאה, שנבראה ללא פגם וללא עיוות.
   הבא כסיכום חגיגי על כל הבריאה, שנבראה ללא פגם וללא עיוות.


פרק ב' פסוקים 1-3: בריאת השבת- יום שביעי
====פרק ב' פסוקים 1-3: בריאת השבת- יום שביעי====
היום השביעי הוא יום שבת, יום המנוחה, שבו "נח" אלוהים מכל מלאכה אשר עשה. היום השביעי הוא יום מקודש, שפירושו יום נבדל ומופרש מימים אחרים ובזה מרוממת התורה את היום השביעי ממעמדם של שאר הימים. הביטוי "היום השביעי" חוזר שלוש פעמים. המילה ,שבת" לא מופיעה בפסוקים אלה. יתכן ויש בכך פולמוס [ויכוח] עם מושגים ידועים מהמזרח הקדום. בממלכת אכד היו ימים שנקראו שבת בהם אסור לעבוד כי האל "נגר סין" נח ולכן אין להפריע את מנוחתו. ימים אלו נחשבו לימי אסון ומביאים מזל רע. בעמי המזרח הקדום, ובייחוד עמים שחיו במסופוטמיה התייחסו למספר שבע כיחידות של זמן. את הזמן היו סופרים על פי הלבנה. הימים ה- 14, ה-21, ה-28, נחשבו לימים לא טובים, בעלי מזל רע שאין לעשות בהם כל דבר חשוב כי הוא לא יצליח.  מכאן שהשבת היא מונח אלילי בייסודו שנתקבל ביהדות, אבל קיבל תכנים חדשים. את השבת יש לקדש באופן מחזורי כל שבעה ימים ללא קשר למחזור הירח במשך החודש, וללא קשר למושגים אסטרולוגים הקשורים בגרמי השמים. השבת נחשבת ליום טוב, יום מבורך "ויברך אלוהים את יום  
היום השביעי הוא יום שבת, יום המנוחה, שבו "נח" אלוהים מכל מלאכה אשר עשה. היום השביעי הוא יום מקודש, שפירושו יום נבדל ומופרש מימים אחרים ובזה מרוממת התורה את היום השביעי ממעמדם של שאר הימים. הביטוי "היום השביעי" חוזר שלוש פעמים. המילה ,שבת" לא מופיעה בפסוקים אלה. יתכן ויש בכך פולמוס [ויכוח] עם מושגים ידועים מהמזרח הקדום. בממלכת אכד היו ימים שנקראו שבת בהם אסור לעבוד כי האל "נגר סין" נח ולכן אין להפריע את מנוחתו. ימים אלו נחשבו לימי אסון ומביאים מזל רע. בעמי המזרח הקדום, ובייחוד עמים שחיו במסופוטמיה התייחסו למספר שבע כיחידות של זמן. את הזמן היו סופרים על פי הלבנה. הימים ה- 14, ה-21, ה-28, נחשבו לימים לא טובים, בעלי מזל רע שאין לעשות בהם כל דבר חשוב כי הוא לא יצליח.  מכאן שהשבת היא מונח אלילי בייסודו שנתקבל ביהדות, אבל קיבל תכנים חדשים. את השבת יש לקדש באופן מחזורי כל שבעה ימים ללא קשר למחזור הירח במשך החודש, וללא קשר למושגים אסטרולוגים הקשורים בגרמי השמים. השבת נחשבת ליום טוב, יום מבורך "ויברך אלוהים את יום  
  השביעי".
  השביעי".
שורה 188: שורה 188:




פרק ב'- סיפור הבריאה השני, ב' 4 ב-25.
===פרק ב'- סיפור הבריאה השני, ב' 4 ב-25.===


פרק זה מציג תיאור שני של העולם לפני הבריאה. תיאור זה שונה מהתיאור בפרק א'.
פרק זה מציג תיאור שני של העולם לפני הבריאה. תיאור זה שונה מהתיאור בפרק א'.