כאבי רב / שלמה אבן גבירול

גרסה מ־15:17, 4 ביולי 2007 מאת DaViDHsikum (שיחה | תרומות) (←‏השיר)
(הבדל) ←גרסא ישנה יותר | צפה בגרסא נוכחית (הבדל) | גרסא חדשה יותר→ (הבדל)

השיר

כּאֵבִי רַב וּמַכָתִי אֲנוּשָה / וְכחִי סָר וְעַצְמוּתִי חֲלוּשָה,

וְאֵין מִבְרָח וְאֵין מָנוֹס לְנַפְשִי, / וְאֵין מָקוֹם תְהִי לִי בוֹ נְפִישׁה.

שְלשָה אֻסְפוּ עָלַי לְכַלוֹת / שְאֵר גּוּפִי וְרוּחִי הָעֲנוּשָה:

גְדל עָוֹן וְרב מַכְאוֹב וּפֵרוּד- / וּמִי יוּכַל עֲמד לִפְנֵי שְלשָה?

הֲיָם אָנִי וְאִם תַנִין, אֱלהַי, / וְכִי בַרְזֵל עֲצָמַי אוֹ נְחוּשָה?

אֲשֶר כל עֵת יְסֻבּוּנִי תְלָאוֹת, / כְאִלוּ הֵם מְסוּרִים לִי יְרֻשָה,

וְתִדְרשׁ לַעֲוֹנִי רַק, כְאִלּוּ / לְךָ אֵין עַל בְנֵי אָדָם דְרִישָה!

רְאֵה נָא בַעֲמַל עַבְדָךְ וְעָנְיוֹ / וְכִי נַפְשׁוֹ כְמוֹ דָאָה יְקוּשָה –

וְאֶהְיֶה לָךְ לְעוֹלָמִים לְעֶבֶד / וְלא אֶשְאַל עֲדֵי נֶצַח חֲפִישָה.

נושא

שיר תלונה. המשורר סובל מייסורי הגוף והנפש, והוא לא עומד בהם. הוא מתחנן לאלוהים שיחלץ אותו מייסוריו.

תוכן

  • בית 1: הכאב של המשורר רב והמחלה שלו חסרת מרפא. הכוח שלו אזל ועצמותיו נחלשו.
  • בית 2: אין לנפש שלו לאן לברוח, אין מקום בו היא יכול להיות (נפישה).
  • בתים 3-4: שלושה גורמים נאספו כדי להשמיד את גופו ורוחו שנענשו-
    • עוונות הגורמים לייסורים נפשיים.
    • רב מכאוב- כאבים גופניים.
    • פרוד- ניכור מהסביבה.
מי יוכל להחזיק מעמד מול שלושה גורמים?
  • בית 5: האם אני הים או תנין? האם העצמות שלי עשויות ברזל או נחושת?- המשורר שואל האם הוא כל כך חזק שהוא יוכל לעמוד בכאב. המשורר משווה את עצמו לאיוב- גם הוא חולה וחושב שאלוהים מעמיד אותו במצב לא הוגן.
המילה אלוהי מחלקת את השיר לשני חלקים (כל אחד מכיל 9 צלעות): עד אליה מדבר המשורר על הכאב שלו, ואחריה הוא פונה לאלוהים בתחינה לחילוץ מהם.
  • בית 6: הצרות האלה מקיפות אותי כל הזמן, כאילו הוא קיבל אותם בירושה.
  • בית 7: אתה מחפש רק את החטאים שלי, כאילו אין לך דרישות מאחרים.
  • בית 8: מבקש מאלוהים שישים לב לסבלו ולמצוקתו, ושנפשו ממולכדת.
  • בית 9: הוא אומר שאם אלוהים יעזור לו, הוא יוותר על החופש של נפשו ויהיה לו עבד לעולמים. למרות תלונות רשב"ג, השיר מסתיים בבקשה.

קישוטים

  • שיבוצים: גם הדלת וגם הסוגר בבית 5 הם פסוקים מתוך איוב (ז' 12, ו' 12)
  • צימוד גזרי: נפש-נפישה, תדרוש-דרישה.
  • צימוד שונה אות: אנושה-ענושה
  • ארמז (קונוטציה)- ירמיהו ט"ו 17-18.
  • דימוי: כמו דאה יקושה (ציפור כלואה),
  • מספר טיפולוגי: שלושה אספו עליי לכלות.
  • תקבולות רבות.
  • שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה?