על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
שירה
שירה |
שירת ימי הבינייםבפרק השירה יילמדו 25 שירים ופואמה אחת על פי המפורט להלן: חמישה שירים - שיר אחד מכל קבוצה:קבוצה א':קבוצה ב':קבוצה ג':קבוצה ד':קבוצה ה':
|
פואמהאחת מבין אלה: גורדון יהודה לייב:ביאליק חיים נחמן |
שירה עברית במאה העשריםביאליק ח"נשישה שירים - אחד מכל קבוצה: 1)צנח לו זלזל ; לבדי 2)הכניסיני תחת כנפך ; הקיץ גווע 3) על השחיטה;והיה כי יארכו הימים; אכן גם זה מוסר אלוהים 4)ואם ישאל המלאך; לפני ארון הספרים איך; ציפורת; גבעולי אשתקד לא זכיתי; חוזה לך ברח; והיה כי תמצאו (שירים, מהדורה מדעית, דביר, תשמ"ג-תש"ן) הערה: אחדים משירים אלה יוחלפו מידי כמה שנים.
טשרניחובסקי שאולשבעה שירים - שיר אחד משיריו של כל אחד מהמשוררים האלה: ראי אדמה; לא רגעי שנת; שירים לאילאיל - א'; נוקטורנו; אידיליות15: לביבות; כחום היום (כל כתבי שאול טשרניחובסקי, עם עובד, 1990; שירי טשרניחובסקי, דביר, תשכ"ח)
גרינברג אורי צביעם אלי הנפח [כפרקי נבואה] (כל כתביו, כרך א', מוסד ביאליק, 1994); היתה לי ברֵכה (כרך ד'); שיר נס השיר; שיר אמי והנחל, (כרך ט').
====רחל==== רק על עצמי; גן נעול; ספר שירי; גורל (שירת רחל, דבר, 1975)
====אלתרמן נתן ==== ירח; עץ הזית; עוד חוזר הניגון (שירים משכבר, הקיבוץ המאוחד, 1972); דו שיח (עיר היונה, הקיבוץ המאוחד, 1978)
====גולדברג לאה ==== משירי הבן האובד16; שיר י"ב מתוך אהבתה של תרזה די-מון; לתמונת אמא (ילקוט שירים, יחדיו, 1973; מוקדם ומאוחר, ספרית פועלים, 1978)
====עמיחי יהודה ==== גשם בשדה הקרב; אבי; לא כברוש; ראי אנחנו שניים מספרים (שירים 1962-1948, שוקן, 1977)
זך נתןרגע אחד שקט בבקשה; אני שומע משהו נופל (שירים שונים, הקיבוץ המאוחד, 1984); שימו לב לסגול הרועד; שיר לאוהבים הנבונים (כל החלב והדבש, עם עובד, 1981)
|
בחירה פתוחהבמסגרת הבחירה הפתוחה ניתן לבחור שירים נוספים, או משיריהם של המשוררים הנזכרים לעיל (כאמור בהערה מס' 14"), או משיריהם של משוררים אחרים מהשירה העברית לתקופותיה. במסגרת זאת ניתן גם ללמד שירים מתורגמים. כמו כן, בידי המורה הבחירה להתמקד במשורר אחד או לבחור משיריהם של משוררים אחדים. בנספח 1 תמצאו דוגמאות לקבוצות קטנות של שירים המתלכדות סביב עקרונות מארגנים שונים: תימטיים, פואטיים, תקופתיים וכו'. דוגמאות אלה הן בגדר הצעות והן נועדו לעודד את הוראת השירה סביב עיקרון מלכד המאפשר למידה השוואתית, קונטקסטואלית וכד'.
|