על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
חצוצרה בואדי / סמי מיכאל: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 10: | שורה 10: | ||
ברומן ישנו יחס של חפיפה מלאה בין האירועים המתוארים ברומן כפי שהתרחשו במציאות הישראלית של שנת 1982 (ניתן לדמיין דמויות ואירועים אלו כאלה באופן אמיתי במידת האפשר) | ברומן ישנו יחס של חפיפה מלאה בין האירועים המתוארים ברומן כפי שהתרחשו במציאות הישראלית של שנת 1982 (ניתן לדמיין דמויות ואירועים אלו כאלה באופן אמיתי במידת האפשר) | ||
'''הרקע לעלילה''' | |||
עלילת הרומאן מתרחשת בעיר חיפה – עיר מעורבת, בה חיים יהודים וערבים זה לצד זה. | |||
הרקע המשתקף ביצירה מבטא ניגוד שבו, מצד אחד, מתקיימת מציאות יומיומית של דו-קיום ומצד שני המציאות של השנאה והאיבה בין שני העמים. | |||
במישור האישי יש יחסי שכנות טובים ודו-קיום בין יהודים לערבים - | |||
הודא עובדת במשרד נסיעות, וניתן ללמוד על היחסים הטובים שבינה לבין עדינה ושירלי, שתי הפקידות הנוספות ובועז הבוס של המשרד: | |||
עדינה ושירלי קונות להודא מתנת יום הולדת, ספר שירים של יהודה עמיחי, כי הן יודעות שהוא המשורר האהוב עליה. הודא מבלה עם מרי, שירלי והחבר שלה בים, וגם אלכס מצטרף. | |||
בועז, הבוס, מעניק אף הוא להודא מתנת יום הולדת, אבל הנתינה הגדולה שלו באה לידי ביטוי בעזרה הכלכלית שלו להודא. בזכותו ובזכות עדינה יכולה הודא להיות עצמאית מבחינה כלכלית – הוא מציע להודא הלוואה, אותה ישקיע בבורסה. "הרווחים יהיו שלך, ההפסדים עלי" הוא מציע לה "אתן אותו סכום" אמרה עדינה. במילים אחרות השניים מתכננים לאפשר להודא התחלה טובה בחיי הנישואין עם אלכס. | |||
דו-קיום בין יהודים לערבים בא לידי ביטוי גם ביחס שמקבל אלכס ממשפחתה של הודא, עוד לפני הרומאן ביניהם וגם במהלכו. "אז יהיו לי נינים יהודים ונינים ערבים" (198) אומר הסבא. וחיד, למרות היותו כפרי ובור, מתייחס לאלכס בטבעיות כחלק מהמשפחה, ומברך את הודא ואלכס על תכניתם להנשא. | |||
ולבסוף - הרומאן בין אלכס והודא, והטבעיות בה מתקבלים יחסיהם בעיני הסביבה (משפחתה של הודא, חבריה לעבודה, וחיד, ג'מילה השכנה) הם הביטוי המרכזי לאפשרות של דו-קיום בין יהודים לערבים. | |||
לעומת זאת במישור החברתי – לאומי היחסים הם יחסי איבה ופחד הדדי – החברה היהודית רואה בערבים איום ולהפך - שני העמים רואים זה בזה אויבים. | |||
בנסיעה לאילת, אלכס מתבקש לשאול איך יוצאים מבאר שבע לכיוון אילת, למרות שהעברית שלו לא טובה. "יותר בטוח שיהודי הולך בראש וערבים אחריו" (174) מסבירה לו הודא. וחיד מספר, שבפיצוץ שהיה בתחנה המרכזית בתל-אביב, עצרו אותו, למרות שנפצע, רק בגלל היותו ערבי. "קשה להיות ערבי טוב...הרבה יהודים חושבים שערבי טוב זה ערבי מת. איך אפשר להשתדל להיות יום יום מת?" מסכם וחיד את הבעיה. | |||
השנאה הגלויה כלפי אלכס, והכעס על הודא, כשנודע על מותו של חסאם, בן-הדוד של הודא ומרי. | |||
כשאלכס יוצא למילואים הוא מעלה את האפשרות שהודא, מרי ווחיד יבואו לבקרו. "שלושה ערבים מחפשים במכונית סוללה של תותחים על הרמה?" (202) משיבה לו הודא באירוניה. | |||
המילואים של אלכס, המלחמה שפורצת, אירועים אלה ברקע מהווים מסגרת מציאותית – ריאליסטית להתרחשויות ברומן. | |||
הניגוד והמתח של יחסים טובים במישור האישי למרות העוינות במישור הלאומי מחזקים את המסר של הספר לפיו המלחמה היא הרס רצחני ומיותר, והיא פוגעת בשתי החברות – היהודית והערבית. | |||
'''הפרק הראשון:''' | '''הפרק הראשון:''' |
גרסה מ־12:56, 24 באוקטובר 2005
הרומן חצוצרה בואדי הוא רומן ריאליסטי, משום שיש בו תיאור פרטני של מקום, זמן ואירועים.
מקום: ואדי ניענס בחיפה.
זמן: הרומן מתחיל לפני פרוץ מלחמת לבנון.
ברומן ישנו יחס של חפיפה מלאה בין האירועים המתוארים ברומן כפי שהתרחשו במציאות הישראלית של שנת 1982 (ניתן לדמיין דמויות ואירועים אלו כאלה באופן אמיתי במידת האפשר)
הרקע לעלילה
עלילת הרומאן מתרחשת בעיר חיפה – עיר מעורבת, בה חיים יהודים וערבים זה לצד זה.
הרקע המשתקף ביצירה מבטא ניגוד שבו, מצד אחד, מתקיימת מציאות יומיומית של דו-קיום ומצד שני המציאות של השנאה והאיבה בין שני העמים.
במישור האישי יש יחסי שכנות טובים ודו-קיום בין יהודים לערבים -
הודא עובדת במשרד נסיעות, וניתן ללמוד על היחסים הטובים שבינה לבין עדינה ושירלי, שתי הפקידות הנוספות ובועז הבוס של המשרד:
עדינה ושירלי קונות להודא מתנת יום הולדת, ספר שירים של יהודה עמיחי, כי הן יודעות שהוא המשורר האהוב עליה. הודא מבלה עם מרי, שירלי והחבר שלה בים, וגם אלכס מצטרף.
בועז, הבוס, מעניק אף הוא להודא מתנת יום הולדת, אבל הנתינה הגדולה שלו באה לידי ביטוי בעזרה הכלכלית שלו להודא. בזכותו ובזכות עדינה יכולה הודא להיות עצמאית מבחינה כלכלית – הוא מציע להודא הלוואה, אותה ישקיע בבורסה. "הרווחים יהיו שלך, ההפסדים עלי" הוא מציע לה "אתן אותו סכום" אמרה עדינה. במילים אחרות השניים מתכננים לאפשר להודא התחלה טובה בחיי הנישואין עם אלכס.
דו-קיום בין יהודים לערבים בא לידי ביטוי גם ביחס שמקבל אלכס ממשפחתה של הודא, עוד לפני הרומאן ביניהם וגם במהלכו. "אז יהיו לי נינים יהודים ונינים ערבים" (198) אומר הסבא. וחיד, למרות היותו כפרי ובור, מתייחס לאלכס בטבעיות כחלק מהמשפחה, ומברך את הודא ואלכס על תכניתם להנשא.
ולבסוף - הרומאן בין אלכס והודא, והטבעיות בה מתקבלים יחסיהם בעיני הסביבה (משפחתה של הודא, חבריה לעבודה, וחיד, ג'מילה השכנה) הם הביטוי המרכזי לאפשרות של דו-קיום בין יהודים לערבים.
לעומת זאת במישור החברתי – לאומי היחסים הם יחסי איבה ופחד הדדי – החברה היהודית רואה בערבים איום ולהפך - שני העמים רואים זה בזה אויבים.
בנסיעה לאילת, אלכס מתבקש לשאול איך יוצאים מבאר שבע לכיוון אילת, למרות שהעברית שלו לא טובה. "יותר בטוח שיהודי הולך בראש וערבים אחריו" (174) מסבירה לו הודא. וחיד מספר, שבפיצוץ שהיה בתחנה המרכזית בתל-אביב, עצרו אותו, למרות שנפצע, רק בגלל היותו ערבי. "קשה להיות ערבי טוב...הרבה יהודים חושבים שערבי טוב זה ערבי מת. איך אפשר להשתדל להיות יום יום מת?" מסכם וחיד את הבעיה.
השנאה הגלויה כלפי אלכס, והכעס על הודא, כשנודע על מותו של חסאם, בן-הדוד של הודא ומרי.
כשאלכס יוצא למילואים הוא מעלה את האפשרות שהודא, מרי ווחיד יבואו לבקרו. "שלושה ערבים מחפשים במכונית סוללה של תותחים על הרמה?" (202) משיבה לו הודא באירוניה.
המילואים של אלכס, המלחמה שפורצת, אירועים אלה ברקע מהווים מסגרת מציאותית – ריאליסטית להתרחשויות ברומן.
הניגוד והמתח של יחסים טובים במישור האישי למרות העוינות במישור הלאומי מחזקים את המסר של הספר לפיו המלחמה היא הרס רצחני ומיותר, והיא פוגעת בשתי החברות – היהודית והערבית.
הפרק הראשון:
הפרק משמש כאקספוזיציה, שבה מוצג רקע העלילה. הדמויות שמוצגות באקס': הודא, סבא אליאס, מרי, אום-הודא, אבו-נחלא, זוהיר, ג'מילה השכנה ובהיג' (חברה לשעבר של הודא) להודא יש בעיות פסיכולוגיות שונות, שהמקור שלהן נמצא ברגשותיה ובבעיותיה הנפשיות - חוסר בטחון עצמי, התסכול שלה בשל חוסר אהבה, יש לה בעיות עם השכנים המפוקפקים.
סיכומי דמויות:
הודא:
הודא היא דמות המספרת, כל הספר מסופר מבעד לעיניה. כל שלד היצירה עוסק בה, פרט לשני פרקים, הפרק שעוסק בסבא, ובסיפור חייו, והפרק שעוסק בסיפור חייו של אלכס. הודא היא מספרת סוביקטיבית, היא מעבירה אלינו רק מה שהיא יודעת, היא לא מספרת מהימנה. לא ניתן לשפוט את הדמויות לפי ראייתה של של הודא. המחבר מציג את הודא כבחורה צנועה, בוגרת, המזוהה עם דמות הבתולה המזדקנת, למרות היותה רק בת 30. היא סובלת מכאבי גב וכתף, אולם אלו כאבים פסיכוסומטיים.
הודא עוברת שינוי מתחילת הרומן ועד סופו. בהתחלה לפנינו דמות קפואה, נזירית, חסרת חיים, בעוד שהודא בסוף הרומן היא אישה שלמה, בעלת שמחת חיים, שהגשימה את הנשיות ויצר האמהות שלה. הודא בסוף הרומן שוקלת להתגייר, על מנת להיות חלק מהחברה הישראלית, ואולי אף למצוא אב לעובר שברחמה. גם כשיש התקרבות הין שני העמים, היא נגמרת במוות. הודא נוהגת לקרוא שירים של יהודה עמיחי, אין לה ידידים וידידות ערבים, והיא מנסה יותר ויותר להיות ישראלית. מבחינת תפיסת עולמה, הודא דומה מאוד לישראלים (קיום יחסי מין לפני החתונה, יציאה עם גברים וכד').
יחסיה עם מרי:
מרי הודא הן לא רק אחיות, אלא גם חברות. מרי היא אישיות מאוד חזקה. כשהיא מגלה שהיא בהריון, היא מוותרת על זוהיר, אליו היא נמשכת, ומשחקת משחק ע"מ לזות באהבתה של אמו של ווחיד. הודא מאוד אוהבת את אחותה, ומנסה לדאוג לה בתוקף היותה האחות הגדולה. בפועל, הודא הבכורה היא זו הזקוקה לסיוע, סובלת מבעיות נפשיות