על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
כאבי רב / שלמה אבן גבירול: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
מאין תקציר עריכה |
||
שורה 47: | שורה 47: | ||
*שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה? | *שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה? | ||
[[ | [[קטגוריה:ספרות]] |
גרסה מ־01:50, 12 בינואר 2007
השיר
כּאֵבִי רַב וּמַכָּתִי אֲנוּשָׁה / וְכֹחִי סָר וְעַצְמוּתִי חֲלוּשָה,
וְאֵין מִבְרָח וְאֵין מָנוֹס לְנַפְשִׁי, / וְאֵין מָקוֹם תְּהִי לִי בוֹ נְפִישָׁה.
שְׁלֹשָה אֻסְּפוּ עָלַי לְכַלוֹת / שְׁאֵר גּוּפִי וְרוּחִי הָעֲנוּשָׁה:
גְּדֹל עָוֹן וְרֹב מַכְאוֹב וּפֵרוּד- / וּמִי יוּכַל עֲמֹד לִפְנֵי שְׁלֹשָה?
הֲיָם אָנִי וְאִם תַּנִין, אֱלֹהַי, / וְכִי בַרְזֵל עֲצָמַי אוֹ נְחוּשָׁה?
אֲשֶׁר כֹּל עֵת יְסֻבּוּנִי תְלָאוֹת, / כְּאִלוּ הֵם מְסוּרִים לִי יְרֻשָּׁה,
וְתִדְרשׁ לַעֲוֹנִי רַק, כְּאִלּוּ / לְךָ אֵין עַל בְּנֵי אָדָם דְּרִישָׁה!
רְאֵה נָא בַעֲמַל עַבְדָּךְ וְעָנְיוֹ / וְכִי נַפְשׁוֹ כְּמוֹ דָאָה יְקוּשָׁה –
וְאֶהְיֶה לָךְ לְעוֹלָמִים לְעֶבֶד / וְלֹא אֶשְׁאַל עֲדֵי נֶצַח חֲפִישָׁה.
נושא
שיר תלונה. המשורר סובל מייסורי הגוף והנפש, והוא לא עומד בהם. הוא מתחנן לאלוהים שיחלץ אותו מייסוריו.
תוכן
- בית 1: הכאב של המשורר רב והמחלה שלו חסרת מרפא. הכוח שלו אזל ועצמותיו נחלשו.
- בית 2: אין לנפש שלו לאן לברוח, אין מקום בו היא יכול להיות (נפישה).
- בתים 3-4: שלושה גורמים נאספו כדי להשמיד את גופו ורוחו שנענשו-
- עוונות הגורמים לייסורים נפשיים.
- רב מכאוב- כאבים גופניים.
- פרוד- ניכור מהסביבה.
- מי יוכל להחזיק מעמד מול שלושה גורמים?
- בית 5: האם אני הים או תנין? האם העצמות שלי עשויות ברזל או נחושת?- המשורר שואל האם הוא כל כך חזק שהוא יוכל לעמוד בכאב. המשורר משווה את עצמו לאיוב- גם הוא חולה וחושב שאלוהים מעמיד אותו במצב לא הוגן.
- המילה אלוהי מחלקת את השיר לשני חלקים (כל אחד מכיל 9 צלעות): עד אליה מדבר המשורר על הכאב שלו, ואחריה הוא פונה לאלוהים בתחינה לחילוץ מהם.
- בית 6: הצרות האלה מקיפות אותי כל הזמן, כאילו הוא קיבל אותם בירושה.
- בית 7: אתה מחפש רק את החטאים שלי, כאילו אין לך דרישות מאחרים.
- בית 8: מבקש מאלוהים שישים לב לסבלו ולמצוקתו, ושנפשו ממולכדת.
- בית 9: הוא אומר שאם אלוהים יעזור לו, הוא יוותר על החופש של נפשו ויהיה לו עבד לעולמים. למרות תלונות רשב"ג, השיר מסתיים בבקשה.
קישוטים
- שיבוצים: גם הדלת וגם הסוגר בבית 5 הם פסוקים מתוך איוב (ז' 12, ו' 12)
- צימוד גזרי: נפש-נפישה, תדרוש-דרישה.
- צימוד שונה אות: אנושה-ענושה
- ארמז (קונוטציה)- ירמיהו ט"ו 17-18.
- דימוי: כמו דאה יקושה (ציפור כלואה),
- מספר טיפולוגי: שלושה אספו עליי לכלות.
- תקבולות רבות.
- שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה?