על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

התמורות העיקריות בחיי היהודים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (שוחזר לעריכה אחרונה שבוצעה על ידי נופר 91)
 
(6 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 11: שורה 11:
הגורמים לגידול האוכלוסייה:
הגורמים לגידול האוכלוסייה:


א. ירידה בשיעור התמותה בזכות שיפור התנאים התברואתיים וההתפתחות הרפואה.
א. ריבוי טבעי גבוהה והגירה מארצות אחרות.


ב. שיפור במצב הכלכלי.
ב. עיור - הגירה יהודית פנימית מאזורים כפריים אל מרכזי הערים הגדולות. הסיבות העיקריות: האפשרויות הכלכליות שנפתחו בעקבות הכיבוש הקולניאלי וההשפעה האירופאית באזורים אלה. ריכוז היהודים היה במספר ערים מצומצם שהפכו לצמתי הכלכלה המודרנית.


ג. שיפור הביטחון האישי של היהודים בעקבות שינוי לטובה ביחס האוכלוסייה המקומית ליהודים.
ג. מערב מרובעים (שכונות) יהודים מסורתיים (מלאח)לרובעים חדשים בעיר לצד תושבים אירופאים. המעבר התאפשר הודות להסרת הגבלות המשטר הקודם, התפתחות הערים והשינוי ברמת החיים של רבים מהיהודים.
 
הרובעים המסורתיים המשיכו לשמש יעד עבור המהגרים החדשים שהגיעו מהאזורים הכפריים. היהודים הכפריים שבאו להשתקע בערים הפכו בהדרגה ללשם נרדף לעוני ומצוקה.
היהודים עוברים תהליכי עיור בזכות המודרניזציה, תהליכים אלו הביאו לגידול באפשרויות התעסוקה ולכן היהודים נמשכו לערים הגדולות.


'''דוגמא למדינה:'''
'''דוגמא למדינה:'''


מס' היהודים בתוניסיה עלה מ-40 אלף איש ל-70 אלף איש ב-1939. השינוי נבע בגלל הגירה מארצות אחרות וגם בזכות עלייה בריבוי הטבעי. באשר לתהליך העיור, בתוניס, בירת תוניסיה, התגוררו כ-60% מהיהודים.
מספר היהודים בתוניס כאשר נמדד בשנת 1881 היה 25,000 תושבים לעומת בשנת 1941 ששם מספר התושבים היה 90,000.
בתוניס (בירת תוניסיה) התגורר כ- 60% מהאוכלוסייה היהודית.


===='''כלכלה:'''====
===='''כלכלה:'''====
שורה 38: שורה 38:
===='''חוק ומשפט:'''====
===='''חוק ומשפט:'''====


היהודים בארצות האסלאם עוברים שינוי גם בתחום המשפטי.
בתקופה הטרום קולוניאלית היהודים חיים תחת חוקי האסלאם ולכן הם מוגדרים כבני חסות. המשמעות היא שהם אמנם זוכים להגנה ונסבלים במקומותיהם אבל מעמדם הוא נחות והדבר בא לידי ביטוי בהשפלתם של היהודים.
לקראת סוף המאה ה-19,בסוף התקופה העות'מנית חל שיפור במעמדם של היהודים. שיפור זה מתבטא בתנזימאת שהן רפורמות(שינויים) שיוצרים העות'מנים כדי לשפר את מעמדם של היהודים.
הדבר בא לידי ביטוי באפשרויות הכלכליות והתעסוקתיות שנפתחות בפני היהודים. הסיבה לתנזימאת היה לחץ שהפעילו מדינות אירופה על העות'מנים בדרישה לשפר את מצבם של הלא מוסלמים באימפריה.
מכיוון שהעות'מנים היו בקשיים משמעותיים הם נכנעו ללחץ האירופאי אבל בפועל השינוי הזה השפיע רק על מעטים.
השינוי המשמעותי במעמדם המשפטי של היהודים החל עם כניסת מעצמות אירופה לשליטה בארצות האסלאם,הם ביססו את הדגם האירופאי שמשמעותו השוואת מעמדם של היהודים לאוכלוסייה המקומית,אבל לא לאוכלוסייה האירופאית(מלבד אלג'ירה שם זכו היהודים לשיוויון אזרחי מלא עפ"י חוק).
השינוי במעמד המשפטי של היהודים התבטא בביטול מעמד בני החסות שהיה מקובל בתקופה המוסלמית,הדבר פתח בפני היהודים אפשרויות כלכליות ופוליטיות נרחבות והביא לכך שמעמדם הכלכלי של היהודים עלה בצורה משמעותית.
מצבם של היהודים הלך והשתפר בארצות האסלאם. הודות לנוכחות הקולוניאלית וההשפעות שלה על מערכת החיים במדינה כמו כינון חוקות מערביות. בחלק מארצות האסלאם כוננו חוקות ששמרו על זכויות האדם והאזרח והוענקו שוויון חוקים ליהודים. כך, נפסקה ההשפלה והאפליה של היהודים. בארצות שהיו תחת שליטה צרפתית הוענקה לחלק מהאוכלוסייה היהודית אזרחות צרפתית.
מצבם של היהודים הלך והשתפר בארצות האסלאם. הודות לנוכחות הקולוניאלית וההשפעות שלה על מערכת החיים במדינה כמו כינון חוקות מערביות. בחלק מארצות האסלאם כוננו חוקות ששמרו על זכויות האדם והאזרח והוענקו שוויון חוקים ליהודים. כך, נפסקה ההשפלה והאפליה של היהודים. בארצות שהיו תחת שליטה צרפתית הוענקה לחלק מהאוכלוסייה היהודית אזרחות צרפתית.


'''דוגמא למדינה:'''
'''דוגמאות לשינוי במעמד המשפטי:'''
 
'''באלג'יריה''' כאמור זכו היהודים בשיוויון זכויות מלא עפ"י חוק כרמייה וביוזמתו של אדולף כרמייה שהיה שר משפטים יהודי בממשלת צרפת.
העובדה שהיהודים באלג'יר זכו לשיוויון זכויות כחלק מהשינוי במעמד המשפטי נבעה מכך שהצרפתים מתייחסים ליהודים כפי שהם מתייחסים לאלג'יראים,אלג'יר היא מדינה שהופכת לחלק מצרפת ולא למדינת חסות ולכן היהודים אינם מופלים וזוכים לשיוויון זכויות מלא למרות העובדה שהאוכלוסייה המוסלמית מתנגדת לכך.


חלק מיהודי תוניסיה הפכו להיות אזרחים צרפתיים. אזרחות צרפתית כללה זכויות אך גם חובות, כמו שירות בצבא וכפיפות לחוק הצרפתי. מתן אזרחות זו יצר פער בין הצרפתים החדשים לבין שאר השכבות באוכלוסייה היהודית.
השינויים הללו במעמד המשפטי באים לידי ביטוי גם '''בתוניסיה''',אמנם הצרפתים נמנעים מלהעניק אזרחות לכל היהודים כפי שעשו באלג'יר מחשש ההתנגדות של האוכלוסייה אבל היהודים בתוניס הצליחו להשתלב בעמדות מפתח במקרים רבים,בגלל האיסור להפלות אותם לרעה אחרי מלחה"ע ה-1 ועד שנת 1926 הממשלה הצרפתית מאפשרת ליהודים שמשתייכים למעמד הגבוה ותורמים בתחומים שונים לשלטון הצרפתי לקבל אזרחות צרפתית.
בין 1923-1926 מספר היהודים שזכו לאזרחות צרפתית עולה מ-30 איש ל-1222,בשנות ה-30 מתחילה ירידה קבועה במקבלי האזרחות.
בין השנים 1933-1938 בודדים קיבלו אזרחות,כשהשיא השלילי בקבלת האזרחות לטובת היהודים היה ב-1936-אז זוכים באזרחות רק 7 יהודים.
הירידה בקבלת האזרחות קשורה גם לדרישה הולכת וקטנה מצד היהודים שחוששים מהחובה לשרת בצבא במידה ויזכו לאזרחות וגם מהמצב הבינלאומי שמתפתח בשנות ה-30. מצד אחד מתח בין היהודים והערבים שנוצר בא"י ומצד שני האירועים באירופה ועליית הנאצים לשלטון משפיעים גם הם על היחסים בין היהודים והצרפתים.


===='''חינוך:'''====
===='''חינוך:'''====


הצרפתים רצו להשריש את התרבות הצרפתית ואת השפה הצרפתית בארצותיהם ולכן הקימו בהן בתי-ספר צרפתיים שלימדו צרפתית והנחילו את התרבות הצרפתית לילדי הארץ הנשלטת.  
הצרפתים רצו להשריש את התרבות הצרפתית ואת השפה הצרפתית בארצותיהם ולכן הקימו בהן בתי-ספר צרפתיים שלימדו צרפתית והנחילו את התרבות הצרפתית לילדי הארץ הנשלטת.  
בנוסף, הפעיל ארגון כי"ח רשת של בתי ספר יהודים-צרפתיים. בתי הספר של כי"ח אפשרו ליהודים ללמוד את המקצועות המודרניים כולל צרפתית. היהודים למדו שם כי הם רצו להשתלב במציאות הפוליטית-כלכלית במדינה.  
בנוסף, הפעיל ארגון כי"ח רשת של בתי ספר יהודים-צרפתיים. בתי הספר של אליאנס כי"ח ( כל ישראל חברים ) אפשרו ליהודים ללמוד את המקצועות המודרניים כולל צרפתית היה בו לימוד שפות, חשבון וכו... היהודים למדו שם כי הם רצו להשתלב במציאות הפוליטית-כלכלית במדינה.  
בתי הספר הצרפתיים והיהודים-צרפתיים משכו אליהם תלמידים רבים על חשבון מוסדות החינוך הדתיים-רבניים.
בתי הספר הצרפתיים והיהודים-צרפתיים משכו אליהם תלמידים רבים על חשבון מוסדות החינוך הדתיים-רבניים.


שורה 74: שורה 87:




==='''דפוסי הפעילות הציונית:'''===
===='''הגורמים להתפתחות הציונות בארצות האסלאם:'''====
א. השלטונות ויחסם לציונות – בארצות בהן הציונות הייתה אסורה, הפעילים הציונים התקשו לארגן תנועה ציונית, אבל הם לא חרגו מפעילויות כמו עברית או פעולות כמו של השד"רים. בארצות בהן הציונות הייתה מותרת היה אפשר לארגן תנועות ציוניות, ליצור קשר עם התנועה הציונית, לקיים בחירות לקונגרסים ציוניים, לפרסם עיתונים ציוניים וגם להיאבק על מקומם בחברה.
ב. יחס חברת הרוב, הערבית המוסלמית להתארגנות הציונית – עד לשנות ה-20, לא הייתה התנגדות מצד הערבים לפעילות הציונית, אחרי מאורעות תרפ"ט, ההתנגדות התגברה.
ג. יחס הקהילה היהודית לציונות – העילית הכלכלית האינטלקטואלית החדשה בקהילות ראתה בציונות כגורם מזיק בגלל רצונם לשמר את מעמדם ולקדמו במציאות. הרבנים מצאו בציונות בת ברית פוטנציאלית משום שהיא נתנה חיזוק מודרני לערכים ולסמלים של הקיום היהודי. התנועה הציונית הייתה ונשארה כוח שולי בקהילה.
ד. התנועה הציונית העולמית ויהודי ארצות האסלאם – התנועה הציונית לא הכינה חומרי הסברה בשפות שהיו מובנות ליהודי ארצות האסלאם. שליחים של התנועה הציונית לא ביקרו בארצות האסלאם והמפלגות הפוליטיות לא פעלו להקמת סניפים בארצות אלה.
מאפייני הפעילות הציונית בארצות האסלאם:
א. הקמת ארגונים ומפלגות פוליטיות – קמו מוסדות ומסגרות חברתיות תרבותיות מודרניות כמו תנועות נוער, אגודות ספורט ומפלגות פוליטיות. חשיבותן של תנועות הנוער הציוניות היה בהיותן מסגרת חדשה לפעילות עבור צעירים בקהילה היהודית. בתנועות הנוער הציוניות היה דגש על לימודי א"י, דמויות מופת בציונות, לימוד עברית, חינוך גופני ופעילויות בטבע. פעלו גם מפלגות פוליטיות ציוניות שעיקר הפעילות בהן הייתה של התנועה הרוויזיוניסטית, המפלגות היו יותר זרמים חברתיים רעיוניים.
ב. עיתונות מודרנית ציונית – בארצות בהן הציונות הייתה מותרת, העיתונות הייתה גלויה וברורה, ובארצות בהן הציונות הייתה אסורה היו דרכים עוקפות להציג את הציונות בעיתונות היהודית. העיתונות שימשה אמצעי קשר בין האוהדים ובין הסניפים הציוניים בעיתונות.
ג. היחס לשפה העברית – לימוד השפה העברית היה צד חשוב בפעילות הציונית. העברית חדרה ע"י בתיה"ס של "אליאנס", מורים לעברית, יוזמה מקומית של קהילות שהקימו בתי"ס מודרניים משכילים יהודיים ופעילויות של שליחים וחיילים שהגיעו בתקופת מלה"ע ה-2.
ד. עלייה לא"י – זרם העולים מארצות האסלאם לא"י התרחשה גם ברישיון וגם באופן בלתי לגאלי. העלייה מתימן הייתה בשיעור הגדול ביותר מכל ארצות האסלאם. בארצות שבהן הציונות הייתה מותרת העלייה הייתה קטנה ובארצות שבהן הציונות הייתה אסורה, העלייה הייתה גדולה. התנועה הציונית הייתה אפיק לביטוי של הזדהות לאומית והיא הייתה חשובה לצורך ניהול המאבקים בקהילה היהודית.
'''דוגמא למדינה:'''
בתוניסיה, הציונות הייתה פעילות ערנית וממושכת. בה היה דגם הציונות החזק והמשמעותי ביותר. בה פעלו 22 אגודות ציוניות וגם תנועות נוער. בשנות ה-30 יצאו בתוניסיה שבעה עיתונים במקביל שייצגו נטיות וזרמים שונים בציונות. בתוניסיה הציונות נחשבה מודרנית ולכן העלייה ממנה לא"י הייתה קטנה יחסית.
'''דוגמא לדמות:'''
בעקבות המאבק של הרב גוויטע בבי"ס כי"ח, הוא פנה לתנועה הציונית. הוא ראה בה פיתרון לבעיית הנוער מהדת. הוא ראה במטרתה דבר בלתי נפרד מארץ הקודש כדת היהודית. גוויטע רצה לקדם ולפתח את התרבות העתיקה של יהודי מהדיה ולא עלייה לארץ. 
----
====קישורים מומלצים====
====קישורים מומלצים====
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%9D קולוניאליזם-מתוך וויקיפדיה]
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%9D קולוניאליזם-מתוך וויקיפדיה]
[[category:היסטוריה א']]

גרסה אחרונה מ־17:20, 12 ביוני 2007

  • רמה:כיתה י'.

יהודי ארצות האסלאם

התמורות העיקריות בחיי היהודים:

דמוגרפיה:

בין שתי מלחמות העולם, הלך וגדל מס' היהודים בארצות האסלאם, היהודים התרכזו בעיקר בערים מרכזיות ובערי הבירה.

הגורמים לגידול האוכלוסייה:

א. ריבוי טבעי גבוהה והגירה מארצות אחרות.

ב. עיור - הגירה יהודית פנימית מאזורים כפריים אל מרכזי הערים הגדולות. הסיבות העיקריות: האפשרויות הכלכליות שנפתחו בעקבות הכיבוש הקולניאלי וההשפעה האירופאית באזורים אלה. ריכוז היהודים היה במספר ערים מצומצם שהפכו לצמתי הכלכלה המודרנית.

ג. מערב מרובעים (שכונות) יהודים מסורתיים (מלאח)לרובעים חדשים בעיר לצד תושבים אירופאים. המעבר התאפשר הודות להסרת הגבלות המשטר הקודם, התפתחות הערים והשינוי ברמת החיים של רבים מהיהודים. הרובעים המסורתיים המשיכו לשמש יעד עבור המהגרים החדשים שהגיעו מהאזורים הכפריים. היהודים הכפריים שבאו להשתקע בערים הפכו בהדרגה ללשם נרדף לעוני ומצוקה.

דוגמא למדינה:

מספר היהודים בתוניס כאשר נמדד בשנת 1881 היה 25,000 תושבים לעומת בשנת 1941 ששם מספר התושבים היה 90,000. בתוניס (בירת תוניסיה) התגורר כ- 60% מהאוכלוסייה היהודית.

כלכלה:

כתוצאה משינוי במעמדם יכלו כעת היהודים להשתלב במקצועות חדשים שלא היו נהוגים קודם לכן בקרבם. מקצועות אלה כללו עבודה בתחום הרפואה, עריכת דין, רוקחות, אדריכלות, בנקאות, עיתונות ועוד.


דוגמא למדינה:

תוניסיה הפכה לשוק של ממכר סחורות של סוחרי אירופה, והיהודים השתלבו בעיסוק זה. כך נוצרה שכבה של בורגנות יהודית שהשתלבו במסחר הבינלאומי ובמנגנון הציבורי של המדינה.

דוגמא לדמות:

אלבר ממי שהתפרסם על היותו סופר. הוא כתב ספרים רבים, בלשון הצרפתית, על החיים של היהודים בארצות האסלאם, ספרים אלו ריגשו אנשים רבים ובכך הוא התפרסם מאוד.

חוק ומשפט:

היהודים בארצות האסלאם עוברים שינוי גם בתחום המשפטי. בתקופה הטרום קולוניאלית היהודים חיים תחת חוקי האסלאם ולכן הם מוגדרים כבני חסות. המשמעות היא שהם אמנם זוכים להגנה ונסבלים במקומותיהם אבל מעמדם הוא נחות והדבר בא לידי ביטוי בהשפלתם של היהודים. לקראת סוף המאה ה-19,בסוף התקופה העות'מנית חל שיפור במעמדם של היהודים. שיפור זה מתבטא בתנזימאת שהן רפורמות(שינויים) שיוצרים העות'מנים כדי לשפר את מעמדם של היהודים. הדבר בא לידי ביטוי באפשרויות הכלכליות והתעסוקתיות שנפתחות בפני היהודים. הסיבה לתנזימאת היה לחץ שהפעילו מדינות אירופה על העות'מנים בדרישה לשפר את מצבם של הלא מוסלמים באימפריה. מכיוון שהעות'מנים היו בקשיים משמעותיים הם נכנעו ללחץ האירופאי אבל בפועל השינוי הזה השפיע רק על מעטים. השינוי המשמעותי במעמדם המשפטי של היהודים החל עם כניסת מעצמות אירופה לשליטה בארצות האסלאם,הם ביססו את הדגם האירופאי שמשמעותו השוואת מעמדם של היהודים לאוכלוסייה המקומית,אבל לא לאוכלוסייה האירופאית(מלבד אלג'ירה שם זכו היהודים לשיוויון אזרחי מלא עפ"י חוק). השינוי במעמד המשפטי של היהודים התבטא בביטול מעמד בני החסות שהיה מקובל בתקופה המוסלמית,הדבר פתח בפני היהודים אפשרויות כלכליות ופוליטיות נרחבות והביא לכך שמעמדם הכלכלי של היהודים עלה בצורה משמעותית. מצבם של היהודים הלך והשתפר בארצות האסלאם. הודות לנוכחות הקולוניאלית וההשפעות שלה על מערכת החיים במדינה כמו כינון חוקות מערביות. בחלק מארצות האסלאם כוננו חוקות ששמרו על זכויות האדם והאזרח והוענקו שוויון חוקים ליהודים. כך, נפסקה ההשפלה והאפליה של היהודים. בארצות שהיו תחת שליטה צרפתית הוענקה לחלק מהאוכלוסייה היהודית אזרחות צרפתית.

דוגמאות לשינוי במעמד המשפטי:

באלג'יריה כאמור זכו היהודים בשיוויון זכויות מלא עפ"י חוק כרמייה וביוזמתו של אדולף כרמייה שהיה שר משפטים יהודי בממשלת צרפת. העובדה שהיהודים באלג'יר זכו לשיוויון זכויות כחלק מהשינוי במעמד המשפטי נבעה מכך שהצרפתים מתייחסים ליהודים כפי שהם מתייחסים לאלג'יראים,אלג'יר היא מדינה שהופכת לחלק מצרפת ולא למדינת חסות ולכן היהודים אינם מופלים וזוכים לשיוויון זכויות מלא למרות העובדה שהאוכלוסייה המוסלמית מתנגדת לכך.

השינויים הללו במעמד המשפטי באים לידי ביטוי גם בתוניסיה,אמנם הצרפתים נמנעים מלהעניק אזרחות לכל היהודים כפי שעשו באלג'יר מחשש ההתנגדות של האוכלוסייה אבל היהודים בתוניס הצליחו להשתלב בעמדות מפתח במקרים רבים,בגלל האיסור להפלות אותם לרעה אחרי מלחה"ע ה-1 ועד שנת 1926 הממשלה הצרפתית מאפשרת ליהודים שמשתייכים למעמד הגבוה ותורמים בתחומים שונים לשלטון הצרפתי לקבל אזרחות צרפתית. בין 1923-1926 מספר היהודים שזכו לאזרחות צרפתית עולה מ-30 איש ל-1222,בשנות ה-30 מתחילה ירידה קבועה במקבלי האזרחות. בין השנים 1933-1938 בודדים קיבלו אזרחות,כשהשיא השלילי בקבלת האזרחות לטובת היהודים היה ב-1936-אז זוכים באזרחות רק 7 יהודים. הירידה בקבלת האזרחות קשורה גם לדרישה הולכת וקטנה מצד היהודים שחוששים מהחובה לשרת בצבא במידה ויזכו לאזרחות וגם מהמצב הבינלאומי שמתפתח בשנות ה-30. מצד אחד מתח בין היהודים והערבים שנוצר בא"י ומצד שני האירועים באירופה ועליית הנאצים לשלטון משפיעים גם הם על היחסים בין היהודים והצרפתים.

חינוך:

הצרפתים רצו להשריש את התרבות הצרפתית ואת השפה הצרפתית בארצותיהם ולכן הקימו בהן בתי-ספר צרפתיים שלימדו צרפתית והנחילו את התרבות הצרפתית לילדי הארץ הנשלטת. בנוסף, הפעיל ארגון כי"ח רשת של בתי ספר יהודים-צרפתיים. בתי הספר של אליאנס כי"ח ( כל ישראל חברים ) אפשרו ליהודים ללמוד את המקצועות המודרניים כולל צרפתית היה בו לימוד שפות, חשבון וכו... היהודים למדו שם כי הם רצו להשתלב במציאות הפוליטית-כלכלית במדינה. בתי הספר הצרפתיים והיהודים-צרפתיים משכו אליהם תלמידים רבים על חשבון מוסדות החינוך הדתיים-רבניים.



דוגמא למדינה:

בג'רבה, עיר בתוניסיה, התקיימו רוב היסודות של החינוך המסורתי אך שם נאלצו מערכות החינוך להתמודד עם ההשפעות החדשות. הכותאבים המסורתיים ("החדר") המשיכו לפעול, אבל רק בשלב ראשוני של החינוך לפעוטות. רשת בתיה"ס של כי"ח הייתה אבן הפינה לתהליך ההתמערבות בקהילות. כי"ח גרמה להתרחקות בין הקהילה היהודית לקהילה המוסלמית, שכן בוגרי כי"ח השתלבו בשוק העבודה לפני המוסלמים. היהודים שרצו התמערבות גדולה יותר, פנו ללמוד בהם.

דוגמא לדמות:

הרב גוויטע רצה לבצע שינויים בתוכנית הלימודים בבתיה"ס ולהתאים אותה למציאות החדשה, בגלל הפערים שהיו בין האוכלוסייה היהודית העשירה לבין האוכלוסייה היהודית-מסורתית. הוא ביקש מכי"ח לפתוח בי"ס משלהם במהדיה. הבעיה היא שגוויטע רצה להעניק רוח יהודית חדשה לקהילה היהודית ולא ללמד אותם את התרבות הצרפתית. היה עימות למר באסה שבסופו נסגר ביה"ס.

מעמד הקהילה:

בחלק מארצות האסלאם הוקמו מועצות לקהילה היהודית. מועצה זו הייתה גוף דמוקרטי שנבחר בבחירות דמוקרטיות וגוף זה ייצג את הקהילה היהודית, שם החלו להתארגן מוסדות שונים שסייעו לחברי הקהילה. המעמד החוקי המשפטי החדש שקיבלו היהודים לא צמצם את האוטונומיה הדתית, אבל כוח של הקהילה לכפות על חבריה את רצונותיה ירד.

דוגמא למדינה:

הצרפתים, בתוניסיה, צמצמו את סמכויות הקהילה בענייני פולחן וסעד והמוסדות היהודיים שקמו פעלו בדרך יותר מערבית ודמוקרטית. גם מבנה ביה"ס של כי"ח היה מערבי כמו אלה שבצרפת, כוחה של הקהילה נחלש. בחברה הקולוניאלית של תוניסיה לא הייתה דרישה לניתוק מהמסורת היהודית וויתור על הסימנים המייחדים את היהודים.



קישורים מומלצים

קולוניאליזם-מתוך וויקיפדיה