על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

פעולותיהם של עזרא ונחמיה בקרב האוכלוסיה היהודית.: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: =='''פעולותיו של עזרא'''== ביסוד פעולותיו של עזרא בולטת המגמה הבדלנית, הנוגדת את המגמה האוניברסאלית כפי ש...)
 
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
=='''פעולותיו של עזרא'''==
===עזרא===
ביסוד פעולותיו של עזרא בולטת המגמה הבדלנית, הנוגדת את המגמה האוניברסאלית כפי שבא לידי ביטוי אצל ישעיהו השני. המגמה האוניברסאלית רואה בירושלים מרכז פולחני לכל העמים. מגמה זו, המגמה הבדלנית שאפה להרחיק את עם ישראל מהעמים האחרים ועזרא תמך בה. הוא שאף למנוע "התערבות זרע הקודש בעמי הארצות". הדבר לי נעשה מטעמים של התרחקות מעבודת אלילים אלא מסיבות לאומיות ולאו דווקא דתיות.
עזרא הסופר עלה ליהודה בשנת 458 לפנה"ס. לכינויו "הסופר" ישנן 2 פרשנויות אפשריות: <br>
1. סופר הוא אדם הבקיא בתורה, מלמדה ומעתיקה. <br>
2. סופר הוא פקיד בממשל הפרסי. (פרשנות זו מבהירה מהיכן נבעו סמכויותיו) <br>
<font color="red">ככל הנראה, עזרא עלה לארץ כדי לחזק את מעמד הדת ביהודה ואת מעמד המקדש. הוא העלה עימו כלי כסף שתרמו יהודים בגולה לבית המקדש וקבוצת כוהים ולווים שיסייעו לו לחזק את מעמד המקדש.</font>
<br>
<br>
<br>פעולותיו היו:
<br>
'''א. הפצת התורה בקרב העם ביהודה ''' תורת ישראל אשר הייתה ידועה לגולי בבל לא הייתה מוכרת ליישוב היהודי ביהודה שהכיר את התורה בנוסח הישן שהיא מוכר בא"י לפני החורבן. עזרא קרא מהתורה שהביא מבבל ואותה פירש בפני העם אשר התכנס לשמוע את קריאתו. עזרא קבע תקנה אשר קובעת שיש לקרוא בתורה לא רק בשבת בבוקר ובשלושת הרגלים אלא גם בימים שני וחמישי, במנחת שבת ובראש השנה. באופן זה הוא קירב את העם להבנת התורה ולקריאתה.<br>
*'''פעולותיו של עזרא ביהודה'''  
'''ב. העתקת התורה וסידורה –''' עזרא מעתיק את התורה בכתב יתדות לכתב אשורי ובכך התאפשר לכל יהודי לקרוא בתורה. בנוסף, כותב עזרא את טעמי המקרא כדי ליצור מנגינה בזמן הקריאה. עזרא מסדר את התורה לחמישה חומשים ב - 54 פרשות, אחת לכל אחד משבועות השנה במטרה שתבוצע קיאה מסודרת של כל התורה ובכך קובע תקנה לחגוג אחת לשנה את סיום קריאת התורה – שמחת תורה.<br>
1. גירוש הנשים הנוכריות - עזרא פנה לעם, הטיף להם ושיכנע אותם לגרש את הנשים הנוכריות ולמנוע נישואי תערובת משום שעל פי התורה אסור להינשא לנשים נוכריות ושהיהודים צריכים להיבדל מהגויים כי הם זרע הקודש. בקשתו לא התקבלה במלואה וההוכחה לכך היא שגם נחמיה נאלץ לפעול בעניין זה. <br>
'''ג. גירוש הנשים הנכריות –''' עזרא דורש מבעלי הנשים הנכריות לגרש אותן ולהפסיק את קשרי החיתון עימן, מנהג שהיה נפוץ בקרב המעמדות הגבוהים.<br>
2. העלת שופטים ומינויים - עזרא העלה עימו שופטים ודיינים ומינה אותם ביהודה על מנת שיוכלו לבסס את חוקי התורה בעם. <br>
דרישה זו של עזרא באה בתקופה של תחיה לאומית. לעזרא היה חשוב מאוד לשמור על ייחודו של עם ישראל והמנע מהשפעות של עמים אחרים. עזרא דרש לא רק לגרש את הנשים הנכריות אלא גם את ילדיהן.
3. קריאת התורה בציבור - עזרא כינס את העם והקריא את התורה בפינהם, הוא גם פירש והסביר אותה על מנת לחזק את מעמד התורה אצלהם, לגרום להם להרגיש מחוברים אליו ולהגביר את תחושת המחויבות של העם לנהוג לפי חוקי התורה. <br>
 
*'''סמכויותיו ואופי פעילותו'''
לעזרא לא היו סמכויות מיוחדות, הוא פעל ללא סמכות פוליטית כלשהיא והוא לא מונה לפחה. מעמדו נבע ככל הנראה מהיותו איש דת. הוא פעל על ידי הסרה, שיכנוע והפעלת לחץ מוסרי ועקב כך הצלחותיו היו חלקיות וגם לא התעוררה כלפיו התנגדות רבה.
 
*'''הישיגיו של עזרא'''
הישיגיו של עזרא היו חלקיים. אופי פעילותו וסמכויתיו גררו הצלחה חלקית מצד אחד, אך מצד שני גם ההתנגדות שהתעוררה עקב פעילותו לא הייתה גדולה כל כך.


=='''פעולותיו של נחמיה'''==
===נחמיה===
'''א. בניית חומות ירושלים –''' אחד ממפעליו החשובים. בבנייה זו נתן נחמיה לירושלים לא רק ביטחון ועמידות פיזית אלא גם אמצעי לשמירת אופייה היהודי, שכן העיר נסגרה בפני נכרים וכך יכלו להקפיד בה על מצוות הדת וקיום השבתות והחגים. החומה שירתה את רעיון זרע הקודש ואת ההתבדלות. בנוסף, בכדי לבסס את ציוויונה הדתי, ציווה נחמיה לסגור את שערי העיר בשבת על מנת למנוע מרוכלים וסוחרים להביא אליה את סחורותיהם בשבת.<br>
נחמיה עלה לארץ 12 שנה אחרי עזרא. הוא יה שר המשקים של מלך פרס ועם בואו ליהודה מונה באופן רשמה לפחה (מנהיג מקומי מטעם האימפריה הפרסית).
'''ב. אכלוס ירושלים – '''לאחר בניית החומות היה על נחמיה לאכלס את העיר. הדבר היה חשוב משום שנחמיה רצה להחיות את העיר מחדש ולהפוך אותה דינמית, וכן לחזק את כח עמידותה הביטחוני. לשם כך הוא כפה על כל תושב עשירי ביהודה, ע"פ הגרלה לעבור לירושלים. הוא ביצע מפקד על מנת לחלק את העם למשפחות ובדיקת מוצאם. הבדיקה נועדה בעיקר למנוע נישאוי תערובת ולשמור על טהרה של ירושלים.<br>
 
'''ג. רפורמות חברתיות –''' המיסים הכבדים שהטילו השלטונות על נתיני האימפריה ושנות הבצרות הרבות גרמו לרבים לשקוע בחובות וללוות כסף מהעשירים. הם משכנו את נחלותיהם ולעיתים את עצמם ומשפחותיהם לשם מתן ערבות. כאשר לא נפרעו החובות רבים אבדו את אדמתם ונעשו עבדים. נחמיה ביקש לשחרר את כולם ולהחזיר להם את רכושם. הוא תבע מהעשירים להחזיר קרקעות ואנשים שנלקחו בשל חובות ואילץ אותם להישבע בפני העם כי ישיבו את האדמות לבעליהן.<br>
* '''פעולותיו של נחמיה ביהודה'''
'''ד. רפורמות בבית המקדש –''' אלישיב הכהן הגדול, משפחתו ומקורביו קיבלו שליטה בלעדית על המקדש ועל כל מקורות הכנסתו. הם לקחו לעצמם את כל המתנות והכספים שהביאו עולי הרגל ואף זיכו עצמם בפטור ממיסי המלכות הכבדים. את הכספים שקיבל, השקיע אלישיב בעסקים עם סוחרים אשר רבים מהם נכרים. כהנים שהתנגדו למעשיו הודחו וסולקו מבית המקדש. נחמיה התנגד לשלטונו היחיד של אלישיב ולרבים ממעשיו ולכן צמצם את סמכויותיו וכוחו. הוא מינה פקידים חדשים על אוצרות המקדש והחזיר כהנים שהדיח אלישיב.<br>
נחמיה פעל ביהודה בתחומים שונים. <br>
'''ה. גירוש הנשים הנכריות –''' נחמיה הזדהה עם מדיניותו הבדלנית של עזרא ולכן לא יכול היה להתעלם מבעיית נישואי התערובת, וזאת מכמה סיבות:<br>
<font color="blue">תחום דתי:</font> <br>
1. נחמיה ביקש לפגוע במעמד הגבוה שנהג להינשא לבנות עמים נכריים.<br>
1. מניעת מסחר בשבת - נחמיה מנע מסוחרים נוכרים להיכנס לירושלים ולסחור בה בשבת. הוא הציב שומרים מסביב לחומות כדי למנוע מאנשים לצאת אל הסוחרים שמחוץ לחומות וכדי למנוע מסוחרים להיכנס לירושלים. <br>
2. נחמיה דאג לשמירת הלשון העברית ולעקירת הלשון האשדודית.<br>
2. חתימת האמנה - נחמיה החתים את העם על מעין התחייבות בינהם לבין אלוהים. במהלך כריתת האמנה נשבע העם לקיים שורה של ציווי. מטרתה של האמנה הייתה חיזוק המחויבות של העם לחוקי התורה. באמנה הבטיח העם להיבדל מעמי הארצות האחרות ולא לשאת נשים נוכריות, לא לסחור בשבת עם גויים ולקיים בדי שנה שמיטת חובות. לתת תרומות ולתרום לתפעולו של בית המקדש. <br>
3. הייתה זאת הכנה לקראת טקס כריתת האמנה.<br>
<font color="blue">תחום ביטחוני:</font> <br>
נחמיה השתמש באמצעים מוסריים וכפייתיים כאחד, אולם מידת הצלחתו אינה ברורה.<br>
1. בניית החומה מסביב לירושלים - עם בואו ליהודה החל נחמיה בבניית חומה מסביב לירושלים. אף שהדבר עורר התנגדות בקרב הגויים, הוא בנה אותה ב50 יום והיא סייעה להגנת העיר וגם למניעת כניסה של סוחרים גויים לעיר בשבת. <br>
'''ו. כריתת האמנה –''' מפעלו של נחמיה הגיע לשיאו בכינוס האסיפה הגדולה לאחר שהושלמה בניית החומות. אסיפה זו ידועה בשם טקס כריתת האמנה. זוהי ברית חברתית בין העם לאלוהיו לפיה מוכן העם לקבל על עצמו התחייבות של הקמת חברה המתבססת על קיום מצוות התורה.<br>
<font color="blue">תחום חברתי:</font> <br>
היה זה טקס דתי בעיקרו, אך מטרות האמנה לא הסתכמו בתחום זה בלבד. הן התרחבו לתחום המשפטי לאומי, כלומר, קבלת התורה כחוקה משפטית של העם. האמנה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים:<br>
1. שמיטת חובות - נחמיה פעל להקלת המצב הכלכלי של האיכרים ביהודה. הוא אילץ את העשירים לוותר על חובות קודמים ולהחזיר לאיכרים אדמות ובני משפחה שנלקחו כעונש עקב אי החזרת החוב. <br>
1. סקירה היסטורית על החסדים שהעניק ה' לעם ישראל ועל יצר המרדנות שקיים בעם.<br>
 
2. מחויבות של העם כלפי אלוהיו: איסור נישואי תערובת, איסור מסחר בשבתות וחגים, קיום שנת שמיטה, הבאת מעשרות וביכורים ודאגה לעבודת במקדש.
* '''סמכויותיו ואופי פעילותו'''
בשונה מעזרא, נחמיה פעל מתוך סמכות מדינית ברורה - הוא מונה לפחה. מינוי זה איפשר לו לנהוג ביתר תקיפות ובכוח על מנת להוציא לפעול את מדיניותו. כמו כן הועמד לרשותו גם צבא שליווה אותו.
 
'''*הישגיו של נחמיה'''
<br>
לנחמיה הייתה סמכות מדינית ברורה. הוא מונה לפחה והיה לו כוח צבאי שסייע לו להוציא את מדיניותו לפועל באופן מלא. פעילותו התקיפה של נחמיה עוררה התנגדות רבה הרבה יותר מפעולותיו של עזרא משום שהוא "כפה" עליהם את השינויים. בין המתנגדים היו היהודים המתבוללים שלא רצו לפרק את משפחותיהן ולהיפרד מהנשים שלהם, העשירים שלא רצו לוותר על כספם, הגויים שישבו בארץ והשומרונים. למרות ההתנגדות החריפה מהם הצלחתו של נחמיה הייתה גדולה כי הכוח הצבאי שעמד לרשותו סייע לו להשליט את מדיניותו על העם.

גרסה אחרונה מ־12:09, 26 בינואר 2011

עזרא

עזרא הסופר עלה ליהודה בשנת 458 לפנה"ס. לכינויו "הסופר" ישנן 2 פרשנויות אפשריות:
1. סופר הוא אדם הבקיא בתורה, מלמדה ומעתיקה.
2. סופר הוא פקיד בממשל הפרסי. (פרשנות זו מבהירה מהיכן נבעו סמכויותיו)
ככל הנראה, עזרא עלה לארץ כדי לחזק את מעמד הדת ביהודה ואת מעמד המקדש. הוא העלה עימו כלי כסף שתרמו יהודים בגולה לבית המקדש וקבוצת כוהים ולווים שיסייעו לו לחזק את מעמד המקדש.

  • פעולותיו של עזרא ביהודה

1. גירוש הנשים הנוכריות - עזרא פנה לעם, הטיף להם ושיכנע אותם לגרש את הנשים הנוכריות ולמנוע נישואי תערובת משום שעל פי התורה אסור להינשא לנשים נוכריות ושהיהודים צריכים להיבדל מהגויים כי הם זרע הקודש. בקשתו לא התקבלה במלואה וההוכחה לכך היא שגם נחמיה נאלץ לפעול בעניין זה.
2. העלת שופטים ומינויים - עזרא העלה עימו שופטים ודיינים ומינה אותם ביהודה על מנת שיוכלו לבסס את חוקי התורה בעם.
3. קריאת התורה בציבור - עזרא כינס את העם והקריא את התורה בפינהם, הוא גם פירש והסביר אותה על מנת לחזק את מעמד התורה אצלהם, לגרום להם להרגיש מחוברים אליו ולהגביר את תחושת המחויבות של העם לנהוג לפי חוקי התורה.

  • סמכויותיו ואופי פעילותו

לעזרא לא היו סמכויות מיוחדות, הוא פעל ללא סמכות פוליטית כלשהיא והוא לא מונה לפחה. מעמדו נבע ככל הנראה מהיותו איש דת. הוא פעל על ידי הסרה, שיכנוע והפעלת לחץ מוסרי ועקב כך הצלחותיו היו חלקיות וגם לא התעוררה כלפיו התנגדות רבה.

  • הישיגיו של עזרא

הישיגיו של עזרא היו חלקיים. אופי פעילותו וסמכויתיו גררו הצלחה חלקית מצד אחד, אך מצד שני גם ההתנגדות שהתעוררה עקב פעילותו לא הייתה גדולה כל כך.

נחמיה

נחמיה עלה לארץ 12 שנה אחרי עזרא. הוא יה שר המשקים של מלך פרס ועם בואו ליהודה מונה באופן רשמה לפחה (מנהיג מקומי מטעם האימפריה הפרסית).

  • פעולותיו של נחמיה ביהודה

נחמיה פעל ביהודה בתחומים שונים.
תחום דתי:
1. מניעת מסחר בשבת - נחמיה מנע מסוחרים נוכרים להיכנס לירושלים ולסחור בה בשבת. הוא הציב שומרים מסביב לחומות כדי למנוע מאנשים לצאת אל הסוחרים שמחוץ לחומות וכדי למנוע מסוחרים להיכנס לירושלים.
2. חתימת האמנה - נחמיה החתים את העם על מעין התחייבות בינהם לבין אלוהים. במהלך כריתת האמנה נשבע העם לקיים שורה של ציווי. מטרתה של האמנה הייתה חיזוק המחויבות של העם לחוקי התורה. באמנה הבטיח העם להיבדל מעמי הארצות האחרות ולא לשאת נשים נוכריות, לא לסחור בשבת עם גויים ולקיים בדי שנה שמיטת חובות. לתת תרומות ולתרום לתפעולו של בית המקדש.
תחום ביטחוני:
1. בניית החומה מסביב לירושלים - עם בואו ליהודה החל נחמיה בבניית חומה מסביב לירושלים. אף שהדבר עורר התנגדות בקרב הגויים, הוא בנה אותה ב50 יום והיא סייעה להגנת העיר וגם למניעת כניסה של סוחרים גויים לעיר בשבת.
תחום חברתי:
1. שמיטת חובות - נחמיה פעל להקלת המצב הכלכלי של האיכרים ביהודה. הוא אילץ את העשירים לוותר על חובות קודמים ולהחזיר לאיכרים אדמות ובני משפחה שנלקחו כעונש עקב אי החזרת החוב.

  • סמכויותיו ואופי פעילותו

בשונה מעזרא, נחמיה פעל מתוך סמכות מדינית ברורה - הוא מונה לפחה. מינוי זה איפשר לו לנהוג ביתר תקיפות ובכוח על מנת להוציא לפעול את מדיניותו. כמו כן הועמד לרשותו גם צבא שליווה אותו.

*הישגיו של נחמיה
לנחמיה הייתה סמכות מדינית ברורה. הוא מונה לפחה והיה לו כוח צבאי שסייע לו להוציא את מדיניותו לפועל באופן מלא. פעילותו התקיפה של נחמיה עוררה התנגדות רבה הרבה יותר מפעולותיו של עזרא משום שהוא "כפה" עליהם את השינויים. בין המתנגדים היו היהודים המתבוללים שלא רצו לפרק את משפחותיהן ולהיפרד מהנשים שלהם, העשירים שלא רצו לוותר על כספם, הגויים שישבו בארץ והשומרונים. למרות ההתנגדות החריפה מהם הצלחתו של נחמיה הייתה גדולה כי הכוח הצבאי שעמד לרשותו סייע לו להשליט את מדיניותו על העם.