על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

מלכים א' פרק ח': הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (שוחזר לעריכה אחרונה שבוצעה על ידי Jordan159)
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
מלכים א'-פרק ח'-חנוכת בית המקדש-
===חנוכת בית המקדש - פסוקים 1-11===
הפרק פותח ברשימת המוזמנים לטקס החניכה של בית המקדש ובו נכחו:זקני ישראל,ראשי המטות נשיאי האבות.
לאחר סיום בניית הבית יש להעלות את ארון ברית ה' סמל הפולחן הדתי החשוב.חשיבותו נובעת ממה שהוא מכיל בתוכו-לוחות הברית-מסמלים את הברית שנכרתה בין ה' למשה וכל ישראל בציאתם ממצרים על הר סיני.על רקע שימור הברית הזו נבנה בית המקדש שבו יהיו לוחות הברית בתוך ארון ה'.


פס-1-11-הטקס בבית המקדש:
כאשר הוכנס ארון הברית לקודש הקודשים בבית המקדש נכנס אחריו ענן ערפל,כאשר גם בשמות נזכרת תופעה דומה וזאת לאחר שמשה קיבל את התורה במעמד הר סיני,אולם בפרק זה ניראה כי משמעות הענן הוא המעבר מאוהל מועד לבית המקדש כמקום קבע סופי לה'.


שלמה מקבץ ומארגן את כול העם אל בית-המקדם כדי לחגוג את העלאת ארון הקודש לה'.זה נעשה בחג השבועות.
הופעתו של הענן זה קרתה ביציאת מצרים.הענן עובר מאוהל מועד לבית המקדש.כך מובע הרעיון כירושלים היא תחליף להר סיני.


פס' 6-מתאר את מבנה בית המקדש(בית כנסת-מיני בית המקדש).
האירוע מתרחש בחג סוכות,העם העוסק בחקלאות יכול להתפנות מהאסיף ולעלות לירושלים.
דביר-מעין חדר קטן,קודש הקדושים בו מניחים את ספר התורה וארון הקודש (בתוכו לוחות הברית).
כרובים-הם בעצם פסלים דמויי אריה או נחש עם כנפיים שתפקידם לשמור על הדביר וארון הקודש.
בדים-המוטות שאיתם סוחבים את ארון הקודש.


פס' 12-21-בירכת שלמה:
אחד הרעיונות המרכזיים בפרק הוא שבית המקדש נועד רק לשיבוח כבוד האל,המסמל את הקשר של האדם לה'.


פס' 13- "בנה בניתי בית זבל לך"-בית מקדש,מקום קדוש.
"מכון לשבחך עולם"-קושי תיאולוגי (קושי דתי).
בפס' זה קיים קושי תיאולוגי (תיאולוגי-דתי אמוני).
מכיוון שלא ייתכן שה' שהוא חסר דמות,לא מוחשי,אל אוניברסאלי שנמצא בכול הכול ירד מהשמים ויגור בבית המקדש.


פתרון לפס'-מדובר על כבודו של ה' (משל) שנמצא בכול מקום גם בבית המקדש.
===ברכת שלמה - פסוקים 12-21===


שאלה: לשם מה בעצם בנה שלמה את בית המקדש?
שלמה בנאומו גורם לסתירה הוא אומר שהוא בונה לה' מקום בו הוא יגור וזה מציג אמונה של אלוהות מקומית,כאשר בפסוק 9 נאמר כי ארון הברית לא מכיל את ה' אלא את לוחות הברית.שלמה אך מוסיף ושואל שאלה האם הבית הזה יכול להכיל את ה' כאשר אפילו השמיים לא יכולים וזו שאלה רטורית שאליה הוא עונה כי ברור שבית המקדש לא נבנה כדי להוות מקום מגורים לה' אלא כדי לשבח את שמו,לתת כבוד לה'.
 
שלמה מוסיף בנאומו ומדבר לעם בעודו מסביר לעם את חשיבותו של בית המקדש שעוד מימי דוד קיבל לגיטימציה אלוהית,כאשר דוד הבטיח עוד בימיו שעל ידי בנו יבנה בית המקדש.והברית היא ברית שנכרתה היא ברית עם אבותינו.
 
המילה המנחה בפסוקים אלה היא "בית"
א.רצון דוד לבנות לה' בית שייבנה על ידי בנו שלמה.
ב.הדגש כי הבית הוא לא לה' עצמו אל לכבודו,לשיבוחו

גרסה אחרונה מ־13:10, 20 בנובמבר 2010

חנוכת בית המקדש - פסוקים 1-11

הפרק פותח ברשימת המוזמנים לטקס החניכה של בית המקדש ובו נכחו:זקני ישראל,ראשי המטות נשיאי האבות. לאחר סיום בניית הבית יש להעלות את ארון ברית ה' סמל הפולחן הדתי החשוב.חשיבותו נובעת ממה שהוא מכיל בתוכו-לוחות הברית-מסמלים את הברית שנכרתה בין ה' למשה וכל ישראל בציאתם ממצרים על הר סיני.על רקע שימור הברית הזו נבנה בית המקדש שבו יהיו לוחות הברית בתוך ארון ה'.

כאשר הוכנס ארון הברית לקודש הקודשים בבית המקדש נכנס אחריו ענן ערפל,כאשר גם בשמות נזכרת תופעה דומה וזאת לאחר שמשה קיבל את התורה במעמד הר סיני,אולם בפרק זה ניראה כי משמעות הענן הוא המעבר מאוהל מועד לבית המקדש כמקום קבע סופי לה'.

הופעתו של הענן זה קרתה ביציאת מצרים.הענן עובר מאוהל מועד לבית המקדש.כך מובע הרעיון כירושלים היא תחליף להר סיני.

האירוע מתרחש בחג סוכות,העם העוסק בחקלאות יכול להתפנות מהאסיף ולעלות לירושלים.

אחד הרעיונות המרכזיים בפרק הוא שבית המקדש נועד רק לשיבוח כבוד האל,המסמל את הקשר של האדם לה'.


ברכת שלמה - פסוקים 12-21

שלמה בנאומו גורם לסתירה הוא אומר שהוא בונה לה' מקום בו הוא יגור וזה מציג אמונה של אלוהות מקומית,כאשר בפסוק 9 נאמר כי ארון הברית לא מכיל את ה' אלא את לוחות הברית.שלמה אך מוסיף ושואל שאלה האם הבית הזה יכול להכיל את ה' כאשר אפילו השמיים לא יכולים וזו שאלה רטורית שאליה הוא עונה כי ברור שבית המקדש לא נבנה כדי להוות מקום מגורים לה' אלא כדי לשבח את שמו,לתת כבוד לה'.

שלמה מוסיף בנאומו ומדבר לעם בעודו מסביר לעם את חשיבותו של בית המקדש שעוד מימי דוד קיבל לגיטימציה אלוהית,כאשר דוד הבטיח עוד בימיו שעל ידי בנו יבנה בית המקדש.והברית היא ברית שנכרתה היא ברית עם אבותינו.

המילה המנחה בפסוקים אלה היא "בית" א.רצון דוד לבנות לה' בית שייבנה על ידי בנו שלמה. ב.הדגש כי הבית הוא לא לה' עצמו אל לכבודו,לשיבוחו