על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

עקרון הגבלת השלטון: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
{{תחת עריכה}}
{{תחת עריכה}}
לכל שלטון יש כוח רב מאד בתחומים שונים ורבים.
לכל שלטון יש כוח רב מאד בתחומים שונים ורבים.<br>
צבא, משטרה, תקציב המדינה ועוד וכל זה ביחד יוצר כוח ענק.
צבא, משטרה, תקציב המדינה ועוד וכל זה ביחד יוצר כוח ענק.<br>
כדי שלא יווצרו מצבים גרועים חובה להגביל את השלטון= פיזור הכוח המדינה בין 3 רשויות.
כדי שלא יווצרו מצבים גרועים חובה להגביל את השלטון= פיזור הכוח המדינה בין 3 רשויות.<br>




*'''הפרדת רשויות:'''
*'''הפרדת רשויות:'''<br>
מפתלים את הכוח הגדול לכמה רשויות- המחוקקת {הכנסת}, השופטת {מערכת בתי המשפט} והמבצעת {הממשלה}.
מפתלים את הכוח הגדול לכמה רשויות- המחוקקת {הכנסת}, השופטת {מערכת בתי המשפט} והמבצעת {הממשלה}.<br>
לכל רשות יש חוקים שלפיהם היא חייבת לפעול- למשל, הרשות המחוקקת אינה יכולה לחוקק או לשפוט. הרשות השופטת אינה יכול לחוקק או לבצע, והרשות המבצעת אינה רשאית לחוקק או לשפוט.
לכל רשות יש חוקים שלפיהם היא חייבת לפעול- למשל, הרשות המחוקקת אינה יכולה לחוקק או לשפוט. הרשות השופטת אינה יכול לחוקק או לבצע, והרשות המבצעת אינה רשאית לחוקק או לשפוט.<br>
הפרדת הרשויות מאזנת את כל הרשויות ואת כוחה של כל אחת.
הפרדת הרשויות מאזנת את כל הרשויות ואת כוחה של כל אחת. <br>
http://www.sikumuna.co.il/images/Afradat_Rashut.jpg<br>
כל שלוש הרשויות עובדות בשיתוף פעולה.


*'''בחירות:'''
החוק קובע שעל השלטון להתחלף כל 4 שנים או פרק זמן אחר.
בבחירות באים לידי ביטוי עקרונות של הדמוקרטיה. הבחירות הן ארציות וכל אזרחי המדינה רשאים להשתתף בבחירות הכלליו.
הבחירות הן חשאיות ואף אחד אינו רשאי לדעת מהי הבחירה- זאת כדי לשמור על חופש הבחירה והפרטיות.
הבחירות מתרחשות כל פרק זמן קבוע.
התמודדת חופשית- כל אדן יכול להתמודד לרשות, חוץ מאדם שהחוק מונע ממנו.
'''שיטות בחירה'''
1. במי בחורים? א. שיטה רשימתית=מפלגה. ב. שיטה אישית=באדם ספציפי.
2. היכן בוחרים? א. שיטה ארצית= כל הארץ היא אזור אחד. ב. שיטה אזורית= המדינה מחולקת לאזורי בחירה.
3. כיצד נערכת חלוקת המנדטים? א. שיטה יחסית= יש יחס ישיר בין פלח האוכלוסיה שהצביע עבור מפלגה מסויימת ומס' המנדטים בפרלמנט. ב. שיטה רובית= עפ"י שיטה זו, כנציגים לפרלמנט נבחרים המועמדים של המפלגה שזכו ברוב קולות הבוחרים באזורי הבחירה שלהם.


יתרונות וחסרונות של שיטות הבחירות השונות-
יתרונות:
'''רשימתית- יחסית-ארצית'''- א. שיטה פלורליסטית, דמוקרטית יותר, יש ייצוג רחב יותר של האוכלוסיה.    ב. דגש בשיטה הרשימתית על האידיאולוגיה והעקרונות.
'''אזורית-רובית-אישות'''- א. יציבות פוליטית (בד"כ נוצרת מערכת דו-מפלגתית)  ב. מחויבות אישית גבוהה יותר של הנבחרים לבוחריהם וקשר אישי בין הנבחר לבוחריו.
חסרונות:
'''רשימתית- יחסית-ארצית'''- א. חוסר יציבות פוליטי בשל ריבוי מפלגות.  ב. חוסר מחויבות של הנבחרים כלפי בוחריהם.
'''אזורית-רובית-אישות'''- א. סכנה של פולחן אישות או של דגש רב מידי על אישיותו של הנבחר, אבדן ערכים ושטחיות פוליטית.  ב. שיטה פחות דמוקרטית ולא פלורליסטית.




*'''מנגנוני פיקוח וביקורת'''
*'''מנגנוני פיקוח וביקורת'''
[[קטגוריה:אזרחות]]
[[קטגוריה:אזרחות]]

גרסה אחרונה מ־12:44, 25 בספטמבר 2007

Ucd.png סיכום זה נמצא תחת עריכה. נא לא לערוך דף זה עד שתוסר ההודעה.

לכל שלטון יש כוח רב מאד בתחומים שונים ורבים.
צבא, משטרה, תקציב המדינה ועוד וכל זה ביחד יוצר כוח ענק.
כדי שלא יווצרו מצבים גרועים חובה להגביל את השלטון= פיזור הכוח המדינה בין 3 רשויות.


  • הפרדת רשויות:

מפתלים את הכוח הגדול לכמה רשויות- המחוקקת {הכנסת}, השופטת {מערכת בתי המשפט} והמבצעת {הממשלה}.
לכל רשות יש חוקים שלפיהם היא חייבת לפעול- למשל, הרשות המחוקקת אינה יכולה לחוקק או לשפוט. הרשות השופטת אינה יכול לחוקק או לבצע, והרשות המבצעת אינה רשאית לחוקק או לשפוט.
הפרדת הרשויות מאזנת את כל הרשויות ואת כוחה של כל אחת.
Afradat_Rashut.jpg
כל שלוש הרשויות עובדות בשיתוף פעולה.



  • מנגנוני פיקוח וביקורת