admin, בירוקרטים, מפעילי מערכת
4,938
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
נכתב ע"י המורה תמי בלנק, ביה"ס "אוסטרובסקי" רעננה | נכתב ע"י המורה תמי בלנק, ביה"ס "אוסטרובסקי" רעננה | ||
פרק ג' | |||
===פרק ג'=== | |||
הסיום של פרק ב' מתקשר לפרק ג' על ידי משחק מילים.<BR> ב' 25 "ויהיו שניהם ערומים" ללא בגדים.<BR> | הסיום של פרק ב' מתקשר לפרק ג' על ידי משחק מילים.<BR> ב' 25 "ויהיו שניהם ערומים" ללא בגדים.<BR> | ||
שורה 9: | שורה 11: | ||
הפרק עוסק בסיפור גן העדן, בחטא הראשון ובעונש הראשון.<BR> בסיפור אין משתתפים רבים.<BR> בסך הכל הדמויות הן: אדם ,חוה , אלוהים, וגיבור אחד נוסף, שלא שמענו עליו בפרקים הקודמים, אך הוא שמניע את העלילה הוא גיבור הסיפור- הנחש.<BR> אין אנו יודעים כמה זמן נמשך מצב אידיאלי זה של ההרמוניה בין האדם לאישה, בין האדם לבעלי החיים ובין האדם לאל.<BR> הרמוניה זו מסתיימת עם כניסתה של הדמות החדשה.<BR> | הפרק עוסק בסיפור גן העדן, בחטא הראשון ובעונש הראשון.<BR> בסיפור אין משתתפים רבים.<BR> בסך הכל הדמויות הן: אדם ,חוה , אלוהים, וגיבור אחד נוסף, שלא שמענו עליו בפרקים הקודמים, אך הוא שמניע את העלילה הוא גיבור הסיפור- הנחש.<BR> אין אנו יודעים כמה זמן נמשך מצב אידיאלי זה של ההרמוניה בין האדם לאישה, בין האדם לבעלי החיים ובין האדם לאל.<BR> הרמוניה זו מסתיימת עם כניסתה של הדמות החדשה.<BR> | ||
פס' 1-6: הנחש המפתה | '''פס' 1-6: הנחש המפתה''' | ||
מי הוא הנחש? | מי הוא הנחש? | ||
הנחש אינו דומה לשאר הנחשים המוכרים לנו, כי הוא מדבר, הוא מפתה, הוא יודע, ולפי חז"ל הוא הלך על שתי רגלים והאישה אינה נרתעת ממנו.<BR> | הנחש אינו דומה לשאר הנחשים המוכרים לנו, כי הוא מדבר, הוא מפתה, הוא יודע, ולפי חז"ל הוא הלך על שתי רגלים והאישה אינה נרתעת ממנו.<BR> | ||
שורה 32: | שורה 34: | ||
התמודדות עם דמותו של הנחש | '''התמודדות עם דמותו של הנחש''' | ||
המספר המקראי מציג אותו תוך שילוב שתי משמעויות.<BR> מצד אחד שונה מנחש | המספר המקראי מציג אותו תוך שילוב שתי משמעויות.<BR> מצד אחד שונה מנחש | ||
רגיל ומצד שני מציגו כבעל חיים רגיל.<BR> הוא אינו אל קדום אלא עוד חיה מבין | רגיל ומצד שני מציגו כבעל חיים רגיל.<BR> הוא אינו אל קדום אלא עוד חיה מבין | ||
שורה 46: | שורה 48: | ||
(יש להניח שגם מי שקרא או שמע את הסיפור הזה לפני אלפי שנים לא הכיר נחשים מדברים, אבל קרוב לוודאי שהוא הכיר את הנחש מן המיתוסים של האזור, ובמיוחד את הנחש מהמיתוס האוגריתי הגדול על מרד הים.<BR> ב"מרד הים" הנחש הוא חבר כבוד בחבורת האלים שהצטרפה לים במלחמתו בבעל.<BR> קריאת תגר על שלטון האל היא מרכיב יסודי בכל עלילות ראשית של עמי האזור.<BR> במיתוסים של האוגרית הכריזו הים וחבורתו מלחמה על בעל ועל חבורתו.<BR>) | (יש להניח שגם מי שקרא או שמע את הסיפור הזה לפני אלפי שנים לא הכיר נחשים מדברים, אבל קרוב לוודאי שהוא הכיר את הנחש מן המיתוסים של האזור, ובמיוחד את הנחש מהמיתוס האוגריתי הגדול על מרד הים.<BR> ב"מרד הים" הנחש הוא חבר כבוד בחבורת האלים שהצטרפה לים במלחמתו בבעל.<BR> קריאת תגר על שלטון האל היא מרכיב יסודי בכל עלילות ראשית של עמי האזור.<BR> במיתוסים של האוגרית הכריזו הים וחבורתו מלחמה על בעל ועל חבורתו.<BR>) | ||
השיחה בין האישה לנחש- ג' 1-5. | '''השיחה בין האישה לנחש- ג' 1-5.''' | ||
שיחה זו מביאה לשינוי גורלי במצבם של הדורות הבאים.<BR> | שיחה זו מביאה לשינוי גורלי במצבם של הדורות הבאים.<BR> | ||
השיחה הזו מתנהלת כנראה בלבה של האישה, במחשבותיה.<BR> | השיחה הזו מתנהלת כנראה בלבה של האישה, במחשבותיה.<BR> | ||
שורה 57: | שורה 59: | ||
פן תמותון לא מות תמותון כי ביום אכלך ממנו מות תמות העונש | פן תמותון לא מות תמותון כי ביום אכלך ממנו מות תמות העונש | ||
הסבר ההבדלים: | '''הסבר ההבדלים:''' | ||
-האישה והנחש מורידים את הצו לדרגת אמירה.<BR> | -האישה והנחש מורידים את הצו לדרגת אמירה.<BR> | ||
-ה' התיר לאכול מכל עץ הגן חוץ מעץ הדעת- איסור קטן.<BR> | -ה' התיר לאכול מכל עץ הגן חוץ מעץ הדעת- איסור קטן.<BR> | ||
שורה 75: | שורה 77: | ||
(בפרקים הקודמים עסקנו בשאלות שונות הנוגעות ליחסים בין אלוהים לאדם: מה משותף להם ומה שונה ביניהם.<BR>סיפור האכילה מעץ הדעת מוסיף נתונים חשובים הנוגעים לשאלות אלה.<BR> על פי הסיפור הזה יש שני מישורים שבהם מובחן האלוהים: בידיעה ובתוחלת החיים.<BR> בראשית סיפור האדם מובחן מהאל הן בידיעתו והן בתוחלת החיים שלו.<BR> ובסוף הסיפור הוא מובחן ממנו רק בתוחלת החיים.<BR> בשני המישורים, האמצעי לשמירת ההבדלים האלה היא הימנעותו של האדם מאכילת פירות מסוימים.<BR> | (בפרקים הקודמים עסקנו בשאלות שונות הנוגעות ליחסים בין אלוהים לאדם: מה משותף להם ומה שונה ביניהם.<BR>סיפור האכילה מעץ הדעת מוסיף נתונים חשובים הנוגעים לשאלות אלה.<BR> על פי הסיפור הזה יש שני מישורים שבהם מובחן האלוהים: בידיעה ובתוחלת החיים.<BR> בראשית סיפור האדם מובחן מהאל הן בידיעתו והן בתוחלת החיים שלו.<BR> ובסוף הסיפור הוא מובחן ממנו רק בתוחלת החיים.<BR> בשני המישורים, האמצעי לשמירת ההבדלים האלה היא הימנעותו של האדם מאכילת פירות מסוימים.<BR> | ||
פס' 7-17: האדם ואשתו אוכלים מפרי עץ הדעת | '''פס' 7-17: האדם ואשתו אוכלים מפרי עץ הדעת''' | ||
כתוצאה מאכילת הפרי אמנם נפקחו עיניהם כפי שאמר הנחש [פס' 5], אך בפקיחת עיניהם לא השיגו ידיעה כשל אלוהים, אלא ידיעה שהם ערומים.<BR> | כתוצאה מאכילת הפרי אמנם נפקחו עיניהם כפי שאמר הנחש [פס' 5], אך בפקיחת עיניהם לא השיגו ידיעה כשל אלוהים, אלא ידיעה שהם ערומים.<BR> | ||
חטא זה הוא מעין הסגת גבול, שכן לה' הארץ וכל אשר בה, והוא הציב לאדם ולאשתו את גבול המותר ואכל מעץ הדעת.<BR> האדם לא עמד בניסיון הקל שהעמידו ה', הסיג גבול, ועבר על מצוות "לא תעשה" באוכלו מפרי עץ הדעת.<BR> לפיכך אינו ראוי להידמות למלאכי מרום, ומעת ואילך אינו ראוי עוד לחיות בגן עדן.<BR> | חטא זה הוא מעין הסגת גבול, שכן לה' הארץ וכל אשר בה, והוא הציב לאדם ולאשתו את גבול המותר ואכל מעץ הדעת.<BR> האדם לא עמד בניסיון הקל שהעמידו ה', הסיג גבול, ועבר על מצוות "לא תעשה" באוכלו מפרי עץ הדעת.<BR> לפיכך אינו ראוי להידמות למלאכי מרום, ומעת ואילך אינו ראוי עוד לחיות בגן עדן.<BR> | ||
עץ הדעת יכול להעביר את האדם ממצב של תמימות למצב של ידיעה ובושה, במיוחד הבושה המינית.<BR>.<BR> עץ הדעת אפשר לאדם להיות מודע לכל מה שסביבו, שהרי לפני האכילה היה כמו ילד קטן, שאפילו את העובדה הבסיסית שהיה ערום לא ידע.<BR> בנוסף לכך , האכילה מן הפרי האסור החדירה לאדם את האבחנה כי מעשה שעשה אינו טוב, שהרי מיד לאחר מכן מסופר לנו שהאדם מתחבא מאלוהים, שכן ידע שהפר את מצוות האל.<BR> | עץ הדעת יכול להעביר את האדם ממצב של תמימות למצב של ידיעה ובושה, במיוחד הבושה המינית.<BR>.<BR> עץ הדעת אפשר לאדם להיות מודע לכל מה שסביבו, שהרי לפני האכילה היה כמו ילד קטן, שאפילו את העובדה הבסיסית שהיה ערום לא ידע.<BR> בנוסף לכך , האכילה מן הפרי האסור החדירה לאדם את האבחנה כי מעשה שעשה אינו טוב, שהרי מיד לאחר מכן מסופר לנו שהאדם מתחבא מאלוהים, שכן ידע שהפר את מצוות האל.<BR> | ||
עץ הדעת כמה משמעויות: | '''עץ הדעת כמה משמעויות:''' | ||
-הידיעה המינית, הבושה הקשורה במין.<BR> | -הידיעה המינית, הבושה הקשורה במין.<BR> | ||
-ידיעה במובן של מודעות למה שמסביב.<BR> | -ידיעה במובן של מודעות למה שמסביב.<BR> | ||
-ההבחנה המוסרית בין טוב לרע.<BR> | -ההבחנה המוסרית בין טוב לרע.<BR> | ||
בירור האשמה- פס' 8-13 | '''בירור האשמה- פס' 8-13''' | ||
האדם ואשתו שמעו את קול ה' מתהלך בגן- התגלות מוחשית באמצעות קול פסיעות.<BR> הם מבינים שעליהם לתת דין וחשבון לה' על חטאם.<BR> הם נבוכים ומתחבאים מפני ה', אך לשווא.<BR> | האדם ואשתו שמעו את קול ה' מתהלך בגן- התגלות מוחשית באמצעות קול פסיעות.<BR> הם מבינים שעליהם לתת דין וחשבון לה' על חטאם.<BR> הם נבוכים ומתחבאים מפני ה', אך לשווא.<BR> | ||
בפס' 8 נאמר :"וישמעו את קול ה' אלוהים מתהלך בגן,," | בפס' 8 נאמר :"וישמעו את קול ה' אלוהים מתהלך בגן,," | ||
שורה 107: | שורה 109: | ||
אכילת הפרי האסור הביאה לדיסהרמוניה ופירוד בין האדם לאשתו, והדבר נוגד את הנאמר בפרק הקודם על האדם: "ודבק באשתו, והיו לבשר אחד" [פס' 24].<BR> דבקות זו בין האדם לאישה הופרה והתפרקה מיד לאחר שהתחילה עם הפרת הצו האלוהי.<BR> | אכילת הפרי האסור הביאה לדיסהרמוניה ופירוד בין האדם לאשתו, והדבר נוגד את הנאמר בפרק הקודם על האדם: "ודבק באשתו, והיו לבשר אחד" [פס' 24].<BR> דבקות זו בין האדם לאישה הופרה והתפרקה מיד לאחר שהתחילה עם הפרת הצו האלוהי.<BR> | ||
מה השינוי שחל באדם: | '''מה השינוי שחל באדם:''' | ||
-האדם הפך לחכם יותר, יודע יותר.<BR> | -האדם הפך לחכם יותר, יודע יותר.<BR> | ||
-האדם רכש לעצמו ידיעה מינית | -האדם רכש לעצמו ידיעה מינית | ||
-האדם התוודע למושגים "איסור, ו"היתר", ולמצב של קבלת אחריות על החלטות עצמאיות שלו.<BR> | -האדם התוודע למושגים "איסור, ו"היתר", ולמצב של קבלת אחריות על החלטות עצמאיות שלו.<BR> | ||
פס' 14-21: העונש לנחש, לאישה ולאדם | '''פס' 14-21: העונש לנחש, לאישה ולאדם''' | ||
בפסוקים אלה מקלל אלוהים את שלושת השותפים בחטא: אדם, אישה, נחש.<BR> סדר הקללות כיאסטי.<BR> | בפסוקים אלה מקלל אלוהים את שלושת השותפים בחטא: אדם, אישה, נחש.<BR> סדר הקללות כיאסטי.<BR> | ||
החקירה 9-13 העונש 14-19.<BR> | החקירה 9-13 העונש 14-19.<BR> | ||
שורה 123: | שורה 125: | ||
עונשם של הנחש, האישה והאדם הם לפי העיקרון : מידה כנגד מידה.<BR> [עיקרון המובלט באמצעות השורש א.<BR>כ.<BR>ל- מופיע 17 פעמים לאורך הפרק] | עונשם של הנחש, האישה והאדם הם לפי העיקרון : מידה כנגד מידה.<BR> [עיקרון המובלט באמצעות השורש א.<BR>כ.<BR>ל- מופיע 17 פעמים לאורך הפרק] | ||
עונשו של הנחש: | '''עונשו של הנחש:''' | ||
1.יהא מקולל מכל החיות, וילך מעתה על גחונו.<BR> אין לנו שום רמז על דמות הנחש טרם נענש.<BR> לפי אגדת חז"ל נחש זה היה דומה לאדם בצורתו.<BR> לאגדה זו יש התאמה מחותמות מסופוטמיות עתיקות המראות ציורים של דמות שחציה נחש וחציה אדם.<BR> | 1.יהא מקולל מכל החיות, וילך מעתה על גחונו.<BR> אין לנו שום רמז על דמות הנחש טרם נענש.<BR> לפי אגדת חז"ל נחש זה היה דומה לאדם בצורתו.<BR> לאגדה זו יש התאמה מחותמות מסופוטמיות עתיקות המראות ציורים של דמות שחציה נחש וחציה אדם.<BR> | ||
2.הנחש שהסית את האישה לאכול מהפרי האסור ,יאכל עפר כל ימי חייו.<BR> יש פרשנים הטוענים שזהו ביטוי להכנעה והשפלה.<BR> | 2.הנחש שהסית את האישה לאכול מהפרי האסור ,יאכל עפר כל ימי חייו.<BR> יש פרשנים הטוענים שזהו ביטוי להכנעה והשפלה.<BR> | ||
שורה 131: | שורה 133: | ||
4.הנחש שהיה ערום מכל חית השדה , החכם מכולם, הופך לארור מכול החיות.<BR> | 4.הנחש שהיה ערום מכל חית השדה , החכם מכולם, הופך לארור מכול החיות.<BR> | ||
עונשה של האישה: | '''עונשה של האישה:''' | ||
1.האישה שאכלה מפרי עץ הדעת, עונשה קשור לפרי בטנה- היא תלד בעצב וייסורים.<BR> | 1.האישה שאכלה מפרי עץ הדעת, עונשה קשור לפרי בטנה- היא תלד בעצב וייסורים.<BR> | ||
2.האישה שגרמה לבעלה לחטוא, הרי שמעתה היא תהא תלויה בבעלה, היא תשתוקק אליו והוא ימשול בה.<BR> | 2.האישה שגרמה לבעלה לחטוא, הרי שמעתה היא תהא תלויה בבעלה, היא תשתוקק אליו והוא ימשול בה.<BR> | ||
עונשו של האדם: | '''עונשו של האדם:''' | ||
1.האדם שאכל מפרי עץ הדעת, עונשו שיאכל את עשב השדה ויעמול קשה על מנת להשיג את לחמו.<BR> האדמה תהיה מקוללת עבורו בכך שתתן לו פרי רק לאחר מאמץ רב.<BR> | 1.האדם שאכל מפרי עץ הדעת, עונשו שיאכל את עשב השדה ויעמול קשה על מנת להשיג את לחמו.<BR> האדמה תהיה מקוללת עבורו בכך שתתן לו פרי רק לאחר מאמץ רב.<BR> | ||
2.האדם יהא בן תמותה.<BR> כי עפר אתה ואל עפר תשוב.<BR> האדם שהתיימר להגיע לדרגת האל יהיה אפסי ונחות כמו העפר ממנו הוא נברא.<BR> | 2.האדם יהא בן תמותה.<BR> כי עפר אתה ואל עפר תשוב.<BR> האדם שהתיימר להגיע לדרגת האל יהיה אפסי ונחות כמו העפר ממנו הוא נברא.<BR> | ||
שורה 149: | שורה 151: | ||
השורש אכל מדגיש את המידה כנגד מידה.<BR> | השורש אכל מדגיש את המידה כנגד מידה.<BR> | ||
פס' 22-24: הגירוש מגן עדן | ====פס' 22-24: הגירוש מגן עדן==== | ||
מיד לאחר הקללות אלוהים משלח את האדם אל האדמה שאותה הוא יעבוד.<BR> כלומר, מימוש העונש היה מידי [פס' 22-24].<BR> | מיד לאחר הקללות אלוהים משלח את האדם אל האדמה שאותה הוא יעבוד.<BR> כלומר, מימוש העונש היה מידי [פס' 22-24].<BR> | ||
שתי פעמים צוין גירוש האדם מגן עדן : "וישלחהו ה' אלוהים מגן עדן"[פס' 23].<BR> ובפסוק 24: "ויגרש את האדם".<BR> חזרה זו במילים אחרות באה ללמדנו ששילוחו של האדם מגן עדן אינו מאפשר חזרה של האדם לגן עדן.<BR> בגירוש זה האדם מפסיד את הקרבה לאלוהים.<BR> | שתי פעמים צוין גירוש האדם מגן עדן : "וישלחהו ה' אלוהים מגן עדן"[פס' 23].<BR> ובפסוק 24: "ויגרש את האדם".<BR> חזרה זו במילים אחרות באה ללמדנו ששילוחו של האדם מגן עדן אינו מאפשר חזרה של האדם לגן עדן.<BR> בגירוש זה האדם מפסיד את הקרבה לאלוהים.<BR> | ||
שורה 183: | שורה 186: | ||
במילים אחרות, בעונשים שאלוהים מטיל יש ניסיון לתקן את הנזק שגרם האדם, מתוך דאגה לאדם שברא.<BR> | במילים אחרות, בעונשים שאלוהים מטיל יש ניסיון לתקן את הנזק שגרם האדם, מתוך דאגה לאדם שברא.<BR> | ||
התיקונים: | '''התיקונים:''' | ||
-במקום עלי תאנה אלוהים מלביש את האדם בכותונת עור.<BR> כותנות העור | -במקום עלי תאנה אלוהים מלביש את האדם בכותונת עור.<BR> כותנות העור | ||
מיועדות לכסות את מערומיהם של האדם והאישה לא רק שלא יתביישו | מיועדות לכסות את מערומיהם של האדם והאישה לא רק שלא יתביישו |