על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
מושגים בתנ"ך: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==מושגים תנ"כיים== | ==מושגים תנ"כיים== | ||
'''הגישה המסורתית:''' הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י | '''הגישה המסורתית:''' הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י אלוקים למשה בהר סיני. התורה היא ספר קדוש. אלוקים הכתיב אותה למשה. נביאים כתובים – מאמינה שמדובר על ספרי קודש אבל בני אדם כתבו אותם ולא אלוקים. | ||
שורה 26: | שורה 26: | ||
'''סיבתיות כפולה:''' מעשה שנעשה בידי שני גיבורים האחד – | '''סיבתיות כפולה:''' מעשה שנעשה בידי שני גיבורים האחד – אלוקים, השני – בן אנוש. | ||
גרסה מ־07:54, 7 ביוני 2005
מושגים תנ"כיים
הגישה המסורתית: הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י אלוקים למשה בהר סיני. התורה היא ספר קדוש. אלוקים הכתיב אותה למשה. נביאים כתובים – מאמינה שמדובר על ספרי קודש אבל בני אדם כתבו אותם ולא אלוקים.
הגישה הביקורתית: בני האדם כתבו את התנ"ך. בני אדם שונים, תקופות שונות, יכולים להיות ניגודים וסתירות.
פשט: לא מוסיפים דברים לטקסט שלא קיימים בו.
דרש: מוסיפים לטקסט דברים שלא קיימים בו.
חזון אחרית הימים: נבואה, "בימים ההם" – אחרי הימים. אחרי הימים האחרונים.
כשיבואו אחרית הימים לא יהיה גמול דורות.
קרי: מה שצריך לקרוא.
כתיב: מה שכתוב.
בעלי המסורה, חכמי המסורה: נוסח המסורה, תרגום השבעים – תרגום של התנ"ך ליווני. תיקון סופרים – הסופרים תיקנו את הכתוב כדיי שיהיה מובן כשהטקסט המקראי יוצר פגיעה בה', רק אז הם התערבו בטקס ותיקנו אותו.
סיבתיות כפולה: מעשה שנעשה בידי שני גיבורים האחד – אלוקים, השני – בן אנוש.
אקספוזיציה: פתיחה, הצגת הדמויות הפועלות, המקום, הזמן ונושא העלילה.
מילה מנחה: מילה שחוזרת והופכת למילת מפתח.
קנוניזציה: תהליך בו התנ"ך נערך ונחתם.
חוק הייבום: עוסק האישה. שימוש בנעל, אישה שנישאת לקרוב משפחה מצד בעלה, הזקנים משמשים כעדים, רצון לשמור על שם המת.
חוק הגאולה: חוק הגאולה עוסק בנחלה, העברת הנחלה לאדם הקרוב ביותר, מקרים שמתקיים חוק זה: האדם מת, פושט רגלו.
היסטוריה: עובדות, ממצאים, הערכות, פירושים.
היסטוריוגרפיה: כתיבה היסטורית.
הסבר אטיולוגי: הסבר מאוחר לתופעה שקיימת או לתופעה בימיו של המחבר.
קושי תיאולוגי: דתי, אמוני, קושי בדמות האל כמוגבל. האל מצטייר כלא צודק.