על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

הר אדוני / ארי דה לוקה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "==אודות המחבר== שמאל|ממוזער|250px| ארי דה לוקה נולד ב-1950, בנאפולי שבאיטליה...")
(אין הבדלים)

גרסה מ־17:25, 12 בינואר 2016

אודות המחבר

ארידהלוקה.png

ארי דה לוקה נולד ב-1950, בנאפולי שבאיטליה תחת השם אנריקו (הנרי) ככבוד לסבתו. הוא סופר איטלקי, מתרגם ומשורר. הוא הוכר כ"הסופר של העשור" על-ידי ג'ורג'יו דה ריינזו. הוא כתב את הר אדוני ב-2002 שזכה בפרסים רבים.
רשימת יצירותיו:

  • אתה, שלי (Tu, Mio) ‏ (1989) - תורגם לעברית על ידי יורם מלצר ומנחם פרי ויצא לאור בסדרת הספריה החדשה, הוצאת הקיבוץ המאוחד / ספרי סימן קריאה, בשנת 2003.
  • הר אדוני (Montedidio)‏ (2001) - תורגם לעברית על ידי מרים שוסטרמן-פדובאנו ויצא לאור בספריה החדשה בשנת 2003.
  • שלושה סוסים - יצא לאור בספריה החדשה ב-2004
  • לא עכשיו, לא כאן - יצא לאור בספריה החדשה ב-2005
  • היפוכו של אחד - יצא לאור בספריה החדשה ב-2006
  • בשם האם - יצא לאור בספריה החדשה ב-2007
  • נפליטני - יצא לאור בספריה החדשה ב-2008
  • היום שלפני האושר (Il giorno prima della Felicità)‏ (2009) - יצא לאור בספריה החדשה בשנת 2010

הסיפור

הרומאן נקרא באיטלקית Montedidio (באנגלית: God's Mountain; בעברית: הר אדוני).

התקציר

העלילה מתרחשת ברובע סמטאות צפוף הקרוי מוטנדידיו, שבנאפולי, איטליה. העלילה מתרחשת בשנות ה-60 של המאה ה-20. הגיבור בסיפור הינו נער ששמו אינו ידוע לנו, גילו - 13 שנים. הוא מקבל מאביו מתנת יום הולדת, בומרנג. הנער מתאמן על הגג ב"השלכת" הבומרנג, הוא עושה תנועות של השלכת הבומרנג אך לא משליך אותו, בכך הוא מחזק את שריריו. על הגג, ליד הכביסה, הוא פוגש את מרייה - נערה שגדולה ממנו בשנה, היא משחקת עם ההולה הופ (מן חישוק), ההולה הופ והבומרנג שניהם מסמלים רמזים מיניים. מרייה והנער גרים באותו הבניין, שתי המשפחות של שניהם קשות יום. הנער נאלץ לפרוש מביה"ס ויוצא לעבודה. הוא עובד בנגרייה, בעל הנגרייה הינו מאסט אריקו. הנער עובד לצד דון רפניילו שהופך להיות החונך שלו. דון רפניילו (או הרב דניאל) הופך להיות אביו והמורה שלו. ביחד הוא עובר עם הדמויות כל מיני חוויות שמבגרות אותו, כגון: הוא יוצא לעבוד במקום ללמוד, הוא לומד ממרייה על "הגועל של החיים" - בעל הדירות שאונס אותה, הוא לומד מרפניילו אופטימיות. הנער משתנה בצורה פיזית ומנטלית לאורך כל הרומאן, שכן הוא רומאן התבגרות.

הביקורת

הביקורת מדברת על פערי מעמדות בין העשירים לעניים - פער זה בא לידי ביטוי בתיאור תקופת בית הספר של הנער. ילדי העשירים מגיעים עם כריכים מהבית, ואילו הילדים העניים מקבלים פרוסת לחם עם ממרח מהשרת. לקראת בוא הקיץ ילדי העניים מחויבים להסתפר בגלל הכינים, ואילו ילדי העשירים מגיעים מסורקים. לילדי העניים עושים קרחת. ילדי העניים עוזבים את ביה"ס בדרך כלל לאחר כיתה ג' או ד' ואילו ילדי העשירים ממשיכים ללמוד, אין להם צורך לעזור בפרנסה ובכלכלת המשפחה. הילדים המתוארים ברומאן "צריכים לגדול בריצה", כי המבוגרים אינם מתייחסים אליהם כילדים שזקוקים להגנה. הוריה של מריה שולחים אותה לשלם בגופה לבעל הבית שלהם, כדי שלא יזרקו אותם מהדירה. הם עצמם מהמרים. הכומר יודע על מה שקורה, אך בוחר לשתוק. מאסט אריקו שולח את הנער לבית הדפוס, בידיעה שדון ליבוריו נוגע באיברים המוצנעים של הילדים. לא מלשינים עליו, כי הוא עוזר לעניים וטוענים שאינו מזיק.

הסיום

הסיום מתרחש ב-31 בדצבר, תאריך סמלי שחותם תקופה ופותח אחת נוספת.

הנער

מריה

דון רפניילו

דמויות משניות

מאסט אריקו - בעל הנגרייה, אצלו עובד הנער. הוא חונך את הנער בכך שהוא מראה לו את "הגועל של החיים".
בעל הדירות/בעל הבית/"הצל" - אונס את מרייה כתמורה לדמי השכירות שהוריה אמורים לשלם.
הוריו של הנער - מערכת היחסים בין השניים מראה לנער כיצד להתנהל בזוג. האב נשאר ליד האם גם כשהיא חולה וגוססת - "בלעדיה אני דלת בלי ידית". ולסוף הוא מאבד את החשק לחיות, לאחר שהיא מתה. אביו "נוטש" את הנער בטרם התבגרותו ויוצא לסעוד את אמו של הנער. בעצם כך הוא מחסיר מהנער דמות אב ואם בו זמנית מה שמאלץ את הנער להתמודד בכוחות עצמו.
דון ליבוריו - המדפיס. הנער נשלח אל דון ליבוריו בכדי להביא למאסט אריקו דבר-מה, בכך מאסט אריקו מאלץ את הנער להתמודד עם "הגועל של החיים", דון ליבוריו נוגע באיברים מוצנעים של נערים אך החברה מבליגה לו על מעשיו מכיוון שהוא נותן נדוניה לנערות עניות.

מוטיבים

  • מוטיב העיניים והדמעות - המוטיב נפרש על פני כל הספר ומוביל לתודעת הגיבור באשר לעצמו ובאשר לדמויות הסובבות אותו. העיניים הן פתח לנשמה. האחת רואה פרטים, רגישה. עין המבטאת נפשו של אומן. השניה-עין חזקה-העין שעוזרת לשרוד ולהתבגר.
  • מוטיב התיקון - רפניילו מתקן נעליים. מאסט אריקו מתקן רהיטים. מריה מתקנת את חייה.
  • מוטיב האוכל - הספר נפתח בהצהרה:"היממה היא טעימה אחת" והאוכל ממלא תפקיד בטעימה הזאת. הגבור "רשום לעוני" הגדרה המזכה אותו בלחם עם ריבת חבושים. מצב המשפחה קשה. למרות העבודה אין להם כסף. כל השכנים חיים בעוני-דבר שמביא למקרה המזעזע של מכירת מריה לבעל הבית. כשמריה מתנתקת מהזקן, הוא מביא לביתה עוגיות. הם אוכלים את העוגיות, שמופיעות שוב כאשר המספר והיא חוגגים את חג המולד. תהליך ההתבגרות של המספר מלווה בגדילה את התיאבון שלו.

כיצד לענות על שאלה בספרות?

  1. פתיחה
  2. חיבור השאלה לתשובה
  3. תקציר הסיפור
  4. דוגמאות
  5. סיכום

שאלה ותשובה לדוגמה

שאלה: תשובה:

ניתוח שאלה והתשובה לדוגמה

שאלה: תשובה: