חירות ושוויון בעת החדשה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
== '''נושא 1: חירות ושוויון בתקופת המהפכה הצרפתית''' ==
== '''נושא 1: חירות ושוויון בתקופת המהפכה הצרפתית''' ==
===רקע===
 
'''רקע'''


חורף 1788. השנה היא שנת בצורת, קיים משבר קשה בתעשיית האריגים שגורם לחוסר עבודה חמור,החורף קשה ובפריז רעבים ללחם. מערכת המשפט משוחדת, הגבייה לא מאורגנת וכל זה גורם להכנסות פחותות לאוצר המלך, וזאת בנוסף לבזבוז העצום שמתקיים בחצר המלך. מלחמות שעורך מלך צרפת גורמות לצורך במזומנים. כל הניסיונות להטיל מיסים על המעמדות העליונים בכדי לשפר את תזרים המזומנים של המלך נתקל בהתנגדותם.
חורף 1788. השנה היא שנת בצורת, קיים משבר קשה בתעשיית האריגים שגורם לחוסר עבודה חמור,החורף קשה ובפריז רעבים ללחם. מערכת המשפט משוחדת, הגבייה לא מאורגנת וכל זה גורם להכנסות פחותות לאוצר המלך, וזאת בנוסף לבזבוז העצום שמתקיים בחצר המלך. מלחמות שעורך מלך צרפת גורמות לצורך במזומנים. כל הניסיונות להטיל מיסים על המעמדות העליונים בכדי לשפר את תזרים המזומנים של המלך נתקל בהתנגדותם.
אסיפת המעמדות – אספת המעמדות בצרפת הייתה גוף מייעץ של "המשטר הישן" המלוכני, שנועד להביע בפני המלך את רחשי ליבו של העם. האספה כללה את נציגי שלושת המעמדות שהרכיבו את החברה הצרפתית:
אסיפת המעמדות – אספת המעמדות בצרפת הייתה גוף מייעץ של "המשטר הישן" המלוכני, שנועד להביע בפני המלך את רחשי ליבו של העם. האספה כללה את נציגי שלושת המעמדות שהרכיבו את החברה הצרפתית:
*המעמד הראשון - אנשי הכמורה
*המעמד השני – אנשי האצולה
*המעמד השלישי - אלה שאינם אנשי כמורה ואינם אנשי אצולה, ובמילים אחרות: פשוטי העם. מעמד זה כלל 98% מאוכלוסי צרפת, וכלל בתוכו, למעשה, שני תת-מעמדות: הבורגנים והאיכרים.


•המעמד הראשון - אנשי הכמורה
האספה לא התכנסה מאז 1614, והפרלמנט הציע למלך לכנס אותה על מנת לקבל החלטה בנושא המיסים שרוצה המלך לגבות. הרעיון היה לגבות מיסים מהאצילים והכמורה שהיו בעלי הון רב.
 
•המעמד השני – אנשי האצולה


•המעמד השלישי - אלה שאינם אנשי כמורה ואינם אנשי אצולה, ובמילים אחרות: פשוטי העם. מעמד זה כלל 98% מאוכלוסי צרפת, וכלל בתוכו, למעשה, שני תת-מעמדות: הבורגנים והאיכרים.
האספה לא התכנסה מאז 1614, והפרלמנט הציע למלך לכנס אותה על מנת לקבל החלטה בנושא המיסים שרוצה המלך לגבות. הרעיון היה לגבות מיסים מהאצילים והכמורה שהיו בעלי הון רב.
לכל אחד מהמעמדות היה קול אחד במועצה, עובדה שנתנה משקל יתר לנציגי המעמד הראשון והשני, שתמיד חברו יחד ולא שילמו מיסים, כך שלמעמד השלישי לא היה ייצוג בפרלמנט כי תמיד היו במיעוט. הבורגנים טענו "אין מיסים ללא ייצוג".  
לכל אחד מהמעמדות היה קול אחד במועצה, עובדה שנתנה משקל יתר לנציגי המעמד הראשון והשני, שתמיד חברו יחד ולא שילמו מיסים, כך שלמעמד השלישי לא היה ייצוג בפרלמנט כי תמיד היו במיעוט. הבורגנים טענו "אין מיסים ללא ייצוג".  


קיץ 1788. המלך מסכים לכנס את נציגי שלושת המעמדות וקובע את התאריך מאי 1789. מתנהלים וויכוחים לקראת הבחירות אבל עדיין אין ערעור על מעמד הכנסייה, ורובם תומכים במלוכה. התביעות הן:
קיץ 1788. המלך מסכים לכנס את נציגי שלושת המעמדות וקובע את התאריך מאי 1789. מתנהלים וויכוחים לקראת הבחירות אבל עדיין אין ערעור על מעמד הכנסייה, ורובם תומכים במלוכה. התביעות הן:
#לחוקק חוקה כתובה לצרפת.
#לצמצם את שלטונו של המלך.
#לבחור נציגות קבועה של העם שתהיה מוסמכת להטיל מיסים בדרך צודקת יותר.
#להבטיח את זכויות הפרט ולקדש את זכות הקניין.


1)לחוקק חוקה כתובה לצרפת.
הוויכוח הגדול היה על מספר הנציגים. המעמד השלישי דרש מספר נציגים שווה לשני המעמדות האחרות. המלך נתפס כבורר והוא מחליט להגדיל את מס' הנציגים של המעמד השלישי. עם זאת, התברר, שהייצוג הכפול לא שינה כלל את מאזן הכוחות, שכן ההצבעה נעשתה לפי מעמדות. דבר לא השתנה.
 
2)לצמצם את שלטונו של המלך.
 
3)לבחור נציגות קבועה של העם שתהיה מוסמכת להטיל מיסים בדרך צודקת יותר.


4)להבטיח את זכויות הפרט ולקדש את זכות הקניין.
הוויכוח הגדול היה על מספר הנציגים. המעמד השלישי דרש מספר נציגים שווה לשני המעמדות האחרות. המלך נתפס כבורר והוא מחליט להגדיל את מס' הנציגים של המעמד השלישי. עם זאת, התברר, שהייצוג הכפול לא שינה כלל את מאזן הכוחות, שכן ההצבעה נעשתה לפי מעמדות. דבר לא השתנה.
במהלך האספה הצביעו נציגי המעמד השלישי לבדם על קבלת החלטה שלפיה השררה נמצאת בידי רוב האזרחים. בנוסף החליטו אנשי המעמד השלישי כאשר שינו את שם האספה ל"אסיפה הלאומית". הם אמנם הזמינו את האצולה להצטרף אליה, אך הבהירו, שאם האריסטוקרטים לא יצטרפו, הם לא יהססו לנהל את עניני המדינה בלעדיהם. המלך ניסה להתנגד להחלטות אלו, אך ללא הצלחה. ב-23 ביוני נאות המלך להסכים לשינויים מסוימים בחוק וויתר על חלק מסמכויותיו. האריסטוקרטים שעדיין לא הצטרפו לאספה הלאומית, עשו כן בעקבות בקשתו של המלך. אספת המעמדות סיימה את חייה ולא התכנסה עוד, וסמכויותיה עברו לאספה הלאומית.
במהלך האספה הצביעו נציגי המעמד השלישי לבדם על קבלת החלטה שלפיה השררה נמצאת בידי רוב האזרחים. בנוסף החליטו אנשי המעמד השלישי כאשר שינו את שם האספה ל"אסיפה הלאומית". הם אמנם הזמינו את האצולה להצטרף אליה, אך הבהירו, שאם האריסטוקרטים לא יצטרפו, הם לא יהססו לנהל את עניני המדינה בלעדיהם. המלך ניסה להתנגד להחלטות אלו, אך ללא הצלחה. ב-23 ביוני נאות המלך להסכים לשינויים מסוימים בחוק וויתר על חלק מסמכויותיו. האריסטוקרטים שעדיין לא הצטרפו לאספה הלאומית, עשו כן בעקבות בקשתו של המלך. אספת המעמדות סיימה את חייה ולא התכנסה עוד, וסמכויותיה עברו לאספה הלאומית.


שורה 32: שורה 25:
'''תפיסת "החירות, השוויון והאחווה" ב"צו לביטול הפיאודליזם" וב"הכרזת זכויות האדם והאזרח", בעת המהפכה הצרפתית.'''
'''תפיסת "החירות, השוויון והאחווה" ב"צו לביטול הפיאודליזם" וב"הכרזת זכויות האדם והאזרח", בעת המהפכה הצרפתית.'''


'''הצו לביטול הפיאודליזם'''
===הצו לביטול הפיאודליזם===
 
•הצו מבטל את השיטה הפיאודלית – את הצמיתות ללא מתן פיצויים, ולכן כל מה שנגזר מהשיטה הזו מבוטל, במיוחד שעבוד הגוף והרכוש של האיכרים.
 
•כל בתי הדין שבאחוזות מבוטלים, אך השופטים ימשיכו לתפקד עד שתהיה שיטה משפטית אחרת שתקבע ע"י האסיפה הלאומית.
 
•שיטת המיסים והמעשרות מכל הסוגים לכהונה מתבטלת בתנאי שתהיה שיטה אחרת לכיסוי ההוצאות של עבודה הבורא.


•האזרחים יכולים להיבחר לכל משרה בכנסייה, באזרחות ובצבא – שוויון זכויות והזדמנויות.
*הצו מבטל את השיטה הפיאודלית – את הצמיתות ללא מתן פיצויים, ולכן כל מה שנגזר מהשיטה הזו מבוטל, במיוחד שעבוד הגוף והרכוש של האיכרים.
*כל בתי הדין שבאחוזות מבוטלים, אך השופטים ימשיכו לתפקד עד שתהיה שיטה משפטית אחרת שתקבע ע"י האסיפה הלאומית.
*שיטת המיסים והמעשרות מכל הסוגים לכהונה מתבטלת בתנאי שתהיה שיטה אחרת לכיסוי ההוצאות של עבודה הבורא.
*האזרחים יכולים להיבחר לכל משרה בכנסייה, באזרחות ובצבא – שוויון זכויות והזדמנויות.
*מיסוי יהיה פרופורציונאלי לגודל הרכוש (מס פרוגרסיבי).


•מיסוי יהיה פרופורציונאלי לגודל הרכוש (מס פרוגרסיבי).
המשמעות של עקרון החירות והשוויון על פי הצו לביטול הפיאודליזם:  
המשמעות של עקרון החירות והשוויון על פי הצו לביטול הפיאודליזם:  
הצו ביטל את השיטה הפיאודלית, ביטל את השעבוד בגוף ובנפש, האיכר הפך להיות חופשי בגופו אך עדיין לא קיבל אדמה לרשותו. בוטלו המיסים לכנסייה ואין זכויות יתר לקבוצה או אדם פרטי. המיסים נגבו מהאזרחים בהתאם לגודל הרכוש והתבטל המבנה החברתי שהיה בצרפת עד ערב המהפכה.
הצו ביטל את השיטה הפיאודלית, ביטל את השעבוד בגוף ובנפש, האיכר הפך להיות חופשי בגופו אך עדיין לא קיבל אדמה לרשותו. בוטלו המיסים לכנסייה ואין זכויות יתר לקבוצה או אדם פרטי. המיסים נגבו מהאזרחים בהתאם לגודל הרכוש והתבטל המבנה החברתי שהיה בצרפת עד ערב המהפכה.


 
===הצהרת זכויות האדם והאזרח===
'''הצהרת זכויות האדם והאזרח'''
*ביסודה של ההצהרה הונחה ההשקפה כי בני האדם נולדו חופשיים ושווים בזכויותיהם. ייעודה של החברה הוא לשמור על קיום זכויותיו והטבעיות של האדם שאינן ניתנות לביטול והן: חירות, קניין, בטחון והזכות להתנגד לדיכוי.  
 
*החירות הוגדרה כרשותו של האדם לפעול על פי הבנתו, כל עוד אין הוא מקפח את זכויותיו המוצדקות של הזולת.
ביסודה של ההצהרה הונחה ההשקפה כי בני האדם נולדו חופשיים ושווים בזכויותיהם. ייעודה של החברה הוא לשמור על קיום זכויותיו והטבעיות של האדם שאינן ניתנות לביטול והן: חירות, קניין, בטחון והזכות להתנגד לדיכוי.  
*נקבע כי סמכויותיה של המדינה מוגבלות ע"י זכויות הפרט וגם המדינה כפופה לחוק.
 
*העם הוא ריבוני והחוק מבטא את רצונו הכללי של העם.
החירות הוגדרה כרשותו של האדם לפעול על פי הבנתו, כל עוד אין הוא מקפח את זכויותיו המוצדקות של הזולת.
*כל האזרחים חייבים להיות שווים בפני החוק ושווים בזכותם לכהן בכל משרות הציבור בהתאם לכישרונותיהם והכשרתם.
 
*האזרחים רשאים, בעצמם או ע"י בא כוחם, לדרוש דין וחשבון על מה שנעשה בכספי הציבור. החברה רשאית לדרוש מכל בעל תפקיד ציבורי דין וחשבון על פעולותיו.
נקבע כי סמכויותיה של המדינה מוגבלות ע"י זכויות הפרט וגם המדינה כפופה לחוק.
 
העם הוא ריבוני והחוק מבטא את רצונו הכללי של העם.
 
כל האזרחים חייבים להיות שווים בפני החוק ושווים בזכותם לכהן בכל משרות הציבור בהתאם לכישרונותיהם והכשרתם.
 
האזרחים רשאים, בעצמם או ע"י בא כוחם, לדרוש דין וחשבון על מה שנעשה בכספי הציבור. החברה רשאית לדרוש מכל בעל תפקיד ציבורי דין וחשבון על פעולותיו.
שני מסמכים אלה היוו הישג של המעמד הנמוך ששאף להגדיל את רכושו ותמך בהסרת כל המגבלות השלטוניות והמעמדיות על שאיפתו ומאמציו לצבור רכוש.
שני מסמכים אלה היוו הישג של המעמד הנמוך ששאף להגדיל את רכושו ותמך בהסרת כל המגבלות השלטוניות והמעמדיות על שאיפתו ומאמציו לצבור רכוש.


שורה 65: שורה 48:
'''המוסדות והמנגנונים האמורים להבטיח את קיום החופש והשוויון בהכרזה (שאלה 3)'''
'''המוסדות והמנגנונים האמורים להבטיח את קיום החופש והשוויון בהכרזה (שאלה 3)'''


1.החוקה, שלטון החוק.
#החוקה, שלטון החוק.
 
#הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, הפרדת רשויות והדמוקרטיה הייצוגית – נמצא בהקדמה להכרזה.
2.הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, הפרדת רשויות והדמוקרטיה הייצוגית – נמצא בהקדמה להכרזה.
#המקור של כל סמכות הוא באומה ולא במלך. בקטע ו' יש חלק שאומר "החוק שייווצר ע"י כל האזרחים".  
 
#בקטע י"א כתוב "חופש הכתיבה והפרסום" ובקטע י"ד "חופש הבעת הדעה".
3.המקור של כל סמכות הוא באומה ולא במלך. בקטע ו' יש חלק שאומר "החוק שייווצר ע"י כל האזרחים".  
#בקטע י"ב "הבטחת הזכויות של האזרח מצריכה כוח ציבורי" (צבא.
 
#בקטע ט"ו "כל פקידי הציבור צריכים לתת דין וחשבון על מעשיהם".
4.בקטע י"א כתוב "חופש הכתיבה והפרסום" ובקטע י"ד "חופש הבעת הדעה".
 
5.בקטע י"ב "הבטחת הזכויות של האזרח מצריכה כוח ציבורי" (צבא.
 
6.בקטע ט"ו "כל פקידי הציבור צריכים לתת דין וחשבון על מעשיהם".




2,792

עריכות