על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
היבטים כמותיים בכימיה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
===יחידות המידה=== | ===יחידות המידה=== | ||
*מול ( | *'''כמות החומר- n'''. יחידות המידה הן '''מול (mol)'''. | ||
:1 מול חומר מכיל 10<sup>23</sup>×6.02 חלקיקים. זהו '''מספר אבוגדרו (N<sub>A</sub>)'''. | |||
:היחס בין מקדמים בתגובה הוא כמו היחס בין המולים. | |||
*מספר | *'''מספר חלקיקים- N'''. לא מסומן ביחידת מידה כלשהי. מספר החלקיקים במול הוא מספר אבוגדרו. | ||
*תנאי S.T.P ( | *'''נפח- V'''. יחידות המידה הן '''ליטר (L)'''. הנפח מציין את נפח הממס או נפח הגזים המשתתפים בתגובה. | ||
*'''ריכוז מולרי- C'''. יחידות המידה הן '''מולאר (M)'''. מולאר הוא מספר המולים של חומר חלקי נפח התמיסה (בתיכון לומדים רק על ריכוז בתמיסה). | |||
*'''מסה- m'''. יחידות המידה הן '''גרם (gr)'''. | |||
*'''מסה מולרית- M<sub>W</sub>'''. יחידות המידה הן '''גרם למול (<sup>gr</sup>/<sub>mol</sub>)'''. זו המסה של מול חומר (נתונה בטבלה המחזורית שניתנת לתלמיד בבחינת הבגרות). | |||
*'''נפח מולרי- Vm'''. יחידות המידה הן '''ליטר למול (<sup>L</sup>/<sub>mol</sub>)'''. נפח של מול של חומר במצב גזי, בתנאים מוגדרים: | |||
**'''תנאי S.T.P (תנאי תקן)''': לחץ של אטמוספירה אחת ב 22.4 מעלות צלסיוס. | |||
**'''תנאי חדר''': לחץ של אטמוספירה אחת ב 25 מעלות צלסיוס. | |||
**'''השערת אבוגדרו''': | |||
::א. היחס בין נפחי הגזים המשתתפים בתגובה, שווה ליחס בין המולים, שווה ליחס בין המקדמים: <math>\frac{V_a}{V_b}=\frac{n_a}{n_b}</math> | |||
::ב. אם בתגובה נפחי שני גזים שווים, אז היחס בין המסות שלהם שווה ליחס בין המסות המולריות: <math>\frac{m_a}{m_b}=\frac{M_W(a)}{M_W(b)}</math> | |||
::כך אם נתון שמולים\נפחים של שני גזים בתגובה שווים, ונתונה מסה של גז אחד, ניתן למצוא את המסה של הגז השני. | |||
* הנוסחאות הנדרשות בנושאים: | |||
**מסה: <math>m=M_W\cdot n</math> | |||
**מספר חלקיקים: <math>N=N_A\cdot n</math> | |||
**נפח: <math>V=V_m\cdot n</math> | |||
**ריכוז: <math> C=\frac{n_{mol}}{V_L}</math> | |||
**מול: <math> n=\frac{V}{V_M}=\frac{m}{M_W}=\frac{N}{N_A}=C \cdot V</math> | |||
הנוסחאות למציאת מול הן עריכה של הנוסחאות הקודמות, אולם עדיף לזכור אותן כך (כי מציאת כמות מולים של החומר היא דבר בסיסי ונפוץ במבחני בגרות). <BR> | |||
הערה: מציאת מולים ע"י נפח ונפח מולרי נעשית רק בגזים, בעוד הנפח שמופיע בנוסחה עם הריכוז מתייחס לנפח של תמיסות. | |||
[[Category:כימיה]] | [[Category:כימיה]] |
גרסה מ־19:56, 10 בינואר 2007
הבטים כמותיים בכימיה או סטויכיומטריה הוא תחום בכימיה הבא לעזור לנו לחשב את כמות החומר הנדרש/הנוצר בתגובה כימיה מאוזנת.
יחידות המידה
- כמות החומר- n. יחידות המידה הן מול (mol).
- 1 מול חומר מכיל 1023×6.02 חלקיקים. זהו מספר אבוגדרו (NA).
- היחס בין מקדמים בתגובה הוא כמו היחס בין המולים.
- מספר חלקיקים- N. לא מסומן ביחידת מידה כלשהי. מספר החלקיקים במול הוא מספר אבוגדרו.
- נפח- V. יחידות המידה הן ליטר (L). הנפח מציין את נפח הממס או נפח הגזים המשתתפים בתגובה.
- ריכוז מולרי- C. יחידות המידה הן מולאר (M). מולאר הוא מספר המולים של חומר חלקי נפח התמיסה (בתיכון לומדים רק על ריכוז בתמיסה).
- מסה- m. יחידות המידה הן גרם (gr).
- מסה מולרית- MW. יחידות המידה הן גרם למול (gr/mol). זו המסה של מול חומר (נתונה בטבלה המחזורית שניתנת לתלמיד בבחינת הבגרות).
- נפח מולרי- Vm. יחידות המידה הן ליטר למול (L/mol). נפח של מול של חומר במצב גזי, בתנאים מוגדרים:
- תנאי S.T.P (תנאי תקן): לחץ של אטמוספירה אחת ב 22.4 מעלות צלסיוס.
- תנאי חדר: לחץ של אטמוספירה אחת ב 25 מעלות צלסיוס.
- השערת אבוגדרו:
- א. היחס בין נפחי הגזים המשתתפים בתגובה, שווה ליחס בין המולים, שווה ליחס בין המקדמים: [math]\displaystyle{ \frac{V_a}{V_b}=\frac{n_a}{n_b} }[/math]
- ב. אם בתגובה נפחי שני גזים שווים, אז היחס בין המסות שלהם שווה ליחס בין המסות המולריות: [math]\displaystyle{ \frac{m_a}{m_b}=\frac{M_W(a)}{M_W(b)} }[/math]
- כך אם נתון שמולים\נפחים של שני גזים בתגובה שווים, ונתונה מסה של גז אחד, ניתן למצוא את המסה של הגז השני.
- הנוסחאות הנדרשות בנושאים:
- מסה: [math]\displaystyle{ m=M_W\cdot n }[/math]
- מספר חלקיקים: [math]\displaystyle{ N=N_A\cdot n }[/math]
- נפח: [math]\displaystyle{ V=V_m\cdot n }[/math]
- ריכוז: [math]\displaystyle{ C=\frac{n_{mol}}{V_L} }[/math]
- מול: [math]\displaystyle{ n=\frac{V}{V_M}=\frac{m}{M_W}=\frac{N}{N_A}=C \cdot V }[/math]
הנוסחאות למציאת מול הן עריכה של הנוסחאות הקודמות, אולם עדיף לזכור אותן כך (כי מציאת כמות מולים של החומר היא דבר בסיסי ונפוץ במבחני בגרות).
הערה: מציאת מולים ע"י נפח ונפח מולרי נעשית רק בגזים, בעוד הנפח שמופיע בנוסחה עם הריכוז מתייחס לנפח של תמיסות.