על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

חביבה מסיכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,248 בתים ,  22 בנובמבר 2006
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''חביבה מסיכה'''
'''חביבה מסיכה'''


חביבה מסיכה נולדה בתוניס בשנת 1899, מוצאה ממשפחה ענייה, שהתגוררה ב"אלחארה", הרובע היהודי בתוניס.<BR> בגיל צעיר התייתמה וגדלה בבית דודתה שהייתה זמרת בשם לילה ספאז.<BR> היא טיפחה את חביבה שגילתה כשרון מוסיקלי לשירה ומשחק. חביבה נשלחה ללמוד בביה"ס לבנות של כי"ח. בתי הספר של כי"ח פתחו פתח לשינוי בעצם העובדה שנשים יכולות ללמוד בביה"ס, תפיסה חדשה של מעמד האישה וזכויותיה.<BR> כאן אנו רואים '''תמורה תרבותית כפולה''' - ראשית ילדות/נשים שהולכות ללמוד בבית ספר, חידוש של התקופה בהשפעת התמורה התרבותית השניה, השפעת ההשכלה המערבית, השפעה צרפתית שחדרה באמצעות כי"ח.<BR> חביבה החלה בגיל צעיר לשיר בחתונות ברובע היהודי וזכתה להצלחה רבה והקהל החל לכנות אותה חביבת אלכל ( חביבת הכל) והשם חביבה דבק בה.(שמה המקורי היה בעצם מרגריט -שם בעל אוריינטציה אירופאית ) .<BR> היא לא ידעה קרוא וכתוב בעברית ובערבית אלא השתמשה באותיות לטיניות , צרפתית (במוסדות כי"ח למדו צרפתית) על מנת לרשום טכסטים בערבית או ערבית/יהודית.<BR>  
חביבה מסיכה נולדה בתוניס בשנת 1899, מוצאה ממשפחה ענייה, שהתגוררה ב"אלחארה", הרובע היהודי בתוניס.<BR> בגיל צעיר התייתמה וגדלה בבית דודתה שהייתה זמרת בשם לילה ספאז.<BR> היא טיפחה את חביבה שגילתה כשרון מוסיקלי לשירה ומשחק. חביבה נשלחה ללמוד בביה"ס לבנות של כי"ח. בתי הספר של כי"ח פתחו פתח לשינוי בעצם העובדה שנשים יכולות ללמוד בבי"ס, תפישה חדשה של מעמד האישה וזכויותיה.<BR> כאן אנו רואים '''תמורה תרבותית כפולה''': ראשית, ילדות/נשים שהולכות ללמוד בבית ספר - חידוש של התקופה בהשפעת התמורה התרבותית; שנית, השפעת ההשכלה המערבית, השפעה צרפתית שחדרה באמצעות כי"ח.<BR> חביבה החלה בגיל צעיר לשיר בחתונות ברובע היהודי וזכתה להצלחה רבה והקהל החל לכנות אותה חביבת אלכל ( חביבת הכל) והשם חביבה דבק בה.(שמה המקורי היה בעצם מרגריט -שם בעל אוריינטציה אירופאית ) .<BR> היא לא ידעה קרוא וכתוב בעברית ובערבית אלא השתמשה באותיות לטיניות , צרפתית (במוסדות כי"ח למדו צרפתית) על מנת לרשום טכסטים בערבית או ערבית/יהודית.<BR>  
חביבה הצטרפה ללהקת תיאטרון ערבי כשהייתה בת 20 , היו גם יהודים נוספים שהצטרפו לתיאטרון הערבי בתוניס, התיאטרון של מוחמד בורגיבה ( אחיו של ר' התנועה הלאומית התוניסאית –חביב בורגיבה ומי שלימים נהיה נשיא תוניס) .<BR>
חביבה הצטרפה ללהקת תיאטרון ערבי כשהייתה בת 20 , היו גם יהודים נוספים שהצטרפו לתיאטרון הערבי בתוניס, התיאטרון של מוחמד בורגיבה ( אחיו של ר' התנועה הלאומית התוניסאית –חביב בורגיבה ומי שלימים נהיה נשיא תוניס) .<BR>
על מנת להשתלב בתיאטרון הייתה דרושה זיקה אל התרבות האירופית המודרנית והן אל התרבות הערבית, חביבה הייתה מעורה בשתי תרבויות אלה. התיאטרון היה בהשפעה צרפתית מערבית והציג מחזות אירופים .<BR> להקות התיאטרון המודרני בתוניס חיו בפתיחות ונוצרו קשרים רומנטים בין ערבים ויהודיות וההיפך.<BR>
על מנת להשתלב בתיאטרון הייתה דרושה זיקה אל התרבות האירופית המודרנית והן אל התרבות הערבית, חביבה הייתה מעורה בשתי תרבויות אלה. התיאטרון היה בהשפעה צרפתית מערבית והציג מחזות אירופים .<BR> להקות התיאטרון המודרני בתוניס חיו בפתיחות ונוצרו קשרים רומנטים בין ערבים ויהודיות וההיפך.<BR>
שורה 9: שורה 9:
הקריירה של חביבה מסיכה הסתיימה ברצח ב- 20/2/1930 , היא נרצחה ע"י מאהב, זקן בן קרוב ל- 80 שנדחה על ידה. הוא פרץ לביתה, שפך עליה חומר דליק ושרף אותה.  ( אליהו מימוני מקהילת תסתור שחודש לאחר הרצח מת ממחלה קשה.).<BR> מותה הדרמטי גרם להיסטריה בתוניס ואלפים השתתפו בלווייתה.<BR>  
הקריירה של חביבה מסיכה הסתיימה ברצח ב- 20/2/1930 , היא נרצחה ע"י מאהב, זקן בן קרוב ל- 80 שנדחה על ידה. הוא פרץ לביתה, שפך עליה חומר דליק ושרף אותה.  ( אליהו מימוני מקהילת תסתור שחודש לאחר הרצח מת ממחלה קשה.).<BR> מותה הדרמטי גרם להיסטריה בתוניס ואלפים השתתפו בלווייתה.<BR>  
ביום השלושים למותה, רבה של קהילת תוניס החליט לערוך לה עצרת אזכרה  מיוחדת, כמה מבני הקהילה מחו על עריכת טכס דתי למי שלא הקפידה על שמירת ערכי הדת והמוסר, אך הרב השיב, שמקובל לטהר חפץ טמא ע"י העברתו באש ושריפתה זיכתה אותה בטהרה מושלמת. נוצר סביבה מיתוס כגיבורת תרבות תוניסאית.
ביום השלושים למותה, רבה של קהילת תוניס החליט לערוך לה עצרת אזכרה  מיוחדת, כמה מבני הקהילה מחו על עריכת טכס דתי למי שלא הקפידה על שמירת ערכי הדת והמוסר, אך הרב השיב, שמקובל לטהר חפץ טמא ע"י העברתו באש ושריפתה זיכתה אותה בטהרה מושלמת. נוצר סביבה מיתוס כגיבורת תרבות תוניסאית.
חביבה מסיכה זכתה להכנס לפנתיאון התוניסאי הלאומי מפני שהיא, יותר מכל, ייצגה את התפתחותה של התרבות הערבית-לאומית החדשה. גם בתור יהודיה, היא הצליחה להשתלב כאזרחית תוניסאית מן השורה, ונכנסה לתמונת ההתפתחות הלאומית של תוניסיה. השליטה בשפת הארץ, ההצטיינות כאזרח והנכונות למות בעד המולדת, תפסו את מקומם של הזהות הדתית ושמירת המצוות בפסגת ההצטיינות בקהיליית הזהות הלאומית החדשה. דבר זה נתן לחביבה מסיכה את האפשרות לשותפות בין מוסלמים ויהודים במציאות התוניסאית.
חביבה מסיכה מבטאת את הרוח הלאומית-תוניסאית, בה הדת שיחקה רק תפקיד משני ביותר. היא רצתה לקחת חלק שווה בחברה הלאומית המתפתחת, ולא להתבדל יחד עם רוב הקהילה היהודית, אשר ניסתה להתרחק כמה שיותר מהלאומיות התוניסאית.
[[category:היסטוריה א']]
{{ULR}}

תפריט ניווט