78
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
נור בן שלום (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
נור בן שלום (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
לקלרניט, 2 כינורות, ויולה וצ'לו בלה מג'ור kv 581 מוצרט וולפגנג אמדאוס | לקלרניט, 2 כינורות, ויולה וצ'לו בלה מג'ור kv 581 מוצרט וולפגנג אמדאוס | ||
(אלגרו, לרגטו, מנואט, אלגרטו + וריאציות) | (אלגרו, לרגטו, מנואט, אלגרטו + וריאציות) | ||
למוצרט היתה אהבה מיוחדת לקלרניט. מוצרט כתב את החמישיה (לקלרניט, 2 | למוצרט היתה אהבה מיוחדת לקלרניט. מוצרט כתב את החמישיה (לקלרניט, 2 | ||
כינורות, ויולה וצ'לו) לחברו הטוב נגן הקלרניט אנתון שטטלר. | כינורות, ויולה וצ'לו) לחברו הטוב נגן הקלרניט אנתון שטטלר. | ||
הקלרניט של שטטלר נבנה במיוחד לביצוע היצירה כדי לבצע את הצלילים הנמוכים | הקלרניט של שטטלר נבנה במיוחד לביצוע היצירה כדי לבצע את הצלילים הנמוכים | ||
שמעבר | שמעבר למנעד של הכלי הרגיל. | ||
למנעד של הכלי הרגיל. | |||
מסופר כי הגרסה המקורית של החמישיה נמכרה באחד מהמסעות של שטטלר באירופה. | מסופר כי הגרסה המקורית של החמישיה נמכרה באחד מהמסעות של שטטלר באירופה. | ||
הגירסה המודרנית של היצירה יצאה לאור בשנת 1802 (לאחר מותו של מוצרט). | הגירסה המודרנית של היצירה יצאה לאור בשנת 1802 (לאחר מותו של מוצרט). | ||
החמישיה היא אחת מהיצירות האחרונות שכתב להרכבים קאמרים. | החמישיה היא אחת מהיצירות האחרונות שכתב להרכבים קאמרים. | ||
הפרק הראשון (אלגרו) הוא חלק מהצורה (form) של הסונטה: | הפרק הראשון (אלגרו) הוא חלק מהצורה (form) של הסונטה: | ||
בפרק הראשון ישנו עירבוב אדיר של צלילים (בהתאמה). | בפרק הראשון ישנו עירבוב אדיר של צלילים (בהתאמה). | ||
שורה 19: | שורה 20: | ||
התפקידים מהסצינה הראשונה והשניה, | התפקידים מהסצינה הראשונה והשניה, | ||
ומתבצע דיאלוג בין הקלרניט לצ'לו (הבהיר והגבוה מול העמוק והנמוך). | ומתבצע דיאלוג בין הקלרניט לצ'לו (הבהיר והגבוה מול העמוק והנמוך). | ||
הפרק השני (לרגטו) מראה את היכולות, היופי והעומק של הקלרניט. שאר הכלים | הפרק השני (לרגטו) מראה את היכולות, היופי והעומק של הקלרניט. שאר הכלים | ||
המלווים "נותנים רקע" לקלרניט. הם מנגנים עם סורדינו, חוץ מהצ'לו המנסה | המלווים "נותנים רקע" לקלרניט. הם מנגנים עם סורדינו, חוץ מהצ'לו המנסה | ||
שורה 24: | שורה 26: | ||
בהתחלה הקלרניט מנגן סולו. לאחר מכן מתחיל דיאלוג בין הכינור והקלרניט | בהתחלה הקלרניט מנגן סולו. לאחר מכן מתחיל דיאלוג בין הכינור והקלרניט | ||
ולבסוף חזרה על המלודיה (הנושא הראשון המנסה להביע רגש ונשמה). | ולבסוף חזרה על המלודיה (הנושא הראשון המנסה להביע רגש ונשמה). | ||
הפרק השלישי (מנואט) מבוסס על ריקוד ישן מתומצת: | הפרק השלישי (מנואט) מבוסס על ריקוד ישן מתומצת: | ||
הצורה (from) של המנואט הוא A – B – A – B - A . | הצורה (from) של המנואט הוא A – B – A – B - A . | ||
שורה 30: | שורה 33: | ||
הראשון מנוגן כחזרה. הטריו השני מנוגן במג'ור וחלקו בא לידי ביטוי בצחוק, | הראשון מנוגן כחזרה. הטריו השני מנוגן במג'ור וחלקו בא לידי ביטוי בצחוק, | ||
המובא באקורדים דיסוננטים של כלי הקשת. לסיום חזרה על הנושא הראשון. | המובא באקורדים דיסוננטים של כלי הקשת. לסיום חזרה על הנושא הראשון. | ||
הפרק הרביעי (אלגרטו + וריאציות): | הפרק הרביעי (אלגרטו + וריאציות): | ||
בתוך פרק זה יש 4 וריאציות. שלושת הראשונות מבוצעות באלגרו. הוריאציה | בתוך פרק זה יש 4 וריאציות. שלושת הראשונות מבוצעות באלגרו. הוריאציה | ||
שורה 43: | שורה 47: | ||
השני. וריאציה זו מדגימה את שלל היכולות של הקלרניט. התפתחות המביאה אותנו | השני. וריאציה זו מדגימה את שלל היכולות של הקלרניט. התפתחות המביאה אותנו | ||
לסיום (אלגרו). | לסיום (אלגרו). | ||
וולפגן אמדאוס מוצרט: | וולפגן אמדאוס מוצרט: | ||
מוצרט נולד בשנת 1756 בזלצבורג שבאוסטריה. הוא למד לבד לנגן על מקלדת, | מוצרט נולד בשנת 1756 בזלצבורג שבאוסטריה. הוא למד לבד לנגן על מקלדת, | ||
שורה 53: | שורה 58: | ||
תפילה למתים, אך הוא לא זכה לסיים אותה. | תפילה למתים, אך הוא לא זכה לסיים אותה. | ||
יש האומרים ש"הדבר הכי חשוב שמנגנים את מוצרט זה לא הדינמיקה או הרגש, אלא | יש האומרים ש"הדבר הכי חשוב שמנגנים את מוצרט זה לא הדינמיקה או הרגש, אלא | ||
הטמפו הנכון והמדוייק". השוואת ביצועים: | הטמפו הנכון והמדוייק". | ||
השוואת ביצועים: | |||
ביצוע של נגנית הקלרינט yona ettlinger ביצוע של נגנית הקלרינט michel | ביצוע של נגנית הקלרינט yona ettlinger ביצוע של נגנית הקלרינט michel | ||
portal 1. הביצוע של yona ettlinger - הטמפו קצת יותר מהיר. 2. הביצוע של | portal 1. הביצוע של yona ettlinger - הטמפו קצת יותר מהיר. 2. הביצוע של |
עריכות