על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
מישהו לרוץ איתו / דוד גרוסמן: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(אין הבדלים)
|
גרסה מ־18:23, 18 באוקטובר 2006
מישהו לרוץ איתו / דויד גרוסמן
סיכום זה נמצא תחת עריכה. נא לא לערוך דף זה עד שתוסר ההודעה. |
תוכן הרומן
"הצל שלי ואני יצאנו לדרך" (9-122)
אסף ותמר מופיעים לסרוגין
9-18 אסף, נער שהוריו נסעו לחו"ל והוא עובד בתקופת החופש הגדול בעירייה, מקבל משימה להוציא כלב מהכלבייה העירונית ולמצוא את בעליו. אסף והכלב יוצאים מהמכלאה. אסף מדמיין את הפגישה עם הבעלים של הכלב. מגיעים לפיצריה. (15) מתברר לאסף שהכלב הוא כלבה. הבעלים של הכלב הם 'גברת'.
18-22 חודש אחורה: תאורה של תמר. תמר מכינה את המאורה בערוץ בואדי, מאורה שהוכשרה במשך חודש ימים.
22-31 חזרה להווה. אסף והכלבה מגיעים למנזר ופוגשים את הנזירה תיאודורה. מתברר לאסף ששם הנערה, בעלת הכלבה, הוא תמר (27).שם הכלבה דינקה (31).
31-35 תמר במספרה. הספר מגלח את כל שערות ראשה.
35-41 אסף ותיאודורה אוכלים את הפיצה. תיאודורה מונה את הניגודים בין תמר לבין אסף. תיאודורה מספרת לאסף על תמר, שעבדה אצלה במשך שנה וחודשיים וחסכה כסף (38). מדברי תיאודורה משתמע יחסה להוריה של תמר. תיאודורה מספרת את סיפור חייה.
41-47 28 ימים קודם לכן. אסף בקרב משפחתו ובמקביל תמר מחליפה זהות. תמר מעלימה את יומניה מביתה ומעיינת בהם קודם הפקדתם בתחנה המרכזית, וכך נחשפים פרטים מעברה. מתגלה יחסה להוריה (44).
48-53 אסף מספר לתיאודורה על משפחתו, על רועי ועל דפי. תיאודורה מבהירה לאסף, שלא תוכל לחשוף פרטים אודות תמר, כיוון שהבטיחה בשבועה לתמר לשמור על שתיקה.
53-62 תמר ולאה נפגשות במסעדה של לאה לצורך פרידה. הן שותות להצלחה ולחזרה בשלום. תמר נותנת ללאה חבילת מכתבים ומבקשת שתשלח אותם להוריה, מכתב בכל שלושה ימים. תמר מתכננת להעדר במשך חודש ימים "עד אמצע אוגוסט" (55). חצי מהזמן הוריה, תלמה ואבנר, ישהו בחו"ל לרגל חופשה. מתברר, שתמר מתכננת לישון בגן העצמאות ולאה מציעה להכין לה מזרון במחסן. תמר משביעה את לאה, שבפגישה אקראית ביניהן ברחוב, תתעלם ממנה. (לאה היא אמא לנועה, אם חד הורית והיא בת 45). לאה תוהה למה תמר הורסת את עצמה כך בגיל צעיר. תמר תחגוג 16 שנים השבוע. תמר יוצאת לרחוב מיד אחרי הארוחה. בעוד כחודש היא תתקשר ללאה, שתבוא לאסוף אותה עם ה'חיפושית'. לפני שנתיים, בגיל 14, תמר עזבה את ביה"ס והחלה לעבוד כשוליה אצל לאה. לאחר מס' שבועות אביה החזיר אותה לביה"ס ומאז נפגשה עם לאה ונועה בביתן. מתברר שלאה הייתה מכורה לסמים בעברה וגמלה את עצמה. תמר יוצאת לדרך עם דינקה.
62-70 תיאודורה מספרת את סיפור ההיכרות שלה ושל תמר.
70-77 תמר במדרחוב בן-יהודה נזכרת בסמים שקנתה, שכעת מגולגלים בשקית בגרב. היא חרדה וחושבת על שי, נאחזת בצלילי הגיטרה שלו. תמר מפעילה את הטייפ ומתחילה לשיר את 'סוזן' של לאונרד כהן. האנשים נאספים סביבה. "הפחד הגדול שלה הוא מה יקרה אם דוקא תצליח, אם התוכנית שלה תתגשם, ותוליך אותה... אל אלה שאמורים ללכוד אותה" (77).
77-82 "ארבעה שבועות לאחר הופעת הבכורה הכושלת של תמר" אסץ ודינקה יוצאים מהמנזר. אסף אינו יודע לאן לפנות והוא רץ אחרי דינקה. אסף לא בטוח, שעליו לטרוח לטובת נערה אלמונית. אסף נעצר על-ידי בלש משטרתי ומובל לתחנת המשטרה.
82-85 יומה הראשון של תמר ברחוב. תמר שרה. בסיום השירה, היא מבינה שמרוב התרגשות לא הכינה כובע למטבעות. "באותו יום היא שרה עוד חמש פעמים" (85), אך אף אחד לא ניגש אליה.
85-91 אסף בתחנת המשטרה נזכר בסיפורה של תיאודורה ובבקשתה שימצא את תמר.
91-99 תשע בערב. תמר ודינקה אוכלות מכספי השירה. תמר ממתינה שמישהו יגש אליה. בינתיים היא צופה מהופנטת בהופעת נערת החבלים. אישה מנסה להציל את תמר מחיי הרחוב, ותמר אינה מעוניינת כמובן "רק זה חסר לה, שיצילו אותה כעת מהרחוב, כשהיא עוד לא הצליחה להיכנס לתוכו" (95). תמר הולכת לישון במקלט שהכינה לעצמה מראש.
99-105 אסף נחקר על-ידי מוטי הבלש ועל-ידי סיגל/סיגלית חוקרת נוער. אסף מבין שחושדים בו, בשל דינקה ברכישת סמים בשותפות עם תמר. אסף מסווה את העובדה שנפגש עם תיאודורה. הוא משוחרר ממעצר, כשמתברר לחוקרים תפקידו בעיריה. אסף המום מהגילוי אודות הקשר בין תמר ובין סמים. אסף קובע פגישה עם קרנף, בעל בית יציקה וחבר של רלי, במסעדת 'סימה' בשוק.
105-107 "גם ביום השני שלה (של תמר) ברחוב לא קרה כלום". תמר שרה במקומות שונים ובערב חוזרת למקלט "המצחין ולמקקים שרצו שם כל הלילה" (106).
107-115 אסף וקרנף (צחי) אוכלים צהריים. אסף מספר לקרנף על תמר. קרנף מנסה לשכנע את אסף לוותר, ולא להתעסק עם צרכנית סמים. קרנף מזכיר, לצורך שכנוע, את השכונה שממנה הוא בא. מתברר, שמשפחתו של אסף טסה לאמריקה לפגוש את רלי אחותו ולנסות להשיב אותה הביתה. קרנף חושד, שודאי כבר יש לה חבר אמריקאי. אסף וקרנף נפרדים, כשאסף מבהיר שימשיך לחפש את תמר וקרנף המודאג נותן לו כרטיס טלכרט ואת מספרי הטלפון שלו.
115-122 היום השלישי. יום ההולדת של תמר, בת 16. תמר תשושה ועייפה אחרי לילה בלי שינה במקלט. כשתמר מחליטה לשיר את השיר האחרון ולהסתלק, ניגשים אליה שני זקנים, מחמיאים לה על שירתה, מוודאים שהיא בודדה ומציעים לה לבוא לבית שמנהל בנם פסח. תמר ודינקה יוצאות לדרך עם הזקנים.
"כמו ציפור מטורפת" (123-171)
תמר בבית האמנים של פסח.
125-131 תמר מגיעה לבית ופוגשת את פסח בית הלוי. הוא מחתים אותה על טופס, שהגעתה לבית האמנים נעשתה מרצונה החופשי. תמר חותמת "תמר כהן". פסח מבהיר לה את הכללים ומזהיר אותה, שלא תנסה לרמות אותו. תמר שרה את השיר "אל תקרא לי מותק" של קורין אלאל בפני פסח ומתחרטת על הבחירה, שיש בה כדי לחשוף במרומז את כוונתה. המקום הוא בית-חולים נטוש.
131-143 תמר לוקחת לעצמה מזרון ושמיכות ופוגשת את שלי, שותפתה לחדר. שלי מברכת את תמר "ברוכים הבאים לגיהנום" (134). תמר נזכרת בהוריה: כועסת על אימה ומתגעגעת לאביה. שלי מספרת שכל דיירי המקום בהופעות בכל רחבי הארץ וכולם נאספים רק בימי שישי, שהבולדוגים הם אנשיו של פסח, שפסח מספק סמים לדיירי המקום ושהמניע שלו לכל הוא כסף. תמר תוהה, האם הכסף שנצבר בכובעי הזמרים מספיק? שלי שרה, היא מחקה זמרות מפורסמות. פסח מגיע לקרוא לכן להכין ארוחת ערב.
143-146 מעירים את תמר בשעה 06:00 ופסח מארגן את סדר העבודה. כל אחד נשלח למקום אחר. תמר נשלחת לחיפה. מיקו מנחה אותה בדרך לגבי ההתנהלות בהופעה ומוריד אותה ברחוב.
146-153 תמר מופיעה. לוקח זמן עד שהיא מפשירה וההופעה ממריאה. בסיומה היא נותנת למיקו את הכסף. תמר מופיעה פעם נוספת. היא מנסה לפצח את מטרתו של פסח בהופעותיהם של הילדים.
153-158 תמר עדיין בחיפה, בטיילת של בת-גלים. בסיום ההופעה מתברר לתמר שנגנב ארנקה של אישה זקנה. תמר נותנת לזקנה את הכסף שהרוויחה בהופעה. תמר מבינה שמיקו הוא הגנב והוא מכה אותה.
153-158 בנסיעה נזכרת תמר במכות שקיבלה מאימה. היא מבינה כעת כיצד מתפרנס פסח בעשרות אלפי שקלים ביום. בזכרון יעקב היא צריכה להופיע. היא מתקשה לעשות זאת, אך מופיעה היטב ומיקו גונב. היא נזכרת בתיאו ובשאלה שהיתה רוצה לשאול אותה.
158-162 תמר מפקפקת ביכולתה למצוא את שי אחרי שבוע במקום. מתברר לה שלמקום יש הילה רומנטית בקרב אנשים ששמעו על בית האמנים. תמר שוקעת לתוך המקום "הפך המוח שלה איטי וכבד ובוהה" (160). תמר מפרטת לגבי כישוריהם של האמנים השונים. היא שומעת על שי, למרות שלא ראתה אותו. מדברים על כשרונו הרב, אך "כאילו מדברים על אדם שכבר איננו" (162).
162 תמר מתעוררת באמצע הלילה ומגלה שהביאו את שי.
163-171 מוזכר אסף, כשהוא עדיין לא פגש בדינקה ובתמר. תמר חוזרת ערב אחד מהופעותיה וניגשת לחדר האוכל. לראשונה היא פוגשת בשי. שי אינו מזהה אותה. הוא נראה לה "כמו העתק דהוי של עצמו" (163). שי לאט לאט מזהה את תמר. הם מתחילים לדבר בשפת הסימנים. שי בורח מהחדר. תמר מבינה, שלא לקחה בחשבון את האפשרות, שלשי לא יהיו כוח ואומץ לצאת. תמר אינה מוותרת. היא נחושה להוציאו מהמקום, לגמות אותו מסמים ולהחזירו להיות מה שהיה.
"אני כעיוור אחרייך הולך" (173-224)
אסף בחיפושיו אחר תמר
175-183 דינקה מוזמנת לבלות את הלילה בביתו של אסף. דינקה מתיישבת ליד ספסל ולמקום מגיע מצליח. למצליח כוויה ענקית על כל הצד השמאלי של פניו. דינקה שמחה לראותו. מצליח מספר שהוא ותמר הכירו לפני כשלושה חודשים. תמר תמיד הגיעה לפגשו לפחות פעם בשבוע, אך כבר חודש שהוא לא ראה אותה ולכן הוא דואג לה. בפגישותיהם הוא מדבר ותמר מקשיבה, לכן אפילו את שם משפחתה אינו יודע. מצליח מעריך את העובדה שתמר אינה שופטת אותו בשל מראהו כמו כל האנשים. מצליח מתעניין בכוכבים. אסף יודע, שלולא תמר גם הוא היה מתעלם ממצליח "ואולי נגעל וקצת מרחם עליו" (181) כיתר האנשים. מצליח מספר לאסף שתמר עיוורת, ושדינקה היא כלבת נחייה. אסף נדהם מנדיבותה של תמר.
184-191 אסף מגיע עם דינקה לביתו. הוא מבין, מדבריו של מצליח, שתמר מחפשת מישהו. אסף משוחח בטלפון עם רועי, ולראשונה עומד על דעתו, גם במחיר ניתוק קשר החברות ביניהם. אסף סוקר את חייו ומבין שהיה תמיד בודד. הוא מתייחס לחווית הצילום במסגרת החוג עליה היה רוצה לספר לתמר. אביו של אסף מצלצל מאריזונה. אסף משוחח עם כל בני המשפחה. הוא מבשר לאימו שעברה את בחינת הבגרות באנגלית, כך שיש לה תעודת בגרות והוא שומע על בן-זוגה הנפלא של רלי וחש כאב כלפי קרנף (צחי). אסף מחליט לצאת ולמחוק את הכתובת שכתב רועי על קיר חצר בית-הספר בגנות המורה חיים עזריאלי "רעיון תמרי כזה" (191).
191-198 בוקר, היום השני למסע עם דינקה. אסף ודינקה יוצאים מהבית: הוא רוכב על אופניים, והיא רצה לצידו ללא חבל. דינקה מובילה לעבר היציאה מירושלים, לעמק, לאזור שלא היה בו מעולם. אסף פוגש בחורבה את סרגייי וסרגיי. אסף נותן להם את הכריכים שהכין לעצמו. סרגיי מספר לאסף, שהוא פגש את תמר, כשבאה עם תמונה לשאול על בחור אחד. אסף חושב שהבחור הוא חבר של תמר ומתעורר בליבו רגש של קנאה.
198-201 דינקה ואסף משכשכים בבריכה קטנה.
202-206 שלושת הנערים: אבי, כפיר והרצל תוקפים את אסף, בשל חוסר רצונו לוותר על דינקה וגונבים מכיסו 300 ₪.
206-210 אסף מתחיל להתאושש וחש הקלה בשל התמודדותו עם הבריונים, התמודדות ממנה חשש כל חייו. למרות פציעותיו הוא דורש את דינקה ושוב מקבל מכות. אסף נותר חבול ופצוע, אך עם דינקה. אסף משחזר את דבריו של הרצל, ומבין שלדינקה יש תגית ועליה כתוב: 'אגד שמירת חפצים 12988' (210).
210-224 אסף לוקח מהתחנה המרכזית את התיק שהפקידה תמר לפני כחודש ובעורמה מתחמק מהצגת תעודת זהות. בגן סאקר אסף פותח את התרמיל, נוגע בבגדיה של תמר, בצמיד שלה (אך מחמיץ את שמה המלא שחרוט עליו) ומגלה את יומניה של תמר. 'לא לקרוא! פרטי! בבקשה!!!' (216). אסף נזכר ביומן שכותבת אימו. הוא מחליט לקרוא ביומנה של תמר, אך נבוך ממעשהו 'להציץ ככה לתוך נשמה' (221). אסף נפעם מהיומן של תמר. 'היא האדם היחידבעולם שאמר לו אי פעם משהו כל-כך ברור ומפוכח על הדברים האלה החמקמקים והמבהילים' (222).
"איך זה שכוכב אחד מעז" (225-268)
תמר מתכננת ומבצעת את הבריחה מבית האמנים.
227-232 תמר אינה יודעת מתי תזכה לראות שוב את שי. היא מנצלת את ההזדמנות שפסח בחדר האוכל וניגשת למשרדו. היא מחפשת אחר הפנקס האדום, בו משובצים האמנים. היא נזכרת בטלפון שהרים שי מהמשרד בהגנב אליהם הביתה. תמר מגלה, שביום חמישי הבא (בעוד תשעה ימים), יופיעו שניהם בירושלים בין השעות עשר לאחת-עשרה בבוקר. היא מצלצלת ללאה מהמשרד ומודיעה לה על התאריך לאיסוף. מתברר מלאה, שעברו כבר שלושה שבועות מאז שתמר עזבה. תמר מצלצלת לתיאו ואז נתפסת.
232-234 פסח תופס את תמר, עושה חיוג חוזר ולשמע קולה של תיאו מבין שכנראה דיברה עם 'סבתא' כפי שאמרה. הוא מאיים על תמר ואומר לה שהוא חושד בה, אך משחרר אותה. תמר מבינה ששכחה לומר לללאה מהו שם רחוב האיסוף.
234-238 בסיום ההופעה תמר מגניבה פתק לגבר שמנמן ומבוגר שניגש אליה, משה הוניגמן. בפתק היא מבקשת, שיתקשר ללאה ויודיע לה שהמפגש הוא ברחוב שמאי, מול המוניות. משה הוניגמן נענה לבקשתה.
238-242 שישה ימים ליום הבריחה. ארוחת ערב ביום שישי, תמר אינה יודעת כיצד יפגשו שי והיא ביום הבריחה. היא לראשונה מתגעגעת לאימה וחושבת על הדינמיקה המשפחתית. פסח נושא נאום צפוי, על-פי לגלוגיה של שלי, ובסופו מבקש מתמר, החדשה, לשיר.
242-244 תמר שרה, ושירה מכוון כולו לשי. בסיום השיר שי קם ויוצא וחוזר בתום השיר השני עם גיטרה.
244-252 שי ותמר שרים יחד, את 'IMAGINE' של ג'ון לנון ואחר-כך את 'החליל'. לנוכח השילוב המדהים של השניים, מחליט פסח, שביום חמישי, כששניהם בירושלים, הם ישירו יחד בכיכר ציון. תמר נזכרת בעידן ובעדי, באכזבה שלה מבם ומעידן בפרט. היא חושבת על החזרות של המקהלה ולבסוף יוצאת מחדר האוכל ומהמסיבה שמתנהלת בו.
252-255 שלי ותמר משוחחות. שלי מזהה את הקשר המיוחד שנרקם בין שי לתמר, אך מפרשת אותו כהתאהבות. היא מזהירה את תמר לבל תתאהב בשי, כי 'הוא כבר גמור. קבוע בהדלקה. בקושי חי' (252). שלי מבהירה לתמר, שאי אפשר לברוח מפסח. כל האמנים חייבים לו כסף.
255-256 תמר כמהה לקשר עם בחור בן גילה. היא נזכרת בשיחת העידוד שקיבלה מלאה, כשהתאכזבה מעידן. לאה מבינה שתמר צריכה בחור, שהוא ניגודה המוחלט.
256-257 שלי בורחת מהמעון, יורדת לאילת ולמחרת מתברר שהיא מתה.
257-265 שי ותמר יוצאים להופעתם המשותפת, כשעליהם מופקדים שניים: מיקו ושישקו. בנסיעה מראה תמר את כף ידה לשי, ועליה כתוב מתי עליו לברוח בעקבותיה. שי, בדרכם ברחוב, מביע חוסר עניין 'זה לא יצליח. יתפסו אותנו... תעזבי אותי מזה' (260) ואף מפרט לגבי חששותיו. שי ותמר בורחים באמצע השיר 'שעור מולדת' (264). שי כושל ותמר עוזרת לו. מרחוק היא רואה את החיפושית הצהובה של לאה.
265-268 שישקו תופס את שי ותמר, אלא שמשה הוניגמן מבריח את שישקו באמצעות רובה ונכנס איתם למכונית של לאה, שבה נמצאת גם נועה. שמחת הבריחה מהולה בעצב, דינקה הופקרה, נבגדה, נותרה ברחוב. דינקה היא קורבן הצלתו של שי.
"אהובתי, שאלתי כבר את כל הנוודים" (269-294)
דינקה מגיעה לאסף. אסף מחפש את תמר, כשהוא נס על נפשו.
271-280 אסף ודינקה מסתובבים ברחוב מחפשים אחר הגיטריסט, שהזכיר סרגיי. דינקה ניגשת לנגנית צ'לו, שמאיצה באסף לברוח, לא לפני שהיא אומרת לאסף 'תמסור לה (לתמר) שהיא גדולה... שהיא עשר' (272). דבריה בלתי מובנים לאסף. דינקה פורצת בבריחה, אסף אחריה ואנשיו של פסח בעקבותיהם. דינקה מובילה את אסף למנזר. במנזר מתברר לו שהתרחש אסון. הכול הפוך ומבוקע ותאו הוכתה. שלושה תוקפים רצו למצוא את תמר במנזר. תאו מחליטה לצאת החוצה, אחרי 50 שנים בפנים, כדי להציל את אסף, להסיח את דעתם של העוקבים אחריו. תאו שולחת את אסף ללאה, היא מנחה את דינקה להובילו למסעדה שלה.
280-286 אסף ודינקה רצים למסעדה של לאה ולכל אורך הדרך עוקבים אחריהם אנשיו של פסח. במסעדה מתברר, שדינקה נפרדה מתמר כבר לפני ארבעה ימים. לאה מנסה להיפטר מאסף, אך דינקה מתערבת לטובתו וכועסת על לאה. אסף מספר ללאה על השתלשלות הארועים, שהובילו אותו אליה. לאה שולחת את סמיר להביא את בתה למסעדה.
286-287 אסף מבקש מלאה, שתעזור לו למצוא את תמר, ולטענתה, לצערה, אינה יכולה לסייע בכך. היא מספרת לו על ה'הפרד ומשול' של תמר בנוגע לחבריה.
287-291 אסף נפגש עם נויקו, בתה של לאה, והוא מוצא חן בעיניה. לאה מחליטה לספר לאסף, שתמר הסתבכה עם עבריינים, ושלטובתו ראוי שיותיר את הכלבה בידיה. אסף אינו מוכן לוותר. הוא יוסיף לחפש עד שימצא את תמר.
291-294 לאה יוצאת למכוניתה עם נועה, אסף ודינקה. היא לוקחת את אסף למחבוא של תמר, ומבקשת ממנו שיעצום את עיניו בדרך. לאה מספרת לו על עברה. היא מורידה אותו בתחנת האוטובוס, שבה הורידה את תמר שלשום. דינקה ואסף יורדים מהמכונית לואדי. הם רואים שניים מתווכחים, ואסף אינו מזהה את תמר בשיער קצוץ. שי בורח למראה אסף, אסף תופס אותו ואז אסף מקבל מכה חזקה בראש ומתעלף.
"כמו שאת, כשאת פורשת כנפיים" (295-340)
אסף פוגש את תמר במערה עם שי.
297-305 אסף חוזר להכרה ומבין, שתמר חושדת בו, שהוא אחד מ'הרעים'. אסף שותק, כאופייני לו בנוכחות בת שמרגשת אותו.השתיקה שלו מכעיסה את אסף, ודינקה המתקרבת מאפשרת לו לפתוח את פיו. הוא שוב מוציא את הטופס מהעיריה, אך מיד מקמט ומועך אותו. תמר שולחת את דינקה לתקוף את אסף, שמתקרב אליה, אך דינקה מסרבת. היא מתחככת באסף, תמר נדהמת. אסף מוסר לה ד"שים מכולם "מתיאודורה, ומהמוכר של הפיצות. וגם ממצליח. ומלאה. ומנועה, כן, ומהוניגמן אחד שהיה אצלה... וממישהו בליפתא, סרגיי, וגם איזה בלש... ובחורה אחת, שמנגנת על צ'לו במדרחוב..." (300). תמר מציגה עצמה בפני אסף וגם את אחיה שי. לראשונה הוא מבין ששי אינו בן-זוגה. אסף נותן לתמר את התרמיל שלה ומתוודה, שקרא ביומן שלה. תמר זועמת, אך מיד נרגעת. אסף מציע להישאר איתה ותמר נענית בהתלהבות. היא מספרת ששי בקריז (שימשך 5 ימים, אך יומיים וחצי כבר עברו) והוא שמח למחשבה, שהסמים שרכשה, לא היו בשבילה. שניהם יחד מתחילים לטפל בשי. מתברר ששי היה מכור להירואין במשך כמעט שנה. תמר מטפלת בשי במערה שציידה כראוי לצורך העניין.