על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
המשפט המחובר (המאוחה): הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(11 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
*סיכום זה מבוסס על | *סיכום זה מבוסס על סיכומיה של '''עפרה טואף''', מורה ללשון בתיכון עירוני ד'. | ||
<br> | |||
במשפט מאוחה יופיעו <u>שני נשואים</u> בדרך כלל (לעתים אף יותר).<BR> | במשפט מאוחה יופיעו <u>שני נשואים</u> בדרך כלל (לעתים אף יותר).<BR> | ||
במשפט מאוחה יש <u>שני משפטים</u> או יותר.<BR> | במשפט מאוחה יש <u>שני משפטים</u> או יותר.<BR> | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
<BR> | <BR> | ||
<u>מילות החיבור במשפט המאוחה</u><br> | <u>מילות החיבור במשפט המאוחה</u><br> | ||
1.<U>'''קשר של חיבור והוספה'''</u>- ו, גם, אף. | 1.<U>'''קשר של חיבור והוספה'''</u>- ו, גם, אף.<BR> | ||
לדוגמה:<br> | |||
משחק הגמר שודר אמש <u>בשידור חי</U>, '''ו'''הצופים רותקו למסך.<br> | |||
<u>סיווג: </u>משפט מאוחה.<br> | |||
<u>תחימה: </u>איבר א'-משחק...חי-פשוט.<BR> | |||
::איבר ב'-הצופים...למסך-פשוט.<br> | |||
<u>הגדרה: </u>בשידור חי-תיאור אופן.<br> | |||
<br> | |||
2.<u>'''קשר של ניגוד'''</u>-אך, אבל, אולם, אלא.<br> | |||
לדוגמה:<br> | |||
הגעתי לבית הספר בשעה מוקדמת, '''אולם''' השערים היו נעולים.<br> | |||
איבר א'- הגעתי...מוקדמת.<br> | |||
איבר ב'- השערים...נעולים.<br> | |||
<br> | |||
3.<u>'''קשר של עימות'''</u>- ואילו, לעומת זאת.<br> | |||
לדוגמה:<br> | |||
אני צופה בערוץ עשר, '''ואילו''' אחי צופה בערוץ שתיים.<br> | |||
איבר א'- אני...עשר<br> | |||
איבר ב'-אחי...שתיים.<br> | |||
<br> | |||
4.<u>'''קשר של סיבה ותוצאה'''</u>- לכן, לפיכך, משום כך, על כן.<br> | |||
לדוגמה:<br> | |||
המורה חלתה, '''ולכן''' התבטל השיעור.<br> | |||
איבר א'-המורה...חלתה.<br> | |||
איבר ב'-התבטל...השיעור<br> | |||
<br> | |||
5.<u>'''קשר של ויתור'''</u>- למרות זאת, חרף זאת, אף על פי כן.<br> | |||
לדוגמה:<br> | |||
אתמול ירדו גשמים עזים, '''למרות זאת''' הטיול התקיים כמתוכנן.<br> | |||
איבר א'- אתמול...עזים.<br> | |||
איבר ב'- הטיול...כמתוכנן. | |||
[[Category:לשון והבעה עברית]] |
גרסה אחרונה מ־10:15, 30 ביוני 2006
- סיכום זה מבוסס על סיכומיה של עפרה טואף, מורה ללשון בתיכון עירוני ד'.
במשפט מאוחה יופיעו שני נשואים בדרך כלל (לעתים אף יותר).
במשפט מאוחה יש שני משפטים או יותר.
המשפטים במשפט המאוחה עצמאיים (יכולים לעמוד בפני עצמם) ונקראים איברים.
בין המשפטים מקשרות לרוב מילות איחוי/חיבור.מילות האיחוי יכולות להופיע בראש האיבר המצטרף
(השני ואילך), ולעולם לא תפתחנה את המשפט כולו.
מילות האיחוי אינן מהוות חלק מן המשפט שאליו הן מצטרפות, אלא מצביעות על הקשר הלוגי בין האיברים:
הוספה, ניגוד, סיבה ותוצאה, ויתור (ולכן למילות האיחוי אין תפקיד תחבירי).
מילות החיבור במשפט המאוחה
1.קשר של חיבור והוספה- ו, גם, אף.
לדוגמה:
משחק הגמר שודר אמש בשידור חי, והצופים רותקו למסך.
סיווג: משפט מאוחה.
תחימה: איבר א'-משחק...חי-פשוט.
- איבר ב'-הצופים...למסך-פשוט.
- איבר ב'-הצופים...למסך-פשוט.
הגדרה: בשידור חי-תיאור אופן.
2.קשר של ניגוד-אך, אבל, אולם, אלא.
לדוגמה:
הגעתי לבית הספר בשעה מוקדמת, אולם השערים היו נעולים.
איבר א'- הגעתי...מוקדמת.
איבר ב'- השערים...נעולים.
3.קשר של עימות- ואילו, לעומת זאת.
לדוגמה:
אני צופה בערוץ עשר, ואילו אחי צופה בערוץ שתיים.
איבר א'- אני...עשר
איבר ב'-אחי...שתיים.
4.קשר של סיבה ותוצאה- לכן, לפיכך, משום כך, על כן.
לדוגמה:
המורה חלתה, ולכן התבטל השיעור.
איבר א'-המורה...חלתה.
איבר ב'-התבטל...השיעור
5.קשר של ויתור- למרות זאת, חרף זאת, אף על פי כן.
לדוגמה:
אתמול ירדו גשמים עזים, למרות זאת הטיול התקיים כמתוכנן.
איבר א'- אתמול...עזים.
איבר ב'- הטיול...כמתוכנן.