https://www.sikumuna.co.il/api.php?action=feedcontributions&user=Revolution+9&feedformat=atomסיכומונה - תרומות המשתמש [he]2024-03-28T19:11:09Zתרומות המשתמשMediaWiki 1.39.6https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A0%D7%A6%27%D7%A8%D7%98%D7%95_%D7%91%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&diff=25180הקונצ'רטו בבארוק2011-04-05T21:44:35Z<p>Revolution 9: דף חדש: הקונצ'רטו הוא יצירה לסולן (או קבוצת סולנים) ותזמורת - אפשר לכנותו "תחרות בין שני כוחות לא שווים". הקונצ'ר...</p>
<hr />
<div>הקונצ'רטו הוא יצירה לסולן (או קבוצת סולנים) ותזמורת - אפשר לכנותו "תחרות בין שני כוחות לא שווים".<br />
הקונצ'רטו נועד להצגתם של נגנים וירטואוזים, בדומה לאריה באופרה.<br />
<br />
המילה קונצ'רטו מגיעה מהמילה הלטינית cobcertare שמשמעותה להתווכח (באיטלקית לעומת זאת המשמעות היא להסכים), אך המשמעות עדיין ברורה - דיאלוג בין שתי דמויות.<br />
<br />
הקונצ'רטו התפתח רק בבארוק המאוחר (סוף המאה ה17) והמלחין הראשון הכתב מוסיקה בסגנון החדש היה המלחין האיטלקי ארקנג'לו קורלי (1653-1714)<br />
המבנה הסטנדרטי שהתבסס לקונצ'רטו הוא מבנה של 3 פרקים.<br />
<br />
הראשון מהיר, השני איטי והשלישי שוב מהיר.<br />
<br />
==קונצ'רטו גרוסו==<br />
<br />
* קונצ'רטו המיועד לקבוצה של כלים סולניים אל מול התזמורת.<br />
* הסולנים נקראים קונצ'רטינו ואילו התזמורת נקראת ריפינו.<br />
* הסולנים מנגנים קטעים סולניים וגם מצטרפים לתזמורת בקטעי הטוטי.<br />
<br />
==קונצ'רטו סולו==<br />
<br />
* קונצ'רטו המיועד לנגן סולן והרכב תזמורתי מלווה.<br />
* בדומה לאריות באופרה, לנגן תינתן הזדמנות לקראת סוף היצירה לאלתר לבד בלי התזמורת. קטע זה נקרא קדנצה. כיום רוב הנגנים אינם מאלתרים את הקדנצות כי אם מנגנים קדנצות שנכתבו מראש על ידם או ע"י נגן\מלחין מהעבר.<br />
* כמו באריה גם בקונצ'רטו ירבו להשתמש בריטורנלו תזמורתי אשר יפתח את פרקי הקונצ'רטו ולרוב יתחום בין קטעי הסולו השונים של הנגן</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%94&diff=25179מוזיקה2011-04-05T21:40:10Z<p>Revolution 9: </p>
<hr />
<div>* [[רצ'יטטיב]]<br />
* [[בלה בארטוק]]<br />
* [[אבוב]]<br />
* [[שיטת שנים עשר הטונים]]<br />
* [[שלוש סיבות חשובות להולדת תקופת הבארוק]]<br />
* [[צורת סונטה-הסונטה הקלאסית]]<br />
* [[באסו קונטינואו]]<br />
* [[קונצ'רטו]]<br />
* [[המיסה]]<br />
* [[קנטטה]]<br />
* [[מרטין לותר]]<br />
* [[תנועת ההשכלה]]<br />
* [[סגנון הרוקוקו והסגנון הרגשי]]<br />
* [[קלרינט]]<br />
* [[ארנולד שנברג]]<br />
* [[הכיוון המושווה]]<br />
* [[ולפגנג אמדיאוס מוצרט]]<br />
* [[הסוויטה הבארוקית]]<br />
* [[אנדריאס וורקמייסטר]]<br />
* [[בארוק וקונצ'רטו]]<br />
* [[מושגים, ימי הביניים ועוד..]]<br />
* [[תקופת הרנסאנס]]<br />
* [[הבארוק]]<br />
* [[האופרה, האורוטוריה והקנטטה בבארוק]]<br />
* [[הקונצ'רטו בבארוק]]</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%94,_%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%A7%D7%A0%D7%98%D7%98%D7%94_%D7%91%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&diff=25178האופרה, האורוטוריה והקנטטה בבארוק2011-04-05T21:39:35Z<p>Revolution 9: דף חדש: =האופרה= בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומ...</p>
<hr />
<div>=האופרה=<br />
<br />
בסוף המאה ה16 התארגנה בפירנצה קבוצה של אינטלקטואלים ואצילים אשר היו נפגשים על מנת לדבר על אומנות ותרבות. קבוצה זו נקראה ה"קמרטה"<br />
בהתאם לנהוג בתקופת הרנסאנס הם התעניינו מאוד בכל מה שהיה קשור ליוון העתיקה, ובין השאר רצו לחדש את ה"דרמה היוונית".<br />
<br />
בעזרת מחקר שעשו הם גילו שהדרמה היוונית שילבה בתוכה מוסיקה.<br />
הם גילו שגם היוונים הבינו את הכח הריגשי של מוסיקה שמשולבת עם טקסט, והתסמכו על מספר ציטוטים מאותה תקופה כדוגמת:<br />
<br />
אריסטו – דרמה = מילים "מומתקות" ע"י מוסיקה.<br />
<br />
אפלטון – בדרמה השיר מקבל עדיפות על פני הדיבור.<br />
<br />
הם לקחו את מבנה השיר אותו הכירו וחיפשו דרך לקשר בין מספר שירים וכך ליצור רצף עלילתי. לשם כך הם המציאו את הרצ'יטטיב.<br />
<br />
==חלקי האופרה העיקריים==<br />
===אוברטורה===<br />
יצירה כלית פותחת. עד לסוף התקופה הקלאסית אין קשר בין המוסיקה באוברטורה למוסיקה באופרה עצמה.<br />
<br />
===אריה===<br />
שיר באופרה לזמר\ת סולן בליווי של תזמורת.<br />
האריה תכתב עם חריזה, ותהיה בנויה במבנה עם חזרות (בית פזמון וכו)ממטרת האריה היא להציג לאפיין דמות מתוך האופרה או להראות לנו את <br />
הרגש אותו חשה הדמות.<br />
<br />
בתקופת הבארוק האריה הפכה להיות מליסמתית ביותר ונכתבה במקרים רבים רק על מנת להראות את יכולתיו הקוליות של הזמר.<br />
בהתאם לכך לקראת סוף האריה נהוג היה לאפשר לנגן לאלתר קטע סולני (א-קאפלה) ואילתור זה נקרא קדנצה.<br />
<br />
האריה תיפתח בדרך כלל בריטורנלו (פזמון כלי חוזר) אשר ישמש על מנת לתחום את חלקי האריה, ולרוב גם ינוגן בסופה.<br />
<br />
===רצ'יטטיב===<br />
דיקלום מוסיקלי. קטע למס' דמויות שמושר בסגנון דיבורי.<br />
הקצב יהיה חופשי ומהיר יחסית (כמו דיבור) המנגינה תהיה מונוטונית, והיחס לטקסט סילבי.<br />
<br />
מטרת הרצ'יטטיב היא לקדם את העלילה.<br />
<br />
<br />
<br />
בנוסף יכולים להיות באופרה קטעי מקהלה, וקטעים מוסיקלים מקשרים המשמשים להחלפת התפאורה, ולקטעי בלט.<br />
<br />
=האורוטוריה= <br />
<br />
האורוטוריה היא הגירסה הדתית של האופרה. בהתאם לכך הנושאים באורוטוריה יהיו נושאים הלקוחים מהתנך ומהברית החדשה.<br />
<br />
פירוש המילה הוא נתינת דרשה או הרצאה.<br />
* בשונה מהאופרה באורוטוריה אין משחק ותלבושות<br />
* לרוב באורוטוריה הדמויות יספרו על העלילה, כדמות חיצונית, יודעת כל.<br />
<br />
=הקנטטה=<br />
<br />
הקנטטה גם היא גירסה דתית של האופרה. ההבדל המשמעותי מהאורוטוריה הוא שהיא קצרה יותר ומהווה חלק מטכס התפילה בכנסייה הפרוטסטנטית (מקבילה למיסה הקתולית).<br />
<br />
המילה קנטטה באה מהמילה קנטרה – לשיר. זאת אומרת יצירה מושרת.<br />
<br />
באך כתב קנטטה חדשה לכל יום ראשון וחג בכנסייה (למעלה מ50 קנטטות בשנה) כיום נותרו והשתמרו רק כ200 קנטטות מתוך אוסף יצירות אדיר זה.<br />
<br />
כל קנטטה הסתיימה בכורל פשוט (מורכב הרמונית) כאשר באך היה בוחר את מנגינת הכורל (המנגינה הייתה מקושרת לטקסט קבוע) ע"פ המסר אותו רצה הכומר להעביר באותו השבוע.</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%94&diff=25177מוזיקה2011-04-05T21:35:16Z<p>Revolution 9: </p>
<hr />
<div>* [[רצ'יטטיב]]<br />
* [[בלה בארטוק]]<br />
* [[אבוב]]<br />
* [[שיטת שנים עשר הטונים]]<br />
* [[שלוש סיבות חשובות להולדת תקופת הבארוק]]<br />
* [[צורת סונטה-הסונטה הקלאסית]]<br />
* [[באסו קונטינואו]]<br />
* [[קונצ'רטו]]<br />
* [[המיסה]]<br />
* [[קנטטה]]<br />
* [[מרטין לותר]]<br />
* [[תנועת ההשכלה]]<br />
* [[סגנון הרוקוקו והסגנון הרגשי]]<br />
* [[קלרינט]]<br />
* [[ארנולד שנברג]]<br />
* [[הכיוון המושווה]]<br />
* [[ולפגנג אמדיאוס מוצרט]]<br />
* [[הסוויטה הבארוקית]]<br />
* [[אנדריאס וורקמייסטר]]<br />
* [[בארוק וקונצ'רטו]]<br />
* [[מושגים, ימי הביניים ועוד..]]<br />
* [[תקופת הרנסאנס]]<br />
* [[הבארוק]]<br />
* [[האופרה, האורוטוריה והקנטטה בבארוק]]</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A7&diff=25176הבארוק2011-04-05T21:34:09Z<p>Revolution 9: דף חדש: ==הקונטרה רפורמציה – הסיבה למעבר לתקופת הבארוק== האפיפיור רוצה להפוך את רומא למפוארת, ולכן מזמין צייר...</p>
<hr />
<div>==הקונטרה רפורמציה – הסיבה למעבר לתקופת הבארוק==<br />
<br />
האפיפיור רוצה להפוך את רומא למפוארת, ולכן מזמין ציירים, אדריכלים ופסלים כדי לקשט את הכנסיות שנבנות, בעקבות כך למעשה נוצר אידיאל חדש של "יופי" שהוא אידיאל של גודל, עושר, ומורכבות.<br />
<br />
הרצון של הכנסייה להפחיד ולהרשים את קהל המאמינים מחלחל גם לכל תחומי האומנות החילוניים.<br />
<br />
==מקור השם בארוק==<br />
משמעות השם היא פנינה בעלת צורה חריגה.<br />
השם ניתן בתקופה הקלאסית ככינוי גנאי לאומנות והמוסיקה בתקופה הקודמת.<br />
<br />
הם התייחסו אל אותה מוסיקה כאל מוסיקה לא מושלמת, לא סימטרית,חסרת איזון, מוגזמת. מוסיקה שנועדה רק כדי ליצור רושם ראוותני.<br />
מבחינת אנשי הקלאסיקה תקופת הבארוק הייתה מעיין 'ניב' מוגזם של עקרונות תקופת הרנסאנס.<br />
<br />
==מאפייני כלליים==<br />
התקופה מתאפיינת בדרמטיות רבה, וברושם רב שנוצר ע"י פאר, וגודל.<br />
<br />
באומנות יש הבעה של רגשות קיצוניים. רגשות של כעס, כאב, אלימות ושמחה מתפרצת.<br />
<br />
==מאפיינים מוסיקלים עיקריים==<br />
<br />
===1. גודל ורושם===<br />
* ההרכבים גדלים – נולדת התזמורת<br />
* יש שילובים של תזמורות ומקהלות, <br />
*מתפתחים מבנים מוסיקלים גדולים ומסובכים.<br />
* מתפתחות יצירות רב פרקיות.<br />
<br />
===2. התפתחות כלי הנגינה===<br />
<br />
* המוסיקה הכלית עומדת בפני עצמה. נכתבות יצירות שמיועדות אך ורק לכלי נגינה.<br />
* המוסיקה הכלית נהיית חשובה יותר ויותר במהלך התקופה עד שבסוף הבארוק המוסיקה הכלית הופכת להיות המוסיקה העקרית שנכתבת.<br />
* יש הבדלה בין סגנון כתיבה למוסיקה כלית וסגנון כתיבה למוסיקה קולית. הסגנון הכלי נקרא הסגנון החדש, ואילו הסגנון הקולי נקרא הסגנון העתיק והוא מבוסס על עקרונות הכתיבה של פלסטרינה <br />
* מפסיקים להשתמש בכלים לא עוצמתיים כמו החליליות, ולעומת זאת יש שימוש גדל והולך בכלי נשיפה ממתכת.<br />
* כלי הקשת הופכים להיות הכלים החשובים המרכיבים את התזמורת.<br />
הסיבות המרכזיות לכך הם ההומוגניות שלהם (כולם בעלי אותו גוון) והיכולת שלהם לנגן לאורך זמן בלי להתעייף.<br />
<br />
===3. וירטואוזיות===<br />
<br />
* רמת הנגינה עולה בעקבות התפתחותם של בתי ספר לנגינה, וכתיבתה של ספרות מקצועית.<br />
* נגנים טובים במיוחד - וירטואוזים מקבלים במה והופכים להיות כוכבים. נכתבת מוסיקה שמיועדת להראות את יכולתם הוירטואוזית. (ע"ע הקונצ'רטו)<br />
* הקסטרטו הופכים להיות כוכבי האופרה. האופרות הופכות להיות כרי דשא להצגת יכולת הקולית המיוחדת של אותם זמרים וירטואוזים. העלילה ואחדות הדרמה והמוסיקה נדחקות הצידה.<br />
<br />
===4. באסו קונטינואו===<br />
* קולות הסופרן והבאס הופכים לחשובים ביותר במוסיקה. הם השלד של המוסיקה, כאשר שאר הקולות הפנימיים ניתנים למילוי ע"פ ההרמוניה.<br />
* בזכות חשיבותו של הבאס, תפקיד הסופרן (המלודיה) נהייה יותר חופשי, והוא פחות "כבול" לפוליפוניה עם שאר הקולות.<br />
* תפקיד הקונטינואו (הבאס) הוא תפקיד מלודי שמבוצע ע"י כלי באס אחד או יותר, ותפקיד הרמוני שמאולתר ע"י כלי הרמוני אחד או יותר ע"פ עקרונות הבאס הממוספר.<br />
<br />
===5. מרקם===<br />
* המרקם המוביל הוא עדיין הפוליפוניה, אם כי זוהי פוליפוניה פחות חיקויית (עד להופעת הפוגה) ויותר חופשית.<br />
* יש שימוש רב יותר במרקמים הומופונים, בעיקר לקטעים סולניים (אופרה וקונצ'רטי)<br />
<br />
===6.ניה טונאלית===<br />
<br />
* היצירות מבוססות על סולמות מז'ורים ומינורים (כמעט ואין כתיבה מודלית)<br />
* יש שילוב בין חשיבה פוליפונית לחשיבה הרמונית פונקציונלית, המלחינים חושבים גם על השילוב הפוליפוני בין הקולות השונים, אך במקביל חושבים על מהלכים הרמונים פונקציונאלים. (טוניקה, דומיננטה, סוב-דומיננטה וכו...)<br />
* יש התייחסות יותר חופשית לדיסוננסים הם יכולים ליפול גם על הפעמה ולא בהכרח צרכים להפתר.<br />
<br />
===7. האפקטים===<br />
<br />
* בתקופת הבארוק מתפתחת ההבנה כי מצבים גופניים יכולים להשפיע על הנפש.<br />
לדוגמא כאשר לחץ הדם עולה – אנחנו מתחילים להלחץ ולכעוס.<br />
במקביל הם מבינים שהמוסיקה יכולה לגרום לאותה השפעה על הנפש במקום המצב הגופני, ולכן מפתחים תורה מוסיקלית שקובעת כיצד ניתן "להפעיל" רגשות אצל בני אדם בעזרת טכניקות מוסיקליות שונות.<br />
* אמצעים מוסיקלים כמו סינקופות – אמורים לעורר תחושה של התרגשות, דיסוננסים מתארים עצב. כרומטיקה מתקשרת לפחד, וטמפי מהיר ללחץ.<br />
* כאשר כותבים מוסיקה בשילוב עם טקסט מנסים המלחינים להביע את הרגש הכללי של הטקסט ולא לתאר מילה ספציפית (כמו ברנסאנס).<br />
<br />
===8. דינאמיקה קונטרסטית – ודינאמיקת מדרגות===<br />
<br />
* לראשונה יש כתיבה של דינאמיקה בתווים.<br />
* מעברים קיצוניים - כאשר חוזרים על אותו משפט מוסיקלי פעמיים נהוג לבצע אותו פעם אחת בפורטה ופעם שניה בפיאנו (כמו הד) <br />
* דינאמיקת מדרגות – כאשר מנגנים סקוונצות עולות נהוג לעלות בדינאמיקה יחד עם הסקוונצה, כאשר כל פסוק יתחיל בדינאמיקה יותר חזקה מהקודמת.<br />
• לא כותבים וכנראה כמעט ולא משתמשים בקרשנדו ודימינואנדו וזאת משום שהצ'מבלו לא מאפשר זאת. <br />
===9. קצב===<br />
* קצב קיצוני – יש שימוש רב בהדגשות שלא על הפעמה (סינקופות) <br />
* קצב מכני – יש תחושה ברור של פעמה במוסיקה, ומשתמשים בתבניות רתמיות חוזרות כדי ליצור תנועה ריתמית בלתי פוסקת.</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%94&diff=25175מוזיקה2011-04-05T21:26:05Z<p>Revolution 9: </p>
<hr />
<div>* [[רצ'יטטיב]]<br />
* [[בלה בארטוק]]<br />
* [[אבוב]]<br />
* [[שיטת שנים עשר הטונים]]<br />
* [[שלוש סיבות חשובות להולדת תקופת הבארוק]]<br />
* [[צורת סונטה-הסונטה הקלאסית]]<br />
* [[באסו קונטינואו]]<br />
* [[קונצ'רטו]]<br />
* [[המיסה]]<br />
* [[קנטטה]]<br />
* [[מרטין לותר]]<br />
* [[תנועת ההשכלה]]<br />
* [[סגנון הרוקוקו והסגנון הרגשי]]<br />
* [[קלרינט]]<br />
* [[ארנולד שנברג]]<br />
* [[הכיוון המושווה]]<br />
* [[ולפגנג אמדיאוס מוצרט]]<br />
* [[הסוויטה הבארוקית]]<br />
* [[אנדריאס וורקמייסטר]]<br />
* [[בארוק וקונצ'רטו]]<br />
* [[מושגים, ימי הביניים ועוד..]]<br />
* [[תקופת הרנסאנס]]<br />
* [[הבארוק]]</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%AA_%D7%94%D7%A8%D7%A0%D7%A1%D7%90%D7%A0%D7%A1&diff=25174תקופת הרנסאנס2011-04-05T21:23:35Z<p>Revolution 9: דף חדש: מוזיקת הרנסאנס היא תקופה במוזיקה הקלאסית בתקופת שבין השנים 1450-1600. תקופה זאת התאפיינה גם במוסיקה דתית ...</p>
<hr />
<div>מוזיקת הרנסאנס היא תקופה במוזיקה הקלאסית בתקופת שבין השנים 1450-1600.<br />
<br />
תקופה זאת התאפיינה גם במוסיקה דתית וגם במוסיקה חילונית. בתקופה זאת פותחה השיטה ההרמונית - שיטה לליווי המנגינה הראשית על - ידי אקורדים (אקורד= 3 צלילים המנוגנים ביחד).<br />
<br />
בתקופה זאת פותחה גם הטונאליות, שיטה אשר מארגנת את המנגינה סביב תו אחד מרכזי, וסביבה מאורגנים שאר התווים.<br />
<br />
בתקופה זאת התפתחו גם מוסיקה לריקודים או "מוסיקה סלונית". יש לציין שבתקופה הזאת הרבו להשתמש ביותר כלי נגינה.<br />
<br />
===מלחינים בולטים בתקופת הרנסאנס===<br />
*גיום דופיי (בערך 1400-1474)<br />
<br />
*ז'וסקין דה פרה (בערך 1445-1521)<br />
<br />
*'ובאני פלסטרינה (בערך 1525-1594)<br />
<br />
*ויליאם בירד (1543-1633)</div>Revolution 9https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%94&diff=25173מוזיקה2011-04-05T21:21:21Z<p>Revolution 9: </p>
<hr />
<div>* [[רצ'יטטיב]]<br />
* [[בלה בארטוק]]<br />
* [[אבוב]]<br />
* [[שיטת שנים עשר הטונים]]<br />
* [[שלוש סיבות חשובות להולדת תקופת הבארוק]]<br />
* [[צורת סונטה-הסונטה הקלאסית]]<br />
* [[באסו קונטינואו]]<br />
* [[קונצ'רטו]]<br />
* [[המיסה]]<br />
* [[קנטטה]]<br />
* [[מרטין לותר]]<br />
* [[תנועת ההשכלה]]<br />
* [[סגנון הרוקוקו והסגנון הרגשי]]<br />
* [[קלרינט]]<br />
* [[ארנולד שנברג]]<br />
* [[הכיוון המושווה]]<br />
* [[ולפגנג אמדיאוס מוצרט]]<br />
* [[הסוויטה הבארוקית]]<br />
* [[אנדריאס וורקמייסטר]]<br />
* [[בארוק וקונצ'רטו]]<br />
* [[מושגים, ימי הביניים ועוד..]]<br />
* [[תקופת הרנסאנס]]</div>Revolution 9