https://www.sikumuna.co.il/api.php?action=feedcontributions&user=%D7%9B%D7%99%D7%9B%D7%99&feedformat=atomסיכומונה - תרומות המשתמש [he]2024-03-29T07:10:13Zתרומות המשתמשMediaWiki 1.39.6https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%91%27-_%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%91%27&diff=19501מלכים ב'- פרק ב'2006-11-21T20:30:33Z<p>כיכי: /* מלכים ב' פרק ב' - אליהו עולה בסערה השמיימה */</p>
<hr />
<div>{{אסנת ארליכמן}}<br />
===מלכים<br />
ב' פרק ב' - אליהו עולה בסערה השמיימה===<br />
פרק ב' פותח בסדרת סיפורים הנקראים מחזור סיפורי אלישע ומתמקד בהקדשת<br />
אלישע לנביא. החלק הראשון של הפרק הוא סיום מחזור הסיפורים על אליהו. הפרק<br />
מתחלק ל-3 יחידות: היחידה הראשונה, פסוקים 11-1, עוסקת בעליית אליהו<br />
השמיימה והקדשת אלישע לנביא. החלק השני, פסוקים 18-12, מתמקד באלישע היורש<br />
את תפקידו הנבואי של אליהו. היחידה השלישית, פסוקים 22-19, מתארת נס שעשה<br />
אלישע כשריפא את מי יריחו.<br />
פסוק 1 פותח בתיאור זמן הדברים "ויהי בהעלות ה' את אליהו בסערה השמים".<br />
המטרה היא לציין את המאורע החשוב כמסמן את זמן התרחשות האירוע החשבו בפרק<br />
והוא הקדשת אלישע לנביא. בפסוק 2 מבקש אליהו בפעם הראשונה מאלישע שלא<br />
להתלוות אליו בלכתו לבית אל, אלישע מסרב בכל תוקף משום שהוא חושש מהעלמות<br />
אליהו, אליהו כפי הנראה בודק את נאמנותו של אלישע. בני הנביאים המוזכרים<br />
בפסוק 3 מודעים לכך שאליהו עומד להעלם ואלישע משתיקם, בסוקים 5-4 חוזרת<br />
שוב הנוסחה של בקשת אליהו מאלישע --> סירוב אלישע --> דברי בני<br />
הנביאים --> השתקתם על ידי אלישע.<br />
בפסוק 6 חוזרת הנוסחה בחלקה. אליהו מבקש מאלישע לעוזבו, אלישע מסרב ושוב<br />
מופיעה חבורת בני הנביאים. הפעם בני הנביאים צופים באליהו ואלישע והפעם<br />
אליהו עושה נס. הוא מקפל את מעלו, מכה את מי הירדן ונוצר מעבר יבש. הנס<br />
שעשה אליהו מתקשר אסוציאטיבית לנס שעשה משה בזמן יציאת מצרים ומעלה כמובן<br />
את חשיבותו של אלישהו. אליהו מציא לאלישע לבקש בקשה לפני פרידתם הסופית<br />
ובפסוק 9 מבקש אלישע "ויהי נא פי שניים ברוחך אלי".<br />
את הביטוי "פי שניים" ניתן לפרש במספר דרכים:<br />
# כפליים.<br />
# כפול מאשר כל נביא אחר.<br />
# שני שליש.<br />
קשה להניח שאלישע שהעריץ את אליהו ביקש לקבל כפול ברוח הנבואה מרבו. בפסר<br />
דברים כ"א 17 בחוק ירושת הכור נאמר כי הבן הבכור יורש כפליים מכל בן אחר<br />
במשפחה. בספר זכריה פירוש המלה כפליים היא שני שלישים.<br />
אליהו עונה לאלישע שיש לו קושי במילוי בקשתו, שאת משום שאדוני הוא האחראי<br />
על הענקת הרוח הנבואית, אולם הוא מבטיח לו שאם יהיה לו כוח נבואי לראות את<br />
אליהו נלקח ממנו - בקשתו תתמלא. בפסוק 11 עולה אליהו בסערה השמיימה ברכב<br />
אש עם פרשי אש.<br />
היחידה השניה של הפרק מתמקדת באלישע שיורש את תפקיד אליהו כמנהיג נבואי.<br />
תגובתו של אלישע להעלמות אליהו מתבטאת במילים ובמעשה: "אבי אבי רכב ישראל<br />
ופרשיו", הפנייה אל אליהו כאב מורה ורב. אלישע קורע את בגדיו לאות אבל<br />
ולאחר מכן מרים את אדרתו של אליהו שנפלה. האדרת מסמלת את מעמדו של הנביא<br />
ותפקידו, את משיחתו של אלישע לנביא במקום אליהו. אלישע מכה על מי הירדן<br />
כדי לחצותם כפי שעשה אליהו ונעשה לו נס כמו לאליהו. מטרת הנס היא לוודא<br />
שהוא יורשו של אליהו ובני הביאים הצופים במעשיו מאשרים את מנהיגותו הבואית<br />
במילים ובמעשה: "נחה רוח אליהו על אלישע", "וישתחוו לו ארצה". בני הנביאים<br />
מבחינים שאליהו איננו, הם חושבים שאליהו נפטר. הם מבקשים לשלוח 50 אנשים<br />
שיחפשו את גופתו, שאולי רוח אדוני השליכה אותה. לאחר הפצרות רבות אלישע<br />
נותן את הסכמתו. הם מחפשים את גופת אליהו אך לא מוצאים אותה.<br />
פסוקים 18-16 מהווים קושי מסויים, בפסוק 5 נאמר שבני הנביאים יודעים<br />
שאדוני עמוד לקחת את אליהו מדוע לפיכך הם מחפשים את גופתו?<br />
יש חוקרים החושבים שפסוקים 18-16 אינם שייכים לסיפור והם הוכנסו על ידי<br />
עורך הפרק. אולם נראה שבני הנביאים יודעים שאדוני ייקח את אליהו, אולם לא<br />
יודעים על הצורה בה נלקח השמיימה ולכן הם חושבים שרוח סערה נשאה אותו<br />
ממקום למקום כפי שהיה ידוע על העלמויות אליהו בעבר. כאשר מתברר להם שאלישע<br />
הוא יורשו של אליהו הם סבורים שאליהו נפטר.<br />
היחידה השלישית בפרק, פסוקים 22-19, מתמקדת בהוכחת יכולתו של אלישע לעשות<br />
ניסים. בני העיר מעלים בפני אלישע בעה. ירחיו, בה יושב אלישע, נמצאת במקום<br />
בו האדמה טובה אבל המים אינם ראויים לשתיה ולכן רבים מתושבי העיר מתים.<br />
אלישע מבקש צלוחית חדשה ומלח ויוצא אל מקור המעיין. הוא השליך מלח<br />
מהצלוחית, אמר דברים בשם אדוני והמים נרפאו. ריפי המים היה בעצם מאין<br />
אמצעי כישוף</div>כיכי