על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

סקירה כללית בנושא גרמניה הנאצית, אידאולוגיה, בניית המשטר - מדמוקרטיה לנאציזם 1933-1939: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
הנה סיכום מלא ומקיף בנושא:
=עלייתו של היטלר לשלטון=


==כיצד עולה היטלר לשלטון?==
* מנהיגה של מפלגת הפועלים שינה את שמה לנאציונל  סוציאליסטים.
* השתמש באסיפות המוניות ובכך הגדיל את מספר האנשים במפלגה.
* הוקמו פלוגות סער ( S.A ) שמטרתן הייתה להגן על היטלר ועל פעילי המפלגה.
* היטלר מנסה לעשות הפיכה, נכשל ונאסר בכלא ושם כתב את ספרו "מאבקיי" ובגרמנית "מיין    "קמפף".
* היטלר משתחרר מהכלא ומבסס את שלטונו במפלגה.
* בעקבות משבר כלכלי נערכו בחירות ומפלגתו של היטלר זכתה בתמיכה רחבה.
* נשיא המדינה חייב לצרף את מפלגתו היטלר לשלטון, אחרת לא יוכל להקים מפלגה.
* היטלר מודע לכוחו בממשלה ודורש להיות קנצלר (ראש ממשלה).
* היטלר יזם את חוק ההסמכה שאיפשר לממשלה לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג (הכנסת).


עלייתו של היטלר לשלטון
==היטלר מבטל את הדמוקרטיה ומקים משטר טוטליטרי==
- בשנת 1933 תופס היטלר את השלטון והופך לקנצלר. היטלר מקבל תמיכה מהעם הגרמני בעקבות בעיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות בגרמניה. בתשובתי אסביר כיצד היטלר מבטל את הדמוקרטיה ומקים משטר טוטליטרי.


כיצד עולה היטלר לשלטון?
*הפיכת המפלגה הנאצית למפלגה היחידה בשלטון: למפלגתו של היטלר אין אופוזיציה. ריבוי מפלגות וריבוי דעות הינו מהווה אחד מהעקרונות המשטר הדמוקרטי. הוצאה מחוץ לחוק של מפלגות לא נאציות, פגיעה בדמוקרטיה ובעקרונותיה.  
1. מנהיגה של מפלגת הפועלים שינה את שמה לנאציונל  סוציאליסטים.
*שריפת הרייכסטאג: פגיעה בסמלה של הדמוקרטיה, שריפת בית הנבחרים- המקום בו נבחרי העם מייצגים את דעות העם. פגיעה ברייכסטאג הינה פגיעה בדמוקרטיה.
2. השתמש באסיפות המוניות ובכך הגדיל את מספר האנשים במפלגה.
*חוק ההסמכה: היטלר הופך למחוקק העליון בגרמניה, היטלר יכול לחוקק חוקים בלי אישור הרייכסטאג ובכך מבטל את החוקה. זוהי פגיעה חמורה בדמוקרטיה ובאחד מעקרונותיה: הפרדת רשויות.  
3. הוקמו פלוגות סער ( S.A ) שמטרתן הייתה להגן על היטלר ועל פעילי המפלגה.  
*ביטול איגודים מקצועיים- פגיעה בחופש ההתארגנות ובחופש הביטוי.
4. היטלר מנסה לעשות הפיכה, נכשל ונאסר בכלא ושם כתב את ספרו "מאבקיי" ובגרמנית "מיין    "קמפף".
*ליל הסכינים הארוכות- היטלר מפחד שהSA עלול לחתור תחתיו ולפגוע בשלטונו. בצעד שמטרתו לשמור על היטלר כשליט יחיד בגרמניה הנאצית, היטלר מחסל את כל צמרת הSA. צעד זה מבטיח שהיטלר ישאר שליט יחיד בגרמניה, תוך פגיעה קשה בדמוקרטיה, בחיים ובבטחון אזרחיו.
5. היטלר משתחרר מהכלא ומבסס את שלטונו במפלגה.  
6. בעקבות משבר כלכלי נערכו בחירות ומפלגתו של היטלר זכתה בתמיכה רחבה.
7. נשיא המדינה חייב לצרף את מפלגתו היטלר לשלטון, אחרת לא יוכל להקים מפלגה.
8. היטלר מודע לכוחו בממשלה ודורש להיות קנצלר (ראש ממשלה).
9. היטלר יזם את חוק ההסמכה שאיפשר לממשלה לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג (הכנסת).


היטלר מבטל את הדמוקרטיה ומקים משטר טוטליטרי:
לאחר עלייתו של היטלר לשלטון וביסוס המשטר שלו ודרכי אמונתו, היטלר מבטל את הדמוקרטיה בדרכים שוהזכרו לעיל ומקים משטר טוטליטרי בגרמניה.  
(פתיחה)- בשנת 1933 תופס היטלר את השלטון והופך לקנצלר. היטלר מקבל תמיכה מהעם הגרמני בעקבות בעיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות בגרמניה. בתשובתי אסביר כיצד היטלר מבטל את הדמוקרטיה ומקים משטר טוטליטרי.
(גוף)- 1. הפיכת המפלגה הנאצית למפלגה היחידה בשלטון: למפלגתו של היטלר אין אופוזיציה. ריבוי מפלגות וריבוי דעות הינו מהווה אחד מהעקרונות המשטר הדמוקרטי. הוצאה מחוץ לחוק של מפלגות לא נאציות, פגיעה בדמוקרטיה ובעקרונותיה.
2. שריפת הרייכסטאג: פגיעה בסמלה של הדמוקרטיה, שריפת בית הנבחרים- המקום בו נבחרי העם מייצגים את דעות העם. פגיעה ברייכסטאג הינה פגיעה בדמוקרטיה.
3. חוק ההסמכה: היטלר הופך למחוקק העליון בגרמניה, היטלר יכול לחוקק חוקים בלי אישור הרייכסטאג ובכך מבטל את החוקה. זוהי פגיעה חמורה בדמוקרטיה ובאחד מעקרונותיה: הפרדת רשויות.
4. ביטול איגודים מקצועיים- פגיעה בחופש ההתארגנות ובחופש הביטוי.
5. ליל הסכינים הארוכות- יש להסביר מהו הלילה הזה וכמו כן יש להסביר שהפגיעה היא בחיים ובטחון. היטלר הרג את קציני הסער מאחר וחשש שהם התחזקו יתר על המידה והם יפגעו בו.
(סיום)- לסיכום, לאחר עלייתו של היטלר לשלטון וביסוס המשטר שלו ודרכי אמונתו, על ידי כל הדברים הללו היטלר מוטט את הדמוקרטיה והפך את השלטון הדמוקרטי בגרמניה לשלטון טוטליטרי.  




האידיאולוגיה הנאצית:
==האידיאולוגיה הנאצית==
1. גזענות וטוהר הגזע- הנאצים טענו שהחברה האנושית נחלקת לגזעים עליונים וגזעים נחותים. סופם של העליונים לשרוד ולנצח ושל האחרים להיכחד. הנאצים ביקשו לשמור על טוהר הגזע הארי וכן למנוע את עירובו עם גזעים שלטענתם הם נחותים.  
*גזענות וטוהר הגזע- הנאצים טענו שהחברה האנושית נחלקת לגזעים עליונים וגזעים נחותים. סופם של העליונים לשרוד ולנצח ושל האחרים להיכחד. הנאצים ביקשו לשמור על טוהר הגזע הארי וכן למנוע את עירובו עם גזעים שלטענתם הם נחותים.
*לאומנות-הנאציזם ראה במדינה ובלאום  ערך עליון ששום גורם או עיקרון מוסרי לא יכולים להגביל את סמכויותיה. טובתה וסיפוק המדינה חשובים יותר מכל דבר והיא רשאית לכוון את חייו של הפרט.   
*מרחב מחייה- העם הגרמני זקוק "למרחב מחייה" והוא זכאי להבטיח לעצמו מרחב זה על חשבון של עמים אחרים. מרחב המחייה יושג על ידי כיבוש מזרח אירופה והפיכת העמים הסלבים הנחותים לעבדי הגרמנים הארים.
*אנטישמיות- בספרו מיין קמפף היהודי תואר כיצור, תת אדם מעוות המאיים על התפתחות הגזע האנושי בכלל והגזע הארי בפרט. 
*עקרון המנהיג- הפיהרר, מנהיג העם הגרמני, הוא זה שנועד להוליך את גרמניה לגדולה ולשיאים שטרם היו כמותם. הוא ניחן בכוחות על טבעיים ונבחר על ידי ההשגחה העליונה למלא תפקיד זה. האומה והצבא הגרמני חייבים להישבע אמונים למנהיג ולהלחם עבורו עד טיפת דמם האחרונה.  


כיצד הנאצים שמרו על טוהר הגזע?
===כיצד הנאצים שמרו על טוהר הגזע?===
א. "המתות חסד"- בחברה ישנם אנשים חולים במחלות שעוברות בתורשה ולכן יש להרוג אותם. הכוונה לחולי נפש. כמובן יש להרוג את כל מי שנופל כנטל על החברה: מפגרים, הומואים.  
*"המתות חסד" - בחברה ישנם אנשים חולים במחלות שעוברות בתורשה ולכן יש להרוג אותם. הכוונה לחולי נפש. כמובן יש להרוג את כל מי שנופל כנטל על החברה: מפגרים, הומואים.  
ב. חוות הרבעה- מקום בו נפגשו נשים אריות וחיילי S.S במטרה להתרבות. הילדים שנולדו נלקחו על ידי השלטון, גודלו על ידי השלטון וגודלו ע"פ עקרונות האידיאולוגיה הנאצית.
*חוות הרבעה - מקום בו נפגשו נשים אריות וחיילי S.S במטרה להתרבות. הילדים שנולדו נלקחו על ידי השלטון, גודלו על ידי השלטון וגודלו ע"פ עקרונות האידיאולוגיה הנאצית.
ג. ניסויים על ידי מנגלה- מנגלה חקר את תופעת התאומים בטבע וניסה להבין כיצד אפשר ליצור תאומים באופן מלאכותי. כמו כן ערך ניסויים בצבע העיניים כדי ליצור עיניים בהירות בדומה לגזע הארי.  
*ניסויים על ידי מנגלה - מנגלה חקר את תופעת התאומים בטבע וניסה להבין כיצד אפשר ליצור תאומים באופן מלאכותי. כמו כן ערך ניסויים בצבע העיניים כדי ליצור עיניים בהירות בדומה לגזע הארי.  
ד. עיקור-  המטרה: ניסיון לשלוט בדור הבא. העיקור נעשה בעזרת קרני רנטגן.  
*עיקור -  המטרה: ניסיון לשלוט בדור הבא. העיקור נעשה בעזרת קרני רנטגן.  
ה. חטיפת ילדים בעלי חזות ארית- אותם ילדים חונכו בפנימיות גרמניות שפעלו על פי עקרונות האידיאולוגיה הנאצית.     
*חטיפת ילדים בעלי חזות ארית - אותם ילדים חונכו בפנימיות גרמניות שפעלו על פי עקרונות האידיאולוגיה הנאצית.   
2. לאומנות-הנאציזם ראה במדינה ובלאום  ערך עליון ששום גורם או עיקרון מוסרי לא יכולים                                                                                      להגביל את סמכויותיה. טובתה וסיפוק המדינה חשובים יותר מכל דבר והיא רשאית לכוון את חייו של הפרט.   
3. מרחב מחייה- העם הגרמני זקוק "למרחב מחייה" והוא זכאי להבטיח לעצמו מרחב זה על חשבון של עמים אחרים. מרחב המחייה יושג על ידי כיבוש מזרח אירופה והפיכת העמים הסלבים הנחותים לעבדי הגרמנים הארים.
4. אנטישמיות- בספרו מיין קמפף היהודי תואר כיצור, תת אדם מעוות המאיים על התפתחות הגזע האנושי בכלל והגזע הארי בפרט.   
5. עקרון המנהיג- הפיהרר, מנהיג העם הגרמני, הוא זה שנועד להוליך את גרמניה לגדולה ולשיאים שטרם היו כמותם. הוא ניחן בכוחות על טבעיים ונבחר על ידי ההשגחה העליונה למלא תפקיד זה. האומה והצבא הגרמני חייבים להישבע אמונים למנהיג ולהלחם עבורו עד טיפת דמם האחרונה.


היהודים בגרמניה בשנים 1933- 1939
==היהודים בגרמניה בשנים 1933- 1939==


1. יום החרם-
===יום החרם===
מתי התרחש?
====מתי התרחש?====
חודשיים לאחר מינויו של היטלר לקנצלר ב- 1934.  
חודשיים לאחר מינויו של היטלר לקנצלר ב- 1934.  
מה קרה?
 
====מה קרה?====
כרוזי ענק הופיעו ברחובות ואסרו קנייה בבתי עסק בבעלות יהודית ושימוש בשירותי רופאים, עורכי דין יהודים במטרה לצמצם את השפעתם המזיקה של היהודים על כלכלת גרמניה.  
כרוזי ענק הופיעו ברחובות ואסרו קנייה בבתי עסק בבעלות יהודית ושימוש בשירותי רופאים, עורכי דין יהודים במטרה לצמצם את השפעתם המזיקה של היהודים על כלכלת גרמניה.  
השלכות \ תוצאות:
 
====השלכות \ תוצאות====
היטלר זוכה לשיתוף פעולה מצד האוכלוסייה הגרמנית. יום החרם הסתיים לאחר יום אחד בלבד בגלל דעת קהל עוינת מצד העולם.  
היטלר זוכה לשיתוף פעולה מצד האוכלוסייה הגרמנית. יום החרם הסתיים לאחר יום אחד בלבד בגלל דעת קהל עוינת מצד העולם.  
חוקי נירנברג-
 
מתי התרחשו?
 
===חוקי נירנברג===
====מתי התרחשו?====
ספטמבר 1935 בעיר נירנברג בגרמניה חוקקו חוקים נגד היהודים.
ספטמבר 1935 בעיר נירנברג בגרמניה חוקקו חוקים נגד היהודים.
מה קרה?
 
====מה קרה?====
חוקים מפלים כנגד היהודים אשר שללו את זכויות האזרח שלהם, אסרו קשרים בין יהודים לבין בעלי דם גרמני, אסרו על היהודים להניף את דגל המדינה ושייכות ללאום.  
חוקים מפלים כנגד היהודים אשר שללו את זכויות האזרח שלהם, אסרו קשרים בין יהודים לבין בעלי דם גרמני, אסרו על היהודים להניף את דגל המדינה ושייכות ללאום.  
השלכות \ תוצאות:
 
א) השפלת היהודים ובידודם מהחברה והתרבות הגרמנית.  
====השלכות \ תוצאות====
ב) זירוז הגירת היהודים מגרמניה.  
*השפלת היהודים ובידודם מהחברה והתרבות הגרמנית.  
ג) גיבוש העם הגרמני סביב המדיניות הגזענית.  
*זירוז הגירת היהודים מגרמניה.  
3. ועידת אויאן-
*גיבוש העם הגרמני סביב המדיניות הגזענית.  
מתי התרחשה?
 
 
===ועידת אויאן===
====מתי התרחשה?====
התרחשה ביולי 1938 בעיר אויאן לה-ביאן.  
התרחשה ביולי 1938 בעיר אויאן לה-ביאן.  
מה קרה?
 
====מה קרה?====
נשיא ארצות הברית פרנקלין רוזוולט, החליט לקיים ועידה בין לאומית לענייני פליטים, שתדון בגורל הפליטים היהודים מגרמניה. בוועידה השתתפו נציגים מ-32 מדינות. רוב הדוברים בוועידה דיברו על הצורך בעזרה לפליטים היהודיים, אך לכל אחד מהם הייתה סיבה למה ארצו אינה יכולה את הפליטים היהודיים למעט כמה ארצות שהיו מוכנות לקלוט מספר מצומצם של פליטים. לוועידה לא היו כמעט תוצאות מעשיות ומכאן, היטלר יכול היה להבין שהעולם נשאר אדיש לבעיית היהודים ולכן יכול היה להמשיך ביחסו כלפי היהודים ובמדיניותו.   
נשיא ארצות הברית פרנקלין רוזוולט, החליט לקיים ועידה בין לאומית לענייני פליטים, שתדון בגורל הפליטים היהודים מגרמניה. בוועידה השתתפו נציגים מ-32 מדינות. רוב הדוברים בוועידה דיברו על הצורך בעזרה לפליטים היהודיים, אך לכל אחד מהם הייתה סיבה למה ארצו אינה יכולה את הפליטים היהודיים למעט כמה ארצות שהיו מוכנות לקלוט מספר מצומצם של פליטים. לוועידה לא היו כמעט תוצאות מעשיות ומכאן, היטלר יכול היה להבין שהעולם נשאר אדיש לבעיית היהודים ולכן יכול היה להמשיך ביחסו כלפי היהודים ובמדיניותו.   
השלכות \ תוצאות:
 
====השלכות \ תוצאות====
לוועידה לא היו כמעט תוצאות מעשיות למעט כמה: קנדה הייתה מוכנה לקלוט רק חקלאים, ארצות הברית הייתה מוכנה לקלוט 27,000 יהודים מתוך מאות אלפי הפליטים. רק שלוש מדינות גילו יותר רצון לקלוט פליטים יהודים: הרפובליקה הדומיניקאנית, הולנד ודנמרק.  
לוועידה לא היו כמעט תוצאות מעשיות למעט כמה: קנדה הייתה מוכנה לקלוט רק חקלאים, ארצות הברית הייתה מוכנה לקלוט 27,000 יהודים מתוך מאות אלפי הפליטים. רק שלוש מדינות גילו יותר רצון לקלוט פליטים יהודים: הרפובליקה הדומיניקאנית, הולנד ודנמרק.  


4. ליל הבדולח-
 
מתי התרחש?
===ליל הבדולח===
====מתי התרחש?====
התרחש בנובמבר 1938.
התרחש בנובמבר 1938.
מה קרה?
 
====מה קרה?====
הגרמנים פרעו בכל רחבי המדינה ביהודים, ברכושם, ובכל מה שהיה לו קשר כלשהו, ולו גם קטן ביותר, ליהודים.  
הגרמנים פרעו בכל רחבי המדינה ביהודים, ברכושם, ובכל מה שהיה לו קשר כלשהו, ולו גם קטן ביותר, ליהודים.  
השלכות \ תוצאות:
 
====השלכות \ תוצאות====
לראשונה פגיעה פיזית ביהודים. 193 יהודים נרצחו בגרמניה. דמם של היהודים מותר.
לראשונה פגיעה פיזית ביהודים. 193 יהודים נרצחו בגרמניה. דמם של היהודים מותר.


מושגים
==מושגים==
 
1. מאבקיי ( מיין קמפף )-  בסיוע אנשי פלוגות הסער ולאחר שתפס בכוח את השלטון ניסה היטלר לערוך הפיכה,ניסיון הפיכה זה נכשל, והיטלר נידון למאסר. בעת מאסרו כתב את הספר מיין קמפף ובו הציג את עיקרי תפיסתו.
2. גסטאפו- עד אז היו בגרמניה מספר משטרות. החל מ-1933 נבנו מחנות ריכוז, לשם הושלכו כל מתנגדי המשטר הגרמני (לא כולל יהודים)-הגסטאפו. גסטאפו-איחוד כל המשטרות, משטרה חשאית.
3. חוק ההסמכה- היטלר יזם את חוק ההסמכה חוק שאיפשר לממשלה לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג ותוך התעלמות מן החוקה. חוק זה הביא לביטול הפרדת הרשויות השלטון, לנטרול החוקה ולחיסולו של הרייכסטאג.
4. רייכסטאג- בניין הכנסת שבו שוכן הפרלמנט הגרמני. (רייכסטאג=כנסת). הרייכסטאג הוא בית הנבחרים. באקט של ביטול הדמוקרטיה שרף היטלר את בית הנבחרים והאשים את הקומוניסטים.
 
5. גזענות- השקפת עולם המאפיינת קבוצות בני אדם על פי תכונות משותפות מסוימות הקובעות את כישוריהם, מראם והתנהגותם.
6. אנטישמיות- המושג אנטישמיות מציין שנאת היהודים. אנטי=נגד, שמיים=העמים השמיים,הנחותים שביניהם נמנים היהודים.
7. קנצלר- קנצלר הוא ראש הממשלה.
8. ליל הסכינים הארוכות- בלילה זה היטלר "טיהר" את שורות פלוגות הסער וחיסל את העומד בראש הארגון שהיה בן בריתו. לפי הערכות נרצחו באותו הלילה ובימים שלאחר מכן כאלף איש ובהם כל צמרת  S.A. פלוגות הסער איבדו את חשיבותן ואת השפעתן. פלוגות המגן ה- S.S  גוף קטן של שומרי ראשו של  היטלר, התחזקו וקיבלו על עצמן למלא חלק מתפקידי פלוגות הסער.
9. פלוגות הסער (S.A)- נועדו להגן על היטלר ועל פעילי המפלגה. בפלוגות הסער נכללו צעירים שכונו, בשל צבע מדיהם, "לובשי החולצות החומות". פלוגות אלו נקטו אמצעים אלימים נגד יריבים פוליטיים.   


10. פלוגות המגן (S.S)- גוף קטן של שומרי ראשו של היטלר שקם לאחר איבוד החשיבות של פלוגות הסער בעקבות ליל הסכינים הארוכות בו חוסלו רוב בכירי ואנשי פלוגות הסער.
*מאבקיי ( מיין קמפף )-  בסיוע אנשי פלוגות הסער ולאחר שתפס בכוח את השלטון ניסה היטלר לערוך הפיכה,ניסיון הפיכה זה נכשל, והיטלר נידון למאסר. בעת מאסרו כתב את הספר מיין קמפף ובו הציג את עיקרי תפיסתו.
*גסטאפו- עד אז היו בגרמניה מספר משטרות. החל מ-1933 נבנו מחנות ריכוז, לשם הושלכו כל מתנגדי המשטר הגרמני (לא כולל יהודים)-הגסטאפו. גסטאפו-איחוד כל המשטרות, משטרה חשאית.
*חוק ההסמכה- היטלר יזם את חוק ההסמכה חוק שאיפשר לממשלה לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג ותוך התעלמות מן החוקה. חוק זה הביא לביטול הפרדת הרשויות השלטון, לנטרול החוקה ולחיסולו של הרייכסטאג.
*רייכסטאג- בניין הכנסת שבו שוכן הפרלמנט הגרמני. (רייכסטאג=כנסת). הרייכסטאג הוא בית הנבחרים. באקט של ביטול הדמוקרטיה שרף היטלר את בית הנבחרים והאשים את הקומוניסטים.
*גזענות- השקפת עולם המאפיינת קבוצות בני אדם על פי תכונות משותפות מסוימות הקובעות את כישוריהם, מראם והתנהגותם.
*אנטישמיות- המושג אנטישמיות מציין שנאת היהודים. אנטי=נגד, שמיים=העמים השמיים,הנחותים שביניהם נמנים היהודים.
*קנצלר- קנצלר הוא ראש הממשלה.
*ליל הסכינים הארוכות- בלילה זה היטלר "טיהר" את שורות פלוגות הסער וחיסל את העומד בראש הארגון שהיה בן בריתו. לפי הערכות נרצחו באותו הלילה ובימים שלאחר מכן כאלף איש ובהם כל צמרת  S.A. פלוגות הסער איבדו את חשיבותן ואת השפעתן. פלוגות המגן ה- S.S  גוף קטן של שומרי ראשו של  היטלר, התחזקו וקיבלו על עצמן למלא חלק מתפקידי פלוגות הסער.
*פלוגות הסער (S.A)- נועדו להגן על היטלר ועל פעילי המפלגה. בפלוגות הסער נכללו צעירים שכונו, בשל צבע מדיהם, "לובשי החולצות החומות". פלוגות אלו נקטו אמצעים אלימים נגד יריבים פוליטיים.   
*פלוגות המגן (S.S)- גוף קטן של שומרי ראשו של היטלר שקם לאחר איבוד החשיבות של פלוגות הסער בעקבות ליל הסכינים הארוכות בו חוסלו רוב בכירי ואנשי פלוגות הסער.

גרסה אחרונה מ־23:02, 23 בינואר 2009

עלייתו של היטלר לשלטון

כיצד עולה היטלר לשלטון?

  • מנהיגה של מפלגת הפועלים שינה את שמה לנאציונל סוציאליסטים.
  • השתמש באסיפות המוניות ובכך הגדיל את מספר האנשים במפלגה.
  • הוקמו פלוגות סער ( S.A ) שמטרתן הייתה להגן על היטלר ועל פעילי המפלגה.
  • היטלר מנסה לעשות הפיכה, נכשל ונאסר בכלא ושם כתב את ספרו "מאבקיי" ובגרמנית "מיין "קמפף".
  • היטלר משתחרר מהכלא ומבסס את שלטונו במפלגה.
  • בעקבות משבר כלכלי נערכו בחירות ומפלגתו של היטלר זכתה בתמיכה רחבה.
  • נשיא המדינה חייב לצרף את מפלגתו היטלר לשלטון, אחרת לא יוכל להקים מפלגה.
  • היטלר מודע לכוחו בממשלה ודורש להיות קנצלר (ראש ממשלה).
  • היטלר יזם את חוק ההסמכה שאיפשר לממשלה לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג (הכנסת).

היטלר מבטל את הדמוקרטיה ומקים משטר טוטליטרי

- בשנת 1933 תופס היטלר את השלטון והופך לקנצלר. היטלר מקבל תמיכה מהעם הגרמני בעקבות בעיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות בגרמניה. בתשובתי אסביר כיצד היטלר מבטל את הדמוקרטיה ומקים משטר טוטליטרי.

  • הפיכת המפלגה הנאצית למפלגה היחידה בשלטון: למפלגתו של היטלר אין אופוזיציה. ריבוי מפלגות וריבוי דעות הינו מהווה אחד מהעקרונות המשטר הדמוקרטי. הוצאה מחוץ לחוק של מפלגות לא נאציות, פגיעה בדמוקרטיה ובעקרונותיה.
  • שריפת הרייכסטאג: פגיעה בסמלה של הדמוקרטיה, שריפת בית הנבחרים- המקום בו נבחרי העם מייצגים את דעות העם. פגיעה ברייכסטאג הינה פגיעה בדמוקרטיה.
  • חוק ההסמכה: היטלר הופך למחוקק העליון בגרמניה, היטלר יכול לחוקק חוקים בלי אישור הרייכסטאג ובכך מבטל את החוקה. זוהי פגיעה חמורה בדמוקרטיה ובאחד מעקרונותיה: הפרדת רשויות.
  • ביטול איגודים מקצועיים- פגיעה בחופש ההתארגנות ובחופש הביטוי.
  • ליל הסכינים הארוכות- היטלר מפחד שהSA עלול לחתור תחתיו ולפגוע בשלטונו. בצעד שמטרתו לשמור על היטלר כשליט יחיד בגרמניה הנאצית, היטלר מחסל את כל צמרת הSA. צעד זה מבטיח שהיטלר ישאר שליט יחיד בגרמניה, תוך פגיעה קשה בדמוקרטיה, בחיים ובבטחון אזרחיו.

לאחר עלייתו של היטלר לשלטון וביסוס המשטר שלו ודרכי אמונתו, היטלר מבטל את הדמוקרטיה בדרכים שוהזכרו לעיל ומקים משטר טוטליטרי בגרמניה.


האידיאולוגיה הנאצית

  • גזענות וטוהר הגזע- הנאצים טענו שהחברה האנושית נחלקת לגזעים עליונים וגזעים נחותים. סופם של העליונים לשרוד ולנצח ושל האחרים להיכחד. הנאצים ביקשו לשמור על טוהר הגזע הארי וכן למנוע את עירובו עם גזעים שלטענתם הם נחותים.
  • לאומנות-הנאציזם ראה במדינה ובלאום ערך עליון ששום גורם או עיקרון מוסרי לא יכולים להגביל את סמכויותיה. טובתה וסיפוק המדינה חשובים יותר מכל דבר והיא רשאית לכוון את חייו של הפרט.
  • מרחב מחייה- העם הגרמני זקוק "למרחב מחייה" והוא זכאי להבטיח לעצמו מרחב זה על חשבון של עמים אחרים. מרחב המחייה יושג על ידי כיבוש מזרח אירופה והפיכת העמים הסלבים הנחותים לעבדי הגרמנים הארים.
  • אנטישמיות- בספרו מיין קמפף היהודי תואר כיצור, תת אדם מעוות המאיים על התפתחות הגזע האנושי בכלל והגזע הארי בפרט.
  • עקרון המנהיג- הפיהרר, מנהיג העם הגרמני, הוא זה שנועד להוליך את גרמניה לגדולה ולשיאים שטרם היו כמותם. הוא ניחן בכוחות על טבעיים ונבחר על ידי ההשגחה העליונה למלא תפקיד זה. האומה והצבא הגרמני חייבים להישבע אמונים למנהיג ולהלחם עבורו עד טיפת דמם האחרונה.

כיצד הנאצים שמרו על טוהר הגזע?

  • "המתות חסד" - בחברה ישנם אנשים חולים במחלות שעוברות בתורשה ולכן יש להרוג אותם. הכוונה לחולי נפש. כמובן יש להרוג את כל מי שנופל כנטל על החברה: מפגרים, הומואים.
  • חוות הרבעה - מקום בו נפגשו נשים אריות וחיילי S.S במטרה להתרבות. הילדים שנולדו נלקחו על ידי השלטון, גודלו על ידי השלטון וגודלו ע"פ עקרונות האידיאולוגיה הנאצית.
  • ניסויים על ידי מנגלה - מנגלה חקר את תופעת התאומים בטבע וניסה להבין כיצד אפשר ליצור תאומים באופן מלאכותי. כמו כן ערך ניסויים בצבע העיניים כדי ליצור עיניים בהירות בדומה לגזע הארי.
  • עיקור - המטרה: ניסיון לשלוט בדור הבא. העיקור נעשה בעזרת קרני רנטגן.
  • חטיפת ילדים בעלי חזות ארית - אותם ילדים חונכו בפנימיות גרמניות שפעלו על פי עקרונות האידיאולוגיה הנאצית.

היהודים בגרמניה בשנים 1933- 1939

יום החרם

מתי התרחש?

חודשיים לאחר מינויו של היטלר לקנצלר ב- 1934.

מה קרה?

כרוזי ענק הופיעו ברחובות ואסרו קנייה בבתי עסק בבעלות יהודית ושימוש בשירותי רופאים, עורכי דין יהודים במטרה לצמצם את השפעתם המזיקה של היהודים על כלכלת גרמניה.

השלכות \ תוצאות

היטלר זוכה לשיתוף פעולה מצד האוכלוסייה הגרמנית. יום החרם הסתיים לאחר יום אחד בלבד בגלל דעת קהל עוינת מצד העולם.


חוקי נירנברג

מתי התרחשו?

ספטמבר 1935 בעיר נירנברג בגרמניה חוקקו חוקים נגד היהודים.

מה קרה?

חוקים מפלים כנגד היהודים אשר שללו את זכויות האזרח שלהם, אסרו קשרים בין יהודים לבין בעלי דם גרמני, אסרו על היהודים להניף את דגל המדינה ושייכות ללאום.

השלכות \ תוצאות

  • השפלת היהודים ובידודם מהחברה והתרבות הגרמנית.
  • זירוז הגירת היהודים מגרמניה.
  • גיבוש העם הגרמני סביב המדיניות הגזענית.


ועידת אויאן

מתי התרחשה?

התרחשה ביולי 1938 בעיר אויאן לה-ביאן.

מה קרה?

נשיא ארצות הברית פרנקלין רוזוולט, החליט לקיים ועידה בין לאומית לענייני פליטים, שתדון בגורל הפליטים היהודים מגרמניה. בוועידה השתתפו נציגים מ-32 מדינות. רוב הדוברים בוועידה דיברו על הצורך בעזרה לפליטים היהודיים, אך לכל אחד מהם הייתה סיבה למה ארצו אינה יכולה את הפליטים היהודיים למעט כמה ארצות שהיו מוכנות לקלוט מספר מצומצם של פליטים. לוועידה לא היו כמעט תוצאות מעשיות ומכאן, היטלר יכול היה להבין שהעולם נשאר אדיש לבעיית היהודים ולכן יכול היה להמשיך ביחסו כלפי היהודים ובמדיניותו.

השלכות \ תוצאות

לוועידה לא היו כמעט תוצאות מעשיות למעט כמה: קנדה הייתה מוכנה לקלוט רק חקלאים, ארצות הברית הייתה מוכנה לקלוט 27,000 יהודים מתוך מאות אלפי הפליטים. רק שלוש מדינות גילו יותר רצון לקלוט פליטים יהודים: הרפובליקה הדומיניקאנית, הולנד ודנמרק.


ליל הבדולח

מתי התרחש?

התרחש בנובמבר 1938.

מה קרה?

הגרמנים פרעו בכל רחבי המדינה ביהודים, ברכושם, ובכל מה שהיה לו קשר כלשהו, ולו גם קטן ביותר, ליהודים.

השלכות \ תוצאות

לראשונה פגיעה פיזית ביהודים. 193 יהודים נרצחו בגרמניה. דמם של היהודים מותר.

מושגים

  • מאבקיי ( מיין קמפף )- בסיוע אנשי פלוגות הסער ולאחר שתפס בכוח את השלטון ניסה היטלר לערוך הפיכה,ניסיון הפיכה זה נכשל, והיטלר נידון למאסר. בעת מאסרו כתב את הספר מיין קמפף ובו הציג את עיקרי תפיסתו.
  • גסטאפו- עד אז היו בגרמניה מספר משטרות. החל מ-1933 נבנו מחנות ריכוז, לשם הושלכו כל מתנגדי המשטר הגרמני (לא כולל יהודים)-הגסטאפו. גסטאפו-איחוד כל המשטרות, משטרה חשאית.
  • חוק ההסמכה- היטלר יזם את חוק ההסמכה חוק שאיפשר לממשלה לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג ותוך התעלמות מן החוקה. חוק זה הביא לביטול הפרדת הרשויות השלטון, לנטרול החוקה ולחיסולו של הרייכסטאג.
  • רייכסטאג- בניין הכנסת שבו שוכן הפרלמנט הגרמני. (רייכסטאג=כנסת). הרייכסטאג הוא בית הנבחרים. באקט של ביטול הדמוקרטיה שרף היטלר את בית הנבחרים והאשים את הקומוניסטים.
  • גזענות- השקפת עולם המאפיינת קבוצות בני אדם על פי תכונות משותפות מסוימות הקובעות את כישוריהם, מראם והתנהגותם.
  • אנטישמיות- המושג אנטישמיות מציין שנאת היהודים. אנטי=נגד, שמיים=העמים השמיים,הנחותים שביניהם נמנים היהודים.
  • קנצלר- קנצלר הוא ראש הממשלה.
  • ליל הסכינים הארוכות- בלילה זה היטלר "טיהר" את שורות פלוגות הסער וחיסל את העומד בראש הארגון שהיה בן בריתו. לפי הערכות נרצחו באותו הלילה ובימים שלאחר מכן כאלף איש ובהם כל צמרת S.A. פלוגות הסער איבדו את חשיבותן ואת השפעתן. פלוגות המגן ה- S.S גוף קטן של שומרי ראשו של היטלר, התחזקו וקיבלו על עצמן למלא חלק מתפקידי פלוגות הסער.
  • פלוגות הסער (S.A)- נועדו להגן על היטלר ועל פעילי המפלגה. בפלוגות הסער נכללו צעירים שכונו, בשל צבע מדיהם, "לובשי החולצות החומות". פלוגות אלו נקטו אמצעים אלימים נגד יריבים פוליטיים.
  • פלוגות המגן (S.S)- גוף קטן של שומרי ראשו של היטלר שקם לאחר איבוד החשיבות של פלוגות הסער בעקבות ליל הסכינים הארוכות בו חוסלו רוב בכירי ואנשי פלוגות הסער.