על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

מושגים בתנ"ך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 104 בתים ,  6 באוקטובר 2007
 
(4 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
==מושגים תנ"כיים==
===מושגים תנ"כיים===


*מסודרים לפי האותיות האלף-בית.
*<אדום>מסודרים לפי האותיות האלף-בית</אדום>.


==א==
==א==


'''אירוניה:''' לעג ולגלוג במובן הפשוט. אירוניה נוצרת כשהקורא יודע משהו שהדמויות בעלילה לא יודעות.
'''אירוניה:''' לעג ולגלוג במובן הפשוט. אירוניה נוצרת כשהקורא יודע משהו שהדמויות בעלילה לא יודעות.<br><br>
'''אקספוזיציה:''' פתיחה, הצגת הדמויות הפועלות, המקום, הזמן ונושא העלילה.
'''אקספוזיציה:''' פתיחה, הצגת הדמויות הפועלות, המקום, הזמן ונושא העלילה.


שורה 20: שורה 20:
==ה==
==ה==


'''הגישה המסורתית:''' הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י יהוה למשה בהר סיני. התורה היא ספר קדוש. יהוה הכתיב אותה למשה. נביאים כתובים – מאמינה שמדובר על ספרי קודש אבל בני אדם כתבו אותם ולא יהוה.
'''הגישה המסורתית:''' הגישה הזו חושבת שכל התורה מורכבת מ-5 ספרים שניתנו ע"י יהוה למשה בהר סיני. התורה היא ספר קדוש. יהוה הכתיב אותה למשה. נביאים כתובים – מאמינה שמדובר על ספרי קודש אבל בני אדם כתבו אותם ולא יהוה.<br><br>
'''הגישה הביקורתית:''' בני האדם כתבו את התנ"ך. בני אדם שונים, תקופות שונות, יכולים להיות ניגודים וסתירות.
'''הגישה הביקורתית:''' בני האדם כתבו את התנ"ך. בני אדם שונים, תקופות שונות, יכולים להיות ניגודים וסתירות.<br><br>
'''היסטוריה:''' עובדות, ממצאים, הערכות, פירושים.
'''היסטוריה:''' עובדות, ממצאים, הערכות, פירושים.<br><br>
'''היסטוריוגרפיה:''' כתיבה היסטורית, מתן העובדות ההיסטוריות ללא פרשנות דתית.  
'''היסטוריוגרפיה:''' כתיבה היסטורית, מתן העובדות ההיסטוריות ללא פרשנות דתית.<br><br>
'''היסטוריוסופיה:''' הסבר המאורעות ההיסטוריים ע"פ השקפתו האמונית-דתית של הסופר המקראי, לדוג': במלכים ב' י"א קובע הסופר המקראי ששקיעת מלכות שלמה היא תוצאה ישירה של חטאיו ושל חטאי נשותיו, אך מבחינה היסטורית אובייקטיבית יש להדגיש דווקא את האופוזיציה שקמה לו מבפנים ומבחוץ.  
'''היסטוריוסופיה:''' הסבר המאורעות ההיסטוריים ע"פ השקפתו האמונית-דתית של הסופר המקראי, לדוג': במלכים ב' י"א קובע הסופר המקראי ששקיעת מלכות שלמה היא תוצאה ישירה של חטאיו ושל חטאי נשותיו, אך מבחינה היסטורית אובייקטיבית יש להדגיש דווקא את האופוזיציה שקמה לו מבפנים ומבחוץ. <br><br>
'''הסבר אטיולוגי:''' הסבר מאוחר לתופעה שקיימת או לתופעה בימיו של המחבר.
'''הסבר אטיולוגי:''' הסבר מאוחר לתופעה שקיימת או לתופעה בימיו של המחבר.


שורה 64: שורה 64:
==מ==
==מ==


'''מדרש שם:''' נתינת שם לאדם על סמך מאורע הקשור בו.<br>
'''מדרש שם:''' נתינת שם לאדם על סמך מאורע הקשור בו.<br><br>
'''מידה כנגד מידה:''' <br>
'''מידה כנגד מידה:''' <br>
1. בתחום שבו נעשה החטא, שם יינתן העונש.<br>
1. בתחום שבו נעשה החטא, שם יינתן העונש.<br>
2. מה שרצה החוטא להשיג- יקבל בדיוק את ההפך.<br><br>
2. מה שרצה החוטא להשיג- יקבל בדיוק את ההפך.<br><br>


'''מילה מנחה:''' מילה שחוזרת והופכת למילת מפתח.<br>
'''מילה מנחה:''' מילה שחוזרת והופכת למילת מפתח. <br><br>
'''מעשה אבות סימן לבנים:''' פעולותיהם של אברהם, יצחק ויעקב, האבות הרוחניים- יש בהם רמז למה שיקרה לבני ישראל.<br><br>
'''מעשה אבות סימן לבנים:''' פעולותיהם של אברהם, יצחק ויעקב, האבות הרוחניים- יש בהם רמז למה שיקרה לבני ישראל.<br><br>
'''מנסרת המכון המזרחי בשיקאגו:'''
'''מנסרת המכון המזרחי בשיקאגו:'''
שורה 100: שורה 100:
==ת==
==ת==


'''תפיסת גמול אישי:''' כאשר ה' מעניש או נותן שכר אך ורק עפ"י מעשיו של האדם עצמו ורק לו בלבד.
'''תפיסת גמול אישי:''' כאשר ה' מעניש או נותן שכר אך ורק עפ"י מעשיו של האדם עצמו ורק לו בלבד.<br><br>
'''תפיסת גמול קיבוצי:''' כאשר ה' מעניש קבוצה שלמה על חטא שנעשה, גמול קולקטיבי.
'''תפיסת גמול קיבוצי:''' כאשר ה' מעניש קבוצה שלמה על חטא שנעשה, גמול קולקטיבי.<br><br>
'''תפיסת גמול דורות:''' כאשר ה' מעניש את הבנים על חטא שעשה אביו.
'''תפיסת גמול דורות:''' כאשר ה' מעניש את הבנים על חטא שעשה אביו.<br><br>






[[קטגוריה:תנ"ך]]
[[קטגוריה:תנ"ך]]

תפריט ניווט