על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

הלכתי - מלכים א' פרק י"ג

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הגרסה להדפסה אינה נתמכת עוד וייתכן שיש בה שגיאות תיצוג. נא לעדכן את הסימניות בדפדפן שלך ולהשתמש בפעולת ההדפסה הרגילה של הדפדפן במקום זה.

מלכים א' פרק י"ג:

חלוקת הפרק לנושאים:

  • א' – ה' – נבואת איש האלוה-ים על מזבח ירבעם והמופת
  • ו' – י' – ידו של ירבעם חוזרת לאיתנה, ואיש האלה-ים הולך לדרכו
  • י"א – י"ט - הנביא הזקן משכנע את איש האלה-ים לשוב ולסעוד אצלו
  • כ' – כ"ה – עונשו של איש האלה-ים על שהמרה את פי ה'
  • כ"ו – ל"ב – הנביא הזקן קובר את איש האלה-ים
  • ל"ג – ל"ד – ירבעם ממשיך בדרכו הרעה

פסוקים א' – ה' – נבואת איש האלוה-ים על מזבח ירבעם והמופת

פסוק א'

והנה איש אלה-ים בא מארץ יהודה בשליחות ה' אל בית אל, וירבעם עומד (בבית אל) ליד המזבח שהוא הכין שם כדי להקריב קורבנות לעבודה זרה.

פסוק ב'

ויקרא איש האלה-ים על המזבח הזה: מזבח מזבח! (הוא קרא לו כך כדרך קריאה שצועקים פעמיים את השם, או פירוש אחר – מזבח אחד מכוון למזבח שבנה ירבעם בבית אל ומזבח שני למזבח שבנה ירבעם בדן) ואחר כך: ויאמר איש האלה-ים למזבח: יוולד בן לבית דוד, יאשיהו שמו, והוא יזבח עליך את כהני הבמות המקריבים עליך קורבנות לעבודה זרה והוא ישרוף עליך "עצמות אדם" (=עצמותיו של ירבעם, לפי רש"י ורד"ק, ומסבירים שהוא קרא לעצמות האלה כך "עצמות אדם" כדי לתת כבוד לירבעם)

פסוק ג'

ונתן איש האלה-ים מופת (=אות, סימן) לאמר שכך באמת יקרה: הנה המזבח נקרע ונשפך הדשן (=החול האפור משריפת הקורבנות) אשר עליו.

פסוק ד'

ויהי כשמוע המלך (ירבעם) את דבר איש האלה-ים אשר קרא על המזבח בבית אל, וישלח ירבעם את ידו מעל המזבח (=הרים את ידו מהמזבח והצביע אל איש האלה-ים) ואמר לחייליו: תפשוהו! ומה שקורה באותו רגע: ותתייבש ידו של ירבעם ולא יכל להשיבה אליו (כלומר ידו קפאה ולא זזה). [רש"י מעיר שמכאן רואים שלה' אכפת מכבוד צדיק יותר מאשר כבודו שלו, כי כאשר ידו של ירבעם התעסקה בלהקריב קורבנות לעבודה זרה – אז לא קרה כלום, אבל, כאשר היא כוונה על צדיק – היא התייבשה.]

פסוק ה'

והמזבח באמת נקרע, והדשן נשפך מהמזבח כפי שאמר איש האלה-ים.

פסוקים ו' – י' – ידו של ירבעם חוזרת לאיתנה, ואיש האלה-ים הולך לדרכו

פסוק ו'

ויען המלך (ירבעם) ויאמר אל איש האלה-ים: חל נא (=בקש נא) את פני ה' אלה-יך, והתפלל בעדי, ותשוב ידי אלי. ויחל איש האלה-ים את פני ה', ותשוב יד המלך אליו ותהי כבראשונה. [ירבעם אומר בבקשתו לאיש האלה-ים "אלה-יך", ורש"י מסיק מכאן שעדיין ירבעם עומד במרדו, כלומר עדיין בבקשתו הוא האמין באלילים ולא בה'.]

פסוק ז'

וידבר המלך (ירבעם) אל איש האלה-ים: בא איתי הביתה וסעדה (=ואכול) ואתנה לך (=ואתן לך מתנה).

פסוק ח'

ויאמר איש האלה-ים אל המלך: אם תתן לי את חצי ביתך לא אבוא עמך ולא אוכל לחם ולא אשתה מים במקום הזה (=בעיר הזאת, בבית אל). [ובפסוק הבא איש האלה-ים יפרט את סיבתו.]

פסוק ט'

כי כן צוה אותי בדבר ה' לאמר (=כי כך צוה אותי המלאך הדובר בי בדבר ה' לאמר): לא תאכל לחם ולא תשתה מים, ולא תשוב בדרך אשר הלכת (=ולא תעשה את ההלוך ואת החזור שלך לבית אל באותה דרך). [רד"ק אומר שהציווי על אכילה ושתיה בא כדי להראות לאנשי בית אל שכל מטרת איש האלה-ים היא רק להעביר נבואה, והציווי על האי-חזרה באותה דרך בא לאיש האלה-ים כדי שהוא לא יזכור את הדרך לבית אל ולא ישוב לשם.]

פסוק י'

וילך (איש האלה-ים) בדרך אחרת, ולא שב בדרך אשר בא בה אל בית אל.

פסוקים י"א – י"ט - הנביא הזקן משכנע את איש האלה-ים לשוב ולסעוד אצלו

פסוק י"א

ונביא אחד זקן יושב בבית אל, ויבוא בנו ויספר לו את כל המעשה אשר עשה איש האלה-ים היום בבית אל, וגם את הדברים אשר דיבר אל המלך, ויספרום לאביהם. [בתחילת הפסוק כתוב "ויספר" ואחרכך כתוב "ויספרום" – קשה! אז מסביר הרד"ק שבהתחלה בא רק בן אחד וסיפר לו, ואחר כך באו שאר הבנים וסיפרו לו בדיוק את אותם הדברים שאמר הבן הראשון.]

פסוק י"ב

וידבר אליהם אביהם: לאיזה דרך הלך איש האלה-ים? ויראו בניו את הדרך אשר הלך איש האלה-ים אשר בא מיהודה, ויאמרו לאביהם: בדרך זו הוא הלך! [ההסבר לפסוק זה הוא ע"פ הרד"ק.]

פסוק י"ג

ויאמר הנביא הזקן אל בניו: חבשו לי החמור (=הכינו לי את החמור לרכיבה), ויחבשו לו החמור וירכב עליו.

פסוק י"ד

וילך הנביא הזקן אחרי איש האלה-ים, וימצאהו יושב תחת האלה (=תחת האילן), ויאמר אליו: האתה איש האלה-ים אשר באת מארץ יהודה? ויאמר: אני.

פסוק ט"ו

ויאמר אליו הנביא הזקן: לך איתי הביתה ואכול לחם.

פסוק ט"ז

ויאמר אליו איש האלה-ים: לא אוכל לשוב איתך ולבוא איתך, ולא אוכל לחם ולא אשתה איתך מים במקום הזה. [ובפסוק הבא הוא יסביר לו למה הוא לא יכול]

פסוק י"ז

כי דבר אלי בדבר ה' (=כי דבר נבואה בא אלי ע"י מלאך שדיבר אלי בשם ה') וכך נאמר לי: לא תאכל לחם ולא תשתה בבית אל מים, לא תשוב ללכת בדרך אשר הלכת בה. (במילים אחרות, איש האלה-ים מסביר את מה שאמר לירבעם בפסוק ט')

פסוק י"ח

ויאמר לו הנביא הזקן: גם אני נביא כמוך ומלאך דיבר אלי בדבר ה' לאמר: השב את איש האלה-ים איתך אל ביתך ויאכל לחם וישתה מים, כיחש לו. [המילים "כיחש לו" נכתבו בסוף הפסוק ע"י מחבר ספר מלכים והמילים באות להגיד שהזקן שיקר לו והוא היה באמת נביא שקר – ע"פ דברי מצודת דוד ורד"ק.]

פסוק י"ט

וישוב איש האלה-ים איתו, ויאכל לחם בביתו וישתה מים.


פסוקים כ' – כ"ה – עונשו של איש האלה-ים על שהמרה את פי ה'

פסוק כ'

ויהי כאשר הם יושבים אל השולחן לאכול, ובאותו רגע, ויהי דבר ה' אל הנביא הזקן אשר השיב את איש האלה-ים מדרכו לביתו. [הנבואה באה דווקא לנביא השקר ולא לנביא האמת, שזה איש האלה-ים, וההסבר לכך הוא שאיש האלה-ים המרה את פי ה' והלך לאכול ולשתות בבית אל בניגוד למה שצווה, ולכן באה הנבואה לנביא השקר שהוא עצמו יספר אותה לאיש האלה-ים, וכך איש האלה-ים יבין את חטאו ועונשו.]

פסוק כ"א

ויקרא הנביא הזקן אל איש האלה-ים אשר בא מארץ יהודה לאמר – כה (=כך) אמר ה': יען כי מרית פי ה' (=מכיוון שהמרת את פי ה') ולא שמרת את המצוה אשר צוך ה' אלהיך. [דבר ה' ממשיך בפסוק הבא.]

פסוק כ"ב

ומכיוון שישבת ואכלת לחם ושתית מים במקום אשר אמר לך המלאך: אל תאכל לחם ואל תשתה מים! לכן עונשך יהיה שלא תבוא נבלתך (=גופתך) אל קבר אבותיך (כלומר לא תשוב לארץ יהודה אלא תמות בדרך, ובמילה "נבלה" יש רמז לכך שגופתו של איש האלה-ים תהיה מושלכת בדרך כמו נבלה של חיה שמושלכת כך).

פסוק כ"ג

ויהי אחרי שאכל איש האלה-ים את הלחם ושתה מים בבית הנביא הזקן, ויחבוש לו החמור לנביא אשר השיבו (=כלומר לנביא הזקן היה חמור והוא חבש [=הכין] את החמור הזה לאיש האלה-ים. המילה "לנביא" פירושה: של הנביא, של הנביא הזקן. מדוע יש לפרש כך? כי לאיש האלה-ים לא היה חמור, כמתואר בפסוק י"ד.) הערה: גם בפסוק זה וגם בפסוק כ' כתוב הביטוי "לנביא אשר הושיבו" והוא מכוון על הנביא הזקן שהושיב את איש האלה-ים מדרכו לביתו. מהי משמעות ביטוי זה? תשובה אפשרית היא: לנביא השקר אשר הושיב את נביא האמת מדרכו התגלתה נבואה.

פסוק כ"ד

וילך איש האלה-ים לדרכו, וימצאהו אריה בדרך וימיתהו, ותהי נבלתו מושלכת בדרך, והחמור (שרכב עליו איש האלה-ים) עומד על הגופה מצד אחד והאריה מצד שני. [ומכאן שהנבואה שמסר הנביא הזקן לאיש האלה-ים התקיימה, ולא רק זאת, אלא גם האריה – לא טרף את החמור! האריה בא לקיים את שליחות ה' בלבד!]

פסוק כ"ה

מיד אחר כך: והנה אנשים עוברים בדרך ויראו את הנבלה של איש האלה-ים מושלכת בדרך ואת האריה עומד עליה (ולא טורף את החמור שלידו), ויבואו ויספרו זאת אל אנשי בית אל ששם נמצא הנביא הזקן.

פסוקים כ"ו – ל"ב – הנביא הזקן קובר את איש האלה-ים

פסוק כ"ו

וישמע הנביא הזקן אשר השיבו (=השיב את איש האלה-ים) מן הדרך את מה שסיפרו האנשים, ויאמר: איש האלה-ים הוא אשר מרה את פי ה', ויתנהו ה' לאריה וישברהו (=ויעוות את צורתו בלבד, בלי לאכול אותו) וימיתהו כדבר ה' אשר דיבר לו (=אשר דיבר עליו).

פסוק כ"ז

וידבר הנביא הזקן אל בניו: חבשו (=הכינו) לי את החמור! ויחבושו.

פסוק כ"ח

וילך וימצא הנביא הזקן את נבלתו של איש האלה-ים מושלכת בדרך, והחמור והאריה עומדים על הנבלה, לא אכל האריה את הנבלה ולא שבר את החמור (=ולא נגע בחמור).

פסוק כ"ט

וישא הנביא הזקן את נבלת איש האלה-ים, ויניחהו אל החמור (=על החמור), וישיב את נבלתו איתו לבית אל, ויבוא אל בית אל כדי לספוד לו ולקבור אותו.

פסוק ל'

וינח את נבלתו בקברו (=בקבר שהנביא הזקן הכין מלכתחילה בשביל עצמו ולא בשביל משהו אחר), ויספדו (הנביא הזקן ובניו) עליו ויאמרו: הוי אחי!

פסוק ל"א

ויהי אחרי שקברו אותו, ויאמר הנביא הזקן אל בניו: כשאני אמות – קברו אותי בקבר זה אשר קבור בו איש האלה-ים, איפה שעצמותיו מונחות שם הניחו את עצמותי. [והוא השתמש במילה "עצמות" כי העצמות הן אלה שנשארות מכל הגוף.]

פסוק ל"ב

ומפרט הנביא הזקן לבניו מדוע לעשות כך: כי היה יהיה הדבר (=כי אני יודע שתתקיים הנבואה) אשר קרא (איש האלה-ים) בדבר ה' על המזבח אשר בבית אל ועל כל בתי הבמות (=בתי המזבחות) אשר בערי שומרון (=אשר בחלקם של 10 השבטים שעליהם מלך ירבעם). [נביא השקר ידע (אולי ע"י השיחה שלו עם איש האלה-ים כשהיה אצלו בבית) שיאשיהו ישרוף את כל עצמותיהם של החוטאים לעבודה זרה, ולכן הוא ביקש להיות קבור עם איש האלה-ים, כדי שאת עצמותיו לא ישרפו.]

פסוקים ל"ג – ל"ד – ירבעם ממשיך בדרכו הרעה

פסוק ל"ג

אחר הדבר הזה – למרות כל המופתים שהיו לא שב ירבעם מדרכו הרעה. מה הוא כן עשה: פעם אחר פעם הוא מינה אנשים מקצות העם (מהחשובים שבהם ומהפחותים שבהם) להיות כהני במות (=כהנים לעבודה זרה), כל מי שרצה להיות כהן במות היה ממלא את ידו (=מקדש את עצמו לכהונה) והוא נהיה לכהן במות.

פסוק ל"ד

ויהיו המעשים האלה של ירבעם מביאים עליו עונש, והעונש הוא הכחדת והשמדת בית ירבעם מעל פני האדמה. [כלומר בית ירבעם יחרב כליל]

  • הערות: הגמרא בסנהדרין אומרת ש"איש האלה-ים" זה עידו הנביא. דבר נוסף, כתוב שהנביא הזקן ישב בבית אל, אבל באמת, מקום מוצאו הוא מעיר אחרת, כפי שכתוב במלכים ב' (כ"ג י"ח) – "וימלטו עצמותיו את עצמות הנביא אשר בא משומרון" (שומרון זה שם כללי לארץ של 10 השבטים).

  • תוכן זה אינו מופץ תחת רישיון ה GNUFDL.

פירושים לפרק