https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%99_-_%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C_%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99%22%D7%92&feed=atom&action=history הלכתי - יחזקאל פרק י"ג - היסטוריית גרסאות 2024-03-29T10:05:08Z היסטוריית הגרסאות של הדף הזה בוויקי MediaWiki 1.39.6 https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%99_-_%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C_%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99%22%D7%92&diff=22122&oldid=prev DaViDHsikum: /* '''פסוקים כ' - כ"ג - עונשן של נביאות השקר''' */ 2007-10-03T13:18:53Z <p><span dir="auto"><span class="autocomment">&#039;&#039;&#039;פסוקים כ&#039; - כ&quot;ג - עונשן של נביאות השקר&#039;&#039;&#039;</span></span></p> <table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface"> <col class="diff-marker" /> <col class="diff-content" /> <col class="diff-marker" /> <col class="diff-content" /> <tr class="diff-title" lang="he"> <td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">&larr;גרסא ישנה יותר</td> <td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">גרסה מ־16:18, 3 באוקטובר 2007</td> </tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l132">שורה 132:</td> <td colspan="2" class="diff-lineno">שורה 132:</td></tr> <tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr> <tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{ULR}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{ULR}}</div></td></tr> <tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">[[קטגוריה:תנ"ך הלכתי]]</ins></div></td></tr> </table> DaViDHsikum https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%99_-_%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C_%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99%22%D7%92&diff=19558&oldid=prev Amihai ב־15:03, 22 בנובמבר 2006 2006-11-22T15:03:25Z <p></p> <table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface"> <col class="diff-marker" /> <col class="diff-content" /> <col class="diff-marker" /> <col class="diff-content" /> <tr class="diff-title" lang="he"> <td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">&larr;גרסא ישנה יותר</td> <td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">גרסה מ־18:03, 22 בנובמבר 2006</td> </tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l128">שורה 128:</td> <td colspan="2" class="diff-lineno">שורה 128:</td></tr> <tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr> <tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>הביטוי &quot;והצלתי את עמי מידכן&quot; חוזר פעמיים בקטע, וזאת כדי להדגיש כמה העם היה שבוי בידי נביאות השקר. הביטויים בקטע כמו &quot;מצודדות&quot;, &quot;מצודה&quot;, &quot;פורחות&quot; ממחישים זאת בכך שהם מזכירים דימוי של ציפור שאותה צד צייד (וכך גם נביאות השקר צדות [=מרמות] את העם).</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>הביטוי &quot;והצלתי את עמי מידכן&quot; חוזר פעמיים בקטע, וזאת כדי להדגיש כמה העם היה שבוי בידי נביאות השקר. הביטויים בקטע כמו &quot;מצודדות&quot;, &quot;מצודה&quot;, &quot;פורחות&quot; ממחישים זאת בכך שהם מזכירים דימוי של ציפור שאותה צד צייד (וכך גם נביאות השקר צדות [=מרמות] את העם).</div></td></tr> <tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr> <tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr> <tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr> <tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{ULR}}</ins></div></td></tr> </table> Amihai https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%99_-_%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C_%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99%22%D7%92&diff=19412&oldid=prev Amihai ב־20:01, 10 בנובמבר 2006 2006-11-10T20:01:27Z <p></p> <p><b>דף חדש</b></p><div>==יחזקאל פרק י&quot;ג==<br /> <br /> ===&#039;&#039;&#039;חלוקת הפרק לנושאים &#039;&#039;&#039;===<br /> <br /> *א&#039; - ז&#039; - דבר ה&#039; על נביאי השקר המטעים את העם<br /> *ח&#039; - ט&#039; - העונש הצפוי לנביאי השקר<br /> *י&#039; - ט&quot;ז - הקיר הרעוע והטיח התפל<br /> *י&quot;ז - י&quot;ט - התנהגות נביאות השקר ומעשיהן<br /> *כ&#039; - כ&quot;ג - עונשן של נביאות השקר<br /> <br /> ===&#039;&#039;&#039;פסוקים א&#039; - ז&#039; - דבר ה&#039; על נביאי השקר המטעים את העם&#039;&#039;&#039;===<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק א&#039; - &quot;ויהי דבר ה&#039; אלי לאמר.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ב&#039; - &quot;בן אדם, הנבא אל נביאי ישראל הניבאים ואמרת לנביאי מליבם: שמעו דבר ה&#039;!&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> בן אדם, הנבא אל נביאי ישראל [והכוונה לנביאי השקר] הניבאים (=המנבאים נבואות) ואמרת לנביאי מליבם (=ואמרת לנביאים האלו שאת כל נבואתם הם בודים מליבם): שמעו דבר ה&#039;!<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ג&#039; - &quot;כה אמר אד-ני ידוד: הוי על הנביאים הנבלים אשר הולכים אחר רוחם ולבלתי ראו.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> כה (=כך) אמר אד-ני ידוד: הוי על הנביאים (=אוי ואבוי לנביאים) הנבלים (=הפחותים והנבזים) אשר הולכים אחר רוחם (=אחר דמיונותיהם ואומרים את מה שבדמיונותיהם) ולבלתי ראו (=ובלי שראו מראה נבואה).<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ד&#039; - &quot;כשועלים בחרבות - נביאיך ישראל היו.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פירוש 1&#039;&#039;&#039;: כשועלים בחרבות (=כמו שועלים המסתובבים בחרבות [=מקומות שוממים], וכאשר אדם יבוא להכנס לחרבה דרך פרצה שיש בה - כל השועלים יברחו דרך פרצה אחרת ואף אחד מהם לא ישאר שם) - נביאיך ישראל היו (=כך נביאי השקר בורחים כשבאה צרה ולא עוזרים לעם).<br /> &#039;&#039;&#039;פירוש 2&#039;&#039;&#039;: כשועלים בחרבות (=כמו שועלים הנכנסים אל כרם ענבים מהחרבה [=ממקום הפרצה] שיש בו) - נביאיך ישראל היו (=כך נביאי השקר מפתים את העם להקשיב להם, והם מתחילים זאת דרך הפירצה [=דרך חלשי האמונה] שעליהם קל להשפיע, ולאט לאט הם משיגים כך עוד תמיכה עד שכל העם מושפע מהם).<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ה&#039; - &quot;לא עליתם בפרצות ותגדרו גדר על בית ישראל לעמוד במלחמה ביום ה&#039;.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;לפי פירוש 1 מהפסוק הקודם&#039;&#039;&#039;: אומר יחזקאל (בשם ה&#039;) לנביאי השקר: לא עליתם בפרצות (=לא עמדתם בפרצות לעכב את האדם מלבוא, והנמשל: לא התפללתם לה&#039; ובקשתם ממנו שיעכב את הרעה מלבוא) ותגדרו גדר על בית ישראל (=ולא גדרתם גדר בפרצות האלה, והנמשל: לא החזרתם את ישראל לדרך הטובה) לעמוד במלחמה ביום ה&#039; (=כדי שתוכלו לעמוד במלחמה באויביכם שתבוא ביום שה&#039; ישלם לכם על מעשיכם הרעים).<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;לפי פירוש 2 מהפסוק הקודם&#039;&#039;&#039;: אומר יחזקאל (בשם ה&#039;) לשרי ישראל: לא עליתם בפרצות (=לא עמדתם בפרצות שבכרם להלחם בשועלים, והנמשל: לא עצרתם את נביאי השקר ממעשיהם הרעים) ותגדרו גדר על בית ישראל (=ולא גדרתם גדר בפרצות שבכרם שלא יכנסו שועלים, והכוונה היא לומר: לא עזרתם לאותם חלשי אמונה בעם שהושפעו מנביאי השקר לחזור לדרך הטובה) לעמוד במלחמה ביום ה&#039; (=כדי שתוכלו לעמוד במלחמה באויביכם שתבוא ביום שה&#039; ישלם לכם על מעשיכם הרעים).<br /> הערה: המילה &quot;לא&quot; המסומנת בריבוע באה לומר שהיא מוסבת גם על &quot;ותגדרו גדר&quot;, כלומר את הביטוי &quot;ותגדרו גדר&quot; יש לקרוא כך: ולא תגדרו גדר.<br /> הערה: פירוש 1 לפסוקים ד&#039; - ה&#039; הוא פירושו של מצודת דוד. פירוש 2 הוא פירושו של רד&quot;ק. לפי פירוש 1 המשלים (ובסוגריים הנמשלים) הם: חרבות (עם ישראל), שועלים (נביאי השקר), האדם הבא להכנס לחורבה (האויב הבא לפגוע בישראל), פרצות (חוסר מעשים טובים). לפי פירוש 2 המשלים (ובסוגריים הנמשלים) הם: חורבות = פרצות (חלשי אמונה), שועלים (נביאי השקר), כרם (עם ישראל). <br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ו&#039; - &quot;חזו שוא וקסם כזב, האומרים נאם ה&#039; וה&#039; לא שלחם, ויחלו לקיים דבר.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> (נביאי השקר האלו) חזו (נבואות) שוא וקסם כזב (=והקסם שבו הם יגידו את העתיד הוא כזב [=שקר] ), האומרים נאם ה&#039; (=בדבריהם הם אומרים &quot;נאם ה&#039;&quot; כדי ששומעיהם יחשבו שהם מדברים בשם ה&#039; - ראו הערה) וה&#039; לא שלחם (=אבל ה&#039; לא שלח אותם בכלל לדבר בשמו), ויחלו לקיים דבר (=ומקוים ישראל שדברי נביאי השקר יתקיימו אך זה לא יקרה).<br /> הערה: אם נסתכל בתנ&quot;ך נראה שנביאים כמו יחזקאל, ישעיהו, ירמיהו ועוד אמרו &quot;נאם ה&#039;&quot; בדבריהם. כשנביא אומר &quot;נאם ה&#039;&quot; הוא כאילו רוצה לומר: הדברים שאני אומר הם דברי ה&#039;.<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ז&#039; - &quot;הלוא מחזה שוא חזיתם ומקסם כזב אמרתם, ואומרים נאם ה&#039; ואני לא דברתי?&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> הלוא (=הרי) מחזה שוא חזיתם ומקסם כזב אמרתם (=וקסמים שקריים שבהם אמרתם את העתיד אמרתם), ואומרים נאם ה&#039; ואני לא דברתי? (=אז איך אתם אומרים &quot;נאם ה&#039;&quot; אם לא דברתי אליכם?)<br /> <br /> ===&#039;&#039;&#039;פסוקים ח&#039; - ט&#039; - העונש הצפוי לנביאי השקר&#039;&#039;&#039;===<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ח&#039; - &quot;לכן כה אמר אד-ני ידוד: יען דברכם שוא וחזיתם כזב, לכן הנני אליכם נאם אד-ני ידוד.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> לכן כה (=כך) אמר אד-ני ידוד: יען דברכם (=מכיוון שדיברתם) שוא וחזיתם (מראות) כזב (=שקר), לכן הנני (=הנה אני שולח את כעסי) נאם אד-ני ידוד.&quot; <br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ט&#039; - &quot;והיתה ידי אל הנביאים החוזים שוא והקוסמים כזב, בסוד עמי לא יהיו, ובכתב בית ישראל לא יכתבו, ואל אדמת ישראל לא יבואו, וידעתם כי אני אד-ני ידוד.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> והייתה (מכת) ידי אל (=על) הנביאים החוזים שוא והקוסמים כזב, בסוד (=בקבוצת) עמי לא יהיו [כלומר הם לא ישתייכו לעם ישראל], ובכתב בית ישראל לא יכתבו (=והם לא יזכו לעולם הבא), ואל אדמת ישראל לא יבואו (=ואל אדמת ישראל הם לא יבואו כשכל גולי בבל יחזרו אליה), וידעתם כי אני אד-ני ידוד (המשלם מידה כנגד מידה לכל אדם).<br /> <br /> ===&#039;&#039;&#039;פסוקים י&#039; - ט&quot;ז - הקיר הרעוע והטיח התפל&#039;&#039;&#039;===<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&#039; - &quot;יען וביען הטעו את עמי לאמר: שלום, ואין שלום, והוא בונה חיץ והנם טחים אותו תפל.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> יען וביען הטעו את עמי לאמר (=בגלל שהם הטעו את עמי ואמרו להם): שלום (=יהיה לכם שלום ושלווה ולכן אין לכם צורך לחזור בתשובה אל ה&#039;), ואין שלום (=ובעצם לא יהיה שלום) - (לכן הם ראויים לקבל את העונש שתואר בפסוק ט&#039;), והוא (=והעם [והכוונה לתושבי ירושלים] ) בונה חיץ (=בונה קיר מלבנים חלשות, והנמשל: העם בונה ומחזק את ירושלים מפני האויב וכך הוא חושב שהוא יהיה מוגן מפניו) והנם טחים אותו תפל (=ונביאי השקר מורחים על הקיר טיח לא טוב שנועד לייפות את הקיר הזה, והנמשל: נביאי השקר מייפים באמרות שקר את המחשבה הזו של העם).<br /> הערה: &quot;יען וביען&quot; - הכפילות באה לחזק ולהדגיש ש&#039;&#039;&#039;רק&#039;&#039;&#039; בעבור עוון הטעית העם בלבד כבר מגיע לנביאי השקר לקבל את העונש המתואר בפסוק ט&#039;.<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;א - &quot;אמור אל טחי תפל: ויפול! היה גשם שוטף, ואתנה אבני אלגביש תפלנה, ורוח סערות &#039;&#039;&#039;&#039;&#039;&#039;תבקע.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> אומר ה&#039; ליחזקאל: אמור אל טחי תפל (=אל נביאי השקר): ויפול! (=והקיר שאתם מייפים יפול! והנמשל: דבריכם לא יתקיימו!) היה (=אם יהיה) גשם שוטף, ואתנה (=ואם אתן) אבני אלגביש (=אבני קרח וברד) תפלנה (=שיפלו על הקיר הזה), ורוח סערות תבקע (=ואם אביא רוח סערה שתבקע את הקיר) - אז הקיר יפול בקלות! [במילים אחרות, ה&#039; אומר שבקלות הוא יכול להראות שנביאי השקר שקרנים.]<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;ב - &quot;והנה נפל הקיר, הלוא יאמר אליכם: איה הטיח אשר טחתם?&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> והנה (כאשר) נפל (=יפול) הקיר, הלוא (=הרי אז) יאמר (=יאמר האויב שיבוא לתקוף את ירושלים &#039;&#039;&#039;או&#039;&#039;&#039; יאמר ה&#039;) אליכם (=אליכם, נביאי השקר ותושבי ירושלים): איה הטיח אשר טחתם? (=איפה דבריכם שירושלים תעמוד ולא תיפול?)<br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;ג - &quot;לכן כה אמר אד-ני ידוד: ובקעתי רוח סערות בחמתי, וגשם שוטף באפי יהיה, ואבני &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;אלגביש בחמה לכלה.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> לכן כך אמר אד-ני ידוד: ובקעתי רוח סערות בחמתי (=אני אבקע את הקיר ע&quot;י רוח סערה), וגשם שוטף באפי יהיה (=ואביא גשם חזק על הקיר הזה), ואבני אלגביש (=ואפיל אבני קרח וברד על הקיר הזה) בחמה לכלה (=ואעשה זאת בכעס כדי לכלות את הקיר הזה). [והנמשל הוא: אני אביא אויב שיבקע את העיר ירושלים, יפרוץ אליה במלוא כוחו וישמיד אותה לחלוטין.]<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;ד - &quot;והרסתי את הקיר אשר טחתם תפל, והגעתיהו אל הארץ ונגלה יסודו, ונפלה וכליתם &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;בתוכה, וידעתם כי אני ה&#039;.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> והרסתי את הקיר (=ואהרוס את ירושלים) אשר טחתם תפל (=אשר אתם נביאי השקר אמרתם שקרים שירושלים לא תושמד), והגעתיהו אל הארץ ונגלה יסודו (=והקיר יפול ויושמד עד שלא ישאר ממנו כלום כלומר עד שיראו רק את היסוד [=את הארץ] בלי שום דבר שעומד עליה, והנמשל: ירושלים תהיה מושמדת לחלוטין), ונפלה (ירושלים) וכליתם (=ואתם נביאי השקר תמותו) בתוכה, וידעתם כי אני ה&#039;.<br /> הערה: פסוק זה כבר מרמז לנו על הנמשל. המילה &quot;ונפלה&quot; מדברת על ירושלים (ולא על הקיר, כי אם הכתוב היה מדבר על הקיר היה כתוב &quot;ונפל&quot; ולא &quot;ונפלה&quot;).<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ט&quot;ו - &quot;וכליתי את חמתי בקיר ובטחים אותו תפל, ואומר לכם: אין הקיר ואין הטחים אותו!&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> וכליתי את חמתי (=ואשפוך את כעסי) בקיר (=בירושלים) ובטחים אותו תפל (=ובנביאי השקר), ואומר לכם: אין הקיר ואין הטחים אותו! (=הנה כל דבריכם, נביאי השקר, הם דברי שקר!)<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק ט&quot;ז - &quot;נביאי ישראל הנבאים אל ירושלים והחוזים לה חזון שלום ואין שלום, נאם אד-ני &#039;&#039;&#039;<br /> &#039;&#039;&#039;ידוד.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> (עונשה של ירושלים יבוא בגלל) נביאי ישראל הנבאים אל ירושלים והחוזים לה חזון שלום (=אומרים נבואות שקר שהעיר תעמוד על תילה) ואין שלום (=כשבעצם לא יהיה לה שלום), נאם ה&#039;.<br /> הערה: מה עם תושבי ירושלים? הם לא ימותו כשירושלים תחרב? תשובה: האנשים מתושבי ירושלים שהאמינו וקיבלו את דברי נביאי השקר גם ימותו עם נביאי השקר. (רד&quot;ק) [ולידע כללי - אותם אלו שנשארו בחיים (שלפי רד&quot;ק הם אלה שלא האמינו לנביאי השקר), הוגלו לבבל בגלות צדקיהו.]<br /> <br /> ===&#039;&#039;&#039;פסוקים י&quot;ז - י&quot;ט - התנהגות נביאות השקר ומעשיהן&#039;&#039;&#039;===<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;ז - &quot;ואתה בן אדם, שים פניך אל בנות עמך המתנבאות מלבהן, והנבא עליהן.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> אומר ה&#039; ליחזקאל: ואתה בן אדם, שים פניך אל בנות עמך המתנבאות מלבהן (=המנבאות דברים מליבן ואומרות שדבריהן הם נבואה), והנבא עליהן (את הדברים שאומר לך).<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;ח - &quot;ואמרת - כה אמר אד-ני ידוד: הוי למתפרות כסתות על כל אצילי ידי, ועושות &#039;&#039;&#039;<br /> &#039;&#039;&#039;המספחות על ראש כל קומה לצודד נפשות! הנפשות תצודדנה לעמי ונפשות לכנה &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;תחיינה?&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> ואמרת (אליהן) - כך אמר ה&#039;: הוי למתפרות על כל אצילי ידי (=אוי ואבוי לאלו שתופרות כסתות [=סרטים] ושמות את הסרטים האלה על אצילי ידיהן [=על מרפקי ידיהן - רד&quot;ק לפסוק כ&#039;] ), ועושות המספחות על ראש כל קומה (=והן שמות מטפחות על ראשיהם של האנשים שבאים אליהם) לצודד נפשות! (=והן עושות כל זה כדי לצוד נפשות, כלומר כדי לרמות אותם!) [הסרטים והמטפחות הם אביזרי קסם שאיתם נביאות השקר מגלות לאלו שבאים אליהן את העתיד אבל בעצם זו רמאות אחת גדולה!] ושואל יחזקאל בשם ה&#039;: הנפשות תצודדנה לעמי ונפשות לכנה תחיינה? (=היתכן שתצודו את נפשות עמי בשקרים ובכך תחיו את נפש עצמיכן מהשכר שאתם מקבלים מהאנשים שמשלמים לכן וחושבים שאינכן משקרות להם?) [במילים אחרות השאלה היא: האם זה הוגן לקבל שכר בעבור החטאת אנשים?]<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק י&quot;ט - &quot;ותחללנה אותי אל עמי, בשעלי שעורים ובפתותי לחם, להמית נפשות אשר לא &#039;&#039;&#039;<br /> &#039;&#039;&#039;תמותנה ולחיות נפשות אשר לא תחיינה, בכזבכם לעמי שומעי כזב.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> ותחללנה אותי אל עמי (=בעמי) [כי אתן גורמות לעמי לבטוח בכן ולא בי], בשעלי שעורים ובפתותי לחם (=ואת זה אתן עושות כדי לקבל את שכרכן - מלוא החופן שעורים וחתיכות לחם), (אתן אומרות) להמית <br /> נפשות אשר לא תמותנה ולחיות נפשות אשר לא תחיינה (=אתן אומרות לצדיקים שהם ימותו, ולרשעים שהם יחיו), בכזבכם לעמי שומעי כזב (=אתן משקרות לעמי והם מקבלים מכם את השקר שלכן).<br /> <br /> ===&#039;&#039;&#039;פסוקים כ&#039; - כ&quot;ג - עונשן של נביאות השקר&#039;&#039;&#039;===<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק כ&#039; - &quot;לכן כה אמר אד-ני ידוד: הנני אל כסתותיכנה אשר אתנה מצודדות שם את הנפשות &#039;&#039;&#039;<br /> &#039;&#039;&#039;לפורחות, וקרעתי אותם מעל זרועותיכם, ושלחתי את הנפשות אשר אתם מצודדות, &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;את נפשים לפורחות.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> לכן כך אמר ה&#039;: הנני (שולח כעסי) אל (=על) כסתותיכנה (=הסרטים שלכן) אשר אתנה (=אתן) מצודדות (=מרמות) שם (=בהן) את הנפשות לפורחות (=את הנפשות שפורחות ועפות בגללכן לגיהנום), וקרעתי אותם מעל זרועותיכם (=זרועותיכן), ושלחתי (לחופשי) את הנפשות אשר אתן (=אתן) מצודדות, ומפרט יחזקאל איזה נפשות אלה: את נפשים לפורחות (=את אותן הנפשות שפורחות בגללכן לגיהנום).<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק כ&quot;א - &quot;וקרעתי את מספחותיכם והצלתי את עמי מידכן, ולא יהיו עוד בדרך למצודה, וידעתן &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;כי אני ה&#039;.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> וקרעתי את מספחותיכם (=המטפחות שלכן) והצלתי את עמי מידכן, ולא יהיו עוד בידכן למצודה (=ולא תרמו יותר את עמי), וידעתן כי אני ה&#039;.<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק כ&quot;ב - &quot;יען הכאות לב צדיק שקר ואני לא הכאבתיו, ולחזק ידי רשע לבלתי שוב מדרכו הרע &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;לחיותו.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> [פסוק זה הוא מפשט סיבה, ואת משפט התוצאה נראה בפסוק הבא.] יען הכאות לב צדיק שקר ואני לא הכאבתיו (=מכיוון שאתן שברתן את ליבו של הצדיק בכך שאמרתן לו דבר שקר שהוא ימות, בעוד שאני לא אמרתי לו כך), ולחזק ידי רשע לבלתי שוב מדרכו הרע לחיותו (=ומכיוון שבמקביל לכך הבטחתן חיים לרשע ובכך חיזקתן אותו ומנעתן ממנו את האפשרות לסור מדרכו הרעה ולזכות לחיים). [ובעצם, יוצא שהן גם פוגעות בצדיק (מחלישות אותו) וגם ברשע (מונעות ממנו לחזור בתשובה).]<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;פסוק כ&quot;ג - &quot;לכן שוא לא תחזינה, וקסם לא תקסמנה עוד, והצלתי את עמי מידכן, וידעתן כי אני &#039;&#039;&#039; &#039;&#039;&#039;ה&#039;.&quot; &#039;&#039;&#039;<br /> <br /> לכן שוא לא תחזינה (=לא תנבאו יותר שקר), וקסם (שוא) לא תקסמנה עוד, והצלתי את עמי מידכן, וידעתן כי אני ה&#039;.<br /> <br /> &#039;&#039;&#039;לסיכום: ה&#039; מעניש את נביאות השקר בגלל 2 סיבות עיקריות:&#039;&#039;&#039;<br /> * גורמות לחילול ה&#039; כי העם בוטח בהן ולא בה&#039; (פסוק י&quot;ט).<br /> * מחזקות את הרשע ומחלישות את הצדיק (פסוק י&quot;ט) וכתוצאה מכך גם הצדיק וגם הרשע <br /> נפגעים מכך (פסוק כ&quot;ב).<br /> <br /> הביטוי &quot;והצלתי את עמי מידכן&quot; חוזר פעמיים בקטע, וזאת כדי להדגיש כמה העם היה שבוי בידי נביאות השקר. הביטויים בקטע כמו &quot;מצודדות&quot;, &quot;מצודה&quot;, &quot;פורחות&quot; ממחישים זאת בכך שהם מזכירים דימוי של ציפור שאותה צד צייד (וכך גם נביאות השקר צדות [=מרמות] את העם).</div> Amihai