סיכומונה נפתח מחדש לעריכה! על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
בגרות במזה"ת- טופס 19104
סיכום זה זקוק לתיקוני עריכה. לפרטים ראה קטגוריה: סיכומים הדורשים תיקון
|
נא לא להוריד הודעה זו עד שיגמרו כל תיקוני העריכה בסיכום זה. |
האסלאם של מוחמד:
הקדמה: עד תקופתו של מוחמד, התקופה שהייתה באזור נקראה "תקופת הג'אהיליה"- (תקופת הבוּרוּת)- מבחינה דתית, אלה שנקראים ג'אהלים הם עובדי אלילים, אחד שלא מאמין באללה- באלוהים האחד. משמעות שנייה- ג'אהל- פרא אדם, ברברי, וואח'ש.
מאפייני האזור- חצי האי ערב- 3 מליון קמ"ר. אין מקורות מים, אין אגמים ונהרות, ישנות נאות מדבר. אין אפשרות לחקלאות.
אמצעי התעבורה הבלעדי למדבר הוא הגמל- אפשר להשתמש בעור שלו לאוהלים ולאכול את הבשר, אפשר לשתות את חלב הנאקה.
שבט בדואי- אי אפשר לחיות במדבר לבד, לכן חיים בשבטים שמורכבים מחמולות (משפחה רחבה). מתפרנסים ממסחר, גניבות ובזיזות.
מאפייני הבדואים- 'עצביה'- קנאות לשבט. הבדואי הטוב הוא האמיץ, גברי, נדיב, בעל חוכמת חיים. 'סיד'- ראש השבט, נבחר בהצבעה ע"י זקני השבט.
שבט קורייש- השבט שישב במכה, היגר לשם אחרי שגר בחצי האי ערב, מי ששלט שם הוא קוצָי.
האשם- אבא של סבא של מוחמד. הנהיג את המסחר הבינלאומי במזרח הקרוב. בגללו מכה גדלה ונעשתה עיר עשירה.
האימפריות באזור- אתיופיה- שלטה באזור קרן אפריקה.
האימפריה הביזנטית- שלטה בטורקיה ומזרח אירופה.
האימפריה הפרסית- השושלת הססאנית, עובדי אלילים, שלטה באיראן ועיראק (של היום).
האימפריה הביזנטית והפרסית חששו מפלישה, והקימו ממלכות חסות- אל חירה לפרסים וע'סאן לביזנטיון.
תוכן עניינים
מוחמד (570- 632)
570-622- תקופת מכה
622-632- תקופה אל מדינה
תקופת מכה:
- תקופה 1: מגיל 0-6: שבט קורייש היושב במכה, בתוך חמולת ההאשמים.
אביו של מוחמד- עבדאללה/ עבדמנאת אמו של מוחמד- אמינה כשמוחמד נולד הופיעו מספר תופעות טבע שכנראה בשרו על כך שנולד נביא גדול. מוחמד חי כילד עני, יתום ועובד אלילים. תקופה 2: מגיל 6-25: עובר לאימוץ אצל דודו, אחיו של עבדאללה- אבו טאלב. אבו טאלב נותן למוחמד חסות, מכיוון שהיה אמיד מבחינה כלכלית. כשמוחמד מגיע לאבו- טאלב הוא מתגורר עם כל המשפחה של דודו, וגם עם בנו של אבו טאלב- עלי. למוחמד ולעלי יש קשר חזק, שמאוחר יותר גורם לכך שעלי הוא אחד המאמינים הראשונים במוחמד. במסעות של מוחמד בעולם המסחר, פגש מוחמד בסוריה אנשי דת נוצרים ויהודים שמספרים לו על האלוהים האחד שלהם, ומספרים לו את סיפורי התנ"ך והברית החדשה. הוא שומע את הסיפורים בע"פ, ואח"כ הם מופיעים בסיפורים בקוראן באופן חלקי ושונה. מוחמד לראשונה נחשף לתופעה של אימפריה ותוהה למה במקום שממנו בא, אי אפשר להקים אימפריה. תקופה 3: משנת 595 עד 610: מוחמד פוגש את חדיג'ה- חדיג'ה שומעת על מוחמד, שהיה סוחר מוצלח ושולחת מישהו שיתלווה אליו, שתדע אם הוא מתאים לה. היא מחליטה להעסיק אותו ומאוחר יותר מחליטה להתחתן איתו. למוחמד ולחדיג'ה היו 2 בנים שמתו בגיל צעיר ו4 בנות- 3 מהן בעלות חשיבות בגלל בעליהן. תקופה 4: מ610 עד 622: 1. קבלת המסר האלוהי הראשון. 2. תחילת בניית מחנה המאמינים 3. מסע הלילה לירושלים והעלייה לשמיים 4. תחילת בניית הדת: קוראן, מצוות. מוחמד מגיע להר חירא- מוחמד הרגיש בדיכאון, והוא עמד על סף התאבדות. הוא הלך להתבודד בהר חירא מדי פעם. בלילה אחד, היה מוחמד בהר חירא בלילה שנקרא מאז "לילת אל-קדר" (ליל הגורל). בלילה הזה נגלה אל מוחמד המלאך גבריאל (ג'יבריל). בידיו של גבריאל הייתה יריעה שעליה היו פסוקים מפרק 96- שם הפרשה "פרשת טיפת הדם הקפואה". מוחמד חוזר למכה, וכל יום הוא מטיף לתושבים את יסודות הדת החדשה. והוא אומר שמי שלא יעבור להאמין באללה, יסתבך. ב12 שנים מוחמד צובר 100 אנשים- רובם בני משפחתו. אחד המאמינים הראשונים היה אבו בכר, שהאמין בו ישר אחרי המסע הלילי.
מסע הלילה לירושלים: אִסראא- המסע הלילה לירושלים מִעראג'- העלייה לשמיים קיימות 2 גישות: 1. מוחמד אכן נסע לירושלים ועלה לשמיים בלילה אחד 2. הסיפור לא היה ולא נברא. מוחמד היה בביתו, וכשיצא ראה את גבריאל ולידו את הבוראק. צורת הבוראק- ראש של אישה, גוף של בהמה, כנפיים של נשר וזנב של טווס. הבוראק מגיעה לירושלים בשנייה אחת, ומוחמד קושר אותה בכותל המערבי שנקרא "הבוראק". מוחמד נכנס להר הבית, שבו נמצאת אבן השתייה- שהאמונה מספרת שממנה נברא העולם, וגם עליה נבנה בית המקדש. מוחמד מדבר עם האבן ועולה לשמיים. הוא עובר את 7 הרקיעים, מוחמד פוגש ומדבר עם אלוהים. אלוהים אומר למוחמד שהדת שלו צריכה להתפלל 50 פעם ביום. משה רבנו אומר לו שזה יותר מדי ומחליטים על 5 תפילות. הפסוק היחיד המתאר את המסע הלילי: "אשרי האל אשר הסיע את עבדו (מוחמד) מן המסגד הקדוש (במכה) אל המסגד הקיצוני (אל אקצא)".
ההג'רה: סיבות לעזיבת מכה: מוחמד ניסה לאסלם את אנשי מכה, ובשלב כלשהו הבין שאי אפשר: יחס האנשים: האנשים ראו את מוחמד כאיש מוזר, שהיו רבים כמוהו, והתעלמו ממנו. הבעיה התחילה שמוחמד התחיל להטיף ולאיים, ואמר שיום הדין מתקרב, ואז האלוהים ישפוט את בני האדם לפני אמונתם. מוחמד בז על הרדיפה של אנשי מכה לכסף. תושבי מכה מתחילים לחשוב בגלל שאנשים חשובים במכה ובעלי השפעה חזקה מתאסלמים, ביניהם עומר- אחד המתנגדים הגדולים למוחמד שלבסוף התאסלם. אנשי מכה מטילים חרם על מוחמד ועל החמולה ומנסים לרצוח אותו אבל אבו טלב הגן עליו בגופו. מאוחר יותר חדיג'ה ואבו טאלב מתו ומוחמד מבין שאין לו מה לחפש במכה. הסיבות להגעה לאל מדינה: 1. באלמדינה יש אוכלוסיה גדולה של שבטים יהודים, שמאמינה באל אחד, ואין צורך לשכנע אותם שיש אל אחד, אלא רק לשכנע אותם שהוא שליח האל. 2. באל מדינה יש מלחמת אזרחים בין 2 שבטים שנאבקים על השליטה בעיר (אוס וחזרג'). מוחמד יעשה סדר ויהיה המנהיג בעיר. 3. חלק מאנשי אלמדינה מכירים את מוחמד מביקורם במכה ומעודדים אותו לעבור לאלמדינה. משמעות ההג'רה: להגירה יש 2 משמעויות: 1. מעבר פיסי 2. מעבר סמלי- מזכיר את המעבר של אברהם אבינו, שהיגר מאור כשדים לחרן, ואז לכנען. המעבר הוא מחושך לאור, ממקום שהיה להם רע למקום שבו יהיה להם טוב. המעבר הוא תחילה של עידן חדש ובניית חברה חדשה. הסיבה לכך שמתחיל עידן חדש היא זו שגרמה לתחילת לוח השנה האסלאמי שמתחיל ב622 לפי הלוח הגרגוריאני. הלוח הולך ע"פ שנת ירח ושונה מהלוח הגרגוריאני שהוא שנת שמש. תקופת אל מדינה- 622- 632: התקופה החשובה ביותר בבניית הדת האסלאם. מטרה מרכזית באלמדינה: יצירת מסגרת, זהות חדשה- דתית אסלאמית, מסגרת שתהיה שונה מהמסגרת השבטית. הקבוצות באלמדינה: הקבוצה של מוחמד שנמצאת באלמדינה נקראת המהגרים (100 איש). קבוצה שנייה נקראת אנצאר (המסייעים)- האנשים שהזמינו את מוחמד לאלמדינה. קבוצות נוספות- היהודים, עובדי אלילים וקבוצה נוספת: מנאפיקון- הצבועים, שהתאסלמו מאינטרסים אישיים ולא כי רצו להאמין באללה. מוחמד ידע שברגע שהאסלאם יהיה בבעיה הם יהיו הראשונים שיעזבו ויעברו להיות נגד האסלאם. חוזה האומה: מוחמד כותב מסמך שנקרא "עהד אל אומה". הנקודות המרכזיות- ליצור את המכנה המשותף- הזהות המשותפת- האסלאם. הסעיפים בחוזה: 1. כל תושבי אל מדינה הם חלק מהאומה. 2. במידה ויש בעיה שמתעוררת באלמדינה- היחיד שיכול לפתור אותה, והסמכות היחידה שייכת למוחמד. 3. במידה ומתרחשת מלחמה, המלחמה מחייבת כל אחד ליטול חלק, ולא משנה נגד מי המלחמה (אפילו שבטים שבעבר היו חלק ממכה/אלמדינה). 4. המסגרות השבטיות (אל מדינה ומכה) נשארות קיימות ולא מבטלים אותם. 5. אסור לבקש עזרה וסיוע מאנשי מכה- הסעיף תקף על כל תושבי אלמדינה, וגם על מי שעדיין לא התאסלם. 6. אסור לאדם פרטי ללכת ולבצע בעצמו נקמת דם. העדה המוסלמית תחליט אם תתבצע נקמת דם.
סוגיית יחסי מוחמד עם היהודים: מוחמד מנסה לגרום ליהודים להתאסלם בעזרת מספר צעדים: מוחמד קובע שכיוון התפילה יהיה לירושלים, כמו ביהדות. הוא מחליט על יום צום, שנקרא עשורא- היום העשירי של החודש ה7 (חודש מוחרם) של השנה המוסלמית, כמו חודש תשרי ביום העשירי: יום כיפור. הסיבות של הצום הן כמו יום כיפור: חרטה, חשבון נפש, האמונה מספרת גם שביום כיפור ירדו לוחות הברית למשה. מוחמד מספר ליהודים סיפורים מהקוראן שבהם יש דמויות מהתנ"ך. אף יהודי מאל מדינה לא התאסלם, למרות ניסיונותיו של מוחמד. בגלל שהם חשבו שמוחמד הוא נביא שקר, ולא קונים את הסיפורים שלו.
תגובת מוחמד ליהודים: תגובתו של מוחמד קשה מאוד ליהודים, הוא עוזב אותם ומפסיק את ניסיונות השכנוע. הוא משנה את הטכניקות שבהם השתמש לשכנוע היהודים. הוא משנה את כיוון התפילה למכה. הוא משנה את העשורא- לחודש הרמדאן. מוחמד מלכלך על היהודים ואומר שאי אפשר לסמוך עליהם, הם עם בוגדני ואומר שהיהודים זייפו את התורה. מוחמד מגש שני שבטים יהודים, ושבט אחד (קוריט'ה) הוא הורג את כל הגברים שבו. תקופת אלמדינה:
פעולות מוחמד בתחום הצבאי: מוחמד נלחם במלחמות על רקע אידיאולוגי ע"מ להגדיל את שטחי האמונה של האסלאם. הג'יהאד: ג.ה.ד- עשיית מאמץ. עשיית מאמץ למען האסלאם. מקובל לחשוב שהשמעות של הג'יהאד היא מלחמת קודש (טרור, אלימות, פיגועים). ישנם 2 סוגים של ג'יהאד: ג'יהאד גדול- קשה לביצוע, חשוב יותר- מגוון פעולות לא אלימות לקידום האסלאם- הטפה, שכנוע, לדבוק באמונה, חינוך. ג'יהאד קטן- מלחמת קודש- מעשי טרור. להפיץ את האמונה באמצעות אלימות. ג'יהאד זו מצווה של כל העדה, כל העדה צריכה לבצע אותה ביחד. שאהיד- זה שמת בחלק מעשיית ג'יהאד. הקרבות והפעולות המדיניות של מוחמד: קרב בדר (624)- המלחמה הראשונה של האסלאם- מוזכרת באסלאם. בדר זהו שם של מקום ליד מכה. המוסלמים מאלמדינה נלחמו נגד שבט קורייש. מוחמד רצה להחליש את מכה ע"י רצון של תקיפה של שיירות המסחר ממכה. במקום השיירה שחמקה מהם, הם פגשו בכוח צבאי גדול וחזק ממכה. מוחמד דוגל באסטרטגיה של מלחמה עם