https://www.sikumuna.co.il/api.php?action=feedcontributions&user=Daniel+jannai&feedformat=atomסיכומונה - תרומות המשתמש [he]2024-03-29T15:22:27Zתרומות המשתמשMediaWiki 1.39.6https://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%96%D7%9E%D7%A8_%D7%A0%D7%95%D7%92%D7%94_/_%D7%A8%D7%97%D7%9C&diff=24507זמר נוגה / רחל2010-04-17T15:21:55Z<p>Daniel jannai: </p>
<hr />
<div>== זמר נוגה / רחל ==<br />
(רחל- 1890-1931)<br />
<br />
כותרת השיר היא אוקסימורון (אוקסימורון הוא ביטוי שיש בו ניגוד, סתירה פנימית).<br />
<br>זמר- שיר במנגינה, פזמון קליל. נוגה- עצוב.<br />
<br />
<br />
===בית א'===<br />
השיר מבטא געגועים לאהוב שנמצא במרחקים, רחוק ממנה פיזית או רגשית. הדוברת פונה אל הנמען, אהוב ספציפי שלא נמצא איתה, או אהוב דימיוני, האהוב שהיא עדיין מחכה לו. קולה של הדוברת מנסה לפרוץ את גבולות הזמן והמקום כדי לברך את אהובה.<br />
<br>(דובר- הקול שמשמיע את השיר, כמו מספר בסיפור. נמען- הדמות אליה פונה הדובר).<br />
<br>בתחילת השיר הדוברת קוראת לאהובה ואומרת שקוראת לו תמיד, בכוח, ובמקביל היא גם בוכה בדממה:<br />
<br>''' "התשמע קולי, רחוקי שלי,'''<br />
<br>''' התשמע קולי, באשר הינך-'''<br />
<br>''' קול קורא בעוז, קול בוכה בדמי''' (דמי= דממה)<br />
<br>''' ומעל לזמן מצווה ברכה?"'''<br />
<br>הבית הזה מבטא את התקווה האישית של הדוברת ואת כמיהתה לאהובה. הדוברת חוזרת על השימוש במילה '''קול''' באמצעות שתי האנאפורות "התשמע קולי..." ו"קול...". האנאפורות האלה מדגישות את האנרגיה שהיא משקיעה בחיפוש האהוב באשר הוא נמצא.<br />
<br />
<br />
===בית ב'===<br />
בית זה איננו עוסק בכמיהה האישית של הדוברת אלא מציג שתי אמירות על דרכו של עולם.<br />
<br><u>אמירה אחת:</u> העולם כה גדול והדרכים שבו כה רבות: '''"תבל זו רבה ודרכים בה רב"'''.<br />
הפגישות הן קצרות '''"לדק"''' (= לדקה), והפרידות ארוכות או נצחיות: '''"נפגשות לדק, נפרדות לעד"'''.<br />
<br><u>אמירה שנייה:</u> לאחר שנפרדים אין סיכויים רבים להיפגש, כי האדם חלש ואין לו כוח לחפש את מה שאבד:<br />
<br>''' "מבקש אדם, אך כושלות רגליו,'''<br />
<br>''' לא יוכל למצוא את אשר אבד".'''<br />
<br>המסקנה משתי האמירות האלה היא שאין כמעט סיכוי להיפגש, כי העולם גדול, המפגשים רגעיים, והאדם חלש מכדי לשחזר פגישות.<br />
<br>בהקשר לבית הראשון: אם מדובר באהוב ספציפי, אין כמעט סיכוי שיפגשו שנית. <br />
<br>אם מדובר באהוב דימיוני, שהיא עדיין לא פגשה, גם כאן אין כמעט סיכוי שאי פעם יפגשו.<br />
<br />
<br />
===בית ג'===<br />
בבית זה חוזרת הדוברת לפן האישי, ומציגה שוב את התקווה למציאת האהוב.<br />
הדוברת מרגישה ששעת המוות שלה קרובה:''' "אחרון ימי כבר קרוב אולי,'''<br />
<br>''' כבר קרוב היום של דמעות פרידה,"'''<br />
<br>הדוברת מבטיחה לחכות לאהובה עד סוף ימיה, כפי שרחל מן התנ"ך חיכתה לאהובה:<br />
<br>'''" אחכה לך עד יכבו חיי,'''<br />
<br>''' כחכות רחל לדודה." ''' (בשיר השירים דוד הוא כינוי לאהוב).<br />
<br>הדוברת יודעת שמותה קרב, היא גם יודעת שהריחוק בינה לבין אהובה אינו ניתן לגישור, כפי שמשתמע מן האמירה המכלילה בבית השני על דרכי עולם שנפגשות לרגע ונפרדות לנצח. למרות הודאות המרה שאין סיכוי למצוא את אהובה, הדוברת משאירה לעצמה פתח של תקווה.<br />
לפי ספר בראשית, יעקב הוא שחיכה שנים רבות עד שזכה להגשים את אהבתו. רחל המשוררת נשענת על זהות השם שלה עם רחל אימנו, כדי ליצור את הגירסה שלה לסיפור המקראי. כלומר, להציב את הפוקוס על דמותה של רחל, בשונה מן הפוקוס של הסיפור המקראי. ההקבלה שהיא יוצרת בינה לבין רחל המקראית מאפשרת לה להאמין, ולו לרגע, שתזכה לממש את אהבתה בדומה לרחל, האישה האהובה שזכתה לממש את אהבתה לאחר ציפיה ארוכה.<br />
מעניין לציין כי בנוסח הראשון של השיר כתבה רחל בשורה האחרונה: "כאשר חיכתה סולביג לדודה", זהו איזכור של סיפורו של פר גינט של איבסן. סולביג שרה שירים לאהובה פר שיצא למסע נדודים והיא בטוחה שיחזור. בשיר של סולביג יש אמונה דתית חזקה שפר אהובה יחזור, לעומת זאת, בשיר של רחל יש תודעה טראגית שהסיכויים למצוא את אהובה קלושים, בשל דרכו של עולם (כפי שהציגה בבית השני), וכן מפני שידעה שמותה קרב.<br />
<br><br />
<br><br />
<u>נקודת המוצא של השיר היא תחושה אמביוולנטית של הדוברת: מצד אחד היא מקווה למצוא את אהובה ותחכה לו עד מותה, מן הצד השני היא יודעת שהסיכוי למצוא אותו הוא אפסי. כלומר היא נעה בין אופטימיות לפסימיות ולהפך.</u> <br />
<br ><u>'''הניגוד''' בין שתי התחושות האלה בא לידי ביטוי במבנה השיר, באמצעים האומנותיים, וכמובן בתוכנו.</u><br />
<br ><br />
<br>המעבר בין התחושות האלה של '''ודאות מרה שאין סיכוי למצוא את האהוב מול התקווה למצוא אותו''', מקבל ביטוי בנושאי הבתים ובמעברים מנושא לנושא:<br />
<br >בית ראשון- מבטא את '''התקווה''' האישית של הדוברת וכמיהתה לאהוב.<br />
<br >בית שני- לפי דרכו של עולם '''אין כמעט סיכוי''' לפגישה.<br />
<br >בית שלישי- חוזר ל'''תקווה''' למצוא את האהוב.<br />
<br >הנימה שפותחת ושמסיימת את השיר היא נימת התקווה, ולכן היא הנימה המשמעותית בשיר.<br />
<br ><br />
<br >'''הניגודים''' בין שתי התחושות השונות שהוזכרו לעיל מקבלים חיזוק באמצעות הניגודים השונים לאורך השיר:<br />
* האוקסימורון בכותרת.<br />
* הניגוד בין "קול קורא בעוז" לבין "קול בוכה בדמי".<br />
* הניגוד בין "נפגשות לדק" לבין "נפרדות לעד".<br />
* גם הדימוי לרחל המקראית יוצר אנאלוגיה ניגודית, רחל המקראית חיכתה לאהובה תוך ודאות מוחלטת שיגיע. רחל הדוברת מחכה לאהובה, תוך ודאות שהסיכוי למצוא אותו קלוש ביותר.<br />
<br />
<br />
===דרכי העיצוב בשיר===<br />
#האנשות ומטאפורות - תפקידן בשיר זה הוא להדגיש את הכמיהה לקשר אנושי.<br />
*האנשות: "קול קורא", "קול בוכה",קול "מצווה ברכה", "דרכים... נפגשות... נפרדות".<br />
*מטאפורות: "יכבו חיי", "דרכים בה רב"- דרכים מוחשיות כסמל לדרכו של אדם העולם.<br />
#איזכור מקראי + דימוי: "כחכות רחל לדודה" (הוסבר לעיל).<br />
#אנאפורות (לצורך הדגשה): חזרה על הביטוי "התשמע קולי", חזרה על המילה "קול".<br />
#תקבולות - תורמות להדגשה: "תבל זו רבה ודרכים בה רב", "אחרון ימי כבר קרוב אולי, כבר קרוב היום של דמעות פרדה".<br />
#תקבולות ניגודיות (הוסבר לעיל): "קול קורא בעוז, קול בוכה בדמי", "נפגשות לדק, נפרדות לעד".<br />
#אוקסימורון: הכותרת "זמר נוגה" (הוסבר לעיל).<br />
<br ><br />
<br >''מבוסס על סיכומים של רונית אינגברמן, מורה לספרות בתיכון אוסטרובסקי ברעננה.''</div>Daniel jannaihttps://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%96%D7%9E%D7%A8_%D7%A0%D7%95%D7%92%D7%94_/_%D7%A8%D7%97%D7%9C&diff=24506זמר נוגה / רחל2010-04-17T15:13:47Z<p>Daniel jannai: דף חדש: == זמר נוגה / רחל == (רחל- 1890-1931) כותרת השיר היא אוקסימורון (אוקסימורון הוא ביטוי שיש בו ניגוד, סתירה פנימי...</p>
<hr />
<div>== זמר נוגה / רחל ==<br />
(רחל- 1890-1931)<br />
<br />
כותרת השיר היא אוקסימורון (אוקסימורון הוא ביטוי שיש בו ניגוד, סתירה פנימית).<br />
<br>זמר- שיר במנגינה, פזמון קליל. נוגה- עצוב.<br />
<br />
<br />
===בית א'===<br />
השיר מבטא געגועים לאהוב שנמצא במרחקים, רחוק ממנה פיזית או רגשית. הדוברת פונה אל הנמען, אהוב ספציפי שלא נמצא איתה, או אהוב דימיוני, האהוב שהיא עדיין מחכה לו. קולה של הדוברת מנסה לפרוץ את גבולות הזמן והמקום כדי לברך את אהובה.<br />
<br>(דובר- הקול שמשמיע את השיר, כמו מספר בסיפור. נמען- הדמות אליה פונה הדובר).<br />
<br>בתחילת השיר הדוברת קוראת לאהובה ואומרת שקוראת לו תמיד, בכוח, ובמקביל היא גם בוכה בדממה:<br />
<br>''' "התשמע קולי, רחוקי שלי,'''<br />
<br>''' התשמע קולי, באשר הינך-'''<br />
<br>''' קול קורא בעוז, קול בוכה בדמי''' (דמי= דממה)<br />
<br>''' ומעל לזמן מצווה ברכה?"'''<br />
<br>הבית הזה מבטא את התקווה האישית של הדוברת ואת כמיהתה לאהובה. הדוברת חוזרת על השימוש במילה '''קול''' באמצעות שתי האנאפורות "התשמע קולי..." ו"קול...". האנאפורות האלה מדגישות את האנרגיה שהיא משקיעה בחיפוש האהוב באשר הוא נמצא.<br />
<br />
<br />
===בית ב'===<br />
בית זה איננו עוסק בכמיהה האישית של הדוברת אלא מציג שתי אמירות על דרכו של עולם.<br />
<br><u>אמירה אחת:</u> העולם כה גדול והדרכים שבו כה רבות: '''"תבל זו רבה ודרכים בה רב"'''.<br />
הפגישות הן קצרות '''"לדק"''' (= לדקה), והפרידות ארוכות או נצחיות: '''"נפגשות לדק, נפרדות לעד"'''.<br />
<br><u>אמירה שנייה:</u> לאחר שנפרדים אין סיכויים רבים להיפגש, כי האדם חלש ואין לו כוח לחפש את מה שאבד:<br />
<br>''' "מבקש אדם, אך כושלות רגליו,'''<br />
<br>''' לא יוכל למצוא את אשר אבד".'''<br />
<br>המסקנה משתי האמירות האלה היא שאין כמעט סיכוי להיפגש, כי העולם גדול, המפגשים רגעיים, והאדם חלש מכדי לשחזר פגישות.<br />
<br>בהקשר לבית הראשון: אם מדובר באהוב ספציפי, אין כמעט סיכוי שיפגשו שנית. <br />
<br>אם מדובר באהוב דימיוני, שהיא עדיין לא פגשה, גם כאן אין כמעט סיכוי שאי פעם יפגשו.<br />
<br />
<br />
===בית ג'===<br />
בבית זה חוזרת הדוברת לפן האישי, ומציגה שוב את התקווה למציאת האהוב.<br />
הדוברת מרגישה ששעת המוות שלה קרובה:''' "אחרון ימי כבר קרוב אולי,'''<br />
<br>''' כבר קרוב היום של דמעות פרידה,"'''<br />
<br>הדוברת מבטיחה לחכות לאהובה עד סוף ימיה, כפי שרחל מן התנ"ך חיכתה לאהובה:<br />
<br>'''" אחכה לך עד יכבו חיי,'''<br />
<br>''' כחכות רחל לדודה." ''' (בשיר השירים דוד הוא כינוי לאהוב).<br />
<br>הדוברת יודעת שמותה קרב, היא גם יודעת שהריחוק בינה לבין אהובה אינו ניתן לגישור, כפי שמשתמע מן האמירה המכלילה בבית השני על דרכי עולם שנפגשות לרגע ונפרדות לנצח. למרות הודאות המרה שאין סיכוי למצוא את אהובה, הדוברת משאירה לעצמה פתח של תקווה.<br />
לפי ספר בראשית, יעקב הוא שחיכה שנים רבות עד שזכה להגשים את אהבתו. רחל המשוררת נשענת על זהות השם שלה עם רחל אימנו, כדי ליצור את הגירסה שלה לסיפור המקראי. כלומר, להציב את הפוקוס על דמותה של רחל, בשונה מן הפוקוס של הסיפור המקראי. ההקבלה שהיא יוצרת בינה לבין רחל המקראית מאפשרת לה להאמין, ולו לרגע, שתזכה לממש את אהבתה בדומה לרחל, האישה האהובה שזכתה לממש את אהבתה לאחר ציפיה ארוכה.<br />
מעניין לציין כי בנוסח הראשון של השיר כתבה רחל בשורה האחרונה: "כאשר חיכתה סולביג לדודה", זהו איזכור של סיפורו של פר גינט של איבסן. סולביג שרה שירים לאהובה פר שיצא למסע נדודים והיא בטוחה שיחזור. בשיר של סולביג יש אמונה דתית חזקה שפר אהובה יחזור, לעומת זאת, בשיר של רחל יש תודעה טראגית שהסיכויים למצוא את אהובה קלושים, בשל דרכו של עולם (כפי שהציגה בבית השני), וכן מפני שידעה שמותה קרב.<br />
<br><br />
<br><br />
<u>נקודת המוצא של השיר היא תחושה אמביוולנטית של הדוברת: מצד אחד היא מקווה למצוא את אהובה ותחכה לו עד מותה, מן הצד השני היא יודעת שהסיכוי למצוא אותו הוא אפסי. כלומר היא נעה בין אופטימיות לפסימיות ולהפך.</u> <br />
<br ><u>'''הניגוד''' בין שתי התחושות האלה בא לידי ביטוי במבנה השיר, באמצעים האומנותיים, וכמובן בתוכנו.</u><br />
<br ><br />
<br>המעבר בין התחושות האלה של '''ודאות מרה שאין סיכוי למצוא את האהוב מול התקווה למצוא אותו''', מקבל ביטוי בנושאי הבתים ובמעברים מנושא לנושא:<br />
<br >בית ראשון- מבטא את '''התקווה''' האישית של הדוברת וכמיהתה לאהוב.<br />
<br >בית שני- לפי דרכו של עולם '''אין כמעט סיכוי''' לפגישה.<br />
<br >בית שלישי- חוזר ל'''תקווה''' למצוא את האהוב.<br />
<br >הנימה שפותחת ושמסיימת את השיר היא נימת התקווה, ולכן היא הנימה המשמעותית בשיר.<br />
<br ><br />
<br >'''הניגודים''' בין שתי התחושות השונות שהוזכרו לעיל מקבלים חיזוק באמצעות הניגודים השונים לאורך השיר:<br />
* האוקסימורון בכותרת.<br />
* הניגוד בין "קול קורא בעוז" לבין "קול בוכה בדמי".<br />
* הניגוד בין "נפגשות לדק" לבין "נפרדות לעד".<br />
* גם הדימוי לרחל המקראית יוצר אנאלוגיה ניגודית, רחל המקראית חיכתה לאהובה תוך ודאות מוחלטת שיגיע. רחל הדוברת מחכה לאהובה, תוך ודאות שהסיכוי למצוא אותו קלוש ביותר.<br />
<br />
<br />
===דרכי העיצוב בשיר===<br />
#האנשות ומטאפורות - תפקידן בשיר זה הוא להדגיש את הכמיהה לקשר אנושי.<br />
*האנשות: "קול קורא", "קול בוכה",קול "מצווה ברכה", "דרכים... נפגשות... נפרדות".<br />
*מטאפורות: "יכבו חיי", "דרכים בה רב"- דרכים מוחשיות כסמל לדרכו של אדם העולם.<br />
#איזכור מקראי + דימוי: "כחכות רחל לדודה" (הוסבר לעיל).<br />
#אנאפורות (לצורך הדגשה): חזרה על הביטוי "התשמע קולי", חזרה על המילה "קול".<br />
#תקבולות - תורמות להדגשה: "תבל זו רבה ודרכים בה רב", "אחרון ימי כבר קרוב אולי, כבר קרוב היום של דמעות פרדה".<br />
#תקבולות ניגודיות (הוסבר לעיל): "קול קורא בעוז, קול בוכה בדמי", "נפגשות לדק, נפרדות לעד".<br />
#אוקסימורון: הכותרת "זמר נוגה" (הוסבר לעיל).<br />
<br ><br />
<br >''<u>רונית אינגרבמן</u>''</div>Daniel jannaihttps://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA&diff=24505ספרות2010-04-17T14:36:39Z<p>Daniel jannai: </p>
<hr />
<div>*אנא כיתבו סיכומים בנושא זה בצורה הבאה:<BR> <br />
:::'''שם יצירה / שם יוצר'''<br />
<br />
===סידור הסיכומים לפי שם:[http://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA&redirect=no כאן]===<br />
<br />
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:70%;"<br />
|-<br />
| <H2> '''שירה'''</H2><br />
<br />
<h3>שירת ימי הביניים</h3><br />
<br />
*[[הפשט הזמן / יהודה הלוי]]<br />
*[[יחידה שחרי האל וספיו / יהודה הלוי]]<br />
*[[יפה נוף / יהודה הלוי]]<br />
*[[ישנה בחיק ילדות / יהודה הלוי]]<br />
*[[ליבי במזרח / יהודה הלוי]]<br />
*[[כותנות פסים / משה אבן עזרא]]<br />
**[[אמנון אני חולה / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[מה תפחדי נפשי / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[מליצתי בדאגתי / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[עבי שחקים / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[שחר אבקשך / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[ראה שמש / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[כאבי רב / שלמה אבן גבירול]]<br />
*[[הפשט הזמן / יהודה הלוי]]<br />
*[[הים ביני ובינך / שמואל הנגיד]]<br />
*[[התקבצו כי הזמן תמים / שמואל הנגיד]]<br />
*[[קח מצביה דמי עינב באקדחה / שמואל הנגיד]]<br />
*[[מת אב ומת אלול / שמואל הנגיד]]<br />
<br />
*[[אמצעים אומנותיים בשירת ימי הביניים]]<br />
<br />
----<br />
<br />
<h3> פואמה </h3><br />
<br />
*[[בין שיני אריות / גורדון יהודה לייב]]<br />
*[[קוצו של יוד / גורדון יהודה לייב]]<br />
*[[צדקיהו בבית הפקודות / גורדון יהודה לייב]]<br />
*[[בעיר ההריגה / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[הברכה / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[המתמיד / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[מתי מדבר / חיים נחמן ביאליק]]<br />
<br />
----<br />
<br />
<h3> שירה עברית במאה ה-20 </h3><br />
<br />
<h4> חיים נחמן ביאליק </h4><br />
*[[אחרי מותי / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[לא זכיתי באור מן ההפקר / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[איך / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[אכן גם זה מוסר אלוהים / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[גבעולי אשתקד / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[הכניסיני תחת כנפך / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[הקיץ גווע / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[ואם ישאל המלאך / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[והיה כי יארכו ימים / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[והיה כי תמצאו / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[זריתי לרוח אנחתי / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[חוזה לך ברח / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[לבדי / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[לא זכיתי / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[לפני ארון הספרים / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[על השחיטה / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[ציפורת / חיים נחמן ביאליק]]<br />
*[[צנח לו זלזל / חיים נחמן ביאליק]]<br />
<br />
<h4> משוררים נוספים משירת המאה ה-20 </h4><br />
<br />
*[[היתה לי ברֵכה / גרינברג אורי צבי]]<br />
*[[עם אלי הנפח (כפרקי נבואה) / גרינברג אורי צבי]]<br />
*[[שיר נס השיר / גרינברג אורי צבי]]<br />
*[[שיר אמי והנחל / גרינברג אורי צבי]]<br />
*[[כף יד רשעה / דליה רביקוביץ']]<br />
*[[בובה ממוכנת / דליה רביקוביץ']]<br />
*[[אהבה/דליה רביקוביץ]]<br />
*[[אבי / יהודה עמיחי]]<br />
*[[אלוהים מרחם על ילדי הגן / יהודה עמיחי]]<br />
*[[גשם בשדה הקרב / יהודה עמיחי]]<br />
*[[לא כברוש / יהודה עמיחי]]<br />
*[[תיירים / יהודה עמיחי]]<br />
*[[ראי אנחנו שניים מספרים / יהודה עמיחי]]<br />
*[[לאם / יהודה עמיחי]]<br />
*[[לתמונת אמא / לאה גולדברג]]<br />
*[[משירי הבן האובד / לאה גולדברג]]<br />
*[[שיר י"ב מתוך אהבתה של תרזה די-מון / לאה גולדברג]]<br />
*[[דו שיח / נתן אלתרמן]]<br />
*[[ירח / נתן אלתרמן]]<br />
*[[עוד חוזר הניגון / נתן אלתרמן]]<br />
*[[עץ הזית / נתן אלתרמן]]<br />
*[[ציפור שניה / נתן זך]]<br />
*[[אני שומע משהו נופל / נתן זך]]<br />
*[[שימו לב לסגול הרועד / נתן זך]]<br />
*[[שיר לאוהבים הנבונים / נתן זך]]<br />
*[[רגע אחד שקט בבקשה / נתן זך]]<br />
*[[כחום היום / שאול טשרניחובסקי]]<br />
*[[לא רגעי שנת / שאול טשרניחובסקי]]<br />
*[[לביבות / שאול טשרניחובסקי]]<br />
*[[נוקטורנו / שאול טשרניחובסקי]]<br />
*[[שירים לאילאיל - א' / שאול טשרניחובסקי]] <br />
*[[ראי אדמה / שאול טשרניחובסקי]]<br />
*[[אל ארצי / רחל]]<br />
*[[גורל / רחל]]<br />
*[[גן נעול / רחל]]<br />
*[[זמר נוגה / רחל]]<br />
*[[ניב / רחל]]<br />
*[[ספר שירי / רחל]]<br />
*[[רק על עצמי / רחל]]<br />
*[[הוידוי גדול / אמנון שמש]]<br />
<br />
----<br />
<br />
<h3> שירת העולם - לתלמידי ספרות מורחבת </h3><br />
<br />
*[[שמחת הכתיבה / ויסלבה שימבורסקה]]<br />
*[[אנאבל לי / אדגר אלן פו]]<br />
*[[שיר הפגישה האחרונה / אנה אחמטובה]]<br />
*[[גנרל הטנק שלך / ברטולט ברכט]]<br />
*[[הו קברניט! קברניטי / וולט וויטמן]]<br />
----<br />
<br />
<h3> שירה בעקבות השואה - לתלמידי ספרות מורחבת </h3><br />
<br />
*[[פוגת המוות / פול צלאן]]<br />
<br />
<br />
<h4> קובץ השירים "קרון חתום" של דן פגיס </h4><br />
<br />
*[[אירופה, מאחר]]<br />
*[[הוראות לגנבת גבול]]<br />
*[[המסדר]]<br />
*[[טיוטת הסכם לשלומים]]<br />
*[[כתוב בעפרון בקרון החתום]]<br />
*[[עדות]]<br />
*[[עדות אחרת]]<br />
<br />
**[[נושאים מרכזיים בקובץ השירים]]<br />
<br />
----<br />
<br />
<h3> הספרות הרומנטית והספרות הריאליסטית</h3><br />
*[[התנועה והספרות הרומנטית]]<br />
*[[התנועה והספרות הריאלסטית (ריאליזם)]]<br />
<br />
<br />
|-<br />
|}<br />
<br />
<br />
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#ffffec;width:70%;"<br />
|-<br />
| <H2> סיפור קצר</H2><br />
<br />
<h4> סיפורי עגנון </h4><br />
<br />
*[[בדמי ימיה / ש"י עגנון]]<br />
*[[גבעת החול / ש"י עגנון]]<br />
*[[האדונית והרוכל / ש"י עגנון]]<br />
*[[הרופא וגרושתו / ש"י עגנון]]<br />
*[[המטפחת / ש"י עגנון]]<br />
*[[המלבוש / ש"י עגנון]]<br />
*[[התזמורת / ש"י עגנון]]<br />
*[[מדירה לדירה / ש"י עגנון]]<br />
*[[פנים אחרות / ש"י עגנון]]<br />
*[[עגונות / ש"י עגנון]]<br />
*[[עם כניסת היום / ש"י עגנון]]<br />
*[[פרנהיים / ש"י עגנון]]<br />
*[[שבועת אמונים / ש"י עגנון]]<br />
*[[תהילה / ש"י עגנון]]<br />
<br />
<h4> סיפור עברי מהמחצית הראשונה של המאה העשרים </h4><br />
*[[שם ויפת בעגלה / אברמוביץ' שלום יעקב]]<br />
*[[פראדל / בארון דבורה]]<br />
*[[שפרה / בארון דבורה]]<br />
*[[סובבתהו בכחש / בורלא יהודה]]<br />
*[[אגדת שלושה וארבעה / ביאליק חיים נחמן]]<br />
*[[מאחורי הגדר / ביאליק חיים נחמן]]<br />
*[[קלונימוס ונעמי / ברדיצ'דבסקי מיכה יוסף]]<br />
*[[המוצא / ברנר יוסף חיים]]<br />
*[[עוולה / ברנר יוסף חיים]]<br />
*[[כרת / ברקוביץ' יצחק דב]]<br />
*[[תלוש / ברקוביץ' יצחק דב]]<br />
*[[סעודה מפסקת / גנסין אורי]]<br />
*[[אדם מישראל / הזז חיים]]<br />
*[[שלולית גנוזה / הזז חיים]]<br />
*[[שמע ישראל / פרץ יצחק לייב]]<br />
*[[הערדל / שופמן גרשום]]<br />
*[[נקמה של תיבת זמרה / שופמן גרשום]]<br />
*[[בת הרב / שטיינברג יעקב]]<br />
*[[העיוורת / שטיינברג יעקב]]<br />
*[[בין לבני הכסף / שטיינברג יעקב]]<br />
*[[בת ישראל / שטיינברג יעקב]]<br />
*[[הבריחה / שמי יצחק]]<br />
<br />
<h4> סיפור עברי מהמחצית השנייה של המאה העשרים </h4><br />
<br />
*[[עד שיעבור כל המשמר כולו / איני לאה]]<br />
*[[שמיל / אלוני ניסים]]<br />
*[[להיות אופה / אלוני ניסים]]<br />
*[[ברטה / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[המצוד / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[הצפירה / אתגר קרת]]<br />
*[[סיפור אהבה / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[עשן / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[קיטי / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[שלושה / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[בעיר התחתית / בלס שמעון]]<br />
*[[קולנוע / בן נר יצחק]]<br />
*[[משחקים בחורף / בן נר יצחק]]<br />
*[[הנדל יהודית / סיפור בלי כתובת]]<br />
*[[מסע הערב של יתיר / יהושע אברהם ב']]<br />
*[[שתיקה הולכת ונמשכת / יהושע אברהם ב']]<br />
*[[נעימה ששון כותבת שירים / כהנא-כרמון עמליה]]<br />
*[[הינומה / כהנא-כרמון עמליה]]<br />
*[[יד ושם / מגד אהרון]]<br />
*[[אח קטן / מטלון רונית]]<br />
*[[ילדה בקפה / מטלון רונית]]<br />
*[[השבוי / סמילנסקי יזהר]]<br />
*[[דרך הרוח / עוז עמוס]]<br />
*[[נוודים וצפע / עוז עמוס]]<br />
*[[התרנגולת בעלת שלוש הרגליים / קנז יהושע]]<br />
*[[דברים שבטבע האדם / שחר דוד]]<br />
*[[מעשה ברוקח ובגאולת העולם / שחר דוד]]<br />
*[[על הצללים והצלם / שחר דוד]]<br />
*[[מעשה בעץ זית / תמוז בנימין]]<br />
*[[תחרות שחייה / תמוז בנימין]]<br />
*[[חיז'ו בטטה / סמי ברדוגו]]<br />
<br />
<h4> סיפור קצר מתורגם</h4><br />
<br />
*[[מספר ארבע / אידריס יוסוף]]<br />
*[[על חוד התער / אל חכים תאופיק]]<br />
*[[בן הרבי / באבל יצחק]]<br />
*[[מעשה בשובכי / באבל יצחק]]<br />
*[[גימפל תם / בשביס-זינגר יצחק]]<br />
*[[המפתח / בשביס-זינגר יצחק]]<br />
*[[האדרת / גוגול ניקולאי]]<br />
*[[הבז / בוקצ'יו ג'ובאני]]<br />
*[[הסופר במשפחה / דוקטורוב אדגר לורנס]]<br />
*[[הרוצחים / המינגווי ארנסט]]<br />
*[[התלמיד / לוי פרימו]]<br />
*[[איש זקן מאוד עם כנפיים עצומות / מארקס גבריאל גרסייה]]<br />
*[[העלמה פרל / מופסן גי דה]]<br />
*[[אחרי עשרים שנה / מחפוז נג'יב]]<br />
*[[בית בעל שם רע / מחפוז נג'יב]]<br />
*[[הפנסיונר / מחפוז נג'יב]]<br />
*[[הזבוב / מנספילד קתרין]]<br />
*[[רגע של חסד / נבוקוב ולדימיר]]<br />
*[[יום נפלא לדגי בננה / סלינג'ר ג'רום דוד]]<br />
*[[מר קרסולי שלנו בקונטיקט / סלינג'ר ג'רום דוד]]<br />
*[[השעון והאדם / עזאם סמירה]]<br />
*[[אלאונורה / פו אדגר אלן]]<br />
*[[הבור והמטוטלת / פו אדגר אלן]]<br />
*[[אמבר מובער / פוקנר ויליאם]]<br />
*[[ורד לאמילי / פוקנר ויליאם]]<br />
*[[שיחה עם אבי / פיילי גרייס]]<br />
*[[הגן המפליג למרחקים / פינק אידה]]<br />
*[[המחבוא / פינק אידה]]<br />
*[[ציפורים / פינק אידה]]<br />
*[[יגון / צ'כוב אנטון פבלוביץ']]<br />
*[[כינורו של רוטשילד / צ'כוב אנטון פבלוביץ']]<br />
*[[גזר הדין / קפקא פרנץ]]<br />
*[[דבר קטן וטוב / קרבר ריימונד]] - שאלה על סיפור זה תופיע בפרק סיפור קצר [מיקוד קיץ 08]<br />
*[[נוצות / קרבר ריימונד]]<br />
*[[אהבתי הראשונה / שלום עליכם]]<br />
<br />
----<br />
*[[תפוחים מן המדבר / סביון ליברכט]]<br />
*[[כינורו של רוטשילד / צ'כוב]]<br />
*[[שברירים / דבורה בארון]]<br />
*[[המחרוזת / גאי דה מופאסן]] - '''יצא מתוכנית הלימודים'''<br />
*[[הקמצן / מולייר]]<br />
*[[תרמית / דבורה בארון]]<br />
<br />
|}<br />
<br />
<br />
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:70%;"<br />
|-<br />
| <H2> '''רומן ונובלה'''</H2><br />
<br />
<h3> רומן עברי</h3><br />
<br />
*[[מישהו לרוץ איתו / דוד גרוסמן]]<br />
*[[מסע דניאל / אורפז יצחק]]<br />
*[[ברקיע החמישי / איתן רחל]]<br />
*[[שורשי אוויר / אלמוג רות]]<br />
*[[תור הפלאות / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[קטרינה / אפלפלד אהרון]]<br />
*[[נוצות / באר חיים]]<br />
*[[חבלים / באר חיים]]<br />
*[[בוקר של שוטים / בן נר יצחק]]<br />
*[[פצעי בגרות / ברטוב חנוך]]<br />
*[[עיר קסומה / בר-יוסף יהושע]]<br />
*[[ספר הדקדוק הפנימי / גרוסמן דוד]]<br />
*[[החמסין האחרון / הנדל יהודית]]<br />
*[[המאהב / יהושע אברהם ב']]<br />
*[[גירושים מאוחרים / יהושע אברהם ב']]<br />
*[[מר מאני / יהושע אברהם ב']]<br />
*[[החי על המת / מגד אהרון]]<br />
*[[פויגלמן / מגד אהרון]]<br />
*[[מסע באב / מגד אהרון]]<br />
*[[חצוצרה בואדי / סמי מיכאל]]<br />
*[[חסות / סמי מיכאל]]<br />
*[[סיפור פשוט / ש"י עגנון]]<br />
*[[שירה / ש"י עגנון]]<br />
*[[מקדמות / סמילנסקי יזהר]]<br />
*[[קופסה שחורה / עמוס עוז]]<br />
*[[מיכאל שלי / עוז עמוס]]<br />
*[[מנוחה נכונה / עוז עמוס]]<br />
*[[מפריח היונים / עמיר אלי]]<br />
*[[חיי נישואים / פוגל דוד]]<br />
*[[השעון / ק' צטניק]]<br />
*[[התגנבות יחידים / קנז יהושע]]<br />
*[[מחזיר אהבות קודמות / קנז יהושע]]<br />
*[[חימו מלך ירושלים / קניוק יורם]]<br />
*[[אדם בן כלב / קניוק יורם]]<br />
*[[שמות / ראובני אהרון]]<br />
*[[החתונות שלנו / רביניאן דורית]]<br />
*[[זכרון דברים / שבתאי יעקב]]<br />
*[[החיים כמשל / שדה פנחס]]<br />
*[[גיא אוני / שולמית לפיד]]<br />
*[[רביעיית רוזנדורף / שחם נתן]]<br />
*[[רומן רוסי / שלו מאיר]]<br />
*[[כימים אחדים / שלו מאיר]]<br />
*[[הוא הלך בשדות / שמיר משה]]<br />
*[[פרקי אליק / שמיר משה]]<br />
*[[מינוטאור / תמוז בנימין]]<br />
*[[רקוויאם לנעמן / תמוז בנימין]]<br />
*[[הזהו האדם / פרימו לוי]]<br />
----<br />
<br />
<h3> רומן מתורגם </h3><br />
<br />
*[[הזר / אלבר קאמי]]<br />
*[[המשפט / פרנץ קפקא]]<br />
*[[הר אדוני / ארי דה לוקה]]<br />
*[[מאדאם בובארי / גוסטב פלובר]]<br />
----<br />
<br />
<h3> נובלה עברית </h3><br />
<br />
*[[גטו / יהושוע סובול]]<br />
*[[פעמונים ורכבות / יהודה עמיחי]]<br />
<br />
<h3> נובלה מתורגמת </h3><br />
<br />
<br />
<br />
----<br />
*[[בית בודנברוק / תומאס מאן]]<br />
*[[העבד - מוטיבים בסיפור|העבד / יצחק בשביס-זינגר]]<br />
*[[אבא גוריו / בלזאק]]<br />
*[[המשפט / פרנץ קפקא]]<br />
*[[תרנגול כפרות / אלי עמיר]]<br />
*[[בעל זבוב / וויליאם גולדינג]]<br />
*[[יש ילדים זיג זג / דויד גרוסמן]]<br />
<br />
=====רומן ונובלה - מספרות העולם - לתלמידי ספרות מורחבת=====<br />
<br />
*[[דון קיחוטה / סרוונטס]]<br />
*[[הגלגול / פרנץ קפקא]]<br />
*[[מותו של סוכן / ארתור מילר]]<br />
<br />
<br />
|-<br />
|}<br />
<br />
{{תיבה עם כותרת|כותרת=דרמה<br />
|תוכן=<br />
*[[אדיפוס המלך / סופוקלס]]<br />
*[[אנטיגונה / סופוקלס]]<br />
*[[בית בובות / הנריק איבסן]]<br />
*[[מחכים לגודו / סמואל בקט]]<br />
*[[מקבת / ויליאם שקספיר]]<br />
}}<br />
<br />
<br />
<br />
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:70%;"<br />
|-<br />
<br />
| <H2> מסות ומאמרים</H2><br />
<br />
<br />
*[[המכשולים האסתטיים של ספרות השואה / א.ב. יהושוע]]<br />
<br />
<br />
|-<br />
|}<br />
<br />
<BR><br />
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#ffffec;width:70%;"<br />
|-<br />
<br />
| <H2> טכניקות בספרות</H2><br />
<br />
<br />
*[[אפיון דמויות בספרות]]<br />
<br />
<br />
|-<br />
|}<br />
<br />
== סיכומים לא מסווגים ==<br />
* [[בת הרב]]<br />
* [[ביבר הזכוכית]]<br />
* [[טרטיף]]<br />
<br />
<br />
=== שונות ===<br />
* [[מבחן בספרות]]<br />
====[[מילון מושגים בספרות]]====<br />
<br />
===<font color="red">חדש! [http://www.sikumuna.co.il/sikumim/safrut.pdf קובץ PDF של כל הסיכומים בספרות]</font>===<br />
<br />
<br />
__NOEDITSECTION__<br />
__NOTOC__</div>Daniel jannai